Skip to main content

Cerita gua 2

Oleh : AdukaTaruna

Siri 1 klik sini.


5.

Gua teruskan perjalanan dan lalu simpang masuk ke kampong gua. Setakat sekali imbas, macam biasa. Gua terus ke Petronas Jalan Kuala Pilah. Member gua Pendi dah tunggu kat sana.

Masuk jer area stesen minyak tu, gua dah nampak kete Pendi. Terus park sebelah dia, tapi posisi kenderaan gua stanby mudahkan untuk blah. Gua tak turun dan suruh Pendi masuk dalam kete gua.

“Caner bro kat area rumah gua.”

“Gua tengok rumah lu cam biasa jer. Cuma masa gua keluar balik, ada kereta polis.”

Gua diam. Kepala tak bergerak, tapi mata liar tengok cermin sisi dan cermin pandang belakang. Tujuan gua nak statikkan kepala gua ialah tidak mahu kelihatan orang cemas dan keadaan mencurigakan.

Hadus… tak dapatla jumpa mak gua nih sebelum serah diri. Mana adik gua ni?

Kol masuk. Topeng.

“Bro.. lu dah kat mana?”

“Gua kat Seremban lagi?”

“Weih.. lu nak balik rumah ke?”

“Apsal?”

“Tak payah balik la.. gile lu. Apa2 hal lu turun sini dulu. Kes lu bertambah besar ni beb.”

Gua senyum. Gila punya UMNO, lagi professional kita mohon maaf, lagi bersemangat nak api2kan keadaan seolah2 mereka di pihak yang benar. Bangsa ini bukan golongan pemaaf. Itu pengajaran yang gua dapat.

Inilah golongan pelampau. Sejarah telah mencatitkan golongan ini pernah membunuh satu perkampungan Melayu Muslim Memali, sejarah mencatit, golongan ini terbabit dalam pembunuhan Norita, Altantuya, Samad Gul, pembunuh Padang Terap, pembunuhan sesama sendiri kes Datuk Taha. Bertumbuk dan berbaling kerusi di mesyuarat pemilihan. Mereka hanya garang dan tindas pada bangsa mereka sendiri.

Gua tengok belakang. Bini gua terlentok antara mengantuk dan kusut. Kesian dia. Baju pun tak tukar. Pakai T-shirt dan seluar track jer. Huhu…

Akhirnya adik gua sampai. Inilah adik gua yang gua ibaratkan sangat penting dalam keluarga. Tak payah tulis kenapa, biar gua dan keluarga sahaja yang tahu kebolehan dirinya. Adik gua park LC sebelah kete gua.

“Tolong ambil plastic tu, Pendi. Letak seat belakang.”

“Sayang tukar balik duduk depan.”

“Abang, pertama Angah mohon maaf sebab susahkan family. Kedua jaga mak baik2. Ketiga kau kena handle keadaan, kau kena buat keputusan. Kau yang handle dan tentukan keputusan. Angah tak boleh lama nih.”

Gua memang tak boleh lama. Jauh dalam hati, gua nak peluk gak adik gua tu, tapi gua tak mahu keluar dari kereta. Dan gua tak boleh lama. Masa berkadar terus dengan penangkapan. Gua kena jimatkan masa, dan menuju ke Kelantan sehampir yang boleh.

“Ok Pendi, gua chow dulu la. Terima kasih banyak2 beb. Apa2 hal gua kontek lu.”

Pendi salam dengan gua sambil hulur sedikit duit belanja. Semoga Allah balas kat lu dengan bidadari. Tu jer la yang mampu gua doa. Kalau lu dapat bidadari lebih, bagi kat gua dalam sekor dua. Ngeee…

6.

Gua terus tinggalkan stesen minyak tu menuju ke Kuala Pilah dalam awal pagi yang gelap dan dingin. Selamat tinggal Seremban. Selamat tinggal mak. Angah mintak maaf. Kalau tak keterlaluan, sebagai penawar duka dan motivasi, anggap sahaja mak telah ditakdirkan melahirkan seorang pejuang. Bisik gua. Semoga Allah sampaikan melalui detik hati seorang ibu dari seorang anak.

Sampai Kuala Pilah, gua guna duit sumbangan dengan isi minyak. RM30. Dan merancang peruntukan makan. Isteri gua dah tertidur. Selesai isi minyak, dia terjaga.

“Lapar tak? Nak makan?”

Geleng kepala.

“Kita nak jalan jauh ni.. skang masih ada lagi kedai buka. Karang dah takda dah.”

Gua singgah 7E untuk stanby makanan. Beli roti, kaya dan air mineral.

“Mengantuk lagi tak?”

“Tak..”

“Ok camni. Kita tukar drive. Abang tidur dulu dalam setengah jam. Tapi kalau belum setengah jam, sayang dah mengantuk, bagitau. Jangan lengah2. Ni soal keselamatan nih.”

“Okeh.”

Gua tak tidur langsung beb dari siang tadi. Walau memang tidak akan mampu tidur, tetapi gua nak try lah. Gua perlukan sikit rehat supaya otak gua boleh berfikir, emosi gua under control, etc. Nasib baik bini gua boleh drive. Tapi tiada lessen ma… Kami teruskan perjalanan.

7.

Belum berjaya tidur pun, baru nak keluar dari pekan Kuala Pilah, gua nampak cahaya biru kelip2.

“Berhenti tepi jap sayang...”

Gua member arahan dengan suara slow. Benda2 mengejut ni, tak boleh sound dengan panic. Yang drive kete ni pompan ni beb.

“Ha.. ada simpang. Masuk simpang tu dulu.”

Rupa2nya simpang sekolah beb. Sekolah teknik rasanya. Bila masuk depan pondok Pak Guard tu, gua berhenti dan tukar balik pemandu. Adus… roadblock cari gua ke apa? Ada jalan lain ke ni? Takan nak u turn ikut Gemencheh plak?

Ya Allah.. Lu tengah perhatikan gua kan? Walau kecil, dulu gua pernah bagi kucing terbiar makan. Boleh tak tebus kebaikan itu dengan masalah gua yang ini? Janganlah uji kat gua benda yang gua tak mampu, Ya Allah. Janganlah beratkan pundak gua dengan berat yang gua tak mampu. Takan gua nak turn ikut jalan Tampin yang tak mustahil ada juga roadblock sekat kemungkinan gua ke Melaka. Roadblock pada setiap laluan keluar N9 walau jejak terakhir gua tinggalkan ialah di Kajang (keluar duit ATM) So, ya Allah, gua mohon penebusan kebaikan gua bagi makan kucing. Tolonglah gua ya Allah...

Gua tak sebut pahala beb. Tapi gua sebut kebaikan. Pada gua berbeza. Gua tak sure kebaikan gua bagi makan kucing ari tu dapat pahala atau tidak. Sebab tak silap gua, Subuh pada hari berkenaan gua miss lah. Gua bagi makan kucing comot dan lemah tu sebelum Zuhur. Ikut kata Ostad gua, kalau solat tak tegak, macamana pahala nak sangkut. So, gua mohon kalau ada kebaikan, gua nak minta tebuslah...

(bersambung….)

Comments

  1. Apa aku nak komen tentang cerita ko ni bro aku pun tak tau kesian pun ada nak cakap padan muka pun ada,tapi kesian bini lu la bro.. tapi tak pe la bayar ribu ribu tak kan tak boleh berkorban betul tak apa-apa pun bersabar lah dengan setiap cubaan yang datang dari Allah,dan sebagai kawan aku hanya dapat menolong dengan doa tapi lu pun kena doa jugak segali dan jangan sekali kali membelakang kanNya dan jangan sekali-kali lu gu lu gu dengan Nya sesungguhnya perancangan Allah lebih tepat dan betul

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.