Skip to main content

Antara PAS Manik Urai dan PAS Galas.

Oleh : AdukaTaruna

PAS Terengganu menjadikan keputusan Manik Urai dan Kuala Terengganu (wei.. Manik ke Manek nih?) sebagai hujah penangkis tekanan kekalahan PAS Terengganu PRU12.

Manek Urai PAS Kelantan kalah tipis.
Kuala Terengganu PAS Terengganu menang besar. Merampas semula.

Gua lawak gak hujah cenggini. Tu pasal malas counter masa dedulu. Pada gua, asal PAS menang sudah.Stendet IQ ustaz Azhar Idrus kot. Mana tahu bab pembolehubah. Nanti2lah. Kalau Allah bagi gua kelengkapan, gua nak terjah ramai orang politik dan agama. Ostaz Azhar Idrus dan Ibrahim Perkasa diantaranya. Kalau Allah izinkanlah.

Ada satu ustaz lain, Ganu lah; guna BMW hasil kuliah. Bagus. Tak salah. Kereta yang bagus adalah penting. Jangan bangang macam Hadi dan Nik Abduh dah. Belanja atau mengeluarkan tenaga bagi kerja2 sia2 seperti No Plat. meninggalkan satu sirah rujukan yang Maha Pundek. Belanja untuk kereta yang baik, bagus. Belanja untuk no plat memang lancau. Kalau orang dermakan pun, tenaga dan belanja orang itu pun sial juga. Terima usaha dan belanja dari orang sial juga adalah perkara sial dan terkutuk.

Berbalik pada ostad Terengganu guna BMW tadi, ada satu kejadian dia berlumba dengan satu pengguna jalan raya lain. Naik Honda. Berlumba saling berlumba, provok saling provok, menyebabkan Honda tadi kemalangan dan terbunuh bersama keluarga di dalammnya. BMW lepas dan ghaib. Riwayat cerita, gua gagal kemukakan. Lu boleh anggap gua berdusta atau berdongeng.

Counter ketika ini.

Bila muncul PRK Galas yang membabitkan PAS sekarang ini, gua terpaksa sebut. Sebab pasti akan dimanipulasi yang menyebabkan gangguan kepada PAS.

PAS Kuala Terengganu menang akibat suasana dan sentimen anti UMNO yang meletup. Isu nasional. Baru sangat dari kejutan PRU12. Bagus dan tahniah kepada PAS Terengganu.

PAS Manik Urai kalah plak, sebab isu bodoh PAS Terengganu. Kerajaan Perpaduan kepala ayah dia tu. Nak bagi idea boleh. Digalakkan. Tapi jangan lah lari dan ghaib bila rakyat minta detail. Niamakahai punya ulamak. Gua tak sepak serban lu cukup untung.

Last2, Nasha tak hadir, diboikot jentera tempatan. Terpaksa hadir pulak kemudiannya, anak Kelantan dirantauan malas pulang, faktor kebijaksaan pengundi yang memilih pusat tatkala negeri kukuh dan sebagainya, memnyebabkan Manik Urai menang tipis.

Isu kerajaan perpaduan.

Kalau lu tak percaya pembolehubah 'kekalahan' PAS di Manik Urai adalah kerana Kerajaan Perpaduan, lu kerat janggut C++ kalau gua gagal dalam ramalan gua.

Menjelang PRK Galas, Mufti Perak akan digunakan bagi meniupkan isu Kerajaan Perpaduan. Lu kerat janggut C++ kalau gua silap. Mufti Perak akan digunakan sehingga mendedahkan individu PAS yang terlibat. Time tu lu tengok PAS kelam-kabut bagaimana. Hasil kepala otak bangsat ulama Terengganu.

Time tu kalau PAS Galas 'tewas' lu tengok PAS Terengganu jadikan hujah gila2. Lu pantau jer puak2 PAS ganu kat TKO.

Comments

  1. He he he...

    Itu pasal janggut gua , sentiasa gua pegang.... takut kena kerat nanti..... hilang pahala sunat yang sentiasa gua dapat...

    ReplyDelete
  2. k'jaan perpaduan mgkn la jadi isu balik: sebagai pemecah dalaman PAS. nak tanya isu anak beranak/menantu ada posibility tak dimain sebagai isu untuk orang atas pagar?

    ReplyDelete
  3. KT bandar...MU ceruk kpg. PAS Ganu jgn duk kembang punggung lah...

    Willian Galas lagi lah... rupa pun dah mcm nature people. haha

    Galas lagi ceruk dari MU.

    eh..jambatan MU dah siap ke?

    ReplyDelete
  4. sekarang pun dah ada dah gerak saraf nak lagakan PAS.... timbul balik PAS kelantan sombong sampai PAS hampir kalah di manek urai ( tak kalah pun)...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.