Skip to main content

Cerita benar untuk orang gomen.

Oleh : AdukaTaruna
Mood time menulis : Sakit + Panas

Sebelum gua story dengan lanjut, gua perlu bagitau lu orang motif gua share. Supaya jadi iktibar kepada semua yang berkenaan, termasuk diri gua. Walau terpaksa mengumumkan sedikit peribadi fizikal gua, tapi gua perlu share. Dan gua akan print artikel ini, dan berikan kepada doktor berkenaan. Mudah2an dia mendapat satu sesi pembelajaran.

Kalau boleh, mangsa2 keadaan macam gua, rakyat macam gua, berkurangan di masa hadapan. Ianya boleh membantu pihak yang berkenaan membuat keputusan dengan lebih tepat di masa hadapan. Kata macam bagus wal poyonya, biarlah gua rakyat Malaysia yang terakhir kena.

Latar Belakang Cerita.

Zaman jahiliyah wal brutal dulu, gua mengalami beberapa kemalangan yang teruk. Salah satunya membuatkan bahagian mulut gua, termasuk gigi gua cedera. Selain besi di kaki, gua mempunyai parut di bawah mulut, dan kecacatan gigi yang kekal. Gigi gua ditanam semula dan dibracket. Gua tak tahu sama ada istilah perubatan gua betul, tapi itulah yang gua cuba sampaikan.

2 helai gigi gua bertahun2 mengeluarkan darah. Satunya telah mereput dan dibuang. Kini sehelai lagi terjadi. So, gua tahu apa masalah gua, dari doktor tersebut. Cuma, keahlian gua membuat keputusan perubatan tiada. Dan secara falsafahnya ialah :

Gua ahli dalam masalah gua sendiri - Dr gigi ahli dalam membuat keputusan terbaik dari segala maklumat yang disampaikan.

Minggu 1.

Gua ke klinik gigi untuk buang gigi. Keadaan gusi gua membengkak akibat gigi yang mereput membentuk tajam; akibat darah yang keluar bertahun2, di tempat yang sama.

Bila nama gua dipanggil, gua masuk dan keluarkan kertas dan pen. Dr perempuan. Jenis muslimah.

"Saya rasa saya perlu maklumkan maklumat mengenai masalah yang saya alami, Dr."

"Takper2.. baring dulu, saya check."

Mungkin pesakit ramai, mungkit tabiat berkerja yang mahu cepat, mungkin tidak memegang falsafah Islam, Dr tersebut memandang enteng apa yang gua sampaikan. Kalau kita ikut Melayu, kita Dr, dan pesakit berimej kutu rock, maka, kita lebih pandai. Kalau kita ikut Islam, lihat pada apa yang disampaikan, bukan pada siapa yang menyampaikan. Jangan ego ala pundek macam Hadi Awang.

"Begini Dr. Saya ada hak untuk menjelaskan kepada Dr saya, terlebih dahulu, apa masalah yang saya alami, betul?" Gua pandang mata dia sebab dia pakai mask.

"Baiklah."

Gua lukis gambar gigi siap nombor.

"1999 saya eksiden. Gigi saya rosak macam ni (gua tunjuk gigi)."

"Gigi saya disusun semula dan dipakaikan braket. Tapi gigi yang saya nomborkan sebagai 1 ini mengeluarkan darah setiap hari. Lama kelamaan ianya mereput dan kini telah dibuang (gua tunjuk gigi lagi)."

"Sekarang ini, gigi yang saya nomborkan sebagai 2 pula mengalami masalah yang sama. Dan telah mereput. Gusi skang bengkak. Saya cadangkan gigi saya ini dibuang."

"Ok. Mari saya periksa."

"Gigi adik just berlubang. Saya akan tampal." Sambil cakap omputeh dengan nurse dia yang gua tafsirkan sebagai peralatan yang perlu disediakan.

"Saya rasa tampal tidak menyelesaikan masalah saya base on pengalaman yang saya ceritakan. Gigi nombor 1. Saya rasa, saya nak cabut."

"Gigi awak berdarah sebab gusi awak tak sihat."

"Kalau gigi saya tak sihat, kenapa berdarah di tempat sama? Setiap hari?"

"Saya tak syorkan cabut sebab awak muda lagi. Tak sayang ke?"

"Saya akan pakai gigi palsu. Satu hari nanti, saya akan tiada gigi juga."

"Kalau macam tu, takperlah. Saya cabut."

Gua dibius dan diminta keluar sebelum dipanggil semula.

"Sebelum Dr buang, saya nak tahu. Dr cabut atau bedah?"

"Cabut lah. Tapi jangan melawan. Just releks jer."

"Saya rasa, kalau Dr cabut, gigi akan patah. Bila patah, Dr terpaksa cabut akar yang tertanam pula. Kalau gagal, Dr terpaksa bedah. Jadi, Dr kira berapa kali saya sakit kalau Dr salah buat keputusan."

"Takper2.. kita try dulu." Nada panas hati maybe sebab kutu rock ajar dia. Kalau ikut Melayu inilah dia. Kalau ikut Islam, dia perlu dengar apa yang gua sampaikan, bukan siapa yang menyampaikan. Maklumat yang gua berikan boleh membantu dia membuat keputusan. Yang sakit gua. Gua bayar tax untuk gaji dia masa gua makan KFC Kubang Kerian hari tu. 6% GST ma..

Dia guna playar, kepitkan gigi gua, dan masa lebihkan daya untuk cengkaman playar, terus berbunyi serpih pecah. Darah keluar membuak.

"Eh.. sakit ke dik?" Soalan paling lucu untuk hari itu.

Gua angguk.

"Kenapa tak cakap sakit. Gusi bernanah ni. Kalau sakit, kita tak cabut. Beginilah. Saya bagi temujanji. Adik makan antibiotik. Kena habiskan tu. Nanti minggu depan datang semula." (Sampai skang gua tak tahu apa penjelasan saintifik kenapa perlu habiskan antibiotik. Ada sesiapa boleh share?)

Gua sakit sia-sia untuk 1 kali.

Minggu 2.

Gua hadir temujanji. Setelah dibius, gua dipanggil semula. Gua masuk.

"Dr nak bedah ke, nak cabut?" Gua ulang semula.

"Kita try dulu."

Gua pasrah.

Prap! Gigi gua patah dengan meninggalkan tunggul akar di dalam.

"Eh... gigi adik patah dalam la."


"Kan saya dah cakap.... (Pundek! Gua dah cakap dah.)"

Gigi gua cuba dicabut dengan memegang akar kat dalam gusi.

"Tahan yer, jangan lawan."

Zap! Playar tergelincir dan menikam lelangit gua. Pergh... nyaris2 Dr tu kena siku kanan gua. Gua bingkas bangun dan terus ceramah ala2 Rusila.

"Sebab tu saya cakap. Sepatutnya Dr ambil maklumat dari saya sebagai pesakit, untuk membantu Dr membuat keputusan, faham?"

"Sabar dik, sabar. Bukan saya yang patahkan gigi ni. Gigi ni memang patah dari dalam."

"Kalau gigi ni memang patah, baik saya cabut terus jer kat rumah (atau saya dah telan time saya makan nasik)." Stupid.

"Adik. Adik kena respek saya sebagai Dr."

"Sekarang ni Dr, kesilapan Dr membuat keputusan menyebabkan saya sakit 2 kali. Ni kalau Dr ambil keputusan bedah pula, saya sakit 3 kali. Kalau Dr terima maklumat dari saya hari tu, dah selesai dalam sakit pertama lagi. Bedah dan buang."

"Awak Dr ke, saya Dr? Sila beri kerjasama."

Gua diam (bull shit!). Gua pandang lu wanita jer.

"Ok... macam ni... sekarang saya nak tahu. Apa pilihan yang Dr nak buat. Cabut atau bedah?"

"Err.. dik.. lap dulu darah... banyak keluar tu." Nurse try cool downkan gua. Darah gua dah macam air aircond menitis keluar. Basah dagu gua.

"Cabut atau bedah?"

"Kita try dulu."

"Dr kena buat keputusan yang tepat. Bukan try and error. Yang sakit saya."

"Takperlah dik.. kita tengok dulu.." Nurse menyampuk lagi.

(Baik... takper.. fine....) Gua baring.... Dr pun check lagi...

"Ok... saya bagi temujanji. Minggu depan kita x-ray dan bedah."

Gua angguk kesal, lemah, tak puas hati, tawar, etc. (Kan... gua dah cakap.)

"Nak MC tak?"

Gua angguk. Automatic ada idea. Walau MC, walau sakit, gua buat ijtihad; gua akan datang kerja. Manakala hak gua MC tersebut, akan gua gunakan untuk hadir demo BERSIH Jun ini. Pandailah gua mody tarikh. Ijtihad gua kalau salah 2 pahala. Betul 10 pahala. Up sket dari ulama Rusila.

Gua sakit sia-sia untuk 2 kali.

Kepada Dr Gigi Gua Yang Dicintai...

Minggu 3 gua tak boleh tulis lagi. Tapi perenggan ini gua isikan untuk bacaan orang kerja gomen. Terutama Dr tersebut yang gua akan print screen kan artikel blog gua ini, dan serahkan kepada dia by hand. Pada minggu 3. Semoga lu ambil iktibar.

Campak Melayu dalam lubang najis. Dan ambil Islam sebagai panduan dan pedoman. Lu kena faham ni dulu. Faham tu penting. Bab2 melaksanakan, istiqamah, kemampuan mentafsirkan Islam, barulah kita akur bahawa kita ini hanyalah manusia. Ada turun, ada naik. Ada kuat, ada lemah. Ada benar, ada silap. Tapi kalau faham pun takda, takda guna la lu hidup.

Pembolehubah kepada masalah.

Falsafah Islam tu dah sempurna dah. Tiada kelemahan dari mana-mana sudut, walau apa jua zaman. Meh gua cerita. Lu klik sini dan baca kefahaman yang perlu lu tahu tentang baka seorang Melayu. Sebab lu tak boleh klik, pasal lu baca melalui kertas yang gua bagi, lu masuk blog gua. adukataruna.blogspot.com

Dari mana asal-usulnya lu sebagai Dr Gigi? Lu adalah Melayu standard. Anak Melayu yang baik. Yang dengar cakap mak bapak. Lu jadi Dr Gigi bukan pasal lu cerdik. Tapi pasal lu rajin belajar dan ikut nasihat mak bapak. Belakang parang kalau asah pun tajam. Lu Dr Gigi ke, lu ulama antarabangsa ke, genetik lu adalah Melayu.

Kalaulah gua tak kenangkan falsafah tujuan gua share cerita ini pertamanya, lu Dr kategori wanita, muslimah pula keduanya, gua dah ambil gambar lu, atau sekurang2nya dedahkan nama dan di mana tempat gua cabut gigi.

Jadi, buang kefahaman Melayu lu, bahawa, lu seorang Dr, lebih cerdik dari budak Tadika, atau kutu rock. Itu fahaman bodoh Melayu. Lu kena pegang fahaman Islam. Lu kena dengar maklumat, pandangan, idea dari tajuk APA, bukan dari tajuk SIAPA? (Kecuali dalam yang meriwayatkan hadis). Islam tu lengkap dan sempurna. Sifat Allah pencipta Islam itu sempurna. Faham?

Gua harap, artikel ini membantu lu dalam menjadi Dr yang lebih baik. Menjadi ibu yang lebih baik. Menjadi rakyat Malaysia yang lebih baik. Gua tak cakap lu penjenayah selama ini. Tapi semoga kita semua, terutama gua, menjadi lebih baik dari semalam.

Sekian dulu.

Comments

  1. -pergh, sadis siol kalo gigi sakit, lemah satu badan..

    -bg wa, klinik or hospital krajaan membuat keputusan brdasarkn kos..kos bg tampal, cabut dan bedah, yg mane satu lbih mhal?..dah tentu bedah, sbb itu wlau lu bg hujah ala2 dr house skalipun tp di depan doktor gomen die ttap akan mmprthankn kaedah yg murah..mmg x adil bg rakyat yg kurang kemampuan mcm kita ni..

    -lu sakit or x, dlm pale diorang 'ade aku kesah?, bratus2 lg yg tggung sakit mcm lu'..

    -kalo nk brsalin, lu htr g hspital gomen, jgn hrap lu dpt brsalin melalui pembedahan yg kos die kalu kt swasta RM 7000, pling2 die akan suruh bini lu tahan je sakit tu..smpai satu thap,bini lu dah sakit gile baban smpai brguling, mncarut2 kat doktor, ugut nk saman, ugut nk repot, ugut nk kuar time tu gak g spital swasta bru la die nk wat pembedahan,skali mmg btul bayi yg lahir sihat berat die 3.94kg dan mmg ptut wat pmbedahan sbb tkut ade komplikasi pd ibu die,normal baby kat mlaysia ni dlm 2.xxkg je..tu la pngalamn aku brhadapan ngan sektor perubatan di malaysia ni..

    -kalu lu tgk filem dokumentari michael moore ttg kapitalis mnguasai bidang perubatan, wa dah lupe tjuk die, tp die mmbndingkn sektor perubatan antara us dan england, sektor prubtan kt us sume brkait ngan duit,kapitalis mnguasai sgala2nye, lu ade duit lu dpt ubat n rwatan trbaik, lu xde duit even lu mrangkak dtg spital die, lu akan dihalau mcm anjing kurap smpai mati di tengah jln..bg wa sistem kat mlaysia pun dah hmpir mnyerupai us..

    -ntah nape krajaan kite xnak ikut lngkah kerjaan britain brkaitan kesihatan rakyat negara die, kat britain,hospital diorang xde kaunter byaran,kaunter bg duit adela,mmg klakar kan? lu xde duit,bile lu nk blik dr hspital,phak hspital akan bg duit tmbang naik bus/lrt..ubat2 sume free,rwatan2 yg cnggih manggih sume free, kalu bini lu brsalin kat situ, bini lu nk rehat brbulan kat hspital pun xpe, nurse xkan sindir2 or perli2 lu dpn patient lain..lg pihak hspital glakkan duduk lame2 supaya patient btul2 sihat sblm kuar..farmasi2 swsta kt sane jual ubat pun murah2, kalo kat us hrga 30 dolar,ubat yg same di britain hnya 4,5 dolar mlah kalu wrga emas yg beli ade diskaun lg..

    -smemangnye kite mmerlukan revolusi utk mnjadi sume ini kenyataan..

    ReplyDelete
  2. tq bro... maklumat berguna utk gua tuh. terutama bab bersalin. huhu..

    ReplyDelete
  3. Saya nk kongsi gak pengalaman pg klinik U. Masa tu tgh demam campur batuk2 skit. Saya dah boleh terima hujah yg doktor mesti tanya pesakit "sakit apa?" utk tahu ape jenis penyakit yg cuba dirawat. Cuma kalo sampai tanya "ni nk pakai ubat apa?" ak agak musykil nk menjawab. Walaupun saya otomatik jawab "panadol" tp saya tertanya2, yg doktor sapa?

    ReplyDelete
  4. yg pasal antibiotik tu, dulu saya belajar teori tk officialnya sbb antibiotik ni die alter kite punya immune system. Kalo ubat tu tak abih, mgkn immune system akan terganggu.

    Mgkn juga sbb ko dh dpt sbotol ubat yg sgt mahal, baik ko habiskan jer buat vitamin :)

    ReplyDelete
  5. Salam, antibiotik2 ni adalah utk sakit yg berkaitan dgn virus. 5@6 hari makan tu adalah utk pastikan virus benar2 mati dan bukan sekadar hibernate dlm darah/badan. Kalau makan sehari or 2 or 3 hari then berhenti sebab rasa badan dah ok, sedangkan virus masih ada dlm badan/darah, bila2 masa sakit tuh boleh keluar semula sebab virus cuma hibernate, so next time bila kena sakit yg sama doktor terpaksa naikkan dos antibiotik tu sebab virus yg hibernate tu dah bina immune sendiri, sedangkan dos antibiotik tuh ada limitation juga... so, pesan2 pada semua melayu kita supaya habiskan antibiotik dgn timetable yg doktor bagi dan jgn memandai2 berenti sebab badan dah rasa ok.

    ReplyDelete
  6. Tentu Dr wanita tu comei tu yg hang tak sampai hati nak siku dia...kan?

    ReplyDelete
  7. antibiotik utk bakteria bukan virus..
    tujuan perlu habis kan supaya bakteria @ kuman tu benar2 hilang sepenuhnya dlm badan..sekiranya x hilang sepenuhnya drp badan, bakteria itu akan bermutasi menjadikan antibiotik itu tidak akan berkesan pada masa akan datang (resistance strain)..

    ReplyDelete
  8. Aku pernah sekali berhadapan dgn doktor melayu...lelaki.. 3 paku atas bahu,, biasalah doktor askar...

    Bila aku duduk sahaja depan dia, dia tanya apa masaalah..
    aku jawab la.. sakit ghout...

    Bolehka dia tanya balik... "macam mana kamu tahu kena sakit ghout" satu soalan stupid bagi aku...

    Itu lah dortor kerajaan....

    ReplyDelete
  9. nilai moral dari cerita anda ni encik,ialah : jangan pergi hospital@klinik kerajaan dgn harapan utk mendapat kan khidmat yg memuaskan hati.biar la encik miskin hina dina papa kedana sekalipon,bukan saya nk hina encik.tp nilai khidmat hospital@klinik kerajaan mmg agak kurang propesonal.tu belom cite bab bersalin antara dua darjat lagi tu.darjat hospital swasta dan darjat hospital kerajaan. eheh..w'slm wbt.semoga encik cepat semboh dan tidak rongak lama²

    ReplyDelete
  10. Releks ar ..dengan penyelarasan demi penyelarasan oleh kerajaan BN, kita rakyat tanpa btasan agama, suku & bangsa, akan sentiasa mendapat 'pembangunan' & 'kemudahan' yg daripada segi kuantiti akan bertambah baik. Ada merata ceruk. Hospital baru bertingkat-tingkat. Klinik 1Malaysia pun tumbuh bagai cendawan lepas hujan. Kemudahan, perkhidmatan & rawatan hanya taraf memuaskan = ok = not too bad, lah.
    Malangnya, pemimpin 'kita' hanya tahu 'membina'. Ada kebajikan tapi terhad - tu pun depa suruh@paksa kita bersyukur. Kalau boleh depa nak berniaga dengan rakyat @ menguntungkan swasta@tauke-tauke, suppliers, kontraktor dll buat semua 'pembangunan & kemudahan' tu.

    zargus, bloody good point..spot on m8y, England@UK sana negara welfare ..of course, ada benda kita tak boleh ikut.. tapi come on, kerajaan 'kita' yg ada tak boleh ke buat mirip gitu? Kalau susah sangat, daripada rakyat kena tolak Socso baiklah gaji ditolak 20-30/month untuk skim healthplan .. health insurance like.. wot say u all?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.