Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jun 2, 2009

Subjek SPM

1
yang ambik sampai 20 subjek buat apa? akhirnya pelajar akan ikut pengkhususan tertentu aje. mana ada orang nak jadi doktor dgn arkitek sekaligus? lebih baik tumpu pada bidang yg ia nak ceburi. tapi kalau lu ukur kepintaran manusia dgn jumlah a ambiklah berapa banyak subjek pun.

Sebab satu hari nanti dia akan ikut pengkhususan, subjek SPM perlu dihadkan? Kebolehan pelajar meneroka perlu dikembirikan?

Aiseh... letih juga gua nak layan level ni beb. Bukankah dengan kekebasan dia menguasai sebanyak mana di peringkat SPM, dia boleh memastikan dengan tepat lagi pengkhususan yang mahu dipilih?

  1. Gua score 20 cabang ilmu beb. Dari 20 cabang ni, gua pasti gua nak pilih bidang mana. Apakah laluan masa depan gua.
  2. Gua dihadkan 10 ilmu sahaja. Dari 10 ilmu berbanding 20 ilmu, yang manakah lebih gua pasti laluan masa depan gua?
Kalau unlimited, kita boleh kenal pasti mana pelajar yang sangat displin, sgt besar kemapuan otaknya. So, kita mark as permata kita.

Kalau dikembirikan semua sama, macamana nak mark as ayam tambatan? Letih ma layan level UMNO ni.

Lu bayangkan gua nak pilih satu team bola vs FAM nak pilih satu team bola juga. 20 orang datang pemilihan.

FAM buat kaedah kembiri. 20 itu dihadkan hanya bermain keeper dan defend. Nanti dia akan diberi pengkhususan.

Gua pulak open semua boleh cabar diri sendiri nak bermain as apa. Dari situ kita boleh lihat potensi dia di mana, dan pemain itu sendiri boleh menilai diri sendiri.

20 subjek yang diambil memerlukan kesungguhan tinggi tahap power rangers beb. So, bukan semua yang boleh buat walau dia akan ikut pengkhususan nanti. Bermakna, itulah permata kita.

Kenapa sekat kemampuan otak anak kita semata2 kerana satu hari akan ada pengkhususan?

"Tak payah belajar banyak2 la Milah. Satu hari nanti dok dapur gak." - Level genetik Melayu.

2
ala kalau belajar semata-mata nak ilmu pengetahuan tu tak payah la amik exam.. bodoh.. bahalul tolol sama la amcam tuan punya blog ni.. otaks empit, jubo pon sempit... macam DSAI..
OK. No 2 ni korang pulak jawab la. Ana sudah letih la... ngeee...

7 comments:

Berg said...

ahaks.. si UBN buhdoh nie... nak yang cerdik ikut yang kurang cerdik.. sebab katanya x aci la yang cerdik tu cerdik... dah2... kita kene sama level cerdik.. wakaka... selalu buat tindakan terkebelakang mesia nie.. hauhua... ntah apa2...

bab kedua tu... dah mesia nie amalkan exam oriented... so, nak tahu kuasai x ilmu tu kene amek exam.. maka belajar penat2 nak tau takat mana penguasaan kene la amek exam.. btw kan ke tu membesarkan peluang ke mana seterusnya budak2 tu??... apa la masalah ngan korang2 nie.. kalaupun dia nak amek subjek banyak... ada dia susahkan mak bapak korang ke??... hauhua... UBN nyanyuk!!

pria malaya said...

salam ziarah....berkaitan isu subjek utk calon SPM, sy ada nyatakan pandapat dan pandangan saya..baik kiranya sedara dpt meluang masa menjenguk blog sy berkaitan isu ini...TQ..

Anonymous said...

Utk komen no 1 & 2...
Dah cengitu level dia berfikir, nak buat camne... Kesian je la kat dia. Dah la b*d*h, suka maki2 & mencarut2 pulak tu. Lg la nmpk taraf dia kat mana.. Kesian je la kat org mcm tu, kita ckp diorg xkan faham sbb xsampai kat otak dia apa yg sdg dibincangkan.

-org kecil

Anonymous said...

hahaha.... apa masalahnya ambik banyak subjek....... lantak la dia orang nak ambik berapa subjek..... bagi wa yang jadi masalahnya bukan jumlah subjek.... tapi untuk mengenal pasti subjek atau kemampuan kita ni cenderung dalam bidang mana.... contohnya kalau kita ni cenderung dalam bidang falsafah.... ambik la subjek ala² sastera gitu.... kalau mampu dalam math.... ambik la bidang berkenaan math.... ni yang jadi masalah dalam sistem pepdidikan kita.... budak bijak kimia ke..... agama ke math ke main hentam jer...... budak tak minat sejarah di paksanya ajar sejarah.... budak tak minat math di paksanya suruh mengira..... last² bila result tak ngam dio salahkan budak tu plak..... sepatutnya kementerian pun kena ada guru atau kaunselor yang dapat bagi guide kat pelajar untuk kenalpasti bidang yang sepatutnya bebudak tu ceburi.... bukan main hantam jer.....

-abanghensem

Anonymous said...

sebenarnya budaya berpuluh2 a ni tak bagus nampak sgt sistem pelajaran kita terlalu berorientasikan peperiksaan. kalau lu terer menghafal lagi byk a lu dpt. aku sokong dihadkan tapi lebih drp 10. 10 sikit sgt.

Anonymous said...

salam.

Teringat saya ketika menyertai tour nadiah amirah abdul jamil (y dpt 18a tu)

bila ditanya kenapa dia mengambil begitu banyak subjek, dia jawab:

" Nadiah suka bayangkan satu bekas yang perlu diisi dgn air, dan bekas itu pula boleh dipilih sama ada kecil atau besar. Jadi apa salahnya Nadiah memilih bekas y paling besar supaya boleh dicurahkan air sebanyak2nya."

Labih kurang begitulah ayat dia.

man said...

UMNO dan anak2nya bangang2 belaka kot. tu pasal otak diorang bangang hadkan subjek 10 je.

Sebab anak dia bangang, dia layan macam satu malaysia bangang.

UMNO sebolehnya tak nak org malaysia bijak, sebab yang bijak mesti tak sokong mereka.