Skip to main content

Gua dan nuklear : PAS perlu pilih Kilafairy atau C. Ronaldo.

Oleh : AdukaTaruna
Rujukan :  http://adukataruna.blogspot.com/2011/08/pendapat-gua-isu-lynas-dr-che-rosli.html

Seorang pemimpin PAS Pusat meminta gua menulis pendapat gua untuk pertimbangan pendirian rasmi PAS. Nak caya, caya, tak nak sudah. Nak setuju, setujulah. Tak setuju, tak setujulah. Boleh share pandangan masing-masing.

Pengasingan tajuk jenis industri.

Gua telah jelaskan serba ringkas pendirian dan falsafah gua berkaitan dengan industri seperti ini. Terdapat perbezaan antara industri seperti Lynas dan industri nuklear untuk tenaga. Kita bermula dengan mengasingkan jenis industri bagi memudahkan pemahaman.

1. Industri pembuatan metarial / bahan mentah. Di mana ianya mempunyai bahan buangan / perkumuhan yang tertentu. Lynas termasuk dalam jenis ini. Lokasi industri ini adalah HARAM jika dibuat di hulu. Perlu buat di hilir. Kerana jika di hulu, pencemaran akan merebak sepanjang laluan ke hilir. Hulu adalah kawasan tadahan. Hulu akan pergi ke hilir. Hilir susah untuk pergi ke hulu.

2. Industri bagi mendapatkan tenaga. Tenaga terbahagi kepada 2. Boleh diperbaharui dan tidak boleh diperbaharui. Tanpa tenaga, dunia tidak berjalan. Petrolium adalah tenaga. Elektrik adalah tenaga. Kita khususkan nuklear untuk tenaga dalam kategori ini. Lokasi pula selalunya berdekatan dengan sumber. Mahu tidak mahu perlu tebang hutan buat empangan. Mahu tidak mahu perlu ke laut dalam. Mahu tidak mahu perlu berperang. Tenaga adalah kehidupan. Memerintah tenaga adalah memerintah kehidupan.

3. Industri intelek dan inovatif. Hak cipta. Filem. Perisian. Muzik. Hampir tiada bahan buangan. Hampir tiada pencemaran. Lokasi tiada khusus.

Jenis industri yang masuk ke Malaysia.

Pandangan xenan mengenai jenis perlaburan yang masuk di Malaysia adalah menarik dan baik. Kesimpulannya, sepanjang pemerintahan boneka British yang bernama UMNO ini, Malaysia kekal sebagai lokasi perlaburan berisiko kepada penduduknya.

Ayat untuk pemahaman otak jenis lemah seperti makcik kampung ialah :

1. Negara baka manusia cerdik seperti Eropah mendapatkan duit dengan industri intelek. Tiada kesan sampingan untuk penduduknya. Duit yang dihasilkan digunakan untuk membeli barangan keperluan yang dihasilkan dari industri kesan sampingan buruk di negara2 jakun seperti Malaysia.

Ayat untuk pemahaman otak ulama baka hafal ialah :

2. Negara baka cerdik seperti Eropah membuat / menghasilkan barangan industri jenis 1 dan 2 di negara2 baka manusia jakun seperti Malaysia. Industri milik mereka, barang milik mereka, duit milik mereka, gaji kecil milik Malaysia, kesihatan buruk milik Malaysia, pencemaran buruk milik Malaysia. Masa depan persekitaran yang suram untuk rakyat Malaysia. UMNO hanya dapat jadi Pengerusi Syarikat. Boneka yang berfungsi menjana perasaan bangga pengundi Melayu.

Falsafah gua mengenai Lynas.

Lynas adalah jenis 1. Nuklear untuk tenaga adalah jenis 2. Bagaimana pun, secara falsafahnya, perlaburan Lynas gua sokong dalam keadaan ekonomi membangun; plus dalam keadaan pemerintah yang cekap. Sehinggalah suatu hari nanti, pemerintah yang cekap tidak memerlukan lagi industri2 seperti Lynas dan muncul sebagai contoh yang diberikan tadi (Negara Eropah).

Jadi, ketika ini, adalah satu ketika di mana, ekonomi merangkak, dan dalam keadaan pemerintah yang korup. Ini adalah stand gua untuk menentang Lynas. Bagaimana pula dengan nuklear dan radiasi? Kita masuk tajuk seterusnya.

Jenis2 manusia.

Gua dah jelaskan jauh dulu dan lama dulu akan jenis2 manusia. Dan apakah jenis manusia Melayu. Ini adalah basic yang perlu dipegang. Dari sinilah kita mendasari segala perkara. Kita mengubah segala kelemahan.

1. Berapa ramai baka English yang merana, mati dan hilang bagi mendapatkan tenaga, bagi mendapatkan teknologi, bagi mendapatkan pembaharuan? Sama ada nuklear, perang, angkasa, RnD, ujikaji ketenteraan, etc?

2. Berapa ramai baka Russia yang merana, mati dan hilang bagi mendapatkan tenaga, bagi mendapatkan teknologi, bagi mendapatkan pembaharuan? Sama ada nuklear, perang, angkasa, RnD, ujikaji ketenteraan, etc?

3. Berapa ramai baka Jepun yang merana, mati dan hilang bagi mendapatkan tenaga, bagi mendapatkan teknologi, bagi mendapatkan pembaharuan? Sama ada nuklear, perang, angkasa, RnD, ujikaji ketenteraan, etc?

4. Di zaman menuju kegemilangan Islam, berapa ramai muslim yang merana, mati dan hilang bagi mendapatkan tenaga, bagi mendapatkan teknologi, bagi mendapatkan pembaharuan? Sama ada perang, angkasa, RnD, ujikaji ketenteraan, hijrah, dakwah, etc? Yang digunakan untuk mendaulatkan Islam.

Falsafah gua mengenai nuklear tenaga.

Kita kecilkan untuk tajuk nuklear tenaga. Apa yang berlaku seperti kes Chernobyl, Jepun adalah setitik harga yang dibayar bangsa mereka untuk menjadi kuasa dunia pada hari ini. Hanya SETITIK harga. RnD dan kaizen terus berlaku dari masa ke semasa.

Mari kita pandang dari sudut Islam. Ayat Al-Quran itu sendiri turun base on peristiwa / malapetaka / masalah yang terjadi. Sunnahnya, perlu ada masalah, perlu berlaku isu, baru belajar cara mengatasi. Belajar sistem terbaik. Kaizen.

Apakah hukumnya manusia2 yang mati, merana kesakitan atas harga mendapatkan teknologi / tenaga (nuklear contohnya) yang dibangunkan bagi tujuan menjaga sebuah kekhalifahan? Umar misalnya. Ali misalnya. Di mana akhirnya, pada zaman sekian2, mereka menjadi sebuah kuasa tenaga (nuklear contohnya). Yang menentukan order dunia.

Jika tiada kes malapetaka2, hari ini bangsa Russia tidak muncul sebagai pemegang kuasa veto. Jepun tidak muncul sebagai bangsa hebat dunia. English tidak muncul sebagai penentu order dunia.

Jika tiada berlaku kecelakaan, kematian manusia2 yang mencari kaedah terbang, hari ini kapal terbang tidak dicipta. Sekarang PAS Pusat dan Majlis Syura perlu jawab. Buka sebentar serban anda bagi mematuhi sunnah cuaca. Baik untuk otak yang bercuaca setempat. Malaysia bukan Arab. Sunnah adalah ketetapan sistem. Bukan budaya.

Soalannya ialah, jenis manusia mana yang lebih mulia?

A. Manusia yang berlaku bangsanya mati kerana terlibat dalam malapetaka teknologi. Dan kini bangsa manusia itu muncul sebagai pemerintah dunia.

B. Manusia yang mengambil sejarah mati bangsa hebat ketika dulu sebagai satu ketakutan. Satu negatif. Dan memilih mati di atas tilam ditemani isteri dan anak2. Rela bangsanya kekal sebagai bangsa berbaka bangsat dalam segala jenis. Sukan, politik, tentera, industri 1, industri 2, industri 3.

Pilih yang mana jawapan idaman kalbu anda. Selain bacaan pimpinan, bagi mencapai pembaca Melayu maka perlu letak nama artis. Bagi pencapai pembaca bukan Melayu, maka perlu letak nama selebriti sukan.

Dunia selepas kuasa nuklear.

Selepas tamat perang dunia, maka satu order dunia terbentuk. Kuasa nuklear memiliki status veto. Pembatal dalam PBB. Sebuah pertubuhan untuk 'samseng2 dunia'. Negara baru yang akan cuba menjadi / memiliki nuklear akan dicantas habes2an.

Dunia terbahagi kepada 2 paksi. US dan Russia. US mempunyai negara anak2 nuklearnya. Russia mempunyai negara anak2 muklearnya.

Perkembangan Iran dalam nuklear memberi inspirasi kepada negara2 majoriti Islam bagi turut memiliki punca tenaga itu. Iran bukan paksi US. Ini adalah masalah masa depan kepada US. Jika Iran berjaya mencatat sebagai kuasa nuklear, negara Arab lain akan turut berbuat demikian bagi tujuan pengimbangan Asia Barat. Jika negara2 Arab memiliki muklear, dan tiba2 mereka bersatu, apa akan jadi?

Maka, US memperkenalkan satu doktrin atau dasar baru untuk negara2 paksinya. Termasuk Malaysia. Apakah doktrin itu? Ianya dinamakan TENAGA / TEKNOLOGI Hijau. Ianya diangkat oleh manusia baka Melayu (baka pak turut dan bodoh) bernama Najib sebagai satu bentuk Kementerian. Belum apa2, belum dibahaskan, Najib terus menjadikan ianya satu kementerian. Melayu is fuck.

Melalui doktrin ini, ianya bermaksud cukuplah aku seorang ada kuasa nuklear. Buruk baiknya aku tanggung. Negara lain perlu manfaatkan teknologi hijau.

Penutupnya, gua dan nuklear : PAS perlu pilih Kilafairy atau C. Ronaldo.



Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.