Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Nov 10, 2010

Kepundekan Melayu dalam parti majority Melayu.

Oleh : AdukaTaruna

Masa dulu, masa gua masih single-mingle dan uma bersama rakan2nya pun bujang trang tang2, kami menghabiskan duwet sehari suntuk bagi menjayakan demo BERSIH. BERSIH adalah satu gerakan yang diwakili parti2 politik dan NGO2 terbesar. Apakah tuntutan BERSIH? BERSIH menuntut ketelusan undi dalam Pilihanraya Malaysia.

Dalam tuntutan BERSIH, terdapat 2 parti majority Melayu. Parti yang menuntut ketelusan undi. Tapi bila sebut bab Melayu, pasti genetik pundek itu tidak sedar diri.

1. PKR menuntut SPR telus dalam undi. Ambil satu tajuk sahaja cukup. Yakni penggunaan dakwat kekal. Tapi bila pengundian tahap kecil berbanding tahap SPR, jangankan kata dakwat kekal, kertas undi berlainan kaler pun boleh kena seludup keluar. Kepundekan Melayu dalam parti majority Melayu.

2. Sama gak parti ulama nih. Masalahnya bukan masalah ulama. Tapi masalah Melayu. Ulama Melayu. Kiraan undi bagi pemilihan PAS pun takda penggunaan dakwat kekal. Kiraan juga tanpa wakil dan buat secara gelap, wala' dan husnuzon.

Anwar dan keluarga dia yang berkampung kat dalam PKR tu tahu kehendak anak muda khususnya, rakyat amnya tentang kebebasan memilih. Dan jaminan ketelusan dalam memilih. Tapi, bila Allah uji untuk tahap parti sendiri, pun gagal. Sepanjang Wan Azizah Presiden, dan sepanjang Anwar yang berbuih2 mulut cerita bab kejujuran pemilihan, mana dia contoh dan model dalam pemilihan sekecil party? Mana dia penggunaan dakwat kekal?

Hadi Awang dan barisan PAS Terengganu yang berkampung dalam PAS Pusat, yang sibuk menjatuhkan hukum2 Islam, mana dia kaizen bab pemilihan, bab pengundian? Undi untuk organisasi sekecil PAS pun masih tahap zaman Jepun. Pengundian dikira tanpa wakil. Semua pakat2 husnuzon. Wala' kepala Ayah Chik. Islam meminta kita berubah dari baik kepada yang lebih baik. Bukannya kaedah Nabi guna kayu sugi, sampai kiamat guna kayu sugi. Bab unta tak nak guna plak tu. Masing2 kereta mewah siap no plat pun mewah. Haram jadah punya ulama Melayu.

Mana dia pengiraan undi secara terbuka seperti MCA parti genetik Cina? Mana dia penggunaan dakwat kekal seperti yang dituntut PAS? Apakah semua orang dalam PAS kasta ulama, maka, penggunaan dakwat kekal tidak perlu? Kasta ulama ada darjat special?

PAS sokong penggunaan dakwat kekal dalam undian. Tapi undian parti sendiri pun tak guna. PAS sokong gaji minimum, tapi gaji pekerja Harakah sendiri tak terjaga.

Pundek punya ulama. Tapi sebab dia ulama, apa2 kesalahan, takda dosa bai... cuma miss satu pahala sahaja dari peruntukan 2 pahala. Kat mana gua nak dapat sijil ulama? Gua nak apply. Mudah sket gua masuk syurga.

7 comments:

Manjungmari said...

Kah,kah, kah... lu pun nak jadi ulama... Ulama Aduka....

abanghensem said...

DAP camne plak bro.... melayu pundek mana DAP ni bro....

zargus2702 said...

-ulama ade kasyaf, pndangan mate diorang bole tembus ke peti undi..lgplak mane duit bai nk beli dakwat kekal,nk cari mane?..no plate mewah, keta mewah tue sume hasil derma ahli yg wala'..

SearchForHeaven said...

huhu... lu kutuk ulama..

kerana ulama dalam PAS laa.. selamat lagi PAS sekarang..
kalaulah 16 sept tu jadi sign.. pergh.. wa tak tau jadi camana.. sekarang..

lu nak ungkit perkiraan undi..
lu cakap tak adil.. itupun zonn laaa..
hahaha...

weh brader.. lu sebut kaedah kayu sugi tu.. jgn hina orang nak ikut cara tu..

cerita sahabat nabi, ibn Umar, kisahnya..
beliau dalam perjalan menuju ke mekah untuk buat haji.. kerana dek mengikutkan sunnah nabi, sanggup berehat di bawah pokok yang sama..


isu pakai kereta plat itu lain..
lu dah siasat habis ke?


lu main belasah jer tuliss.. bila nak insaf lorrr...

agak2 laa brader... belajarlah dari kesilapan..

jangan ego plak melakukan kesilapan..

Restless said...

gua sokong setengah dari pendapat SearchForHeaven.

ReentryCapsule said...

Kau kena tukar la ADUKA tajuk entry blog kau ni.KEPUNDEKKAN MELAYU KELANTAN.Sebab banyak Ulama SOHAI ni asalnya dari MELAYU KELANTAN.Sekian ucapan saya untuk hari ini.Izinkan saya mengudurkan diri sambil menari tarian zapin.Chaitt!!!!..

Terima Kaseeyy..!!!

pepperc0n said...

Well said Aduka.

Aku sokong ngan pendapat hang. Bagi aku yg tak favour mana2 parti, tp aku harap PAS boleh improve banyak benda utk maju ke depan. Jgn Harap UMNO pasal kena beli ngan MCA. Jgn harap PKR pasal parti tu banyak sohai2 kat dlm. Baru dok nampak bayang2 Putrajaya dah tak tentu arah kedaghah..

Sepatutnya tak wujud 2 istilah ni.
1. "Akan pertahan Putrajaya hingga ke titisan daarah terakhir".
2. "Putrajaya at all cause".

sepatutnya Putrajaya tu adalah tempat2 utk balaci2 yg rakyat/voters pilih utk buat keja. Skang ni depa dok nampak situ adalah lombong emas.

Sebagai orang Malaysia yg berada di UK skang ni dan dah mengundi pon baru2 ni utk depa... Aku suka tengok cara politik depa. Parti2 patut bgtau apa depa nak buat. Bukan dok guna modai jatuhkan moral lawan semata2. Depa patut bgtau plan apa nak buat. Then lets voters decide... Bukan we got the plan, but will only tell you after we win.