Skip to main content

Tq Kerajaan Kelantan, kerana mendengar kami.

Oleh : AdukaTaruna

Pes skali, gua mintak sorry kat Pok Nick Gua Musang pasal tak dapat call lu untuk pergi ke majlis ini bersama. Handphone gua kena rampas depan Hadi Awang. No tepon lu takdo. Gua dah mesej lu kat FB supaya bagi no tepon lu kat gua. Tapi, lambat gile lu balas. Takda rezeki ma.. Maybe majlis2 ilmu macam ni, lu tak layak kot. Majlis2 disko, baru lu layak. Kah3... Dah macam ulama Melayu siot gua.




Sebagai plan A, gua register kat Tarmizi Mohd Jam pada 3 Jan atas nama blog AdukaTaruna. Dan backup plan, gua register di Kelantan atas nama facebook. Sampai Grand Seasson, Level 2, gua check nama gua. Jeng3.... takdo.

Mata gua tidak sort nama. Tapi sort blog. 3 'buku' awek tu kasi gua check. Tapi takda nama AdukaTaruna. Hua3... padan muka gua. Member suruh gua masuk jer. Tapi gua fobia dikepung, dipukul dari belakang dan ditahan dalam bilik, membuatkan gua releks2 sambil menunggu Edyes. Sebab gua nampak nama blog EdyesDotCom.

Tak lama kemudian, pihak urusetia memaklumkan bahawa nama Khairul Nizam sebenarnya ada. Tapi didaftarkan atas nama facebook. Hanya tulis 'facebook' sahaja. Silap gua tidak sort nama sekali selepas sort blog menemui kegagalan. Mak aih.. ayat teknikal la plak. That mean, gua di register atas backup plan. Bukan plan A. Tafsiran gua lah.

Alhamdulillah. Penganjuran yang gua boleh beri 3.5 / 5. Dialog pertama kerajaan negeri di Malaysia bersama warga internet tak silap gua. Maybe akan menjadi perintis. Gua berjumpa dan bersalaman dengan ramai rakan baru dan lama. Dari TKO, usen, ibnukhir, zaki. Dari facebook juga. Bro Abu Nawas pun gua sempat berjumpa.

Edyes plak macam biasa. Dia kencing gua cara2 pegang sudu dan garfu di hotel. Pundek!

Mamat ni plak memang tak boleh bawak majlis. Dia ingat ni rumah Pak Menakan dia agaknya.

Ada ke bersila di hotel? Biadap macam ni, apa hukumannya, kawan2? Menyirap jer darah gua.

Then, 1 member memperkenalkan diri sebagai LeeSlimShady. Dari gua membelek2 isi beg 'buah tangan' kerajaan negeri, sampai ke gua cedok lauk, sampai ke jumpa Penarik Beca, dia kutbah gua. Biadap gak mamat nih. Nyaris2 gua belasah dia depan hotel dan rampas, dan kurung apa yang patut. Hua3...

Tak silap gua, soalan dimulakan dengan bro Ibnu Hashim. Dia mengutarakan kebimbangan mengenai kemerosotan pengunjung blog pro BR dan di atasi oleh blog pro BN.

Then, Azizi Abdullah, menyuarakan kebimbangan PAS menjadi semakin liberal. Bro Abu Nawas menyuarakan layanan BR terhadap blogger.

Edyes lebih berani. Depan audien, dia bernazar akan sujud syukur jika Presiden PAS berani buat dialog sebegini. Selain itu dia menyoal 'kemunduran' PAS dalam isu royalti minyak dan sikap tidak bersama pimpinan PAS yang lainnya dalam isu ini.

Kesemua soalan dijawab dengan baik oleh exco. Untuk setiap soalan, exco jawab dahulu, sebelum dirumus kembali oleh TGNA. Cuma satu soalan blogger (tak ingat) mengenai kelambatan pihak PAS menjawab fitnah zina Selinsing dijawab spontan pengacara sebagai jika ianya fitnah, tak perlulah jawab. Mujur, exco Kelantan tidak memberikan jawapan kualiti sebegitu.

Seperkara yang gua tertarik ialah gaya TGNA menjawab soalan yang berkelas orang tua. memang tahap orang tua. Dia duduk bersandar, tongkatnya disandar di antara atas kerusi dan lantai, dicelah peha. Dan kakinya mengepit dan bersilang di atas tongkat. Gua takda kamera jer nak snap.

Then, majlis tamat. Rasa sekejap sangat. Mereka bergambar ramai2. Bersesak2 bergambar dan bersalam dengan TGNA dan exco. Gua tak nak campur. Memang gua terpaksa begini. Time bersesak2 tu, gua ada terfikir juga nak rembat tongkat TGNA. Hua3... Gua bergambar dengan sahabat facebook dari Sepang. Zack Azwan. Dia kencing bini dia pergi surau. Ada tahlil. Pada hal dia bermuzakarah dengan budak2 facebook.

Banyak lagi gambar dalam pesbuk budak2 nih. Dan gua percaya bloggers pro Hadi akan selongkar dan download. Bagi mempublish gambar dalam artikel serangan mereka. Hua3.

Teringat pesanan Sivaji The Boss kat gua semasa on the way hantar Penarik Beca pulang.

"Aduka. You bagitau sama diorang."

"Apa dia Sivaji?"

"Singa datang berseorangan. Tapi babi datang berkumpulan."

"Cet! Yenna.."

Comments

  1. woi cibai, camana dialog sivaji the boss leh masuk dalam cerita nie??

    apapun, aku taknak ulas program tu, cuma nak bg pandangan, sepatutnya masa tu lah penganjur buat satu module untuk semua blogger membentuk satu kumpulan blogger pro-pakatan rakyat... mcm ibnu hashim cakap laa, blogger umno punya serangan ada tektikal...

    ReplyDelete
  2. pepatah melayu moden...
    " singa dtg berseorg , tp khinzir dtg berkumpulan "

    menarik gak tu,
    leh masuk dlm DBP tu.^_^

    ReplyDelete
  3. Bro ISA. Mana lu daa?

    Edyes, tu prog dialog, bukan prog koordinasi. Maybe akan datang (perlu secepat mungkin) perlu ada prog himpunan bloggers untuk koordiasi. Insy.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  4. bro..
    lu dok dlm gua lg ker?


    wa rasa lu bernasib baik,
    klu program presd PAS
    nama lu kene black list bro.
    kene hambat keluar lah lu dgn pukul2 angin tanpa bayang.^_^

    ReplyDelete
  5. gua duduk dalam gua di pergunungan Afghanistan, bro. Ngeeee...

    Mana lu bro? Dangdut boleh datang, jumpa gua tak boleh. Podah!

    ReplyDelete
  6. bro..... berapa banyak lu kena hentak.... wa nak tengok muka lu lebam ala² DSAI jer.... kan ore klate ni ganah²..... hahahahahaha

    ReplyDelete
  7. salam
    siut lu bro
    gua yg soal dulu...korang malu2 gitu macam pondan
    soalan gua

    1. isu fitnah zina dun selising yg lambat dijawab

    2. isu Kelantan TV yg dah macam x idup

    ReplyDelete
  8. Alamak. Yer la.. Memori gua dah gugur agaknya. kah3..

    Telok Bakong soal dulu. 2 kali lagi. Hahaha.

    ReplyDelete
  9. Memang gua dipukul puak2 Kelantan abanghensem. Tp takda bukti. Handphone dirampas. Hua3..

    ReplyDelete
  10. salam bro

    http://www.youtube.com/watch?v=zo6mCLD7bTM

    ni ha videonya

    memori gugur kena "bahang" gang kerajaang perpaduang ke ha ha

    ReplyDelete
  11. ada hal donia skit bro.

    nanti dah blk dari btapa dlm gua,
    roger wa yea...

    lepas ni,
    lu nak korek idung pon
    org akan ambil gambo bro..
    dah jadi terkenal ni,payah..^_^

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.