Skip to main content

Catatan gua di Kelantan (3)

Oleh : AdukaTaruna

Siri 1
Siri 2
Siri 3

"Telekong putih tak payah pakai. Asal baju kurung ni tutup aurat, solat jer guna baju kurung ni. Kalau kat masjid, nak jemaah dengan Melayu Syafie lain, kita follow diorang la. Tak nak fitnah n ganggu khusyuk diorang solat."

Lepas kitorang solat, kitorang pun blah sambung perjalanan.... Dari Paka, dalam berapa jam ntah, gua masuk Kertih. Lalu depan nyalaan api besar kilang minyak. Bau jgn cakap la. Pasang ekon pun tengit tembus masuk dalam beb. Orang situ gua ingat dah lali dah. Dah tak bau apa2.

Rusila.

Gua terlupa kronologi perjalanan plak. Haha. Gua sampai Rusila time orang tgh semayang Jumaat la. Gua usha Rusila dulu baru solat jamak kat Paka. Cun wooo Rusila.. tepi laut maa..

Depan Rusila ada HPA punya kedai. Depan sikit dari Masjid Rusila, ada masjid yang gua rasa gomen punya masjid. Tapi tak ramai. Kat Rusila ramai beb. Sampai kete parking atas jalan raya belah kiri. Tinggal satu laluan jer.

Jemaah pun penuh. Kalau gua gomen, dari membazir bina masjid bongok kristal tu, baik upgrade Masjid Rusila nih. Dari lahirkan generasi tak tentu hala, baik lahirkan generasi jumud ala Rusila. Paling koman jujur, berguna walau bodoh piang. Ngeee....

Siyes beb. Kalau gua boleh susun Malaysia nih macam susun Lego, gua letak Hadi jadi Menteri Pelajaran. Dulu lagi gua dah tulis dah. Kalau letak individu super Phd lain jadi Menteri Pelajaran pun, dia takda model atau bukti macam sistem dan prasarana pendidikan Rusila. Susah bhai... nak jadikan Masjid Rusila tu skang hingga ke tahap yang gua tgk hari tu. Dari nothing, kepada yang ada skang nih. Kire tahap gaban gak la.. Tapi... Menteri Pelajaran la.. kalau jadi PM, memang hancaii... lurus ya amat. Huruf Alif pun tak tegak lurus macam tuh.

Gua park kete kat depan masjid, bini gua tinggal dan gua turun usha line. Haha. Ramai gak bebudak kecik yang dok tak semayang pandang pelik gua. Gua tak tau diorang tak puas hati dengan gua pasal imej gua ala2 bekas PM Jepun yang tak sikat rambut, atau gua lebih hensem dari org Ganu atau gua satu2 lelaki dewasa yang tak solat.

Lepas usha lebih kurang, gua teruskan perjalanan. Jumpa deretan kedai kat depan, ada jual SATA ma... IDE takder plak jual. So, gua benti lepak dalam 15 minit sambil makan benda alah bentuk kon tuh. Isi ikan campur kelapa. Rasa macam solok lada pun ada.

"Sahaja aku makan benda alah ni, kerana Allah. Mudah2.. gua pun lurus bendul macam Hadi. Amin.."

bersambung...........

Comments

  1. sobab seminggu,,
    kena sampai 7siri nih baru boleh stop
    haha





    nur

    ReplyDelete
  2. woit duka, dh smpai p.chepa klate tu, awat tk g usha pulau melaka?

    ReplyDelete
  3. hahaha... solok lada..... ayat negeri aku tu.... hahaha..... ni lu ni dah poyo gedebe la kenal solok lada tu..... hahaha.....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  4. PUKIMAK LU...LU JAWAP ..NAK JMPA MANA???LU JGN SAMPAI GUA CARI LU SIAL...KALAU JUMPA,MUNGKIN GUA KASI PELUANG DGN LU LAGI..TAPI JGN SAMPAI GUA CARI LU...

    ReplyDelete
  5. jatesini@yahoo.com

    TRY TENGOK LA..NAK CARI KA DAK...hehe..CUBA BAGI NO FON HANG PADA EMAIL DIATAS..TRY TENGOK..TAKPA AIH..TAK SAKIT AIH...TRY JA...BELUM CUBA BELUM TAU...TRY LA..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.