Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 2, 2011

Perbezaan sampah PAS dan sampah PKR.

Oleh : AdukaTaruna
Sumber : Soalan kepada sahabat Parpu Kari pula.


N3 kali ni adalah perkembangan dari maklum balas sahabat2 di N3 sebelum ini. Sila rujuk link sumber yang diberikan di atas. Perbahasan dan perbincangan yang mudah2an membawa kepada percambahan minda dan kemajuan dunia intelek tanah air.

Gua mendakwa, perbincangan ini bertaraf pemikir. Setakat ulama antarabangsa Hadi Awang, gua rasa mustahil untuk sampai ke tahap ini. Gua mendakwa dia adalah golongan penghafal.


Sahabat telah menampilkan sampah PAS (Hasan Ali dan Nasha) untuk dibandingkan dengan sampah PKR. Sebelum kita bincangkan lebih dasar, kita perlu definasikan sampah dalam konteks perbincangan kali ini.

Definasi sampah yang diberikan gua melibat 2 pecahan.

1. Sampah luar yang dikutip.
2. Sampai yang terhasil dari dalam.

Sampah luar yang dikutip.

Dalam tajuk ini, terdapat 2 pecahan lagi. Pertamanya, satu premis premier, asal usul produk, yang kemudiannya dianggap sampah dan dibuang dari premis premier itu. Keduanya, sampah yang mengisytiharkan premis premier itu sendiri sampah, dan keluar secara sukarela.

Kemudiannya, dikutip oleh premis sekunder. Di sini pecah lagi kepada cara dan corak bagaimana satu2 sampah itu dikutip. Mari kita lihat.

Latar belakang Anwar dan PKR.

Demokrasi adalah satu sistem ciptaan manusia. Ianya adalah satu alat yang kebetulan berada dan boleh digunakan pada masa sekarang ini. Syura pula adalah satu sistem yang dicipta oleh Allah. Ianya masih tidak boleh digunakan di peringkat negara, tetapi boleh didaftarkan sistem itu secara parti, menggunakan alat demorasi tadi.

PKR pula adalah satu organisasi yang bukan demokratik. Keputusan mutlak PKR ditangan Ketua Umum (Anwar). Ketua Umum pula tidak boleh dicabar. Tiada satu jalan yang disediakan bagi menggugurkan Ketua Umum. Tiada satu jalan yang disediakan untuk menawarkan Ketua Umum yang lain.

Perlembagaan pelik PKR yang didaftarkan ini, tanpa mendapat bantahan ahli PKR. Itu asasnya gua mengatakan orang yang kagum kepada Anwar adalah bodoh. Kerana perlembagaan yang relevan untuk generasi akan datang, perlembagaan yang adil, lebih penting dari Anwar. Anwar adalah kebetulan semasa yang tidak pasti BETUL sehingga ke hayatnya. Tiada jaminan. Sistem yang menjamin manusia. Bukan manusia yang menjamin manusia.

Katakan Anwar U turn (Allah membolak-balikkan hati), atau Anwar mati, siapa Ketua Umum yang memegang kuasa mutlak? Azmin Ali? Khaahhkk ptuih! Jangan ludah di sini. Ludah setiap ahli PKR kerana membenarkan sistem (perlembagaan) bodoh itu wujud. Dibentangkan Anwar tanpa bantahan dari manusia2 yang berfikir.

Sampah Zaid Ibrahim vs sampah Nasha.

Walaupun wordnya kasar, dan mendatangkan kemarahan individu dan penyokong terbabit, tapi, rujuklah kepada definasi di atas secara intelektual.

Dikatakan Nasha dibawa masuk oleh Fadhil Nor. Zaid Ibrahim dibawa masuk oleh Anwar. Rujuk kepada definasi. Tidak diketahui siapa premis premier Nasha. Adakah premis premier Nasha UMNO atau premis premier Nasha adalah UIA. Ahli akademik.

1. Zaid Ibrahim telah diisytihar sampah oleh premis premiernya UMNO. Nasha unkown.

2. Zaid Ibrahim dikutip Anwar. Nasha dikutip Fadhil Nor.

3. Anwar meletakkan Zaid Ibrahim (calon Hulu Selangor, Ketua PKR WP) tanpa syura, tanpa demokrasi. Ahli PKR adalah manusia yang bodoh apabila duduk dalam sistem yang sangat bodoh ini. Nasha bermula dari bawah. Melalui terlebih dahulu cabaran demorasi. Melalui kelulusan syura.

Sampah Zulfikli Nordin vs sampah Hasan Ali.

1. Zulkifli Nordin telah diisytihar sampah oleh premis premiernya PAS. Zulkifli ditolak syura. Hasan Ali unkown. Lebih kepada ahli akademik.

2. Zulkifli Nordin dikutip Anwar. Hasan Ali masuk PAS.

3. Anwar meletakkan Zulkifli Nordin (calon Kulim) tanpa syura, tanpa cabaran demokrasi dari bawah. Kata Anwar adalah mutlak. Sahaja aku menjadi ahli PKR, perwakilan PKR adalah untuk memutlakkan kata2 Anwar. Hasan Ali berada di peringkat sekarang melalui kelulusan syura, melalui cabaran demokrasi. Melalui satu sistem, bukan melalui satu individu.

Masalah sampah PKR.

Ini adalah perbincangan intelektual, walau ayatnya adalah rock. Ini bukan perbincangan menggesa PKR tinggalkan PAS, PAS tinggalkan PKR. 2 ekor mangkuk ni tak boleh tumbangkan kejahatan besar secara Rambo.

Intupati masalah sampah PKR ialah masalah basic. Masalah asas. Masalah orang2 bangang. Masalah tahap player2 Malaysia.

1. Disiplin.
2. Kefahaman.
3. Akhlak.
4. Amanah.

Disiplin - ADUN PKR Perlabuhan Kelang dengan tidak hadir sidang. Iqtimaqah dalam waktu, etc.

Kefahaman - Berjuang atas sebab apa? Sebab kes Anwar atau sebab marah kepada premis premier? Atas kefahaman apa dia masuk PKR?

Akhlak - Dengan rokok, dengan masalah rumahtangga, dengan rasuah. Bila akhlak menjadi tahap jenayah, diugut BN, lompatlah.

Amanah - Sejauh mana calon2 pilihan Anwar tanpa melalui cabaran demokrasi dari bawahan, melalui kelulusan syura (bukan individu) boleh memegang amanah bila mendapat kuasa nanti?

Masalah sampah PAS.

Masalah sampah PAS pula ialah intelek. PAS pada gua terlalu sedikit masalah asas. Masalah tahap palyer Malaysia.

Displin Hasan Ali macam langit berbanding gua yang kritiknya. Amanah Nasha jauh lebih hebat kalau banding dengan rakan terbaik dalam PAS Reform. Akhlak Hadi Awang jauh lebih mulia dari Anwar sendiri.

Tapi masalah sampah2 ini ialah intelek. Yakni cara bagaimana yang mereka fahami untuk membawa PAS ini mengharungi zaman.

Hadi Awang mahu Kerajaan Perpaduan bukan kerana dia ada kes balak di bawah SPRM. Gua tentang Hadi Awang bukan kerana dia rasuah. Tapi kerana strategi nak cilok Islam yang kena kepada pembolehubah undi majmuk Malaysia.

Hasan Ali dan Nasha lebih mesra UMNO bukan kerana mereka ada video seks. Atau SPRM ada 6 kotak salah laku mereka. Tetapi kerana berbeza fahaman intelek.

Tidak salah mengutip sampah.

Sebenarnya tidak salah mengutip sampah yang merujuk kepada definasi, walau word sampah itu bakal mempengaruhi pertimbangan standard IQ Melayu akan salah atau benar, bersih atau kotor.

Tetapi yang menjadi salah ialah cara dia mengutip dan menggunakan sampah itu.

1. Adakah sampah itu melalui sistem?
2. Atau sampah itu melalui individu yang lebih hebat dan tinggi dari sistem?

Sebelum kita imbas hasil2 sampah yang dikutip Anwar dan diletakkan ditempat tinggi secara individu, tanpa dibantah oleh seekor pun ahli PKR, kita rujuk persoalan ini dahulu.

1. Saiful Jambu diberikan jawatan Kopi Boy kepada Ketua Umum PKR (Anwar) melalui sistem, melalui perlembagaan, atau melalui individu yang diletakkan lebih tinggi dari itu?
a. Setuju gile dengan lu AdukaTaruna.
b. Tak setuju. Lu ni fantastik banganglah.

Sekarang kita rujuk sampah2 yang terhasil daripada premis PKR, DAP dan PAS. Sebelum menjawab soalan penutup kepada N3 perbincangan ini.

Nama kerusi.
Nama parti yang mengkhianat pengundi.
Penjelasan

Parlimen Pasir Mas
(Ibrahim Ali)


PAS
Tidak pasti calon telah mendapat kelulusan syura, yang pasti tidak melalui cabaran demokrasi parti di peringkat bawahan.

DUN Behrang
(Jamaluddin Radzi)


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

DUN Jelapang
(Hee Yit Foong)

 DAP
Calon yang telah melalui cabaran demokrasi peringkat bawahan. Juga calon yang wujud dalam sistem DAP.

DUN Changkat Jering
(Kapt (B) M. Osman Jailu)


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

Parlimen Kulim-Bandar Bharu
(Zulkifli Nordin)


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

DUN Perlabuhan Kelang
(Badrul Hisham Abdullah)
PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

Parlimen Bagan Serai
(Mohsin Fadzli Samsuri)


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

Parlimen Bayan Baru
(Datuk Zahrain Mohd Hashim)


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

Parlimen Nibong Tebal
(Tan Tee Beng).


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

DUN Lunas
(Mohd Radzhi Salleh)


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

DUN Ngemah
(Gabriel Adit Demong Rabu)


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

Parlimen Wangsa Maju
(Wee Choo Keong)


PKR
Calon yang diletakkan tanpa melalui cabaran demokrasi, dan tanpa sistem. Dalam PKR, individu Ketua Umum lebih tinggi dari sistem.

[1]
Ada 3 jemaah di atas :

1. PKR - Jemaah yang meletakkan individu adalah tinggi dari sistem, sebagai sistem yang menjadi perlembagaan mereka.

2. DAP - Jemaah yang meletakkan sistem dan demokrasi sebegai perlembagaan mereka.

3. PAS - Jemaah yang meletakkan demokrasi dan syura sebagai perlembagaan mereka.

[2]
Ada 12 sampah yang terhasil. Sama ada sampah yang terhasil dari dalam, mahupun sampah yang dikutip dan kekal menjadi sampah. Dari 12 itu :

1 adalah PAS - Jemaah yang meletakkan sistem sebagai tertinggi.

1 adalah DAP - Jemaah yang meletakkan sistem sebagai tertinggi.

10 adalah PKR - Jemaah bodoh yang meletakkan individu lebih tinggi dari sistem sebagai sistem.

Nampak jemaah mana yang menghasilkan kegagalan dan kecelakaan. Dan gua tepek semula soalan gua ini.

Orang bodoh jer kagum dengan Anwar ni pada gua. Kelebihan Anwar ini ialah kemampuan dia as crowd puller. Dalam politik tahap Malaysia (negara dunia ketiga / jakun), crowd puller ialah orang yang hebat berpidato dan MELALUI peristiwa besar yang jakun.  Dalam politik tahap negara maju, crowd puller adalah orang yang mempunyai idea yang hebat dan MENCIPTA peristiwa besar yang hebat.
Sekarang lu nampak tak, macamana bodohnya setiap ahli PKR apabila tidak menentang penciptaan kepada perlembagaan bodoh ini? Fahamkan maksud gua ini :


"Orang bodoh jer kagum dengan Anwar ni pada gua."


Gua mendakwa, setiap ayat gua mempunyai perbahasan yang berselirat. Dan mustahil untuk gua buat nota kaki untuk setiap itu. Sekali lu baca, memanglah lu tafsirkan setakat apa yang lu faham. Nah.. gua bagi contoh keseliratan. Fahamkan.


"Orang bodoh jer kagum dengan Anwar ni pada gua."

Kagum sehingga membenarkan penciptaan perlembagaan paling celaka di muka bumi, di dalam parti mereka sendiri. Bayangkan kesemua 27 juta rakyat Malaysia kagum kepada Anwar. Gua sorang sahaja tidak. Dan sudah pasti gua berada dalam Malaysia mempunyai sistem seperti ini. Ada Ketua Umum Malaysia yang lebih tinggi dari parlimen, lebih tinggi dari mahkamah.

Gua dituduh mencabar kedaulatan Sultan kena lokap seminggu.
Gua dituduh cabar kedaulatan Ketua Umum Malaysia mau gua kena hukum bunuh. 


Jadi sebelum wujud ketua Umum Malaysia, maka, berkatalah gua :


"Orang bodoh jer kagum dengan Anwar ni pada gua."

So what? Ketua Umum PKR belum jadi Ketua Umum Malaysia. Nak bunuh gua?  Sam AMK nak langgar gua?

7 comments:

Pencacai SeMalaysia® said...

yes bro...

gua sokong lu ikut tajuk lu ni..!!

kesimpulannya... genetik melayu bodoh..!! kahkahkah

AdukaTaruna said...

Sapa sokong gua, sila lantik gua jadi Ketua Umum. Ngeee....

Fauzi said...

Bro,

Aku memang benci dgn kejahatan UMNO/BN tapi dlm masa yg sama aku fikir Pakatan Rakyat (lebih2 lagi PAS) masih belum layak memerintah Malaysia.

Mudah faham: UMNO jahat, PAS bodoh

Pada pendapat aku la, PAS ni dari dulu lagi keliru antara ajaran Arab dgn ajaran Islam. Tgklah tahap pemikiran pimpinan PAS. Penyokong lagi la bangang. Guna nama Allah sikit, terus terpedaya dgn idea2 bodoh 'ulamak' agama.

Aku cadangkan bro baca tulisan2 Kassim Ahmad (Anwar Ibrahim yg buat fitnah dia 'Anti-hadis' mase tahun 80-an). Aku rase apa yg bro tulis ada byk persamaan dgn tulisan2 beliau.

Fauzi said...

Aku setuju dgn tulisan bro psl sampah2 ni. Tapi PAS dan PKR terpaksa tidor sebantal.

Matlamat no. 1 mereka ialah jatuhkan UMNO/BN. Tapi Nabi Muhammad nak berperang pun guna strategi beb. Mana aci main doa2 kepada Allah utk menang mudah. x gentleman.

Ini menunjukkan Muhammad seorang pemimpin yg pintar bukan lemah akal fikiran, lembab, slow, perut buncit, sembab etc.

AdukaTaruna said...

Fauzi.

Dapatkan demokrasi dulu, bro. Sebab tu jer alat yang ada setakat ni. Nak dapatkan demokrasi kena tumbangkan BN. Nak tumbangkan BN kena kerjasama lah.

Hanz Newman said...

Spare me, bro Fauzi.. hehe...nauzubillah. Sumpah? hehe

UM?NO jahat? Some truth in there.
Tapi PAS bodoh? Ok!Some quartets memang bodoh sombong macam u know who, la. Ilmu ada. Tak bodoh mana la. TAPI nak perintah negara ni kalau betul-betul apa susahnya? Bukan Najib buat jalan raya tu. JKR! Atau PLUS, dll. KLCC Tun Mahathir buat ker? Ada la orang buat. Nama sapa dapat? Jadi jangan risau tahap bodoh la, bro@bhai. Ada la think tank masing2. Selain sedia ada para Pegawai kerajaan, staff & others. Hanya, kut nak tukar pun, mana-mana lantikan politik saja akan@boleh diganti pucuk pimpinan baru.

Syuk said...

hujah lu memang analitikal dan logikal..wa respek, tapi tak semestinya jitu..so, keep it up! bravo!!