Skip to main content

Kepundekan Melayu dalam parti majority Melayu.

Oleh : AdukaTaruna

Masa dulu, masa gua masih single-mingle dan uma bersama rakan2nya pun bujang trang tang2, kami menghabiskan duwet sehari suntuk bagi menjayakan demo BERSIH. BERSIH adalah satu gerakan yang diwakili parti2 politik dan NGO2 terbesar. Apakah tuntutan BERSIH? BERSIH menuntut ketelusan undi dalam Pilihanraya Malaysia.

Dalam tuntutan BERSIH, terdapat 2 parti majority Melayu. Parti yang menuntut ketelusan undi. Tapi bila sebut bab Melayu, pasti genetik pundek itu tidak sedar diri.

1. PKR menuntut SPR telus dalam undi. Ambil satu tajuk sahaja cukup. Yakni penggunaan dakwat kekal. Tapi bila pengundian tahap kecil berbanding tahap SPR, jangankan kata dakwat kekal, kertas undi berlainan kaler pun boleh kena seludup keluar. Kepundekan Melayu dalam parti majority Melayu.

2. Sama gak parti ulama nih. Masalahnya bukan masalah ulama. Tapi masalah Melayu. Ulama Melayu. Kiraan undi bagi pemilihan PAS pun takda penggunaan dakwat kekal. Kiraan juga tanpa wakil dan buat secara gelap, wala' dan husnuzon.

Anwar dan keluarga dia yang berkampung kat dalam PKR tu tahu kehendak anak muda khususnya, rakyat amnya tentang kebebasan memilih. Dan jaminan ketelusan dalam memilih. Tapi, bila Allah uji untuk tahap parti sendiri, pun gagal. Sepanjang Wan Azizah Presiden, dan sepanjang Anwar yang berbuih2 mulut cerita bab kejujuran pemilihan, mana dia contoh dan model dalam pemilihan sekecil party? Mana dia penggunaan dakwat kekal?

Hadi Awang dan barisan PAS Terengganu yang berkampung dalam PAS Pusat, yang sibuk menjatuhkan hukum2 Islam, mana dia kaizen bab pemilihan, bab pengundian? Undi untuk organisasi sekecil PAS pun masih tahap zaman Jepun. Pengundian dikira tanpa wakil. Semua pakat2 husnuzon. Wala' kepala Ayah Chik. Islam meminta kita berubah dari baik kepada yang lebih baik. Bukannya kaedah Nabi guna kayu sugi, sampai kiamat guna kayu sugi. Bab unta tak nak guna plak tu. Masing2 kereta mewah siap no plat pun mewah. Haram jadah punya ulama Melayu.

Mana dia pengiraan undi secara terbuka seperti MCA parti genetik Cina? Mana dia penggunaan dakwat kekal seperti yang dituntut PAS? Apakah semua orang dalam PAS kasta ulama, maka, penggunaan dakwat kekal tidak perlu? Kasta ulama ada darjat special?

PAS sokong penggunaan dakwat kekal dalam undian. Tapi undian parti sendiri pun tak guna. PAS sokong gaji minimum, tapi gaji pekerja Harakah sendiri tak terjaga.

Pundek punya ulama. Tapi sebab dia ulama, apa2 kesalahan, takda dosa bai... cuma miss satu pahala sahaja dari peruntukan 2 pahala. Kat mana gua nak dapat sijil ulama? Gua nak apply. Mudah sket gua masuk syurga.

Comments

  1. Kah,kah, kah... lu pun nak jadi ulama... Ulama Aduka....

    ReplyDelete
  2. DAP camne plak bro.... melayu pundek mana DAP ni bro....

    ReplyDelete
  3. -ulama ade kasyaf, pndangan mate diorang bole tembus ke peti undi..lgplak mane duit bai nk beli dakwat kekal,nk cari mane?..no plate mewah, keta mewah tue sume hasil derma ahli yg wala'..

    ReplyDelete
  4. huhu... lu kutuk ulama..

    kerana ulama dalam PAS laa.. selamat lagi PAS sekarang..
    kalaulah 16 sept tu jadi sign.. pergh.. wa tak tau jadi camana.. sekarang..

    lu nak ungkit perkiraan undi..
    lu cakap tak adil.. itupun zonn laaa..
    hahaha...

    weh brader.. lu sebut kaedah kayu sugi tu.. jgn hina orang nak ikut cara tu..

    cerita sahabat nabi, ibn Umar, kisahnya..
    beliau dalam perjalan menuju ke mekah untuk buat haji.. kerana dek mengikutkan sunnah nabi, sanggup berehat di bawah pokok yang sama..


    isu pakai kereta plat itu lain..
    lu dah siasat habis ke?


    lu main belasah jer tuliss.. bila nak insaf lorrr...

    agak2 laa brader... belajarlah dari kesilapan..

    jangan ego plak melakukan kesilapan..

    ReplyDelete
  5. gua sokong setengah dari pendapat SearchForHeaven.

    ReplyDelete
  6. Kau kena tukar la ADUKA tajuk entry blog kau ni.KEPUNDEKKAN MELAYU KELANTAN.Sebab banyak Ulama SOHAI ni asalnya dari MELAYU KELANTAN.Sekian ucapan saya untuk hari ini.Izinkan saya mengudurkan diri sambil menari tarian zapin.Chaitt!!!!..

    Terima Kaseeyy..!!!

    ReplyDelete
  7. Well said Aduka.

    Aku sokong ngan pendapat hang. Bagi aku yg tak favour mana2 parti, tp aku harap PAS boleh improve banyak benda utk maju ke depan. Jgn Harap UMNO pasal kena beli ngan MCA. Jgn harap PKR pasal parti tu banyak sohai2 kat dlm. Baru dok nampak bayang2 Putrajaya dah tak tentu arah kedaghah..

    Sepatutnya tak wujud 2 istilah ni.
    1. "Akan pertahan Putrajaya hingga ke titisan daarah terakhir".
    2. "Putrajaya at all cause".

    sepatutnya Putrajaya tu adalah tempat2 utk balaci2 yg rakyat/voters pilih utk buat keja. Skang ni depa dok nampak situ adalah lombong emas.

    Sebagai orang Malaysia yg berada di UK skang ni dan dah mengundi pon baru2 ni utk depa... Aku suka tengok cara politik depa. Parti2 patut bgtau apa depa nak buat. Bukan dok guna modai jatuhkan moral lawan semata2. Depa patut bgtau plan apa nak buat. Then lets voters decide... Bukan we got the plan, but will only tell you after we win.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.