Skip to main content

SPM: Maksimum 10 Subjek

May 28, 09 2:18pm
Setiap pelajar yang menduduki Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) hanya dibenarkan mengambil 10 subjek maksimum mulai tahun depan.
Kenapa sampai begini? Kenapa sekat kemampuan generasi pelapis kita dalam kebolehan menguasai banyak cabang ilmu? Letih la dengan kebodohan bangsa Melayu mencorak masa depan.

Kalau seseorang anak kita tu tak mampu, tak kan la dia nak ambil 20 subjek. Sebab kepala otak dia power la dia ambil banyak. So, kenapa nak sekat?

Tidak adil kepada orang lain? Alasan bodoh apakah ini?

"Ia akan mempunyai banyak implikasi positif, satu yang pasti adalah para guru akan berupaya memberi lebih tumpuan terhadap bilangan mata pelajaran utama dan guru juga akan lebih khusus,"
Apakah ini alasan sebenar? Tujuan sebenar? Setiap subjek ada gurunya sendiri. Bendanya sama juga. 20 subjek yang diambil oleh beberapa pelajar akan dirujuk kepada guru subjek. Takanlah guru bangang Kimia terpaksa ajar Kimia pulak kot.

"Jadi, dengan memaksimumkan subjek, guru bahasa Melayu tidak terbeban untuk mengajar kimi."

Begitukah?


Muhyidin, yang juga menteri pelajaran berkata, daripada setengah juta pelajar yang mengambil SPM sebelum ini, kira-kira 48,000 pelajar mengambil lebih daripada 10 subjek.

Ibu bapa dapat menjimatkan wang daripada terpaksa membayar lebihan subjek perlu diambil apabila menghantar anak mereka ke kelas tuisyen, katanya.

Kepala lutut lu. Kalau ibu bapa tak mampu, pasti anak mereka tidak ke pusat tusyen. Kalau anak tidak mampu bawa, dia tidak memilih banyak subjek.

Yang pilih banyak subjek ni bukan orang yang suka-suka, nak bergaya. Lu serupa bodoh macam Hadi la bro. Ketetapan falsafah lu lari ma. Masalah A, tapi penyelesaian bukan A.


Muhyiddin berkata kementerian amat serius untuk merapatkan jurang di antara pelajar bandar dan luar bandar walapun perbezaan jurang ini tidak sejauh mana.
Semua ini bukan jalan penyelesaian. Ini semua membunuh kegeniusan anak-anak. Jangan jadikan yang genius dan cerdik sebagai korban dalam penyelesaian masalah.

Berikan sahaja keistimewaan kepada pelajar luar bandar. Guna standard tertentu untuk memilih mereka mendapat biasasiswa, masuk university dan sebagainya.

Yang penting, anak-anak yang genius jangan dikorbankan. Jangan dikembirikan perkembangan mereka. Mereka perlu dicabar melakukan lebih.


"Lebih-lebih lagi di kawasan luar bandar ini terdapat ramai orang bumiputera Melayu, bumiputera yang agak miskin, kurang berkemampuan.

"Kita mahu pembangunan sekolah-sekolah di luar bandar sama tahapnya baik dari segi infrastruktur, cara pembelajaran sebagaimana yang terdapat di kawasan-kawasan yang sudah maju,"

Habis? Selama 60 tahun lu memerintah, lu buat apa? Mementang la Presiden, Timbalan Presiden PAS, satu parti pesaing lu sangat bangang orangnya, selamba badak jer lu bentang hujah2 macam ni.

Selamba badak jer lu buat sesuatu yang merugikan anak bangsa. Cuma kalau PAS dipimpin oleh bangsa cerdik. Gua jamin lu kompom takut nak buat benda2 bodoh macam ni.

Comments

  1. jubo la beb.. lu pon bukan ambik 9 sabjek pon...

    -control-

    ReplyDelete
  2. Sng aje wa nk tnjkkan kebodohan muhyidin ni.. Nk di jadikan citer, ade 20 ribu yg ambik SPM dpt 10 A.. mane lu nk lari lagi? Sumanya dpt gred sm n lyk dpt biasiswa.. Benda mcm ni dh jd kt bdk2 UPSR n PMR.. Dpt gred sm tp tk dpt twrn yg sm.. Xknla JPA nk bg suma biasiswa? Lu bg kt bdk ni, nti yg lain tk puas ht.. Hahahaha.. Akhir skali nti, lu yg t'paksa tkr blk dasar.. Bodoh bengap btl. Menteri2 najib ni sumanya bodoh!!! Yg sekor tu nk naikkan tmbg pengangkutan awam, sekor lagi naikkan rega myk, pastu tipu rkyt, yg mulut buih plak mrh org panggil mat rempit samseng jln.. Ape nk jd dgn negara wa ni.. Wakakakaka..

    ReplyDelete
  3. Apa yg ko nak heran... dah ko dgn menteri ko tu sama2 jer bodohnya... bebal nak mampos.. mcm kimak ko...

    ReplyDelete
  4. kalau spm tak lagi dikira mengikut gred, tp mengikut peratusan...
    tiada lagi a,b atau c
    yg ada hanya peratusan keseluruhan

    ReplyDelete
  5. apa dah jadi negaraku..makn lama maken hancuss..ni la kalau dapat pemimpin tak berapa nak cerdik..

    nak rapatkan jurang pelajar bandar ngan luar bandar apa kes..PPSMI pon nak kna tunggu kajian 6 bulan. yang ni plak dan2 jer lulus.alasan tak boleh pakai langsung.

    Rasanya dah masanya PAS mncabar ni.Kalau PAS aktif skit, usaha lebih skit, konfem la mnang lepas ni, insyaALLAH.

    UMNO dah takleh pakai..sekian.

    ReplyDelete
  6. yang ambik sampai 20 subjek buat apa? akhirnya pelajar akan ikut pengkhususan tertentu aje. mana ada orang nak jadi doktor dgn arkitek sekaligus? lebih baik tumpu pada bidang yg ia nak ceburi. tapi kalau lu ukur kepintaran manusia dgn jumlah a ambiklah berapa banyak subjek pun.

    ReplyDelete
  7. Oi, anon 6.50pm yg kat atas ni. Ambik subjek banyak2 bkn semata2 nak jd jurutera or arkitek. Belajar tu utk knowledge. Kalau bdk2 tu dah minat n suka nak ambik mana2 subjek, ikut suka dia le. Ko ingat belajar semata2 nak dpt A atas slip je ke?

    ReplyDelete
  8. ala kalau belajar semata-mata nak ilmu pengetahuan tu tak payah la amik exam.. bodoh.. bahalul tolol sama la amcam tuan punya blog ni.. otaks empit, jubo pon sempit... macam DSAI..

    ReplyDelete
  9. Satu perkara pelik,
    baru 1 bulan jadi menteri Pelajaran boleh buat satu keputusan drastik yang memang tak ada alsan dan penyelidikan yang jelas.
    Kenapa takut ada pelajar dapt 20A?
    Lebih ramai dapat banyak A bererti satu kelebihan dan kesungguhan pada pelajr tersebut.
    Dan yang paling penting nampaklah pelajar yang bersungguh dan yang kurang bersungguh.
    Apa salah kalau nak ambil banyak?
    Sepatutunya digalakkan. Bergantung kepada kehendak dan kemahuan pelajar.
    Palin dikesalkan adalah sikap pegawai kanan Kementerian Pelajaran sendiri yang tidak menunjukkan sebarang kajian yang bersesuaian.
    Ini adalah satu peringkat diktator yang ditunjukkan oleh seorang yang baru saja jadi timbalan perdana menteri.
    Kalau baru naik jadi TPM dah buat keputusan ikut sedap mulut.
    Apalgi yang boleh diharapkan selepas ini pulak?
    Sudah tentu lebih memeningkan kepala.
    Dan yang menanggungnya pelajar, ibubapa, guru dan semua yang staf kementerian.
    Yang seronok hanyalah pengarah dan menteri yang pandai bercakap. Setalat cakap saja memang semua boleh.
    Budak darjah 2 pun boleh bagi cadangan macam menteri pelajaran baru cakap.

    ReplyDelete
  10. memang elok dihadkan. tapi up sikit bukan setakat 10. 15 kira sesuai.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.