Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Feb 13, 2010

Setiap genetik Melayu adalah lemah.

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Pendahuluan.

Gua nak cakap pun salah, tak cakap lagilah salah. Kita cakap apa pun, tapi Melayu tetap Melayu. Kita ni sebenarnya amat hina. Macamana kita memandang rendah pada kaum peribumi, begitulah bangsa-bangsa utama dunia memandang kita. Malah lebih teruk lagi. Dia lebih kurang macamni la bhai...

Kita lihat orang asli itu kuno, tak boleh harap, buat itu, buat ini pun tak boleh, dhaif, jumud dan sebagainya. Tapi begitulah bangsa ini terutama bangsa Cina memandang kita. Janji Melayu, pemalas, penagih, pemabuk, berfoya-foya, biar papa asal bergaya. Sebab itu di Malaysia, pertumbuhan Islam agak lambat dari negara-negara maju. Sebab mereka ingat Islam itu Melayu! Asal rogol anak sendiri jer, sah Melayu. Keluar paper Cina. Asal rasuah jer Melayu. UMNO.

Mana bahasa Melayu?


Melayu. Kita mana ada bahasa. Penyelidikan telah di buat. Hanya 2 patah perkataan berasal dari kepulauan Melayu. Yang lain dipinjamkan. Kita mana ada tulisan. Malah tulisan Jawi yang dipupuskan UMNO itu pun, adalah evolusi dari tulisan Arab. Sekarang ini kita meminjam tulisan rumi. Rome. Hamba taip ni pun keyboard rumi.


Then, ada la plak yang cungkil bahasa purbakala mana ntah untuk claim bahasa Melayu. Lantak la... ibarat orang miskin yang terdesak tuding kereta jiran sebagai kereta sendiri.

Pengiraan. 

Matematik. Bangsa lain mempunyai satu suku kata untuk satu nombor. One untuk 1 (english). E untuk 1 (cina). SA-TU untuk 1. Kita guna 2 suku kata. Itu belum masuk SEM-BI-LAN untuk 9. Membazir, satu penciptaan sebutan nombor matematik yang BANGANG oleh Melayu. Bahasa Arab hanya guna 2 suku kata.

Bangsa lain dah kira 3 digit (3 suku kata) dalam kepala otak mereka, bangsa Melayu masih terkial-kial 1 digit (sem-bi-lan) dalam kepala otak mereka. Kalau ikut Islam, kena kaizen beb. Campak jer bahasa bodoh tu dan perbaiki lebih baik lagi.

Cabang Ilmu. 

Mana ada Melayu yang mencipta teknologi atau cabang ilmu. Macam Ibnu Sinar, Ibnu Kaldun, Al-Khawarizmi. Semua Parsi dan Arab. Orang Putih dan China (termasuk Jepun dan Korea). Hilang akal ke apa mesin taip dicipta oleh Joyah dari kampung Ulu Yam. Terdesak punya pasal, petik la sekor hamba adbi orang putih bernama Hitam dan claim dialah Melayu yang berlayar mengelilingi dunia.


Tu belum cerita universiti Melayu cipta nama buat bahulu dan karipap terpanjang lagi tu. Karipap pun resepi orang putih yang dicalim kuih tradisional dalam minda Melayu. Waita Rusia sedang buat ujikaji kat Kutub Utara, wanita Melayu cipta nama tanam Al-Quran kat Kutub Utara. Sebagai bukti Islam pernah jejak kaki kat situ.


Apalah bodohnya Melayu Felda dan kampung2.... terpesona. Melayu jadi angkasawan! Jerit mereka. Haha.


Bila ALLAH takdirkan Melayu beragama Islam bernama Mokhtar (peguam yang amat genius) mengubah sistem nombor Melayu dengan sistem Mokhdar. Maka Melayu menentang atas alasan warisan bangsa. Sedang Jawi yang warisan bangsa itu dipupuskan. Jika kita mengambil Islam, benda yang bermanfaat, ilmu yang bermanfaat wajib diamalkan, disampaikan. Tapi bila kita ambil Melayu ......... Erm.... BANGANG lagi......

Kemudian, ALLAH takdirkan seorang Islam berbangsa Melayu. Budak lagi. Tapi genius tahap profesor matematik universiti. Menyalaklah pemimpin-pemimpin Melayu ini, ada yang kata ia perlu ikut silibus yang ada, ada yang kata perlu ubah silibus, ada yang tumpang semangkuk. Diusung budak kecil itu ke seluruh negara. Sudah macam pertunjukkan bangsawan pula. Tapi cuba budak yang bijak tadi mengkritik pemerintahan Melayu kerana kegeniusannya.

Mesti budak tadi dikecam, dihina. Maka kisah budak yang dibunuh oleh Sultan Melayu kerana genius mencadangkan batang pisang bagi menghalang Temasik dilanggar todak pun bermula semula ....... BANGANGNYA Melayu ....... La ni mak bapak budak tu plak kena tangkap jual ubat guna pengaruh budak tuh. Terbiar... orang lain guna rakyat cerdik untuk buat senjata, orang Melayu takut dengan budak cerdik sebab berpotensi mengancam kuasa mereka.


Contoh sket.

Murtad. Satu isu yang amat menusuk jiwa mukmin. Malaysia adalah negara sekular. Pemerintahnya, Melayu. Ia tidak menghalang orang Islam menukar agama mereka. Undang-undang digubal di Parlimen. Untuk menggubal satu-satu undang-undang, parlimen memerlukan majoriti setuju.

Contoh. Parlimen ada 9 kerusi. YB Ayam mahu undang-undang buang sampah dikenakan denda kerja-kerja amal. YB Itik pula membangkang. Itu hak asasi individu la nak buang sampah merata-rata. (kata YB Itik). Kemudian YB Itik dan YB Ayam berhujah di parlimen.

Dipendekkan cerita YB Itik menang. Parlimen dengan majoriti 5/9 kerusi menyokong hujah YB Itik.

Tukar isu. Sampah kepada murtad. Pembangkang mahu undang-undang murtad diwartakan. Itu dahulu jika tidak mahu undang-undang ALLAH. Hudud. Macam cerita tadi. Orang Melayu yang hamba sebutkan BANGANG (hamba termasuk sekali) telah menghantar satu parti secara 2/3 majoriti parlimen. Maknanya tiadalah keseimbangan. Check & Balance. Mereka gubal la undang-undang sesuka hati. Sure diluluskan. Sebab majoriti mereka pegang. Antara yang diluluskan.....

Murtad, mencabar mahkamah syariah, ISA, AUKU, Akta Mesin Cetak, menukar Polis di bawah Jabatan Perdana Menteri (bukan di bawah Yang Dipertuan Agong), BPR di bawah Jabatan Perdana Menteri (bukan di bawah parlimen), mengundi masih guna pensil, tidak menjelup jari ke dalam dakwat sesudah mengundi (so boleh mengundi lebih dari sekali), tidak memberi pembangkang media walaupun saluran berbayar, membenarkan pendaratan kapal pembunuh umat Islam (kapal perang Dajjal USA) mendarat di negara ketua OIC, menaikkan harga barang-barang, uih penat jari nak taip. Tapi Bangsa Melayu tetap BANGANG.

Perdana Menteri pula haruslah di undi oleh setiap umat Islam. Mana ada negara macam Malaysia. PM nya diundi oleh perwakilan. Perwakilan sekular kebangsaan pula tu. Jika perwakilannya berjumlah 300. USA dan Israel membeli satu perwakilan hanya RM1 juta setiap satu, maka hanya dengan RM151 juta sudah memadai untuk membeli PM Malaysia sekaligus membeli Malaysia. Tukar pula RM dalam Dolar, brapa sen sangat.

Tapi mengapa ianya tidak berlaku? Sebab sebenarnya kita (MELAYU) sudah pun tunduk tanpa perlu dibeli. Lebih hina dari dibeli. Tunduk sendiri. Sekali lagi BANGANGNYA MELAYU. Uih kenyang orang Melayu dengan BANGANG ini.

 


Panas hati dan baca lompat-lompat.

Berdesingkah telinga kita mendengar perkataan seumpama begini? Bila ada isu ini, selalu penulisnya akan dimaki. Habis penulis itu apa, kalau bukan Melayu. Meludah ke langit la, cermin diri sendiri la. Tapi itulah hakikatnya. Sudah banyak kali kita mendengar Melayu otak beku, malas, bodoh, zalim dan seumpamanya. Mari kita tinjau apa yang berlaku sebenarnya.

"MELAYU. Inilah nama kepada bangsa kita. Kenapa? Siapa yang memberi nama? Tidaklah penulis ketahui. Setelah penciptaan Adam, dunia terus berkembang dengan berbagai jenis bangsa. Ada bangsa yang dimusnahkan ALLAH dan digantikan dengan baru, ada yang wujud sehingga kini. ALLAH mengatakan bangsa-bangsa ini perlu saling kenal-mengenali.

Perbandingan antara baka, antara genetik.

Dalam sejarah manusia, terdapat beberapa jenis bangsa yang dicatatkan oleh ISLAM. Yahudi, Rom, Afrika, Cina (termasuk Jepun dan korea) dan Parsi. Melayu? Bangsa penulis ini, kita tinggalkan dahulu.

Yahudi, dicatatkan sebagai bangsa yang mempunyai banyak nabi. MUNGKIN kerana bangsa ini amat degil. Yahudi amat pintar. Mereka dikatakan mempunyai daya "kesinambungan hidup" yang amat kuat. Bangsa juga ini amat berbangga kerana pernah menikmati makanan dari syurga! Hebat. Jika bangsa ini berbangga dengan dasar KEBANGSAAN mereka, bangsa YAHUDI, mereka mempunyai satu ASAS yang boleh dibanggakan (di dunia sahaja).

Rom, juga bangsa yang hebat. Malah ada yang berpendapat Dajjal itu adalah satu bangsa. Jika Yakjuj dan Makjuj dikatakan bangsa Rusia, Dajjal pula adalah bangsa Rom. Sekarang ini, bangsa ini ada di seluruh dunia berpaksi di USA dan Britain. Pendapat ini diasaskan dengan firman ALLAH yang mengatakan sunnah ALLAH (rentetan peristiwa atau peraturan) itu sesekali tidak akan berubah. Dalam sejarah Islam dan manusia, sejak Nabi Adam, manusia yang menegak agama ALLAH itu sentiasa mempunyai musuh di kalangan manusia juga. Jadi Dajjal dan Yakjuj Makjuj itu juga adalah manusia. Berbalik kepada bangsa Rom ini, jika mereka memperjuangkan dasar KEBANGSAAN mereka, bangsa Rom, mereka juga mempunyai ASAS yang boleh dibanggakan (di dunia sahaja).

Seterusnya Cina. Bangsa ini juga mempunyai daya "kesinambungan hidup" yang amat tinggi. Mudah kata, campak mana-mana pun boleh hidup. Malah bukan boleh hidup sahaja, tapi boleh kaya dan berjaya. Di mana-mana ketika ini dunia mempunyai China Town nya sendiri. Jika diukur dengan sukan (pertarungan fizikal manusia), kita ambil Olimpik sebagai contoh, hanya bangsa-bangsa ini yang mengunggulinya. China, Negro dan Orang Putih. Bangsa-bangsa ini amat hebat. Dan sekali lagi, jika Cina bermatian mempertahankan dasar KEBANGSAAN mereka, mereka juga mempunyai ASAS yang boleh dibanggakan di dunia ini.

Bagaimana Parsi? Bayangkan Parsi itu rakyat Iran dan bekas jajahan Rusia yang lain. Bangsa ini juga hebat. Iran menjatuhkan boneka USA hanya dengan mahasiswa mereka. Agaknya mampu tak mahasiswa kita (Melayu) menjatuhkan boneka USA BN di Malaysia? Jadi jika mereka mengambil KEBANGSAAN mereka sebagai perjuangan, mereka juga ada ASAS yang hebat.

Sebelum kita menghurai MELAYU secara ringkas, kita pergi ke sudut saintifik. Mengapa bangsa-bangsa ini amat pintar. Kepintaran dikatakan mempunyai kaitan dengan saiz otak. Otak anjing lebih besar dari otak kucing, jadi mereka lebih cerdik dan boleh dilatih dengan bermacam-macam latihan. Otak manusia dikira dalam cm padu. Bangsa-bangsa utama ini mempunyai otak lebih kurang 1500 cm padu. Tapi bangsa-bangsa kepulauan MELAYU dan orang asli di seluruh dunia hanya sekitar 1400 cm padu. Itu dalam bab pintar. Bagaimana pula dengan "kesinambungan hidup" atau survive. Bab ini termasuklah ketabahan, tak mudah putus asa, sukakan cabaran dan tahan lasak. Menurut kajian, bangsa-bangsa yang mempunyai Kesinambungan Hidup yang tinggi ini, berkait rapat dengan iklim. Jadi bangsa yang hidup dalam 4 musim, perubahan musim yang ketara (ada sejuk melampau dan ada panas melampau) dan bencana alam dalam keadaan yang amat lama (beratus-ratus tahun) mengalami evolusi terhadap perubahan tersebut. Maknanya generasi yang mereka hasilkan semakin berdaya tahan dengan masalah yang sama.

Kayu pengukur mudah untuk mengukur bangsa yang hebat di zaman ini adalah senjata Neuklear. Hanya bangsa-bangsa ini yang mempunyai kemampuan (samaada berani atau daya penghasilan) untuk memilikinya.

Jadi jika bangsa-bangsa ini bermegah, berjuang dan bermati-matian memperjuangkan dasar KEBANGSAAN mereka, bagaimana dengan dunia? Sejarah telah membuktikannya. Perang dunia pertama, kedua, peristiwa holocoust, pembunuhan etnik Yahuni oleh Jerman, pembunuhan demi pembunuhan, peperangan demi peperangan. Sebab itu ALLAH menurunkan pesuruhnya supaya manusia memegang tali yang satu, tali yang benar, tali yang selamat dunia akhirat. Tidak kira Melayu, India, Cina, Yahudi, Arab, Rom, Parsi atau orang Asli sekali pun, yang paling tinggi adalah ketakwaan. Nik Aziz kata kalau Cina nak jadi PM Malaysia yang kita cintai pun boleh, asal bertakwa.


Sekarang kita masuk bab MELAYU. 

LAYU? LEMAU? Di saat ini, di saat kita diperintah oleh dasar KEBANGSAAN MELAYU, mari kita tepuk dada, hebatkah pencapaian kita dalam 50 tahun ini. Ekonomi? Perfileman? Akhlak? Politik? Saban hari isu Melayu lemah, malas, lembab dilontarkan. Bukan orang lain, kita sendiri. Kita sendiri yang melontarkan. Hari ini, saat ini, giliran penulis yang melontarkan isu ini. Sama seperti manusia melontarkan batu di musim haji. Tapi MELAYU TETAP BODOH SOMBONG. Tetap menggigit tali KEBANGSAAN MELAYU dengan gigi geraham mereka. Walaupun diberitahu, dibuktikan, dijeritkan bawaha tali itu beracun. Lihatlah tubuhmu wahai MELAYU! sudah hina. Sopak! Kurus! Patah! Jangan gigit lagi tali itu! Ambilah tali Islam, Peluk tali Islam wahai MELAYU!...........

Tapi....... Sukmum, Bukmum, Umyum. Pekak, Tuli, Bisu. BODOH SOMBONG. (termasuk penulis) Semua bangsa mempunyai sejarah empayar yang gilang gemilang. Melayu? Zaman kegemilangan? Melayu Melaka? Sejauh mana kegemilangannya? Sejauh mana kepintaran dan ketahannya terhadap musuh-musuh yang ingn menaklukinya? Malah sejauh mana kebenarannya?

Orang lain Empayarnya luas. Melayu hanya semenanjung, tapi rajanya bercakaran sesama sendiri. Sejarah membuktikan Semenanjung Melayu dijajah tanpa peperangan secara total. hanya pecah dan perintah. Sultan A dihasut lawan sultan B. Gua tolong lu, Sultan A. Kalau menang, Lu kene lantik Gua jadi penasihat. Lu sain ini perjanjian. Angguk-angguk, geleng-geleng.

Dari negeri-negeri selat, hinggalah keseluruh Tanah Melayu. Tergadai. Singapura? Hanya dapat dipandang sahaja oleh generasi hari ini. Bagaimana pahlawan Melayu? Dol Said? Sedih jika mempertahan tanah air atas akidah MELAYU, bukan ISLAM. Setelah ditangkap dan diberi pencen. Terus tak melawan lagi. Mat Kilau? Melarikan diri? Apa hukum mereka yang melarikan diri dalam fisabilillah dalam Islam? Berbeza dengan Tok Janggut dari pantai timur yang menyahut seruan JIHAD dari Empayar Uthmaniah, beliau dibunuh, dan jasadnya digantung. Al-fatihah untuk pejuang Islam.

Hari ini selepas 60 tahun.


Hari ini kita terus saksikan negara boneka kita di perintah oleh Melayu. Tidak perlu diberitahu wajah sebenar pencapaian kita. Sukan? Hampir semua cabang sukan diperintah oleh bangsawan MELAYU. Oleh sekular Melayu. Hasilnya? Layu..... Alhamdulillah, masih ada yang berjaya seperti Nicol David. Eh! bukan Melayula. Tidak mengapa, kita tidak berjuang atas akidah MELAYU!

Tetapi bangsa itu bermula dari bawah. Ianya semakin bijak dan maju. Tetapi mengapa bangsa Melayu menongkah arus. Semakin ke belakang? Ini mempunyai kaitan dengan "Penjana Pemikiran" sesuatu bangsa. Apakah itu penjana pemikiran. Terlalu banyak.

Bacaan Melayu. Harian Metro, Utusan, Majalah Mangga.

Kita ambil contoh yang paling mudah. Akhbar. Akhbar adalah salah satu penjana pemikiran pada zaman ini. Tetapi bebas dan merdekakah akhbar kita? Akhbar bangsa kita diperkudakan bagi kepentingan kekuasaan Nasionalis MELAYU. Akibatnya? Maruah kita tidak terbela. Hak kita tidak terbela. Buktinya? Ambil contoh yang paling terbaru. Sebelum ini berapa ramai banduan kita (wanita dan lelaki) yang teraniaya? Ada yang mati dalam tahanan reman (belum terbukti bersalah) Ada yang dibogelkan. Didera. Dikambing hitamkan demi menutup kes. Pelbagai lagi sepak tendang politik bangsa Melayu. Tetapi beranikah akhbar selaku penjana pemikiran bangsa melayu ini bersuara? Sebaliknya mereka sendiri bekerjasama dengan pengkhianat Islam. Menutup isu. Mengalihkan isu. Akibatnya bangsa yang sedia ada bodoh ini terus bodoh bertingkat-tingkat.

Kita lihat akhbar Cina. Walaupun diugut bunuh, dipecat. Tapi mereka bangga kerana namanya tercatat dalam sejarah sebagai pembela bangsa mereka sendiri.

Kita pergi ke bukti kedua. Seorang GodFather Johor (ketua kongsi gelap) di tahan tanpa bicara di simpang renggam. Akhbar mereka menyuarakan kes ini. Akhirnya pengkhianat melayu tunduk membebaskannya. Bagaimana dengan akhbar Melayu berkenaan dengan kes ISA? Ayah kepada beberapa anak dipenjarakan bertahun-tahun tanpa peluang dibucarakan. Suami kepada seorang isteri yang tabah menghadapi ujian dunia? Bukannya seorang tetapi beribu-ribu orang Islam sejak nasionalis Melayu memerintah. Pedih untuk dihuraikan.

Sebenarnya kita boleh menghentikan ini semua. Bagaimana? Dengan menolak atau mengurangkan majoriti BN di parlimen. Tidaklah dia menggubal undang2 sesuka hati. Jika dah totok UMNO, tidak boleh terima hidayah sekali pun, memadailah dengan menolaknya (UMNO) sekali bagi meningkatkan CHEK & BALANCE. Tetapi walau apa pun, MELAYU ITU TETAP BODOH. Dijerit, dibuktikan dituamkan di depan mereka sekali pun, cukup Melayu memperolehnya dari bapak-bapak mereka, sedangkan bapak-bapak mereka tidak diberi petunjuk sedikitpun.

Jadi.... Penulis tanya pada diri penulis. Penulis tanya kepada bangsa penulis. Bilakah lagi? Bilakah lagi kita ingin menukar tali. Tali MELAYU kepada tali ISLAM yang hakiki. Dunia dan akhirat. Ah......! Peduli apa aku......! Hidup Melayu! Melayu yang bagi kita merdeka! Walau tak berapa merdeka pon tak mengapa! Hidup Melayu! Takkan Melayu hilang di dunia. Walaupun Hang Tuah tergamak membelakangkan dosa membunuh. Bunuh kawan sendiri. Tapi demi MELAYU, kita persetankan Islam. Melayu dulu baru Islam. Akhirnya..... Melayu itu tetap layu. Tunggulah kehancuran....nya wahai Melayu. Ianya semakin menampakkan dirinya......"

Ahhh... BANGANGNYA BANGSA MELAYU.."

Baka Melayu aneh bersama 50% Melayu kampung.


Skang ni tinggalla Melayu kampung yang hanya baca Utusan dan tengok TV kerajaan. Mereka ini dipimpin oleh baka aneh yang mengaku Melayu. Heran ma....

Baka claim Melayu Parpu Kari.

Baka claim Melayu Novandri.

114 comments:

Lee Copper said...

Hebat!! Bravo!!! Tulih lagi jangan tak tulih.

TEKONG DARAT said...

salam...
wa nak simpan entry ni dalam blog gua...demi islam melayu...

ibnu marzuki,
BN UMNO dah banyak bagi kesegaran tentang melayu...tapi kesegaran tersebut dalam bentuk pembodohan...
hari ni diorang kencing melayu, esok dia puji dgn kesegaran...
sebab, melayu ni pelupa!!

pendekar laut said...

gua kt kg skrg ni. cuti raya cina. jiran gua ni totok umno. tiap kali ckp psl politik,gua trpksa rndhkn thp intelek gua. adoi, ssh beb nk ckp dgn spesis melayu umno ni.

saye said...

yap. setuju. tapi melayu bangang bukan pasal melayu. apa sahaja bangsa akan bangang bila:

1. tolak Islam kalau diorang Muslim

2. tolak kritikan (perasan bagus)

CE said...

salah satu sebab adalah lama sangat duk bawah BN

lu perati... kalu movie dalam tv...kalu movie melayu kaum mana yg paling ramai tonton?? citer cina?? citer hindi??? citertamil(kaun india la)..citer filipin?? citer venezuela??? citer sepanyol?? citer brazil?? citer omputih melayu taklaramai sgt....hahahaha...

lu nak buat survey...lup survey kat U...

bertapa uniknya bangsa melayu... semuajenisdari bangsa lain dia leh masuk... ha ha ha....

termasuk la minah2 melayu... apek,keling,mat itam,mat arab... semua dia minat...

mountdweller said...

Dua ekor kat atas tu, Melayu ker?

bumblebee said...

AT kata Melayu bangang @ kurang cerdik kerana:

1. Melayu adalah bangang secara genetik. Mungkin maksud AT, dalam susunan DNA orang Melayu, gen bijak kurang berbanding bangsa lain..

2. Melayu bangang @ kurang cerdik sebab otak orang Melayu lebih kecil dari otak bangsa-bangsa lain.

Ada sesapa nak sangkal kenyataan ini?

Gua tak sabar nak tungguk respons terutamanya Aizli Shahar sbb dia ni gen Melayu yang bijak, siap boleh fly jetplane tuuu.......

halimkembara said...

He he ko ni memnag hebat lah dalam kutuk mengutuk ni,tak lama lagi ada yang kena hempok dengan bangsa sendiri yang memang dikenali dengan sikap kepala angin.
Teruskan menulis dengan ayat-ayat yang panas sedikit sebanyak menyedarkan bangsa kita yang sama bangang macam ko he he teruskan lah

Mat Kutuk said...

terbaiklah.
artikel mcm inilah yg aku tunggu walaupun tak adalah lengkap mcm yg aku harapkan.
sebenarnya aku dari 2008 lagi nak buat artikel tntang kajian orang Melayu nih.
tapi tak ada kesempatan.(sibuk kerja nak cari makan).
meh aku bocorkan sikit isi bakal artikel aku nanti.
pengasas utusan melayu iaitu abdul rahim kajai seorang yang anti-feudal dan anti arab.
kalau tak percaya sila rujuk karya2 beliau.
begitu juga dengan parti melayu pertama iaitu parti kebangsaan melayu malaya.yg pro feudal adalah UMNO iaitu parti warisan British.
kalau nak baca artikel yg barangkali bakal menjadi masterpiece aku.
rajin2lah usha blog aku.

golok siam said...

Mananya tak Melayu Bangang ?

UMNO hanya membela 30% sahaja kepentingan orang melayu (itu pun ada parti melayu lain menuduh UMNO parti rasis)
PAS sekarang ini sudah mula membela semua kaum sehingga sanggup mempergadaikan Islam.
PKR pun membela semua kaum sehingga sanggup mempergadaikan hak orang Melayu.
DAP memang 100% membela kaum Cina.
Gerakan pun memang membela nasib kaumnya.
MCA memang menjaga kepentingan kaum nya.
MIC memang membela nasib dan menjaga kepentingan kaum nya.

Jadi siapa yang sebenarnya beruntung ?

Mana ada Melayu yang membela 100% bangsa melayu nya sendiri termasuk AT. Sebab itulah bangsa melayu semakin hari semakin miskin.

Cuma yang nampak buat masa ini ialah PERKASA sahaja yang membela Agama Islam, Bangsa Melayu dan Negara Malaysia.
Cuba fikir-fikikanlah.

djambu puadovich said...

salam bro...saiz/isipadu otak tak ada kena-mengena dengan kebijakan...ramai je genius2 mempunyai isipadu otak yg secara nisbi/relatifnya, kecil ...

DaKMuO said...

Salam..

Gua xtau la pe kes ngan lu..

Entry ni buatkan gua marah kat lu sume..

Kenapa lu lebih jatuhkan bangsa sendiri dan keturunan lu? kenapa lu suka kutuk bangsa melayu? lu bukan melayu ke?

Gua x rasa entry lu ni betul.. spatutnya, kalo lu nk tgk orang melayu maju dan berjaya, lu kena bagi support kat org melayu.. bukan lu makin kondem org melayu..

Kalo orang melayu sndr kondem melayu.. camne melayu nak maju?

aduh... gua xtau nk cakap ape.. tp gua terasa giler ngan entry lu ni.. bukan terasa sbb gua layu.. tp cam menjatuhkan air muka kaum sndr je..

mesti orang bangsa lain tengah gelak ketawa happy je ngan tindakan lu menjatuhkan maruah sendiri ni..

gua xsokong cara lu ni..

Gua tau lu marah ngan sikap bangsa sendiri.. tp ni bukan caranya la bro..

agak2 la kan.. camne la anak lu nnt.. camne la lu asuh dia ek..

dengan terpaparnya entry ni.. gua yakin, lu sebenarnya nak jatuhkan maruah kaum sendiri bukan nak naekkan imej kaum sendiri.. wallahualam..

Entry ini boleh dibuat laporan polis.. sebagai kesalahan menghina, hasutan dan memecahbelahkan rakyat.. sape2 umah dkt balai polis, usha2 la...

Lagi sekali AT.. gua mmg keciwa ngan sikap lu.. apa didikan la yg lu dapat.. memberontak je kije.. gua tak rasa lu hebat.. tp ternyata lu memperbodohkan diri sendiri..


Check it out > http://dakmuo.frenzyfm.my

Evelyn said...

DakMuo,
You patut tgk entry nih from another point of view. Bukan dari point of view seorang yang mencela bangsa Melayu, tp dari view seorang yang melihat 'mengapa' dan 'kenapa'.

Saranan you untuk AT bagi support pada bangsa Melayu, jatuh pada tajuk yang berlainan dari maksud artikel. Cuba you baca balik la artikel ni dan fahami maksudnya, bukan membaca dengan emosi melulu.

Cuba tgk komen bumblebee:

AT kata Melayu bangang @ kurang cerdik kerana:

1. Melayu adalah bangang secara genetik. Mungkin maksud AT, dalam susunan DNA orang Melayu, gen bijak kurang berbanding bangsa lain..

2. Melayu bangang @ kurang cerdik sebab otak orang Melayu lebih kecil dari otak bangsa-bangsa lain.

Ini adalah antara intipati artikel ni. Kalau you nak bangkah atau tak setuju, sila fokus lah pada topik, baru wujud perdebatan/perbincangan yang sihat tanpa tercalar oleh unsur-unsur emosional atau 'kepala angin'.

$weEt DeviL said...

salam bro..
satu jek nk tanye..
anda ni bukan melayu ke?
anda ni seolah2 nk mnjatuhkan MELAYU..
atau adakah sebenarnya anda yang LAYU.
dan sebelum org lain emnyedari yang anda ni layu, sebab tu la anda awal2 lagik dah tuding jari kata melayu ni gitu.
anda dulu bersekolah bukan di sekolah kebangsaan ke?
atau anda tidak diberikan pendidikan formal?
ISLAM, x semestinya melayu.
NAMUN, SEBAHAGIAN BESAR MELAYU ITU MENGANUT ISLAM.
atau, adakah anda ni ISLAM hanya atas nama dan kad pengenalan?
tidakkah anda berasa yang anda seolah2 sedang melepas kan tikus di sawah padi anda sendiri?

sekiranya anda punya masa terluang untuk mengkaji asal usul bahasa, tulisan dan sebagainya tu, kenapa tidak anda kaji asal usul susur galur keturunan anda dahulu. dan mungkin, anda akan berfikir sejenak, adakah apa yang anda pertikai kan ini benar atau tidak..

itu ajelah. wasalam..

DaKMuO said...

Salam..

Huhuhu..

Aku kena marah ngan bini AT..
Sowi.. Sowi.. Sowi..

Jangan marah2.. nnt cepat tua...

Laaarrrrriiiikkkkkkkk....


Lari ke sini> http://dakmuo.frenzyfm.my

rakuban said...

kete bmw rosak,mkanik kate mmg dr kilang computer box die x bgus...
klo ikut pndgn mlayu i2 mnjtuhkn
"imej" kete bmw.engineer kt,
mkanik dh tnjuk mslh,kt kasi pk la improve.samada tuka computer box bukn ori(upgrade).or improve kt bnde lain.cth wiring...nk settle mslh,kne la cr mslh dulu...ini mslh lain,settle bnde lain..maki2,or
hina2 ni sj je bg org marh.bg korg bace...klo asik nk denial susah r.
kt slalu ckp kt bbudi bhsape.dgn org yg kt knal iyela bbudi bhs.kt jln raya?xde ape yg rugi mngaku
bdoh.klo kt rs bdoh,kt leh
improve lg...tp act ak xstuju,
pn dgn genius2 ni.mlayu ni
mmg pndg tngi gnius2 ni.

rosmaniat said...

oi aduka..ko kata melayu genetik lemah??

setakat nak kutuk2 ttg melayu sapa pun boleh, sekarang ni cuba ko cari idea pulak bagaimana nak ubah sikap melayu supaya jadi lebih hebat spt. bangsa2 lain yang ko puja2 tu..

agaknya dalam hati ko tentu ko menyesal kan sebab dilahirkan sebagai melayu..

$weEt DeviL said...

eh, jap..

2. Melayu bangang @ kurang cerdik sebab otak orang Melayu lebih kecil dari otak bangsa-bangsa lain. <<< ni

boleh bagi bukti yang nyata?

ini bermakna anda juga salah seorang dari manusia yang berotak kecil, bukan? ( tu pun kalau anda ni melayu la, kn)

jika begitu, no wonder la yang anda berfikiran sesempit ini, kerana otak anda juga bersaiz lebih kecil dari kaum lain. terfikir kah perkara ini di fikiran anda yang bersaiz kecil dari bangsa lain itu?

rosmaniat said...

oi aduka..pasaipa hang setakat ada diploma poli ja?awat tak ambik sampai PHD ke,Dr ke..awat tak belajar sampai luar negeri?..ooo sebabnya mungkin hang tu genetik melayu, so setakat itu lah saja kemampuan otak hang kan..nasib baik la kerajaan bina poli..

DaKMuO said...

Salam..

Perrrggghh...

Sepatah haram pun aku xpaham maki-makian dari RAKUBAN tu..

Pe kena mengena keta bmw, mekanik ngan AT citer melayu lembik ni..

Atau aku dah terlayu xleh paham pe RAKUBAN tu tulis..

Huhuhu.. layu tol aku...


xlayu> http://dakmuo.frenzyfm.my

DaKMuO said...

rosmaniat said...
oi aduka..pasaipa hang setakat ada diploma poli ja?awat tak ambik sampai PHD ke,Dr ke..awat tak belajar sampai luar negeri?..ooo sebabnya mungkin hang tu genetik melayu, so setakat itu lah saja kemampuan otak hang kan..nasib baik la kerajaan bina poli..

Saturday, February 13, 2010 8:28:00 PM GMT+08:00

Tertarik, Menarik lu mmg chanteq...

Tu la.. aku songlap kata2 AT kat ENTRY dia ni sket ek.. pastu aku tokok tambah ayat aku k..


NI LA MELAYU.. XKENANG DEK UNTUNG! XRETI NAK BALAS JASA! BANGANG TAHAP CIPAN XINGAT SAPE TOLONG DIA!

agak2.. ada sape2 paham x? teetttt...


Xpaham > http://dakmuo.frenzyfm.my

rosmaniat said...

oi aduka..dengar kata hang ni miskin,masa kena tangkap hari tu pun terpaksa minta sedekah kat kawan2..kesiannn

pasai pa hang tak kaya? awat hang tak buat bisnes? ...ooo mungkin genetik hang tu melayu macam aku,sebab tu hang tak pandai berbisnes..

rakuban said...

korg nk tgk x akai org ad master degree?blaja oversea.dok same2 dgn org putih?blaja tngi2 ni xjamin,korg
leh pk lua kotak.ak xkt jgn blaja tngi2.si AT ni bg org sdar dulu.bile
rmai2 sdar yg kt ni bdoh.br la pkat2 jd bijak.mcm ni la klo processor comp
ko xbgus,nk run window yg power.kt pkai je la linux.well ak xpndai komp.tp mcm 2la solution nye.

Ketua Polis said...

bravo...memang lama dah aku nak tulis pasal mmelayu dengan suku kata...sa-tu unuk melayu tengok omputih one hanya satu suku kata..disini boleh kita lihat kelembapan melayu...bravo

DaKMuO said...

rosmaniat said...
oi aduka..dengar kata hang ni miskin,masa kena tangkap hari tu pun terpaksa minta sedekah kat kawan2..kesiannn

pasai pa hang tak kaya? awat hang tak buat bisnes? ...ooo mungkin genetik hang tu melayu macam aku,sebab tu hang tak pandai berbisnes..

Saturday, February 13, 2010 8:33:00 PM GMT+08:00


Wakakakak..

Gua tolong gelak je la bro..
Tapi gua ske STATEMENT lu ni..

Menarik.. Chanteqqq...



Giler > http://dakmuo.frenzyfm.my

$weEt DeviL said...

melihat pada sokongan korang kt hasil tulisan manusia y mempunyai saiz berotak kecil ni, mmg btul la, yang melayu ni saiz otaknya lebih kecil ek, so korg pn trgolong la dlm kumpulan "si otak kecil".

cube buke minda, pandang ke luar. dgn skop yang postitf. ni x, masing2 iye kan aje. bile sorg dh kuarkn artikel ni, baru la rmi2 pakat angkat tgn ngaku y dia pon dh lame nk tulis sal artikel ni.
ala, y sebenarnya, korg x selantang " si otak bersaiz kecil" ni. sbb tu, korg pakat nyorok rmi2 blakang dia.
tu pun dh tnjukkan sikap melayu. so, ubah la ape y patut. mmg la klau kt restoren, makanan x sedap korg ley kondem je, tp, korg ade inisiatif lain. cuba masak sndiri kt umah. n tgk. ape hasilnya? kasi besaq ckit mate tu bace.. jgn dok kecikkan otak je.

rosmaniat said...

oi aduka..dalam blog hang ni,aku tengok hang cukup2 hebat mengkritik n mengutuk..

ttg bab genetik melayu ni, berbelas-belas fakta tentang keburukan melayu hang bagitau tapi sayangnya tak ada langsung idea bagaimana nak majukan melayu..cuma hang cakap 'berpegang pada tali islam' untuk nak majukan melayu,tu terlalu umum,budak abis sek menengah pun boleh cakap camtu...

tapi biasa la kan,melayu macam hang cuma pandai mengkritik,tapi idea habuk pun tak dak kan..

hang pandai kritik,idea kosong..tu lah genetik melayu..

dalam dunia ni penah dengar tak anugerah untuk pengkritik hebat?TIADA TUGU DIBINA UNTUK PENGKRITIK..

AbgJoe said...

nak kan melayu maju?

antara jalan terbaik... pastikan UMNO tidak memerintah lagi lepas PRU akan datang..

baru ada kemungkinan melayu akan merasa berubah ke taraf yg lebih tinggi.

selagi UMNO memerintah, melayu akan sentiasa layu, sebab UMNO tidak suka melayu itu maju, melayu yg maju hanya akan menjadi ancaman kepada kesejahteraan UMNO.

bumblebee said...

adoiyaii. gua kene turun level tadika jugak ke nak explain ni?

cuba lu orang fokus pada intipati artikel. lu orang paham ke artikel nih mengenai aper? giler lemah pemahaman lu orang nih. yg pi cakap benda lain amende nih??

nih gua simpulkan lagi sekali intipati artikel AT ni.

1. Melayu adalah bangang secara genetik. Mungkin maksud AT, dalam susunan DNA orang Melayu, gen bijak kurang berbanding bangsa lain..

2. Melayu bangang @ kurang cerdik sebab otak orang Melayu lebih kecil dari otak bangsa-bangsa lain.

stakat nih, gua tak nampak satu bukti/teori/hujjah yang menyangkal tulisan AT. lu bg komen stended melayu kepala angin. takde isi, takde bukti.

lu orang kene upgrade sket la. belajar fokus beb. FOKUS PADA ISI PERBINCANGAN. bukan melalut topik lain. suruh at buat cadangan la apa la. aih mangkuk, at tak tulis pasal cadangan memartabatkan melayu, tak menunjukkan dia takde cadangan, tp MENUNJUKKAN DIA TGH CKP PASAL BENDA LAIN.

jadik, otak2 melayu sekalian, sila belajar PENGKHUSUSAN TOPIK. bangkang balik ler hujjah at ni kalau tak setuju. letih siottt tgk spesis bengap mcm nih. tau nye meraban tah ape2 jek.

nih gua bg contoh:

1. Saya tak setuju pendapat AT bahawa Melayu bangan secara genetik kerana....blablabla.....

2. Walaupun otak melayu kecil... tapi....cortex....blablabla....sinaps..blablabla...dendrit....blablabla.....

Ini lah baru nama komen/debat/perbincangan yg ada mutu. ada kelas beb.

haiyahhhhhh. melayu..melayu.. bila lah nak maju.

plis plis plissss... kamu jgn nakal..

halimkembara said...

Izinkan aku menberi satu lagi komen tentang tulisan saudara aduka taruna ini,bagi aku tulisan aduka taruna ini ada betulnya walaupun dia mencaci dirinya sendiri,ibubapanya tak taula kalau ibu bapanya bukan orang melayu,adik beradiknya saudara-saudaranya serta kawan-kawannya yang berotak kecil seperti yang didakwanya,cara dia menulis memang agak kasar tetapi mungkin ia kan memberi impak yang besar bagi orang-orang melayu che det pernah berkata melayu mudah lupa hingga ada yang marah apa bila beliau berkata begitu tetapi apabial di fikirkan melayu memang mudah lupa apa bila kita sering diperbudak-budakan oleh orang lain,dan ada yang sudah terlupa bahawa dirinya sudah ditahan polis tetapi masih lagi berani mengelurkan kata-kata yang pedas.
Kita orang orang melayu memang ada yang mempunyai sikap seperti yang disuarakan oleh AT tetapi tak semua begitu ada juga yang mempunyai genetik yang bagus.

rosmaniat said...

aduka kata 'bangangnya bangsa melayu'..

oleh itu tak kira lah ahli pas ke umno ke semua bangang..sebabnya kita ni berbangsa melayu..

terasa tak? best tak org kutuk ttg bangsa kita ni??

fazli_QZ said...

sedarlah wahai Bangsa Melayu...

semua manusia, Allah dah bg hardware y sama...

pandai-pandailah korang cari software y terbaik...

suma manusia sama je bil. neuron dlm otak ni...

cuma guna atau tidak je...

Otak aku ni pun rasanya 0.1% pun xsampai lg penggunaannya...

satu lg, kalo persekitaran kita menggalkkan kita u guna otak tahap gila2...

aku rasa Melayu mungkin jd hebat...

jauh lebih drpd Einstein...

tapi aku tengok persekitaran lebih kepada menggalakkan hiburan je...

bila Melayu nak maju dalam bab penyelidikan dan keilmuan...?

maju dalam bab2 hiburan dan maksiat boleh la...

so,semua manusia sama...y beza Iman dan Taqwa...

Ayuh..ingatlah...Islam y melahirkan tamadun bukan tamadun melahirkan Islam...

saye said...

1.melayu bangang pasal genetik? tak setuju. pasal ramai gak yang pandai walau jahat. so kalau pasal genetik mesti semua bangang

2. otak kecik? pun tak setuju pasal ada orang asia lain yang otak lagi kecik

3. pasal lama sangat diperintah oleh satu parti: setuju. apa sahaja tamadun bila lama sangat dipimpin oleh satu pimpinan yang kuat tanpa ada chek and balances yang manatap pasti akan korup

4. tak berpegang dengan Islam. paling setuju. bukti: ada yang kaya, pandai, bejaya macam rosmaniat tapi bila bagi cadangan "berpegang dengan tali Islam" diminta elobarate lagi, tak tau la memang tak paham or takleh nak terima Islam boleh menyelamatkan apa jua bangsa walau sebangang mana pun. yang penting ikut je semua yang Islam suruh. tak yah nak fikir consequences. yakin jer

DaKMuO said...

Salam..

Kenapa x AT sndr menjawab n membalas segala komen2 yg diberikan?

Kenapa de kuli batak n hamba abdi lain tolong jawabkan?

Mmg melayu dilahirkan menjadi kuli batak org len ke?

Gua nak AT la jawab n balas komen2 org n bagi pemahaman pe yg dia nak cuba smpaikan pada orang2 yg xpaham cam gua..

Xsempoi la.. dh lontar pastu nyorok.. then kuli batak jawab.. xgempak...


Takut > http://dakmuo.frenzyfm.my

penjejak awan said...

Salam,

Gua rasa maksud lu bangsa melayu lembik sbb berwatakan melayu bukan islam secara total..lu ada point lu..tp isi lu bukan sume ley pakai pun..nk berdakwah pun kena bijak..akhlak pun kena ada..berani xpe..

Ape pun penyampaian lu mcm sial..
1)bahasa melayu.bahasa melayu tu dari 3 patah perkataan(bukan 2) tp dengan usaha orang melayu bahasanya berkembang sehingga hampir sempurna, bahasa sains pun ada..pinjam pun xpe la janji orang melayu boleh maju dan belajar menguasai ilmu...kesian kat dorang..buat susah2 utk bangsa..kena maki lg..lu mmg xreti nk hargai ke..lu xyah berlagak la hari2 lu cakap melayu..wa cabar lu jgn cakap melayu seminggu..xley kan..xyah poyo ah..

2)pengiraan.benda kecik je tu..bukan susah pun..lu kalau nk mengira pakai la otak..bukan kena eja dulu pun..ke lu nk kire 9 campur 9 kena mengeja..xcukup cerdik lg la kalau mcm tu..

3)ilmu.dorang memang advance sbb tamadun dorang da lama..masa kita kena jajah dulu dorang da maju da..kite baru 50tahun..relex ah..orang melayu ramai genius…mungkin lu je jumpe agi..xpun sbb lu ingat lu bagus sangat so lu da jadi buta..syok sendiri..

4)perbandingan baka n genetik.sehebat2 bangsa lain dorang kafir..kite orang melayu selemah2 iman pun percaya pada ALLAH..kalu lu dilahirkan dalam bangsa rome..lu bangga ke..hebat tp kafir..xguna gak..

5)pasal isipadu otak tu gua xtau la betul ke x..lu da kaji ke..hebat betul lu..da boleh jadi prof ne..hha..lagi satu lu percaya ke cite raja bunuh budak tu..hhe..kartun gak pale otak lu..

6)bab melayu.memang melayu xhebat..dari dulu moyang kite susah… dan gua xnk tgk anak cucu gua susah macam moyang kite..orang cina dulu kaum peniaga datang malaya nk buat duit..so bila berniaga dorang kaya..cina(generasi ke3) yang ada sekarang adalah golongan yang da ada modal..kita orang melayu baru nk berniaga..modal xde..lu tau kan maksud adil pada islam? Adil tu meletak sesuatu pada hak..so memang ptt la orang melayu dapat lebih sket sbb orang melayu ramai yg miskin..bukan kena bahagi sama banyak baru adil..generasi ke3 cina n India da lupa nenek moyang dorang masa datang dulu..orang melayu baik sangup terima dorang masuk Malaya..xpe..gua xpertikaikan kemasukan dorang..gua setuju dengan kemasukan tu..tp dorang da lupa..kite tuan rumah pastu miskin lak mesti kite nk lebih sket..padahal masa masuk awal2 dulu pemimpin bangsa2 masa tu da setuju hak bumi kan..now nak sama..susah la..kite bukan menindas dorang..kite nak hidup aman dengan dorang tp hak kita jangan la kacau..benda ne da ada dalam perlembangaan kn…

7)bab sukan gua pun mara..ikot hati memang gua nk tgk Malaysia masuk worldcup baru la best..haha..tiap2 kali kalah gua pun maki hamun jgak..tp ari tu menang sukan sea gua rasa bangga..sebagai rakyat Malaysia..walaupun Cuma sukan sea..yeah

So nasihat gua kat lu aduka..lu bagus ada idea..tp lu bukan bagus sangat..ramai lagi melayu lagi terer dari lu..caya la..gua kenal ramai orang hebat2..buka mata lu luas2 jgn asyik tgk benda buruk je k..chaloo

Xenan said...

dakmou,

maraH KE :)).

Pertama2 nya luaskan bacaan lu dulu.Teori otak n genetik melayu ni bukan kutukan baru pon.

Pengutuk pertama melayu melalui teori otak n genetik ialah Dr Mahathir dalam Malay Delima.

Lu baca la buku tuh dulu.Maybe sbb nama "Dr Mahathir" lu leh terima sikit kot.

Persoalan kat sini adakah teori itu selari atau tak jek dgn situasi sekarang.

N membawa pd persoalan "are we aware or care to make a different?"

Think about it la bro..lu muda lagi.Bawak la semangat muda lu utk berubah

BukanCalon said...

komen la dalam bahasa melayu oi...

wakakak!

penjejak awan said...

bahasa melayu xsampai standart..hha

DaKMuO said...

Salam...

Xenan pekena gua.. ampess..
Gua bkn marah bro.. lantak la mangkuk2 lain tu nk backup AT atau nk pangkah AT.. tp kan ke lagik best kalo AT yg leh jawab sndr segala persoalan.. baru la gempak bro.. xgitu?


Wooo.. gua caya la sama lu penjejak awan..

Ni baru btol kena kondem balik..kah kah kah.. tabik spring kat penjejak awan..

Gua xrasa si AT ni pandai atau bagus mana pun.. gua leh kata mamat AT ni.. BAJET BAGUS dan BAJET PANDAI.. blajar pun takat diploma kat POLI.. (gua pn poli gak, tp xbajet pn..) pastu.. kerja pun xmenentu.. masa kecoh2 dia kt lokap.. wartawan pun pening nk bagi status jawatan si AT ni.. kejap pereka graphic.. kejap technition komputer.. de gak yg ckp mamat ni penganggur.. hahahaha...

Lagik satu.. gua xrasa cara si AT ni bising2 kt blog je dh cukup bagus.. kalo lu betol2 nk tunjuk hebat.. nk tunjuk bagus.. de jalan yg boleh lu gunakan sebaek mungkin.. lu bikin kecah2 dlm blog pun.. paling2 mangkuk2 lain maki2 balik (termasuk gua) kat lu.. bukan pun orang2 besar tau pe lu ckp.. melainkan cam aritu.. kantoi POSTING lu ada bau2 penghinaan... kalo xde org bikin kantoi.. gua pun xtau lu sape.. lagi lak nk tau pe lu bising.. lansung haram....

So.. kalo btol2 lu (mamat AT & geng) btol cukup hebat n bagus dan kepala hotak berjambul lu sume leh pakai untuk majukan orang melayu! agama islam! dan negara Malaysia ni.. gua CABAR lu.. bentangkan secara terbuka! bukan dalam kain pelekat bapak lu.. wakakakaka...


Kain batik > http://dakmuo.frenzyfm.my

mr. carl arif said...

macam ni la melayu yang pandai. buat tesis guna blog guna ilmu yang sejengkal. kelulusan diploma entah ada tidak. berangan mintak kredit tak bertempat dari 'melayu' sendiri.

lu nak cakap melayu hina, hina diri lu sendiri. gua tak rasa hina sebab melayu tu keturunan. akal bukan diwarisi oleh keturunan. kalau bodoh tu, yahudi ke, parsi ke, uganda ke, tetap bodoh jugak macam lu.

dan berani lu letak melayu sama taraf dengan agama Islam? betapa bangangnya penyataan tersebut kerana kalau gua tanya mat rempit bodoh pun boleh bezakan.

berani nak fight gua ke?

*kalau lu ada telur la.
**tapi setakat yang gua tahu, lu memang tak ada telur.
***oh ya, lu ada genetik melayu yang lemah dan hina..

chow~

mujahid_cinta said...

malaysia tanah air ku
dilanda isu pentengkaran manusia
yang mana betul ataupun salah
sehingga tanah banyak tergadai
milik penuh warga asing
sampai bila harus kita sengketa
sehingga jalan tidak ketemu
kuasa dimulut menerjah ketangan
pene-pena tersebar memecikkan kemusnahan
apaakah melayu tewas dinegara sendiri
mendabik dada mengaku betul
sedangkan setiap hari kita hilang pusaka
janji kuasa dapat digengam
walau harta perlu digadai
menitis air mata
bila merempak dinegara sendiri
dihalau dusir
macam hamba tamadun silam
dimana janji pembela rakyat
sehingga tertikam keturunan sendiri
malaysiaku sampai bila kita harus sengketa
antara agama kita berdusta
di mana al-quran dimana sunnah
wajibkah kita meenegakkan bidaah
berkata manis demi kuasa
wayangkah kita ataupun pelakon
sedangkan penoton bergelak asing
melihat kerenah bangsa melayu

Xenan said...

penjejak awan,

point lu dangkal sbnrnyer.Agak mencerminkan kurang pembacaan.

1.Bahasa sentiasa berevolusi.probnyer ke arah mana bahasa berevolusi n adakah kita sedia menerima evolusi demi kebaikan.

2. Rujuk kajian mokdar.Memang wujud teori kaitan sebutan dgn budaya berfikir.Ini bukan ckp kosong la bro.
http://secure.localdns.net/TOTALWEBLITE/upload/754/Kaedah%20Mokhdar%20untuk%20semua.htm

3. Fakta sejarah: Lama tamadun tak berkadar langsung dengan ketinggian ilmu.Lu boleh rujuk mana2 tamadun terutama arab dan barat.Perubahan ilmu tercetus hanya bila revolusi budaya berlaku.

Revolusi budaya juga berbeza kesan pada tamadun.Revolusi budaya menutup ijtihad membawa kemusnahan Ilmu tamadun islam.

Revolusi budaya "enlightment" dan Renaissance akibat pertembungan Ilmu islam membawa eropah pada zaman industrial dan sekarang.

Untuk berubah perlu revolusi budaya Melayu, bukan masa atau berapa lama melayu wujud.

Xenan said...

Sambungan lagi..

4,5) Gua dah lama bertekak ngn AT bab genetik n isipadu otak nih.Gua mmg penentang teori ni.Hahahaha.lu org gado dulu.Nanti gua support.

6)Gua sangat sedih bila lu boleh terima statement AT tuh bulat2.Nak jer wa hempuk lu.

Tapi bukan salah lu.Salah kerajaan yg ajar sejarah negara pada lu bersumberkan penjajah ie Sejarah melayu susunan (Raffles).Camne lu leh terima sumber kapir jd rujukan nih?Mmg tektik nak kasi lu rendah diri camnih duh.

1st Berkat ajaran Kerajaan UMNO mesti lu pk dulu2 org melayu berkeris bagai.Hakikat nya salah gila bro.Org melayu dulu pon terima era globalisasi n pakai senjata api dulu2.

2nd Kalu lu rajin korek2 sejarah, lu leh jumpa sumber sejarah Kanun undang2 negeri kedah.Beza ngn sejarah melayu yg langsung tak bertarikh tuh, UNK complete dgn date n nama.Lu rujuk blog ni

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

Kenapa kerajaan sekarang memilih utk follow sejarah tulisan penjajah?

Xenan said...

Sambungan..

Sbb utama kerana UUK membawa realiti sejarah melayu kuat kerana MENGGIGIT TALI ISLAM bukannya kebangsaan.Malah dikatakan Tanah Melayu sebahagian dr kerajaan Uthmaniah.

Kerajaan nak lu org stay berfikir pasal kebangsaan mcm saranan tuan diorg iaitu penjajah.Maka banyak sejarah kaitan erat Islam dan Melayu dihitamkan.Diorg nak highlightkan Ketuanan Melayu untuk tewaskan TALI ISLAM.

Even konsep bangsa Melayu pon turut di twistkan...

mohd said...

teori pasal genetik tu mmg bnr. tu sbbnye bangsa yahudi hanya akan memilih keturunan yg mempunyai allele yg dominan pada kepandaian. dan akn menghapuskn mereka yg allele yg sebaliknya. semua nie demi menjaga keturunan bangsa mereka.

penjejak awan said...

Tq dakmuo n xenan kerana komen..hhe..kepada xenan..

1.aduka cakap melayu xde bahasa..gua cakap melayu da ada bahasa sekarang bukan cakap pasal nk evolusi bahasa ne..gua xreti..xbelajar agi pasal tu..tp kearah kebaikan gua bagi full suport beb..hhe

2.alhamdullilah masa gua belajar dulu matematik gua terer..orang cina pun xley lawan..urm..pakai bahasa melayu jerr..=)

3.gua percaya sbb melayu terlalu lama dibawah penjajah sehingga meyebabkan orang melayu ketinggalan jauh ke belakang..kalau dari dulu ada sekolah utk orang melayu belajar..da ramai orang cerdik pandai dari bangsa melayu dilahirkan..

4.evolusi omputih dulu ”keunggulan akal fikiran manusia”..dorang mengangkat tinggi pemikiran manusia sehingga dorang buang abes agama dorang..sbb dorang mengejar ke arah keduniaan..kite kalau nk berevolusi kita ubah dulu sikap melayu yang taksub pada parti ne..ini punca islam melayu gagal sampai sekarang..taksub sangat hingga meyebabkan melayu xley bersatu..bergaduh..pas kate umno kafir..umno kate pas bodoh..sampai kiamat pun xabes gaduh..open mind sikit..melayu kena belajar terima kritikan..niat untuk saling membaiki dan cari jalan untuk bekerjasama..kalau kite terus bergaduh mcm ne pun..melayu xkemana..islam pun xkemana..percaya lah..nabi pun xsuka tgk umatnya bergaduh..setiap orang islam bersaudara kn..

5.pasal sejarah gua xtau sangat..tp yg gua kompem dulu orang melayu dizaman keagungan kesultanan melayu melaka kalah teruk hingga meyebabkan melayu dijajah, islam dibuang dlm pemerintahan kerana melayu bergaduh sesama sendiri..1511-1957..kira sendiri ah lama mane kite dihina dan terbiar di negara sendiri..sebab ape lu pikir la sendiri..baru 50thn da start gaduh balik..melayu2..tp yg lagi teruk golongan yg xmengaku melayu tp mengaku islam pun megalakkan pergaduhan..islam xajar kite bergaduh..nabi dulu kt madinah boleh berdamai ngn orang kafir..kite sesama islam xley..urm..sedih gua tgk..

zargus2702 said...

-bgus bro n3 nie, wa mmg nk blas smalam tp wimax nie cm sial plak, kan wa yg potong die nie..n3 lu ni agak berat gak utk dihadamkan lbih2 lg utk melayu yg pemikran telah beku dan tebal ngan emosi..kite bole tgk kbyakan komen hnya tau maki2 tnpa brhujah ttg isu,bile disentuh bab kebodohan n kebangangan yg mreka anuti slama nie..biaq pi la..

-bumblebee, lu ckp '2. Melayu bangang @ kurang cerdik sebab otak orang Melayu lebih kecil dari otak bangsa-bangsa lain.'

-wa x brapa stuju ngan statement nie, (saiz penentu bjak) sbb kalo x silap wa, slpas kemerdekaan tlah tmbul bbrapa genius mlyu, thun 80 an (anak angkat ungku aziz, name sape ntah)femes gile mamat nie, jd isu bsar gak zaman tu,90an (sufiyah-kire melyu ke ni?,bole ar sbb mak dia mlayu jhor)msuk oxford 12 thn, yg trkini 2000an(indraputra) blo slesai msalha math bdak2 u mase umur 3 thun, stakat prof kangkung mmg msuk longkang pnye..

-mereka nie sume brbdan kecil so scra otomatisnye otak akan kcil tp cmner bole jd genius?..bg wa kbijakansanaan bkn trletak pd saiz otak tp pd saiz @ pratus penerokaan otak manusia..albert einstein, digelar genius spnjang zaman dikatakan spnjang hyatnye hyat mnggunakan 13 pratus dr ksluruhan otaknya..tp kita?..melayu umumnya?..brapa pratus otak kite yg menampung brtrilion neoron (hardware) diteroka spnjang hayat kite?, sile search kt google bab otak, subhanAllah bro, sungguh menakjubkn ciptaan Allah
yg kecil nie..

-wa bg cntoh mudah, sukan fizikal cth bola sepak, dikatakan akan didominasikan oleh bngsa yg brdan besar, sbb logik akal bdan besar = kuat = stamina tggi = rembat kncang = lari laju, tp logik nie akan trtolak jika kite tgk messi (argentina),nani (portugal), deco (sepanyol), maradona (argentina) hidetoshi nakata (japan),mokhtar dahari (malaysia), roberto carlos (brazil), diorang nie sume brbdan kecil tp top kat negara msing2..

-1. Melayu adalah bangang secara genetik. Mungkin maksud AT, dalam susunan DNA orang Melayu, gen bijak kurang berbanding bangsa lain..

-bab nie wa, wa tak pasti sgt, sbb wa rase xde kajian saintifik yg dapat mngukur or mngira DNA yg brsaiz nano or piko dlm bdan manusia..brapa byk DNA BODOH, DNA BANGANG, DNA PENCACAI, DNA RASUAH, DNA LEMBAB, DNA WALA' GILE BABENG, DNA PEJUANG BNGSA LEMBIK dlm bdan seseorang manusia or sesutu kaum trsebut..

-persoalan kat sni, wa rase AT nk ckp nape MELAYU BODOH scra umumnya?..baik dr sudt akhlak, sukan, muzik, perniagaan, pendidikan dll, hatta bidang politik yg duk ggit ngan gigi geraham tue pun msih lg BODOH n BNAGANG tahap max..

-wa rase disebabkn melayu bodoh tahap gaban krn otak melayu blum diteroka wlaupun skit, malah dilemahkan lg oleh perkara2 yg membodohkan melalui agen2 pnjana pemikiran (media,khususnya)..so sape2 bole jwab sape yg brkuasa utk mngawal pnjana pmikran nie di Malaysia,khususnya dan dunia, umumnya?..nape di Malaysia rakyat bodoh prlu dikekalkan oleh pihak pemerintah?..

zargus2702 said...

-bgus bro n3 nie, wa mmg nk blas smalam tp wimax nie cm sial plak, kan wa yg potong die nie..n3 lu ni agak berat gak utk dihadamkan lbih2 lg utk melayu yg pemikran telah beku dan tebal ngan emosi..kite bole tgk kbyakan komen hnya tau maki2 tnpa brhujah ttg isu,bile disentuh bab kebodohan n kebangangan yg mreka anuti slama nie..biaq pi la..

-bumblebee, lu ckp '2. Melayu bangang @ kurang cerdik sebab otak orang Melayu lebih kecil dari otak bangsa-bangsa lain.'

-wa x brapa stuju ngan statement nie, (saiz penentu bjak) sbb kalo x silap wa, slpas kemerdekaan tlah tmbul bbrapa genius mlyu, thun 80 an (anak angkat ungku aziz, name sape ntah)femes gile mamat nie, jd isu bsar gak zaman tu,90an (sufiyah-kire melyu ke ni?,bole ar sbb mak dia mlayu jhor)msuk oxford 12 thn, yg trkini 2000an(indraputra) blo slesai msalha math bdak2 u mase umur 3 thun, stakat prof kangkung mmg msuk longkang pnye..

-mereka nie sume brbdan kecil so scra otomatisnye otak akan kcil tp cmner bole jd genius?..bg wa kbijakansanaan bkn trletak pd saiz otak tp pd saiz @ pratus penerokaan otak manusia..albert einstein, digelar genius spnjang zaman dikatakan spnjang hyatnye hyat mnggunakan 13 pratus dr ksluruhan otaknya..tp kita?..melayu umumnya?..brapa pratus otak kite yg menampung brtrilion neoron (hardware) diteroka spnjang hayat kite?, sile search kt google bab otak, subhanAllah bro, sungguh menakjubkn ciptaan Allah
yg kecil nie..

-wa bg cntoh mudah, sukan fizikal cth bola sepak, dikatakan akan didominasikan oleh bngsa yg brdan besar, sbb logik akal bdan besar = kuat = stamina tggi = rembat kncang = lari laju, tp logik nie akan trtolak jika kite tgk messi (argentina),nani (portugal), deco (sepanyol), maradona (argentina) hidetoshi nakata (japan),mokhtar dahari (malaysia), roberto carlos (brazil), diorang nie sume brbdan kecil tp top kat negara msing2..

-1. Melayu adalah bangang secara genetik. Mungkin maksud AT, dalam susunan DNA orang Melayu, gen bijak kurang berbanding bangsa lain..

-bab nie wa, wa tak pasti sgt, sbb wa rase xde kajian saintifik yg dapat mngukur or mngira DNA yg brsaiz nano or piko dlm bdan manusia..brapa byk DNA BODOH, DNA BANGANG, DNA PENCACAI, DNA RASUAH, DNA LEMBAB, DNA WALA' GILE BABENG, DNA PEJUANG BNGSA LEMBIK dlm bdan seseorang manusia or sesutu kaum trsebut..

-persoalan kat sni, wa rase AT nk ckp nape MELAYU BODOH scra umumnya?..baik dr sudt akhlak, sukan, muzik, perniagaan, pendidikan dll, hatta bidang politik yg duk ggit ngan gigi geraham tue pun msih lg BODOH n BNAGANG tahap max..

-wa rase disebabkn melayu bodoh tahap gaban krn otak melayu blum diteroka wlaupun skit, malah dilemahkan lg oleh perkara2 yg membodohkan melalui agen2 pnjana pemikiran (media,khususnya)..so sape2 bole jwab sape yg brkuasa utk mngawal pnjana pmikran nie di Malaysia,khususnya dan dunia, umumnya?..nape di Malaysia rakyat bodoh prlu dikekalkan oleh pihak pemerintah?..

Xenan said...

haha..wat a waste,

Kalu lu ade mase sedih..baik lu pegi baca buku banyak2 lagi bagus.

2. terror math?aduhaii...masuk oxford ke? boleh plak citer personal.hape la ngok nyer.

Lu tak paham pon evolusi omputeh tuh.Yang lu tau diorg buang agama.lu main agak2 jek.Tdr fakta langsung.

"kite kalau nk berevolusi kita ubah dulu sikap melayu yang taksub pada parti"

Lu paham tak maksud revolusi?Kalau lu paham lu tak ckp mcm ni.

"gua kompem dulu orang melayu dizaman keagungan kesultanan melayu melaka kalah teruk hingga meyebabkan melayu dijajah, islam dibuang dlm pemerintahan kerana melayu bergaduh sesama sendiri"

Mana lu kompom kan sejarah ni?Dgn stanford raffles?Aiyaa..product pendidikan BN.Dig deeper la.

Ape2 hal lu umur bape da.Cerita lu cam budak2 daa

zargus2702 said...

-xenan, die bace sejarah buku keluaran sasbadi laxpun pelangi..tue yg jwapan stendet jer..hahahaha..

penjejak awan said...

1.gua ada la baca sket2..xde la byk sangat ilmu mcm lu..insyallah gua baca agi k..

2.buat ape nk sampai ke oxford ne..gua nk kongsi ngn lu je nk pandai math xsemesti kena ubah bahasa lu..cube paham point de la..heh

3.A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
two types of political revolution:

-Complete change from one constitution to another
-Modification of an existing constitution.

nk buat ape perubahan pun jgn a taksub sangat kt parti lu..nati hasil de pun jahanam gak..kalau nk bt benda baik sume orang suport..

so macam mane melaka jatuh dulu ikot buku yg lu baca? cube lu cite?

gua muda lg bai..hhe

Xenan said...

Penjejak Awan,

2. Tuh masalahnyer lu citer part sgt kecik.Semua bahasa bangsa maju berubah bila jumpa tamadun yg lagi maju. SBB tu diorg leh maju.

3. Lu still tak paham maksud revolution budaya.Lu still kaitan dgn pentaksub party? walhal ia tak berkait pon.Malang sekali lagi gua bukan ahli party mana2..so mcm mana nak taksub?

4.Pasal Mlk tuh..gua da kasi link.Go dig urself la.Semua mau suap ka?Kutuk Melayu kang marah..

penjejak awan said...

1.1st sekali gua dgn rendah diri nk minta maaaf atas tuduhan liar gua..gua tarik balik tuduhan gua..lu bukan pentaksub..maafkan gua..

2.mungkin btul point lu pasal pertembungan budaya tu..tp point gua kepada aduka adalah..1)melayu ada bahasa.2)bahasa melayu xde masalah dlm pengiraan..kite kire pakai angka..xyah la nk eja satu.3)ada melayu yg pandai..

3.pada pandangan gua masalahnya melayu terlalu lama dijajah dan orang melayu sekarang berpecah berlainan dengan hujah lu yg lebih kepada aspek keilmuan..

4.point gua taksub pada parti akan buat orang melayu bergaduh sesame sendiri dan hancur..

5.gua da buka link lu bagi..gua jumpe ayat ne..

"Keamanan mula tergugat apabila sekitar tahun 1490an, Raja Melaka telah menyerang Beruas untuk mendapatkan kekuasaan keatas bijih timah di situ."

"Serangan ini telah mendapat bantahan dari Maharaja Benua Islam Siam ketika itu kerana Beruas secara tradisinya adalah milik Kedah. Maharaja Benua Islam Siam kemudiannya menyerang Melaka kerana tindakan Melaka menyerang Beruas."

"Dalam tahun 1511, Maharaja Benua Islam Siam telah mengarahkan tentera Portugis yang bertapak di Khalingga, India untuk berjumpa dengan Raja Melaka dan menggesa baginda menyerahkan kembali Beruas kepada Kedah. Pada ketika itu Portugis dan Bugis menjadi penguasa dan pengawal Empayar Benua Islam Siam dan Empayar Monggol menggantikan angkatan tentera China yang tidak mahu lagi menjalankan rondaan di Selat Melaka kerana kos operasi yang sangat tinggi berikutan kemangkatan dan pertukaran maharajanya"

"Raja Melaka enggan menyerahkan kawasan Beruas lalu melarikan diri. Di waktu Portugis memasukki bandar Melaka, dilapurkan tidak berlaku kekecohan yang besar malah rakayat Melaka menjalani kehidupan seharian seperti hari-hari biasa sahaja. Selepas mereka mengambil alih Melaka, tentera-tentera Portugis telah mengadap Maharaja Benua Islam Siam dan melapurkan bahawa mereka telah menjalankan titah perentah baginda."

"Portugis terus menetap di Melaka dan membina Kota 'Porta de Santiago' dan menjadi pengawal di Selat Melaka bagi pihak Maharaja Benua Islam Siam. Sebagai penjajah mereka tetap menjalankan dakyah mereka di Nusantara samada secara tertutup dan terbuka."

urmm..susah nk percaya kerajaan islam bagi macam tu je kristian masuk bumi melayu..xpe la benda baru utk aku..t aku baca lg..kesimpulanya melayu dijajah disebabkan bergaduh sesame melayu..

peace no war

halimkembara said...

Bagi aku komen lagi broo AT...boleh ye....
Pemimpin-pemimpin kita yang melayu boleh diketogori bangang-bangang jugak contohnya Datuk Nizar kita dah kalah tu kalah le apa nak dijerit jerit lagi lepas tu nak berpakat dengan UMNO pulak tak tetap penderian lepas tu nak bawak kes kemakamah GENEAVA adil sangatkah makamah tu kes Israil sembelih warga palestin pun tak selesai lagi,Datuk Anwar Ibrahim pula dengan kes liwatnya dan jika ada masalah rujuk dengan amarika yang terang terang bersongkol dengan Israiel menyembelih warga Plastien,dan kes ko pun pun tak selesai lagi pun boleh tulis algi Isu-isu hangat,kalau lah orang lain yang tulis setiap isu dalam blogko ni orang itulah genetik melayu yang paling bangang

halimkembara said...

Bagi aku komen lagi broo AT...boleh ye....
Pemimpin-pemimpin kita yang melayu boleh diketogori bangang-bangang jugak contohnya Datuk Nizar kita dah kalah tu kalah le apa nak dijerit jerit lagi lepas tu nak berpakat dengan UMNO pulak tak tetap penderian lepas tu nak bawak kes kemakamah GENEAVA adil sangatkah makamah tu kes Israil sembelih warga palestin pun tak selesai lagi,Datuk Anwar Ibrahim pula dengan kes liwatnya dan jika ada masalah rujuk dengan amarika yang terang terang bersongkol dengan Israiel menyembelih warga Plastien,dan kes ko pun pun tak selesai lagi pun boleh tulis algi Isu-isu hangat,kalau lah orang lain yang tulis setiap isu dalam blogko ni orang itulah genetik melayu yang paling bangang

Hanz_Azdi said...

Aku setuju hujah balas hujah sajalah. Baru ada ilmiah & ada manfaat untuk kita Melayu-Islam.

Kalau sebab kita terasa hati & marah kat AT kata Genetik Melayu Bodoh atau Melayu Otak Kecik?, tu petanda baguslah. Maknanya kita memang sayang Melayu. Tapi sayanglah, setakat hambur makian, kutuk, ejekan tu tak berapa membantu meninggikan martabat Melayu pun. Buat apa nak bergaduh dgn AT pun? Dia sorang sajakah kontroversi? Dulu Dr. Mahathir pun sindir & kata Melayu macam-2, lu ada marah ker?
Tu belum lagi lu olang kalau ada sorang Cina & India kata cam AT kata tu Direct kat lu olang, mau lu diam saja. Tak berani jugak nak buat apa-2 pun. Marah dlm hati? cis.. Baik 'gaduh' sini...kecuali lu ada sejarah bergaduh depan-depan cabaran perkauman sebegini...baik lu olang keep 'gaduh' dengan otak lu, hasil fikiran otak Melayu lu olang..keep simple & easy.

setakat ni aku setuju dgn hujah-2 pihak pembela - zargus2702, mohd & saye.

at least, Matkutuk, Xenan & pendekar awan ada jugak points..ada jugak give & take. Agree to disagree at times. Way to go, mates.

xynapster said...

Mula-mula berapi gak wa baca...tp bila semakin mendalam wa hayati...terbukti ade secebis kebenaran ayat lu ni bro. Teruskan pemerhatian lu bro.

rakuban said...

argument otak kecik n bsr
ni snang je nk settle.
isipadu,berat,ktumpatan otak.
kn kire.xkn ms bdah siasat,
xde sp2 penah timbang or kire.
or g la request...cume nk taw bijak
or x,ni sush sikit.klo nk ikut traf pndidikn.mlayu ni ok je,degree
local,study mn2 country leh je excell.tp klo kmahirn b'pk,
pk lua kotak.ak rs mlayu or msian
in general mmg xbgus.
sbb 2la org mlayu or msia
leh jd doktr terhebat kt luar
negara.proffesor kt luar
negara.tp tang engineering.
ape pncapaian msia?

DaKMuO said...

Salam..


tang engineering.. orang malaysia paling maju woo.. lu xtau ke??

Orang melayu ni xcreative dlm bidang engineering..

tp org melayu ni INOVATIF dlm bidang engineering..

xcaye.. lu gi je la tgk mat2 rempit.. modified motor.. penat2 jepun cipta honda ex5 tu larat 110km/j.. tp dia leh bagi power smpai 170km/j..

penat2 org luar wat mcm2 teknologi diorang cipta.. tp org melayu paling power mengubahsuainya jadik lagik power.. mmg power rangers org melayu ni..


ngah ngah ngah..


Power > http://dakmuo.frenzyfm.my

Tentera Islam said...

Tulisan macam nie laa yg aku tunggu, yg melayu dan kununnya ada darah melayu lebih tu jgn laa marah dan terasa.. Patutnya lu org kena tgk balik diri sendiri, knp kita masih lemah w/pun dan 50 tahun merdeka. Bangsa yg hebat xperlu sendiri claim hebat, biar org yg claim, tapi bangsa melayu xhebat mana tapi claim hebat bukan main.. Xboleh disentuh, xboleh ditegur, xboleh dikritik, mana boleh kritik bro nnti Menggugat hak istimewa org melayu, mana boleh tegur sbb Ketuanan Melayu tu.. Ketuanan paling atas dalam seluruh fasal perlembagaan negara. Melayu2 bila la mahu berubah..

qwerty said...

menyalahkan genetik melayu adalah seumpama memburukkan ciptaan Allah.

engkau ada bukti saintifik ke?

aku rasa engkau ni bukan mengkritik tapi menjatuhkan dalam masa yang sama menampakkan kebodohan diri sendiri (sama lah macam mereka2 yang lain yang sokong engkau ni).

mungkin kamu semua bukan melayu.
hatta seorang muslim pun tak sepatutnya mengeluarkan perkataan2 macam tu.

habis tu engkau nak kondem saja, engkau buatlah satu formula saintifik sikit (ala2 examo la kunun) kasi makan orang melayu satu malaya, kasi otak melayu ni "besar" sedikit.

kamu ni, dalam dunia maya je berani. di dunia nyata, bacul.

mungkin bila otak melayu dah besar sedikit, macam kamulah akhlaknya.

qwerty said...

marahkan politik dan politikus, ciptaan Allah nak diperkecilkan.

bertaubatlah kamu, si bacul.

qwerty said...

owh, aku lupa.

mungkin kamu sengaja nak bermain provokasi.

yelah nak lakukan ebook lah katakan (untuk cover fee lawyer).

qwerty said...

perkataan2 kamu semua ni seolah2 perbuatan seorang ibu kepada anaknya yang sememangnya lembam, "kamu tu dah memang lembam, bodoh, kamu tak perlu buat ape pon, bodoh jugak".

aku setuju kalau perkara yang disentuh dan dikutuk adalah mengenai perbezaan pandangan politik atau apa sahaja tapi bila dah menyentuh perkara2 yang sememangnya kejadian Allah yang mungkin kita tak boleh ubah, aku bangkang sama sekali.

lagi pun hujah yang diberikan juga, tiada nilai saintifik.

aku tak tahulah tahap pendidikan kamu semua, tapi orang kata, tahap pendidikan melambangkan perkataan kita. Trust me on that.

aku nak menjawab kutukan AT kat sini secara saintifik boleh saja,

tapi selepas aku baca2 balik, oleh kerana tahap dan kualiti penulisan yang sungguh enteng (hanya sekadar melampiaskan emosi sendiri), aku pikir lebih baik aku abaikan sahaja.

lagi pun, tak pernah pun si AT ni berani nak menjawab komen2 - mungkin mati kutu atau tiada keikhlasan dalam "perjuangan" - baling batu sembunyi tangan.

orang macam ini yang kamu semua nak angkat sebagai pejuang demokrasi generasi Web 2.0? what a bad joke.

yang penting, aku memajukan diri aku sendiri dan pada masa yang sama aku memajukan agama Islam yang aku cintai, dan bukanlah menjatuhkan bangsa sendiri kerana bagi aku jika bukan kita Melayu Islam nak bangunkan bangsa kita sendiri, siapa lagi?

picisan.

qwerty said...

saudara AT, aku nak perbetulkan fakta engkau satu jelah.

Bahasa inggeris sekarang ni yang engkau gunakan untuk coding (copypaste) website engkau ni pun, berevolusi dari bahasa2 lain. dalam kata lain, bahasa inggeris, the lingua franca of the Earth at the time of speaking, juga meniru dan meminjam bahasa2 lain.

dalam kata lain, bahasa yang mati adalah bahasa yang tidak berevolusi. tengok bahasa greek n latin saja cukup lah. anda tahu apa itu panthera tigris? such common species this is.

lain kali, buat in-depth study dulu, bukannya copy sana copy sini, kemudian claim hipotesis itu ini.

dangkal.

qwerty said...

harga diri seseorang adalah bagaimana persepsi dia melihat dirinya sendiri atau golongan yang diwakilinya (dan mereka-mereka yang lain yang sependapat dengannya).

maka itulah harga diri anda, adukataruna.

dan mereka yang inginkan bangsanya maju takkan menidakkan kemampuan bangsanya sendiri.

che det dalam buku dia? ada dia keluarkan perkataan-perkataan kurang ajar seperti engkau?
setidak2nya, che det telah memajukan malaysia, tapi engkau?

berhujah dangkal dengan membuat generalisasi sebegini hanya melambangkan kelemahan akal fikiran dan tak mustahil mendatangkan perpecahan. a fatal failure in reasoning.

aku tak nampak langsung dimana hikmahnya?

hanya mahu naikkan rating blog mungkin.

dan mungkin anda tidak berani untuk menjawab komen kerana takut dibidas balik, maka nanti malulah di padang sendiri.

mr. carl arif said...

AndukaTaruna sudah kalah di padang sendiri.

rakuban said...

klo ko ckp,padi genetik A lg bruk dr
B,mksdnye kt hina ciptaan Allah r?

qwerty said...

rakuban,

nampaknya engkau tak nampak lagi.
mengkritik secara membina adalah jauh berbeza dengan memperkecilkan keupayaan bangsa sendiri.

baca dulu dan fahamkan dulu komen-komen aku esp part yang aku cakap kalau mak engkau sendiri cakap kat engkau "engkau tu dah memang bodoh. aku hantar universiti tinggi-tinggi pun belum tentu lepas. ngabeh boreh yo".

atau adakah engkau mempunyai sindrom inferiority complex yang sama macam AT?

macam ni, kalau aku katakan genetik satu keturunan engkau lebih hodoh dari keturunan Cina yang boleh dicampak mana-mana pun boleh hidup, engkau marah?

padi == manusia?

read the context man!!

anyway, sila berikan hujah saintifik mengenai hal genetik ni.
i am more than prepared.
setakat bedegar kosong sesiapa pun boleh.

bukan apa, walaupun si AT ni bukanlah sesiapa pun tapi aku sedih sangatlah ada bangsa sekaum yang kononnya nak membakar semangat kaum sendiri, padahal menjatuhkan kaum sendiri.

lebih teruk dari kaum lain yang memburukkan Melayu.

qwerty said...

rakuban,

engkau cakap sebelum ni, "xde ape yg rugi mngaku bdoh.klo kt rs bdoh,kt leh improve lg."

mungkin benar aku katakan tadi, engkau mempunyai sindrom rendah diri yang amat sangat - mengaku bodoh dan sebarkan bagi seluruh dunia tahu dan ketawakan kita adalah BODOH TIGA KALI. dahlah bodoh, memperbodohkan diri sendiri lagi.

ini bukan caranya. ini JELAS cara yang tiada maruah.

di mana maruah engkau dan yang lain-lain?
engkau suka kaum lain cakap SETIAP kaum engkau bodoh?

rakuban said...

"engkau tu dah memang bodoh. aku hantar universiti tinggi-tinggi pun belum tentu lepas. ngabeh boreh yo".

ini cth yg ko bg.AT xde pn ckp.yg AT ckp mlayu ni bdoh sbb stuju dgn ISA.tp lgpn ape pncapaian msia yg majoriti mlayu?bngsa lain lwan penjajah.yg mlayu ni biar je british dok msia.

padi bukn ciptaan Allah ke?

Xenan said...

Caya la qwerty,

mmg tujuan artikel nih nak kasi direct kick kat org cam lu.Kalu lu dah marah, target dah berjaya.

Propagandanya dlm artikel ni di wujudkan a big Question die..kenapa melayu suka jadi buduh n gembira di bodoh2kan.Adakah masalah genetik bak kata dr M?

Setuju atau tidak lu ngn artikel ni tak penting pon.Tapi yg penting adekah lu nak terus backup sikap bodoh melayu atau lu terasa nak berubah?

rakuban said...

keji la lu xenan.lu ckp nk back up.mlayu klo bg fakta mcm ni,mlayu akn rs lega.mlayu ni bngsa yg ad potensi cuma ad sikap malas.bile ckp mcm 2,rs lega r.bila dr awal2 salahkn genetik,mnjadikn mlayu rs ttekan.ngeh2..

anyway ak dok tngu ayat ni,mlayu dok bgaduh bngsa lain tepuk tagan.yahudi punye la sronok mlayu bgaduh.bile la ayat ni nk klua.hahaha.in a way tepat jugak sbnrnye,bab menghafal buku,lulus exam,examluar negar,mlayu boleh je.tp bab berfikir..hahah
u know kn who we're talking abt?

qwerty said...

xenan & rakuban sekali harung,

the big question?
kenapa melayu jadi bodoh dan gembira dibodohkan adalah sebab manusia2 macam korang ni la.

engkau cakap "Tapi yg penting adekah lu nak terus backup sikap bodoh melayu atau lu terasa nak berubah?"

ada aku cakap aku backup sikap bodoh melayu? yang aku pertikaikan adalah fakta atas angin yang menyatakan kononnya melayu bodoh macam engkau orang ni adalah sebab dah memang Allah jadikan engkau orang ni macam tu. That's it. Not more, not less.

sekali lagi, aku mintak bukti saintifik pasal genetik ni. MANA? WHERE? terima saja ke korang ni? dahlah BODOH, makan suap lagi. memang generasi kopipes betol lah blogger macam engkau orang ni.

cuba lah engkau orang ni bukak sikit minda tu? apasal? dah terpengaruh ke dengan "wira" (kunun) blogger engkau orang ni?

aku tak mengaku aku bodoh sebab engkau orang pun tak kenal aku dan profesion aku untuk nilai aku (nampak sangat pemikiran engkau orang ni singkat).

tapi oleh kerana engkau orang ni dah mengaku secara public bahawa engkau orang ni sememangnya BODOH+BANGANG, silalah berubah. jangan jadi BODOH dan MEMBODOHKAN orang lain.

please la, jangan sebab tak berpuas hati dengan kedudukan Melayu pada hari ni, politik dan sekutu2nya, nak carik alasan2 bodoh konon2 dah takdir Allah menjadikan kita macam ni. itu sebab aku cakap seolah2 menghina kejadian Allah. ke tak paham lagi penerangan ringkas aku ni?

apa yang AT cakap tu semua adalah escapism atau alasan picisan (a deviation) untuk melarikan diri daripada masalah sebenar Melayu iaitu: SIKAP.
atau mungkin sebab sifat putus asa yang terbit dari minda penulis tu sendiri.

atau mungkin engkau orang ni sememangnya berkawan dan dikelilingi oleh orang2 bodoh, itu sebab tak dapat nak melihat dunia di luar mangkuk tandas yang menghalang perspektif engkau orang.

genetik tidak boleh berubah dalam sekelip mata, tetapi SIKAP boleh.
tolong faham.

WAKE UP and pull up your socks man!

qwerty said...

aku rasa penjelasan aku sebab apa aku bengang dengan artikel ni adalah TERANG dan JELAS - FACT REMAINS A FACT, DO NOT FALSIFY A FACT TO RENDER YOUR STUPID ARGUMENT - IT'S A BLASPHEMY.

owh aku hampir terlupa. i've fall into a trap.

"never argue with an idiot. they drag you down to their level and beat you with experience."

sekian.

* anyway, aku nak bagitau, aku bukanlah MELAYU, tetapi muslim.

cuma aku simpati dengan engkau orang, saudara seagamaku.

rakuban said...

to b frank,ak xstuju pn bijak2 ni sgt penting.penting tp bukn first priority.apetah lg genetik n so on.ak just enjoy response i2 je.
n ak ske tgk exuse.i2 je.ngeh2..tp klo sikap as whole,1bngsa pnye sikap smpai org leh streotype,myb ad kaitn dgn genetik kn?pk2 kn..ngeh2

joehan said...

salam..haha..yg korng g layan AdukaTakguna ni sape srh..Adukatakguna ni buat ayt main sedp jari je taip..sumbr rujukn xletk skali..allo bro adukatakguna..ko la melayu no 1 plng bodoh..yg ko tulis tu bkn fakta pon..xpyh le korng percy..wlpon ade yg btl..kalo dh cmpr aduk dgn yg x btl.so jd x btl jgkla..cube bg idea cmne nk bg melayu ikt islam..tulis je lbh..idea x bg..MEH AKU BG IDEA..mule2 ko mntak maap kt sme org islam psl ko hina istri nabi,shbat nabi.lps tu solt taubt sbb perasan bgs..siap bahasa diri lu gua dgn Allah konon perasn bgs..lps tu dlm blog ko ni ajk umat bersatu ke arah perpaduan..bkn menentang.PAS yg mempunyai rmai ulama blh menegr umno..n lm2 blh perlahn2 dakwh org umno ke arh islam sejati..bkn sme yg umno buat tu slh..x kemananya pas dlm pr kalo tkt dgn dap..pkr n dap blh bungkus..hahaha..sudah2la AdukaTakguna(AT)/AdukaTenuk..aku dgr anwr apply kerkyatan australia..hahaha.btl ker.

Xenan said...

wakaka,

rilek qwerty, jgn marah2.

saper kata gua setuju dgn teori genetik tuh?wakakaka.Gua kat side lu sebanrnya.

ok la..bende nih gua dah penat bertekak ngn AT dari dulu lagik.Ni artikel ulang tayang dah pon.

"Malay Delima" ni ade saintificnya & falsafahnya.

Cthh nya debat "nature versus nurture" yg tak habis sampai sekarang.Actually fact die no real answer la bro..hahaha.Jangan ingat lu betul.

Utk memudahkan study lu, lu tgk example Hitler dgn concept "human nature" utk describe ciri2 bangsa.

Sama juga bagi communist yang menyifat kan manusia sebagai social subject.A Nuture Concept.

Banyak kan membaca n jangan tertipu dgn presentation AT.Kalu camni lu nyer ulasan, lu tengah kene gelak jer skang nih ngn die

Sebagai bekas bangsa terjajah, ade baik lu robek n kaji sifat "nuture n Nature" melayu sbb 2 faktor ni mmg menyumbang pada pencapaian bangsa.

Lu tak caye cakap gu?..google around at least

Xenan said...

qwerty,

at the end, lu kne lihat dan tgk apekah pemboleh ubah atau "variable" kepada "Malay dilemma" yang ber akar beratus2 tahun hingga ditipu n di jajah dan sekarang masih lemah n mundur.

Adakah "ketuanan Melayu" sebagai solution "Malay delimma"?

AT mencadangkan untuk menukar pada tali Islam.

Seperti mana Arab Jahiliyah yang hina dan mundur menukar tali dari asobiyah quraish kepada tali Islam dan terus maju n mulia.

Macam mana..mau tukar ke?

p/s: kalau semua kne terang naya la..belajo la berpk 2, 3 lapis sikit

qwerty said...

xenan, yep i am aware of all that.
and mind you, google is my good old friend too (dalam population dunia internet yang luas ni, bukan engkau sahaja).
so, do not assume, my level of knowledge. and indeed u have made various false assumption about me.
indeed biological science is my playing field.

engkau bangkitkan hitler.
siapa dia tu dalam konteks ni?
dalam mein kampf, takde sebut langsung pasal "super race".
and of course dia percaya aryan adalah satu super race, itu pun selepas terpengaruh dengan buku dikarang kawan dia + biblical views.
indeed kalau engkau baca lebih jauh lagi, hitler tak tahu pun apa itu darwinian natural selection, apatah lagi tak berminat langsung dengan bidang falsafah.

kalau tidak aku takkan bertanya, mana buktinya? as u acknowledge it urself, it is highly debatable and if i further insist, it will go on forever and ever.

but do take it simply like this, if a child with down syndrome is exposed to the same things einstein was, it is still impossible for him to grasp the theory of relativity.
likewise, if einstein was not born into a family like he had, would he discover e=mc2?
analoginya dengan situasi orang melayu adalah lebih kurang sama.
percentage pengaruh nurture bagi aku adalah lebih penting dari nature (melainkan engkau ada asperger syndrome, that is).
itu sebab engkau orang baca suratkhabar pasal budak genius dulunya, tapi end up jadi penjual roti canai. sebab apa? nurture.
and kalau betul lah setiap individu melayu genetiknya adalah lemah, why do we end up having many individuals like adiputra on the first place?
a peak in genetic pool? sama macam dalam heroes la kunun? mutasi? LOL
tak ada populasi manusia dalam dunia ni yang ada perbezaan genetik yang ketara yang mempengaruhi kebijaksanaan dorang secara pukul rata.
ada, kalau engkau orang nak tahu, tu lipas dalam drawer engkau orang tu superior race.

so, what kind of generalisation is that?

and kalau betul, mana buktinya (sekali lagi)? it should be backup up by empirical data.
even malay dilemma pun di publish 11 years before he became our PM (still, no empirical data, hanya personal observation).
tapi orang baca sebab nature buku tu bersifat provokasi + dia berjaya jadi PM. even kalau AT ni jadi PM (PM paling kurang ajar dalam sejarah maybe) pun aku akan mintak buktinya.

apa komen engkau orang pasal blacks di amerika?
dulu dicaci dihina tapi sekarang one of them is at the peak of executive power.
adakah telah berlaku perubahan genetik yang maha dahsyat dalam otak dorang (mutasi??) untuk memungkinkan semua tu?
atau adakah berkat makan examo?
atau adakah stereotyping yang telah membunuh those niggers pada zaman dulu?
melayu pun banyak jugak stereotyping - janji melayu, pemalas etc.
yang lagi best, orang melayu sendiri stereotype kaum sendiri - macam mana engkau orang nak maju?

kesimpulannya, aku dan engkau termasuklah AT seharusnya memahami intipati ayat surah ar-ra'du 13:11 "sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri".

dan bukan semata-mata hanya "menyalahkan" takdir KEBODOHAN genetik engkau orang semata-mata.

tapi apa pun, personally aku memang berpendapat islam adalah jalan penyelesaiannya. tp bukan saja syariat islam. islam memang syumul, itu saja tak cukup, kena lihat jugak cara penyampaian dan perlaksanaan.

dan semuanya dimulakan dengan diri kita.
kita sebagai muslim, akhlak adalah salah satu perkara yang harus dijaga - hatta dalam dunia maya pun.

i hope u get my point.
else din it into your heads.

terima kasih.

Shannaro said...

bangsa melayu guna SA-TU... dua suku kata untuk nombor 1, lu anggap melayu lembab. nombor 9,SEM-BI-LAN (3 suku kata). orang putih guna ONE, NINE... simple, lu kata bijak.

Nabi dari bangsa arab.
guna no 1, WA-HID ( 2 suku kata)
guna no 9, TIS-'A-TUN (3 suku kata)

jadi arab lembab? nabi lemah?
logik lu dah merapu baii..

otak melayu kecil? genetik melayu lemah? baii... genetik manusia semua sama laa basicnya. lu ade blajo ke bab genetik? lu ade ambik kursus genetic mane2 ke? setakat pakai ilmu bomoh lu, baik lu tido dalam lokap lg bagus. memalukan umat je lu ni...wkaakakaka.... lucu tol la lu main teori atuk lu ttg genetik nih...

hakekatnya bg wa melayu ni mane ade asas. x wujud pun. lu check kajian sorang prof thailand, dia kata 'melayu' ni hanya istilah politik penjajah yg direka khas utk tujuan penjajahan je. lu tgk laa... mamat indon banjar, jawa yg masuk malaysia, tau2 jd melayu. mamak kutty lak, masuk melaya, tau2 jd melayu. siam ntah mne dtg, malsuk malaya, tau2 jd melayu. lu pon, tetiba lahir kat nogori, tau2 org panggil melayu. waddehel? so teori lu kate genetik melayu ni bangang wa x setuju. sbb melayu xde genetik... wakakakakaka

Farhan said...

aku ambk MA in malay asthetic uitm..melayu skrg ngan dulu mmg jauh berbeza..melayu skrg terlalu kebaratan dan terlalu ikutkan budaya kuning..muvie2 yg di tonjolkan bnyk memperlihatkan kebodohan dan kebangangan org melayu..melayu dulu zaman melayu melaka amatlah agresif..1 ketika amatlah berpengaruh di rantau asia..sekarang aku terasa betapa hinanye melayu skrg..-aku melayu yg lama-

Xenan said...

qwerty,

thanks dgn hujahan lu..baru best camnih.

Nanti wa soh AT republish artikel jawapan die..sbb jawapan lu sama jek ngn gua.hehehe

qwerty said...

xenan, so adakah engkau sudah mengalah dan terpengaruh?

anyway, i want to see what he has up his sleeves.

better he back it up with empirical evidences, not just some sweeping statements like this one.

the burden is not mine, but his.

jangan jadi macam kes kutuk orang dah meninggal, kemudian jilat ludah sendiri dengan minta maaf.

bila muka keluar suratkhabar pandai cover muka, malu.

mungkin itu melayu yang dia maksudkan agaknya. hukum2 semua letak tepi.

sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa.

rakuban said...

bravo qwerty,
mcm ni br la mlayu bgus,
mngamuk klua fact,bukn mngamuk,
ugut nk bunuh.klo mngamuk ugut bunh,mmg fakap la.haha...
ak rs AT bukn soh give up,just soh
pk,bhw dgn mengagung2 kn mlayu.xdpt
ape pon.mcm solution yg ak cko.
nk taw bpe isipadu otak mlayu,g timbang jela,or gne simple math.
mcm arab,the day diorg realize,diorg
ni xbgus ms kdtgn islam,i2 jam br
diorg bgus.
since ak background technical,
instead impressed dgn einstein,
ak lbih impressed dgn org mcm burt rutan.true engineer.with less resource,less know how.leh wat spaceship.so IQ ni not in my consideration r.ak lg ske problem solving.lu org leh ckp psl keadilan
islam old day long,but nothings happen.kne act,br ad hasil.ak xrs
pn einstein 2genius.die pnye ijazah(lbih kurng) r,xbgus pn.
cuma swasana negara die xhectic,so die byk mase utk pk.lgpon die keje pjbt paten.byk ms nk pk.kdg2 science ni mcm art,kpala kne crak,br leh klua karya

Xenan said...

gua pemudah cara n pengembali topik jer bro..hahahaha.Supaya org jgn komen ngarut2 sgt.stick dgn issue.

Cam gua ckp..ini artikel lama AT yg direpublish balik.mmg hujah(bab nuture)wa same ngn lu jer dulu.N debat nih tak pernah sape2 menang pon.

Let see kot2 ade pemenang pas ni.hahaha

rakuban said...

sori lari topik.tp mcm org yg dok dkt tibet.paru2 diorg lbih bsr dr org normal sbb oxygen percentage rendah.so diorg perlu volume yg bsr utk jumlah oxygen yg same,mcm kt doh tanah mlayu,nk wat pe paru2 besar?.mcm situasi kt tanah mlayu.universiti ad tahun berape?kt europ kurun ke17 or 18 dh ad universiti.so mlayu nk wat pe ad otak bsr2 kurun ke-17 or 18?so beza europ dgn tanah mlayu,europ ad revolusi,tnah mlayu xde.kt pn taw,generasi ke-2 lg bijak dr pertama.so kt nye generasi pertama yg bijak myb dlm tahun 1940 or most of them lpas merdeka.kt europ dh brape generasi..ak rs mcm logik gak r.

aiman said...

Salam.

Pehal la lu org ni benak sgt nak faham. Terutamanya melayu2 yang pekat sgt melayunya tu.

Sayangkan bangsa tu xde masalah. Tapi janganla sampai taksub hingga merasa bangsa kita lebih mulia dan lebih hebat. bangsa kita kena jadi tuan kpd bangsa lain dsbg.

Berpeganglah kpd islam. Kenapa bila berpegang kpd islam tak kira bangsa apa bleh jadi hebat dan cemerlang? Sebab islam tackle bab rohani.

Diri kita yang sebenar ialah roh/spriritual kita. Apa yang disebut sebagai bangsa cina,melayu,india dsbg adalah fizikal/biologi/pakaian luaran kita semata2.

Hakikatnya kita semua sama kerana roh kita dtg dari Pencipta yang sama.
So apsal nk dikecoh2kan sgt atau dibangga2kan sgt dgn bangsa ni. Itu hanya pakaian luaran kita. Lagipun bukannya kita ada kuasa utk tentukan apa bangsa kita.

Kehebatan dan kecemerlangan datang dari rohani kita, bukan fizikal(bangsa) kita.

qwerty said...

aiman,

bukan nak banggakan sangat dengan melayu, tapi

dalam konteks melayu malaysia ni, bagi aku melayu = islam.

bukanlah nak menyamakan taraf kebangsaan melayu dengan islam.

tapi melayu adalah majoriti dan majoriti ni menganut satu akidah yang sama.

**(yang lebih penting, aku lebih bengang dengan sifat kurangajar mamat ni).

masih ramai lagi yang mulia (tolak politikus hatta dari semua parti pun).

apa pun, macam aku komen sebelum ni, islam comes first. follow islam others will follow.

aku baru terbaca pasal (just skim, tak baca habis) http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9278&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

ada lagi satu, menjawab pastu dipatahkan hujah terus bacul, senyap.
http://sp4n4r.blogspot.com/2009/10/berbicara-tentang-politik-sehingga-lupa.html

rupanya, mamat AT ni memang sangat kurang ajar.

aku pun tak tahu apa yang nak dibuktikan, perasan hebat habis semua benda hatta diluar bidang pun nak kutuk (kritik tak pe lagi)

mungkin benar orang melayu bodoh, tapi bukan bodoh sebab genetik, tapi BODOH sebab TAKSUB.

buktinya, ada dalam blog AT.
terserlah kekurangajaran AT, tapi masih ramai "pengikut" taksub.

time will teach him a lesson (or two).

qwerty said...

aku memang tengah sangat-sangat marah.

aku rasa dua artikel ni pun worthy untuk buat report polis.

apa engkau ni ulama ke? mujtahid ke?

engkau sesat lagi menyesatkan.
melayu islam yang bersetuju dengan engkau pun sama manusia yang sesat.

tapi aku pun pelik kenapa dan mengapa tak ada orang report pasal ni dulu - mungkin sebelum ni AT tak glamer murahan macam sekarang.

http://drmaza.com/home/wp-content/aishah.jpg

http://drmaza.com/home/wp-content/sembang_mazhab_a.jpg

aku simpan screenshot2 ke HD aku untuk rujukan orang-orang lain sebab artikel sebenar dah pun dipadam.

dasar bacul.

qwerty said...

aku rasa engkau inilah contoh terbaik manusia yang bergurukan internet semata-mata.

belajar ilmu agama, tak boleh hanya melalui google, bodoh.

dah gila isim mungkin.

apa engkau pikir ini blog engkau, engkau boleh kata apa saja? engkau ingat engkau kebal?

gangga awana said...

Pertamanya,aku seronok baca teori-toeri mengenai asal usul melayu.aku tak tahulah kau hanya ambil sebahagian pendapat sahaja atau tidak mengenai sejarah melayu.

keduanya, teori asal usul melayu datangnya dari Bangsa Mala (Aryan) ada juga pernah aku terbaca.Dan, teori ini ada mengeluarkan tentang teori genetik dan sifat yang ada pada bangsa Jawi.

kemudian, aku ada jumpa pautan ini :

http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=85835

DaKMuO said...

Salam..

Dari pemerhatian aku sejak LAST COMMENT aku kt Posting ni..Mmg menarik sgt2 perdebatan korang..

Korang ni skali pandang aku tgk.. cam Sejarahwan.. Bangsawan.. ada gak cam HAIWAN...

Dengan perdebatan yg korang dh usul2 kan ni.. terang lagik bersuluh spotlight, yang MELAYU xde la BODOH cam seBODOH mamat AT ni katakan.. dah terbukti.. korang leh bagi fakta giler2 yg tak terungkai kepala otak aku nk sebut kat cni..

So.. The ANSWER IS.. MELAYU tak BODOH.. tapi mamat AT ni bodoh! kalo dia pandai.. dia dah jadi PERDANA MENTERI skang ni.. wakakakka..


Bodoh > http://dakmuo.frenzyfm.my

qwerty said...

anyway, aku hanya nak bagitau fakta.

melayu ada sistem tulisannya sendiri, salah satu namanya tulisan rencong yang digunakan di sumatra tapi kemudian telah dipadam oleh penjajah belanda sebagai salah satu usaha memadamkan dan memecahbelahkan identiti melayu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rencong_script

siap ada unicode chart (engkau AT sebagai computer technician mesti tahu kan apa itu unicode) lagi kat sini
http://www.unicode.org/charts/PDF/UA930.pdf

derived from tulisan phoenician dan egyptian sebagai nenek moyang segala makbapak tulisan sekarang ni.

hanya tulisan cina sahaja, berasal dari sumber independant.

tapi bagi aku personally, melayu itu sendiri susah nak ditafsirkan samada melalui antropologi atau pn undang2 kecuali di Malaysia.

melayu sebenarnya bukanlah satu kaum, ianya adalah satu "gagasan" kaum.

dan kaum ni takkan berjaya, kalau tak memegang islam sebagai tonggak dalam kehidupan.

dan melayu takkan maju, selagi ada manusia sesat macam engkau dan yang lain-lain.

gangga awana said...

antara teori melayu berasal dari mana dan dari suku bangsa apa yang dikemukakan oleh Ralph Olsen

http://www.sunstoneonline.com/Download/bom/131_%20Olsen_Malay.pdf

sekadar perkongsian tentang 'orang' yang bersungguh-sungguh mahu menjejaki 'melayu'

qwerty said...

gangga awana,

ler susah2 je engkau ni.
bila masa pulak aku cakap aku tengah menjejak melayu?

do you know how to focus to the subject? sekarang ni aku bangkang pasal kaitan teori genetik dengan kebodohan melayu.

lagipun, apa yang engkau bagi tu, hanyalah sekadar teori.

kalau engkau ingat lagi (atau ambil tahu), kerajaan malaysia dulu pun pernah jugak buat research pasal susur galur melayu ni.

bersepah je dalam internet.

indeed, tak ada satu pun yang concrete.
engkau buat phd seumur hidup pun tak tentu lagi TEORI engkau tu betul.

* anyway, kalau nak bagi link tu, ikhlas lah sikit, atleast bagi link yang working. bukan main kopipes je.

gangga awana said...

qwerty,

maaflah.kalau kau terasa.sebab aku tidak tujukan kepada kau pun.lain kali, bagi salam dan tanya dulu.

nama pun teori.semua masih lagi teori.sejarah patani masih lagi dalam kajian lagi.sedangkan teori bagaimana melaka kena serang ada lagi yang didebatkan.

lagi satu, mesti kau tak baca habis dalam pautan itu.ada sumber dan nama orang yang mengkajinya.

lain kali jangan baca sahaja apa yang aku pautkan.rajinlah cari 'apa yang ada dalam pautan itu'

.takpun aku cadangkan kau baca karya Prof Naquib menenai Sejarah Melayu di alam nusantara ni.kalau ada teori baru menyanggah pendapat Prof Naquib pun di alu-alukan.

qwerty,qwerty.janganlah sombong sangat.

gangga awana said...

lagi satu qwerty, pautan yang aku letak itu, setahu aku masih boleh diguna untuk pautan kepada laman itu.tak tahulah pula kalau-kalau sambungan internet ada masalah (aku kurang arif mengenai komputer)


*terima kasih aduka atas topik genetik melayu yang kau utarakan

qwerty said...

haha.

owh aku yang kena bagi salam walaupun engkau yang menyampuk tiba-tiba (wah aku berkata-kata seolah2 ini blog ana yang punya. mungkin dah terjangkit dengan AT)

sorila gangga awana aku ingatkan engkau tuju kat aku. dan aku ingat engkau penyokong AT (memang ye pun).

cuma memang aku tengah panas.

bukan sebab aku bengang melayu bangang.
aku bengang kenapa cakap main ikut sedap mulut, sumber semua mana?

indeed aku tak baca pon link engkau bagi tu. bukan apa, tak relevan dengan tajuk. so siapa nama orang yang mengkajinya juga tak relevan.

banyak lagi teori-teori pasal asal-usul melayu dari formal anthropologists n even dari arm chair historians pun bersepah dalam internet ni.

ada yang cakap dari yunan (ini antara paling famous), ada pulak lagi "best" tak ingat cakap melayu dari keturunan keturah (google urself).

the credibility is unknown.
whatever it is. it's irrelevant. LOL

qwerty said...

awana, engkau cakap aku sombong.

macam mana pulak dengan AT yang sanggup menghina orang dah mati, aishah ra, empat imam mazhab pun dia panggil empat ekor?

wow

aku tak paham mentaliti engkau orang ni.

dah satu level dengan ayah pin ni AT ni - pandai AT memanipulasi kebodohan orang melayu yakni TAKSUB.

mungkin ada gen khas yakni GEN TAKSUB tersorok mana-mana dalam kromosom engkau orang.

ubatnya mungkin hanya AT saja yang ada.

rakuban said...
This comment has been removed by the author.
rakuban said...

empat ekor cuma gramatically wrong...
menghina orang mati xleh ek?jadi xleh sebut kburukn abu jahal r?
"dah satu level dengan ayah pin "
ko menghina orang hdup...

ak sngaja lari tajuk...tp ak rs
logik gak,otak mlayu kecik zaman
dulu2.mcm ak ckp,wat ape
mlayu nk otak besar,n pk nk wat kete kbal
or kpal terbang,sbb ad ilmu kebal
n pendekar mlayu leh terbang...

qwerty said...

wow

dengan ini, sah lah engkau rakuban orang pertama yang aku kompom pengikut setia AT. tulah macam aku cakap dah taraf "cult" kot.

maksud aku "dah satu level dengan ayah pin" adalah tahap ketaksuban engkau orang.
and i intentionally pick those words coz its only grammatically wrong (at least for me). hehe

abu jahal islam ke?
aduuhhh

"Dah mampos buat cara mampos la. Boleh plak simpan mayat nak tunggu Datuk Bendahara balik dari shopping. Boleh meeting isytihar sedang terlentang. Padahal dah mampos pagi tadi. Pergi mampos sama lu."

so, inikah akhlak seorang muslim? ini yang engkau maksudkan, "menceritakan keburukan orang yang dah mati, atas tujuan memberi pengajaran kepada yang masih hidup"? itu pun ada cara dan hikmahnya.

habis tu, AT tak ada menghina orang hidup?

niat tak menghalalkan cara.
nuff said.

aku makin letih la dengan semua ni.

insulting my intelligence.

rakuban said...
This comment has been removed by the author.
rakuban said...

orang bukn islam xde hak ke?
org islam ni ad hak special ek?

sorry to insult ur "intelligence"..

sifat riak 2bukn sift manusia.manusia xlyak ad sift riak...

Xenan said...

bro qwerty,

tak cukup ke dgn at kene naik mahkamah n so on?Silap2 masuk jail.

Dlm banyak benda die ngaku salah n taubat.Lu nak jadi tuhan pulak ke?Boleh nilai nak terima ke tak taubat org?

Nak juga kene ungkit2?Kalu lu kecoh gak terpaksa la gua gelar lu "self claim god".Power gila!

Dalam artikel ni sendiri ade kah AT ckp melayu bangang sebab bangang?Tader langsung ke hujah AT?

Bro hujah lawan hujah bro..tak perlu emo tak tentu pasal.Bawak bertenang.

qwerty said...

"tak cukup ke dgn at kene naik mahkamah n so on?Silap2 masuk jail."
HAHA. macam kelakar gilagila pulak engkau cakap macam ni. mintak simpati ke?
PADAN MUKA - serves you.
terlajak perahu boleh diundur, terlajak .... (engkau sambunglah sendiri)
cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar.

n just google urself, tengok orang suka ke tidak dengan mamat gila isim ni.
ko ni apa kaitan dengan dia? pecacai? setia sangat ni?

"Dlm banyak benda die ngaku salah n taubat.Lu nak jadi tuhan pulak ke?Boleh nilai nak terima ke tak taubat org?"
cuba lihat siapa yang berkata2. haha.
wow dah taubat rupanya.
tak sangka, tapi macam TAUBUAT je. hehe
(ok ok aku tak nak menilai nilai TAUBUAT orang lain. haha. lagipun siapalah aku nak menilai TAUBUAT orang lain. haha)
aku taulah, manusia jenis macam AT ni macam mana.

engkau cakap, "Dalam artikel ni sendiri ade kah AT ckp melayu bangang sebab bangang?Tader langsung ke hujah AT?"

please read between the lines of his statement - SETIAP melayu adalah BANGANG sebab GENETIK.
kalau dah nama pun genetik, sah-sah dah tertanam jauh ke dalam sifat SEMULAJADI (it is deeeeeeeeeeep within you) sesuatu benda hidup tu.
oleh kerana AT cakap SETIAP melayu bangang sebab genetik, lebih kurang lah maksudnya SETIAP melayu bangang secara semulajadi kan?
dalam kata lain SETIAP melayu bangang sebab dah memang bangang.
capiche?
anyway, mengikut latarbelakang AT, aku tertanya-tanya jugak, AT ni tau ke apa itu genetik? haha

kalau engkau tak paham lagi, aku gunakan teknik ganti (kaedah faveret AT):
perhatikan dua ayat ni:

ayat 1:
padi A mempunyai genetik yang lemah berbanding padi B.

ayat 2:
padi A mempunyai genetik yang hodoh, buruk dan hina berbanding padi B.

pendek cerita, ayat 1, tidak menghina, ayat 2 menghina ciptaan Allah.

ayat 2 adalah sama pemberatnya dengan mengatakan SETIAP melayu adalah BANGANG.

BM dapat berapa engkau orang ni?

jadi,
aku nak rujukan saintis mana yang dah buat kajian spesifik mengenai otak manusia melayu nih.
letakkan teknik yang digunapakai, sample of population, sumber rujukan, thesis semua - make it profesional (AT kan profesional. hak tuih!)
and saintis melayu tak dikira, sebab saintis melayu BANGANG.

so, kalau tak ada semua tu, hujah dia, aku boleh simpulkan sebagai fallacy in reasoning dalam chapter fallacy of division (dan beberapa chapter lagilah)
please read http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy_of_division
TIADA FAKTA.

AT, jangan ingat "taktikal" bidang engkau saja, sampaikan orang yang pakar dalam bidangnya (terutamanya AGAMA) pun engkau nak lawan.
taktikal pun masih terbatas oleh hukum2 dalam framework bidang tersebut.
engkau siapa? setakat sambung robot dekat printer port dah berlagak tak ingat punye.
syeeesssyyy.

inilah jadinya bila akal logik mendahului iman - semua sekali harung dikatanya bangang.
wow HEBAT (perasan) sungguh manusia ni.
bak kata rakuban, "sifat riak 2bukn sift manusia.manusia xlyak ad sift riak... "

apa-apa pun, ikut level kekurangajaran mamat nih, aku rasa aku masih lagi "profesional" berbanding orang2 lain diluar sana tu.
u got what i mean.

elok aku bawak nama engkau ni ke bahagian pemulihan akidah JAKIM.

p/s: aku tak boleh bertenang dengan orang yang kurang ajar dengan agama aku sendiri (agama dia jugak).

sekian, terima kasih.

pengecut said...

yaw... lu punyer blog wa salute r.. tp lu punyer isi cm haram..

pe la.. lu xde kepale ke? otak lu letak kt ne?? jub* ek?? lu kutuk2 tu, bangse lu sendiri gak.. genetic lu gak.. pe la.. ni org pikir pakai kepala butuh..bngse lain baca.. dorg gelak2.. melayu kutuk melayu..

pastu isu lu punyer blog banyak r kutuk2 org. sedap an kutuk2 dlm blog. cm haram. wey, meh nk ajar skit cara nk kurangkan dose. lu pi la ckp kt org tu face to face.. lu ad bt cm tu ke?? ad jmpe Tuan Guru Hj Hadi ke? ad jumpe PM ke? bgthu dorg salah bt ni salah bt tu?? ad ke?? dr lu kutuk kt blog xde pe la bhai.. lu je kne kutuk nnti. dosa pon bertimbun..

pastu kutuk org dh mati..isu sultan johor.. wa xkisah r lu nk kutuk ke x.. tp dosa tu.. adoyai.. pe la.. wa mau tanya r.. lu nk mintak maaf cm mne nnti?? lu nk tunggu smpai kt padang masyar ke bru nk mintak maaf?? time tu mmg menyesal la..

pe la. lu ingt la.. sekali lu kutuk org.. 10 times Allah kutuk lu di akhirat..

wa tau lu ni cm nk tegakkn kebenaran la..tp gune cara y btol la.. xde gune tulis kt blog. kutuk3.. xde jdi pe r..

ni la mentaliti org melayu... bkn nk majukan bangsa.. tp duk kutuk...
wa mintak maaf la kalo wa punyer komen agak kasar, tapi untuk kebaikan bersama..
tq

never yes said...

wah,gler brasap komen kt cni smpai x larat nk bce sume komen tp tkpelah sye pn nk bg opinion jgk yg mgkn d bgkang or d prstujui sprt artikle ni,mcm2 jnis komen,pro n kontra..

biaselah mnusia ni di cpta plbagai dn x sme antre stu sme lain,hkmahnye utk mengenali stu sme ln yg mnimbulkn kegaguman ke ats kehebatan Pencipta kte..dn igt bkn utk brgduh!

tp btullah tggapan pnulis,psti ad yg marah2 dn xnk mgakui klemahan sndri kn?dr sdut ln tlh mbnarkn ape yg d ktekan pnulis yg bgsa mlayu ini bdoh smbong-iaitu cpat mlatah apabila mnerima kritikan,atau xnk mgaku klemahan diri mlh memaki hamun org yg ingin mbantu kte sbnrnye..
dgn mmbri thu klemahan utk di ubah bkn utk d nafikan dn trus lah kte dgn klemahan itu utk slame-lamenye..

adakah sama org yg thu klemahan dri dgn org yg x thu klemahan dirinye,maka trus lah leka die dgn klemahan dirinya..

maka,sdkit terbuktilah dr komen kntra,yg bgsa mlayu ni bodoh smbong dn bongkak(mrase dri hbat,tdk blh di kritik,utk mlalui revolusi ke arh yg lbeh baik)..

susah sgt ke mnerime kritikan utk membangun bangsa kte,membaiki klemahan dri dn mgakui dri kte ini smemangnye lmah dn hina di sisi Allah..

"Tidak akn masuk syurga org yg dlm hatinya trdapat ksombongan walau sbesar zarah skalipun"
(hadis riwayat muslim)

ayuhlah bgsa mlayu,akuilah klemahan kte,sdarlah dn ubahlah..
ayuhlah kite berhijrah ke arah bgsa revolusi yg hebat..
insyaAllah, umat Nabi Muhamad, umat yg terhebat,amin..

never yes said...

wah,gler brasap komen kt cni smpai x larat nk bce sume komen tp tkpelah sye pn nk bg opinion jgk yg mgkn d bgkang or d prstujui sprt artikle ni,mcm2 jnis komen,pro n kontra..

biaselah mnusia ni di cpta plbagai dn x sme antre stu sme lain,hkmahnye utk mengenali stu sme ln yg mnimbulkn kegaguman ke ats kehebatan Pencipta kte..dn igt bkn utk brgduh!

tp btullah tggapan pnulis,psti ad yg marah2 dn xnk mgakui klemahan sndri kn?dr sdut ln tlh mbnarkn ape yg d ktekan pnulis yg bgsa mlayu ini bdoh smbong-iaitu cpat mlatah apabila mnerima kritikan,atau xnk mgaku klemahan diri mlh memaki hamun org yg ingin mbantu kte sbnrnye..
dgn mmbri thu klemahan utk di ubah bkn utk d nafikan dn trus lah kte dgn klemahan itu utk slame-lamenye..

adakah sama org yg thu klemahan dri dgn org yg x thu klemahan dirinye,maka trus lah leka die dgn klemahan dirinya..

maka,sdkit terbuktilah dr komen kntra,yg bgsa mlayu ni bodoh smbong dn bongkak(mrase dri hbat,tdk blh di kritik,utk mlalui revolusi ke arh yg lbeh baik)..

susah sgt ke mnerime kritikan utk membangun bangsa kte,membaiki klemahan dri dn mgakui dri kte ini smemangnye lmah dn hina di sisi Allah..

"Tidak akn masuk syurga org yg dlm hatinya trdapat ksombongan walau sbesar zarah skalipun"
(hadis riwayat muslim)

ayuhlah bgsa mlayu,akuilah klemahan kte,sdarlah dn ubahlah..
ayuhlah kite berhijrah ke arah bgsa revolusi yg hebat..
insyaAllah, umat Nabi Muhamad, umat yg terhebat,amin..

fahrudin said...

saya turut ebuka atas yangterjadi di atas (foto) ewmmmm penginapan di jaakrta and katu jabon

fahrudin said...

penginapan di jaakrta and kayu jabon

hairil hamzah said...

assalamualaikum.., maaf klu ade tersalah bahasa.., tp ko tulis la camne panjang pun, org yg bce leh nilai ngan gaya ckp riak ko, pastu sentiasa yakin ape yg ko bertindak n ckp adalah perkara pling btl, walaupun AT tu ayat agak pedas ko sedar x cara pkir die as a critical thinkers., org camtu yg kite perlukan skrg, dh tau cara die salah ape yg ko tulis tuk btlkan keadaan?, hangat kan keadaan lg?, sedangkan nabi khidir kongsi ilmu dgn nabi musa, allah memberi sedikit ilmunya pd org dikehendakinya, dan sedikit lg juga pd org lain yg jua dikehendakinya.., kite kat sini umpama berdebat, aku bgus, pastu ko balas aku bgus 1, pastu aku rep balik aku bgus 2.., smpai bila nk abis, smpai kita kabur ape yg kite perjuangkan lat sni., as a muslim n malay bnyk lg faktor yg kite kena pertimbangkan.., bukan heboh otak besar mne, ekonomi kita, amalan harian kita, sistem pendidikan, penjajah, bangsa yg reka sistem bank, world war 1,2, runtuhnya kerajaan turki, amaran rasulrullah, kaum nabi musa, zaman nabi sulaiman n fitnah dajal.., smua ade kaitan ngan ape yg jd nowdays.., ko nk ckp aku kolot atau merapu ckp la.., bg aku smua faktor tu kite kena ambik kira smpainye lahir generasi mcm kita ni..

Unknown said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 關島蜜月 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島機加酒 長灘島必買 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體