Skip to main content

Falsafah pundek FAM.

Oleh : AdukaTaruna (Gambar2 Hiasan diambil menggunakan carian Google).

Skang gua nak story sama lu satu falsafah pundek yang lu orang sendiri pun tak sedar. Melayu ni bangang pada tajuk penetapan falsafah. Sebab kemampuan berfikir manusia ialah Saiz otak darap peratus teroka otak. Dah la saiz kecik, pastu malas berfikir plak, jadilah macam nih.

Falsafah pasukan bola negara, sepatut yang utamanya ialah mewakili negara. Membawa maruah negara. Bukan membawa maruah persatuan. Maruah persatuan nombor 31. Nombor pertama ialah maruah negara.
Jadi, berdasarkan penetapan falsafah tersebut, sepatutnya jersi utama pasukan ialah berfalsafahkan tanah air. Bukan berfalsafahkan persatuan. Neraka jahannam punya Seltan dan kerabatnya. Menyesatkan manusia.

Jersi utama Pemain Malaysia ialah Kuning Hitam? Pundek! Ini bukan jersi Malaysia. Ini jersi FAM. Kalau ikut Seltan dan kerabatnya, memanglah dia sudah berjanji untuk menyesatkan manusia. Kalau dah bapak Iblis bodoh, anak Seltan 80% bodoh sudah pasti. Aku berlindung dari Allah akan syaitan yang direjam.

Memanglah kita semua tahu, bahawa, Melayu ni bodoh serba serbi. Bukan sahaja bendera nyaris sama dengan Amerika Syarikat, malah lagu Negaraku pun nyaris sama dengan lagu Terang Bulan Indonesia.

Tapi kebetulan pihak yang menang ialah boneka British, maka, walaupun bendera Malaysia itu tiada sedikit pun kena-mengena dengan susur galur dengan sejarah bangsa dan tanah air, tetapi, dalam hal ini, sepatutnya jersi utama bola sepak atau sukan lainnya ialah warna bendera Malaysia.

Ironinya, zaman pukimak bola sepak Malaysia, dan perlawanan di belasah Indonesia 1-5 ketika Malaysia memakai jersi Kuning Hitam. Malayisa bangkit mengikat Thailand dengan jersi kedua. Jersi bendera Malaysia. Falsafah yang tepat bermain demi negara. Bukan demi FAM. FAM adalah alat kepada falsafah.


Malaysia membelasah Laos dengan pemilihan jersi biru. Jersi yang tepat secara falsafah. Lu terkesima buat apa? Melayu bodoh secara genetik. Lu tahu atau tidak atas faktor apakah sebenarnya satu-satu bendera itu patut dicipta? Lu tahu atau tidak atas falsafah apakah turunnya lu ke satu-satu tempat bagi menyatakan sokongan? Lu tahu atau tidak atau lu jenis babi buta yang mengikut arus?

Di stadium, penyokong Melayu mengibarkan warna-warna FAM ketika pasukan Malaysia berjuang dengan warna-warna negara Malaysia. Dari Rusila sampai FAM, apa yang Melayu tahu mengenai falsafah? Puluh ribu Melayu bersorak mengibarkan warna FAM, ketika Safee Sali hampir menangis meraikan jaringan dengan warna Malaysia? Pukimak punya Melayu. Bodoh sejak asal.

Jika anda memandang perkara ini kecil, tetapi sebenarnya falsafah sekecil ini pun anda baru tahu hari ini, anda renungkanlah falsafah yang diambil oleh Melayu dahulu bagi membentuk Malaysia pada hari ini. Pekerja asing mempunyai hak untuk mengundi. Temasik diserahkan kepada Lee Kuan Yew. Pulau Batu Putih diserahkan kepada Singapura. GLC strategik Malaysia dikuasai negara luar. Air Johor, Tanjung Pagar, Pattani, etc.

Gua cabar FAM mengarahkan Malaysia menentang Indonesia fasa kedua 29 ini, dengan jersi FAM. Gua berlindung kepada Allah dari seltan dan kerabatnya yang direjam.

Comments

  1. FAM boleh la mintak FIFA untuk ubah jersi kaler jersi kita kepada KUNING BIRU (home)& BIRU KUNING MERAH atau PUTIH (away). Kuning fluorescent macam baju kelab Dortmunt FC.. terang boleh menyilau pandangan pihak lawan. Hehehe ..Kita tak perlu la lagi bantuan penonton fanatik/psycho/wacko yang main pancaran laser tembak ke mata pemain lawan.

    Jangan pasni Tony Fernando ke Tony Phua ke atau si Ros nak beli/taja team malaysia pastu buh logo 1Malaysia besar besar kat depan & belakang jersi? Sudah, jahanam!

    ReplyDelete
  2. hahaha... amukan berfakta bro...,

    selagi sukan/bolasepak malaysia nih di kuasai oleh ahli politik yang berperangai macam seltan sampai kiamat pun takan maju beb...

    ke guane...??? hahaha...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.