Skip to main content

Subjek SPM

1
yang ambik sampai 20 subjek buat apa? akhirnya pelajar akan ikut pengkhususan tertentu aje. mana ada orang nak jadi doktor dgn arkitek sekaligus? lebih baik tumpu pada bidang yg ia nak ceburi. tapi kalau lu ukur kepintaran manusia dgn jumlah a ambiklah berapa banyak subjek pun.

Sebab satu hari nanti dia akan ikut pengkhususan, subjek SPM perlu dihadkan? Kebolehan pelajar meneroka perlu dikembirikan?

Aiseh... letih juga gua nak layan level ni beb. Bukankah dengan kekebasan dia menguasai sebanyak mana di peringkat SPM, dia boleh memastikan dengan tepat lagi pengkhususan yang mahu dipilih?

  1. Gua score 20 cabang ilmu beb. Dari 20 cabang ni, gua pasti gua nak pilih bidang mana. Apakah laluan masa depan gua.
  2. Gua dihadkan 10 ilmu sahaja. Dari 10 ilmu berbanding 20 ilmu, yang manakah lebih gua pasti laluan masa depan gua?
Kalau unlimited, kita boleh kenal pasti mana pelajar yang sangat displin, sgt besar kemapuan otaknya. So, kita mark as permata kita.

Kalau dikembirikan semua sama, macamana nak mark as ayam tambatan? Letih ma layan level UMNO ni.

Lu bayangkan gua nak pilih satu team bola vs FAM nak pilih satu team bola juga. 20 orang datang pemilihan.

FAM buat kaedah kembiri. 20 itu dihadkan hanya bermain keeper dan defend. Nanti dia akan diberi pengkhususan.

Gua pulak open semua boleh cabar diri sendiri nak bermain as apa. Dari situ kita boleh lihat potensi dia di mana, dan pemain itu sendiri boleh menilai diri sendiri.

20 subjek yang diambil memerlukan kesungguhan tinggi tahap power rangers beb. So, bukan semua yang boleh buat walau dia akan ikut pengkhususan nanti. Bermakna, itulah permata kita.

Kenapa sekat kemampuan otak anak kita semata2 kerana satu hari akan ada pengkhususan?

"Tak payah belajar banyak2 la Milah. Satu hari nanti dok dapur gak." - Level genetik Melayu.

2
ala kalau belajar semata-mata nak ilmu pengetahuan tu tak payah la amik exam.. bodoh.. bahalul tolol sama la amcam tuan punya blog ni.. otaks empit, jubo pon sempit... macam DSAI..
OK. No 2 ni korang pulak jawab la. Ana sudah letih la... ngeee...

Comments

  1. ahaks.. si UBN buhdoh nie... nak yang cerdik ikut yang kurang cerdik.. sebab katanya x aci la yang cerdik tu cerdik... dah2... kita kene sama level cerdik.. wakaka... selalu buat tindakan terkebelakang mesia nie.. hauhua... ntah apa2...

    bab kedua tu... dah mesia nie amalkan exam oriented... so, nak tahu kuasai x ilmu tu kene amek exam.. maka belajar penat2 nak tau takat mana penguasaan kene la amek exam.. btw kan ke tu membesarkan peluang ke mana seterusnya budak2 tu??... apa la masalah ngan korang2 nie.. kalaupun dia nak amek subjek banyak... ada dia susahkan mak bapak korang ke??... hauhua... UBN nyanyuk!!

    ReplyDelete
  2. salam ziarah....berkaitan isu subjek utk calon SPM, sy ada nyatakan pandapat dan pandangan saya..baik kiranya sedara dpt meluang masa menjenguk blog sy berkaitan isu ini...TQ..

    ReplyDelete
  3. Utk komen no 1 & 2...
    Dah cengitu level dia berfikir, nak buat camne... Kesian je la kat dia. Dah la b*d*h, suka maki2 & mencarut2 pulak tu. Lg la nmpk taraf dia kat mana.. Kesian je la kat org mcm tu, kita ckp diorg xkan faham sbb xsampai kat otak dia apa yg sdg dibincangkan.

    -org kecil

    ReplyDelete
  4. hahaha.... apa masalahnya ambik banyak subjek....... lantak la dia orang nak ambik berapa subjek..... bagi wa yang jadi masalahnya bukan jumlah subjek.... tapi untuk mengenal pasti subjek atau kemampuan kita ni cenderung dalam bidang mana.... contohnya kalau kita ni cenderung dalam bidang falsafah.... ambik la subjek ala² sastera gitu.... kalau mampu dalam math.... ambik la bidang berkenaan math.... ni yang jadi masalah dalam sistem pepdidikan kita.... budak bijak kimia ke..... agama ke math ke main hentam jer...... budak tak minat sejarah di paksanya ajar sejarah.... budak tak minat math di paksanya suruh mengira..... last² bila result tak ngam dio salahkan budak tu plak..... sepatutnya kementerian pun kena ada guru atau kaunselor yang dapat bagi guide kat pelajar untuk kenalpasti bidang yang sepatutnya bebudak tu ceburi.... bukan main hantam jer.....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  5. sebenarnya budaya berpuluh2 a ni tak bagus nampak sgt sistem pelajaran kita terlalu berorientasikan peperiksaan. kalau lu terer menghafal lagi byk a lu dpt. aku sokong dihadkan tapi lebih drp 10. 10 sikit sgt.

    ReplyDelete
  6. salam.

    Teringat saya ketika menyertai tour nadiah amirah abdul jamil (y dpt 18a tu)

    bila ditanya kenapa dia mengambil begitu banyak subjek, dia jawab:

    " Nadiah suka bayangkan satu bekas yang perlu diisi dgn air, dan bekas itu pula boleh dipilih sama ada kecil atau besar. Jadi apa salahnya Nadiah memilih bekas y paling besar supaya boleh dicurahkan air sebanyak2nya."

    Labih kurang begitulah ayat dia.

    ReplyDelete
  7. UMNO dan anak2nya bangang2 belaka kot. tu pasal otak diorang bangang hadkan subjek 10 je.

    Sebab anak dia bangang, dia layan macam satu malaysia bangang.

    UMNO sebolehnya tak nak org malaysia bijak, sebab yang bijak mesti tak sokong mereka.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.