Skip to main content

Hikayat Aduka

Di terbitkan oleh: Xenan

Oleh :
AdukaTaruna

1.

Bro.. kes lu dah kecoh gile nih.
Bro.. puak TKO, puak Ganu berpesta maa..
Bro.. 17 laporan polis setakat ni. Cane skang?
Bro lu kat mana? Kol gua kalau perlukan bantuan.

Puluh2 sms masuk beb. Puluh2 gak kol masuk. Lemas dan rimas gua. Releks… cool. Semua still under control. Cewah… skiping siot. Time tu gua on the way hantar adik gua masuk kampus. Sian die sebab cemas kek kes abang dia nih. Lagi kesian bini gua bhai. Tapi padan gak muka dia. Sapa suh kawin dengan AdukaTaruna. Kuang3…

Perjalanan hantar adik gua masuk fasa senyap. Gua silent kan tepon. Take time for berfikir.

“Ya Allah, kalau Hadi benar pada Lu, Lu berikan kekuatan pada dia. Kalau gua benar, Lu bagi kekuatan pada gua. Gua perlukan Islamic State untuk membentuk diri gua dan keluarga gua kelak. Tapi keadaan skang macam petunjuk Hadi benar. Gua terima Ya Allah.”

Cuma tak mustahil gak apa yang berlaku ini adalah satu bentuk kekuatan dan pembersihan pada gua. Wallahualam. Just tabah dan senyum jer la gua. Sampai kampus, selesai urusan adik gua, adik gua return duit gua. Siap tambah RM50.

“Bangah ambik la. Bangah lagi perlu.”

Sebak beb. Tapi mana boleh tunjuk depan adik gua n bini gua. Mampos 2 ekor ni menangis kang. Tak Shahruk Khan la kalau tambah sekor lagi, bertiga kesemuanya menangis.

“Kaklang story betul2 dengan Along. Bincang dengan Along caner nak bagitau mak. Mak tak sihat tu tau. Sori la sebab Angah susahkan keluarga for another time.”

“Takper la.. Angah bukan buat jenayah. Ala.. diorang tu jelas tujukan perkataan NATANG lagi masa kes Terengganu. Takder pun polis take action.”

Gua senyum jer la. Malaysia 1957-2010 ma… tu pasal kita kena fight system. Untuk anak cucu kita nanti.


2.

Selesai urusan adik gua, gua sms Man. Suruh kol gua balik. Kredit gua takdo siott..

“Salam. Ha caner skang? Gua n Puji cadang lu balik Kelantan.”

“Gua memang nak serah diri. Cadangan awal. Takder prob. Insyaallah. Tapi masalahnya, gua kawin 30 ni beb. Buatnya polis simpan gua lama, naya..”

“Lu balik dulu Kelantan. Kita bincang kat sini nak buat macamana.”

“Gua kalau serah diri, memang gua nak serah kat Kelantan. Hantar bini gua kat kampong bagi dia support moral kat sana. Nak story sama mak mertua gua, keluarga dia. Tapi masalah duit la bro..”

“Lu sms no akaun lu kat Puji. Nanti gua settlekan. Lu balik dulu Kelantan.”

“Hello.. weih Aduka. Payah kol hang.”

“Ramai orang kol la bro.”

“Lu nak buat lagu mana la ni?”

“Tengah fikir lagi.”

“Melayu ni panas 2 minggu ya Aduka. Kalau lu nak lari 2 minggu kol gua. Gua simpan lu Danok.”

“Timaseh bro. Apa2 hal gua kol lu.”

“Ni…. Bak akaun lu. Gua masuk duit sket. Banyak takda la.”

“Uih… timaseh bro. Lu hambek no akaun kat blog gua.”

“Ok. Jangan lupa kol gua kalau apa2 hal. Gua doakan yang terbaik buat lu.”

“Hello. Salam. Aduka. Caner skang?”

Uih…. Mampos siot. Penat gua layan memember yang prihatin. Bagus giler diorang. Macam satu jemaah berdaftar plak gua rasa. Hehe… mudah2an gua tak kena makan kek serigala.

“Gua ingat nak serah diri. Sebab gua bukan salah pun. Cuma tak tahu lagi sama ada nak serah diri terdekat ni atau gua serah lepas 30 bro. 30 ni gua kawin. Kalau polis reman gua lama, mampos.”

“Ok. Camni. Apa2 hal, lu padam jejak lu dulu. Off semua sim card lu yang lu daftar. Guna no lain. Nanti sms no baru lu kat gua.”

“Ok. Bro.”

“Hello… salam. Aduka. Gua nih. Tadi gua baru tanya lawyer. Dia dah tengok posting lu. Dia cakap lu tak salah langsung.”

“So?”

“Dia suruh lu serah diri bagi kerjasama kat polis.”

“Tu la… gua fikir pon camtu gak.”

“Posting lu tu pasal apa sebenarnya?”

“Pasal (kes mahkamah) sebenarnya. Hehe…”

“Tu la lu. Selalu buat posting yang Melayu tak faham. Tajuk lain, isi lain. Tajuk maki Nik Aziz, tapi isi maki Najib. Isi lain, sindir lain. Agensi Berita Fakap la, masuk alam jin la. Kena IQ tahap UMNO, jadi Parpu Kurma lu.”

“Tu la.. padan muka gua. Haha.”


3.


Skang dah pukul 10.30 malam beb. ATM tutup kul 12 malam kot. So, memang kena keluar duit sebelum lambat. Dan kena keluar duit area KL jer. Tak boleh keluar duit sepanjang perjalanan ke Kelantan. Tu dah kira jejak dah tu. Tak sampai gua kat Kelantan kang. Mampos.

“Takper la sayang. Apa2 hal kita jamak dulu.” (Jamak bhai… bukan jimak. Gua sekeh lu kang.)

Kesian bini gua beb. Huhu…. Orang lepas kawin pergi honeymoon, dia plak main kejar-kejar dengan polis. Tapi bila gua teringat yang bini gua belum datang period lagi, gua ada satu rasa bersyukur sket. Kalau bini gua hamil la. Ada banyak sirah anak dalam kandungan ibu yang berada dalam ujian perjuangan lahir sebagai somebody. Mintak2lah Allah makbulkan impian gua.

Musa as lahir dari kandungan ibu teruji di zaman Firaun mahu membunuh semua anak lelaki. Ibrahim lahir dalam kandungan ibu yang diuji hebat. Lahir dan kena tinggal dalam gua. Isa, Muhammad, Ismail.. antara contoh la. Manusia yang lahir dari kandungan ibu yang diuji dalam perjuangan. Walau ujian gua tahap kuman berbanding contoh, tapi…. Ya Allah… makbulkan lah impian gua. Amin..

Masalah yang jadi problemnya, gua ni bangang jalan KL. Haha. Nak pergi ATM kat KL boleh sampai Kajang. Mesti lu orang gelak gua guling-guling punya nih. Asal jumpa ATM kat KL, mesti seberang jalan. Tionaseng. Bila cari U turn, kompom tak jumpa.

Last-last dapat gak cari ATM. Kat Petronas ma.. terus top up enpon sekali. Kol member gua.

“Salam. Weih Pendi…”

“Lu kat mana skang? Apsal no lu tak boleh kol?”

Niamasohai punya Pendi. Dia plak soal-siasat gua.

“Woit.. dengar la.. Gua nak blah dari Seremban ni. Maybe ke Perak.”

Sajer jer gua kucar-kacirkan maklumat. Kalau Pendi kena pegang dek polis, at least Pendi hanya tahu gua nak ke Perak. Ngeh3…

“Lu tolong usha rumah gua. Kalau ada elemen2 pak polisi, bapak kaba’in sama gue…” Pergh.. tetiba plak gua taip ala Indon nih.

“Okeh.. nanti gua info lu.”

Pastu gua terus tepon adik gua.

“Hello. Bang. Angah ni. Ko tahu kes Angah kan.”

“Tahu.”

“Ko kat luar ke kat rumah ni?”

“Luar.”

“Angah kena pergi Perak. Bagitau semua kecuali mak. Mak, suruh Along uruskan. Ko balik skang, packing baju Angah dengan Akak dalam 2 beg plastic. Jangan guna beg.”

“Barang lain?”

“Charger enpon ke, apa yang patut. Pastu, ko pastikan line clear. Ko pergi ke Petronas X. Kalau ko sampai dulu, ko buang beg plastic tu dalam tong sampah. Nanti sms butir tong mana ko buang. Kalau Angah sampai dulu, Angah tunggu ko.”

Matlamat terdekat gua skang ialah mengelakkan ditahan di kawasan selain Kelantan. Mental gua tak sedia kalau bini gua tak dihantar ke kampong. Gilo lu… dah kawin ni… lain sket ma. Kalau gua solo, kecuali mak gua, gua takda hal punya. Stendet la pejuang Melayu. Bab anak bini mesti lemah punya. Kuang3…


4.


“Hello. Weih.. kereta polis memang selalu masuk area rumah lu ke apa?”

“Takda la selalu. Kenapa? Air tak clear ke?”

“Gua skang kat belakang kereta polis la ni. Kat Panchor.”

Ah… sudah. Kompom gua tak boleh balik rumah. Tak dapat jumpa mak gua. Hadoiyai… Gua terus g rumah member gua satu lagi.

“Semekom~”

4 kali dah gua bagi salam. Dayat ni tengah bunuh setan ke, setan tengah bunuh dia ni? Agak2 burung gagak la Dayat woi.. gua punya adrenalin dah la tengah high nih.

“Mekomsalam…”

Suara dari dalam. Hah. Cantet. Ado pun setan sekor tuh.

“Hah. Aduka. Kejap.. gua buka pintu.”

“Bro… gua kena lambung la. Gua nak serah diri. Cadang awal gua kat Kelantan. Gua kena hantar orang rumah gua dulu.”

“Selamat.. selamat. Gua doakan yang terbaik.”

“Gua nak pinjam charger, tukar bateri tepon. Bateri gua dah tahap IQ UMNO la bro.”

Setelah settle, kitorang pun peluk2 ala ulama. 1st time ni beb peluk2 sama2 lelaki nih. Sebak gak beb. Dayat hulur gua sket duit belanja. Dah macam nak pergi jihad plak adengan nih. Nasib baik Dayat tak azan time tuh. Kalau tak, dah tahap Mujahiddin dah gua rasa. Kui3…

“TQ banyak bro. Nanti apa2 hal gua kol.”

“Ok bro. banyak bersabar, semoga selamat semuanya.”

Gua pun blah. Tak lama lepas tu, Dayat sms gua daerah2 yang gua harus jumpa untuk sampai ke Kelantan. Ceh.. cam pepaham jer mamat sekor nih. Pasal ari tu gua ikut Terengganu, gua sesat ma….

(bersambung…..)

Comments

  1. Salam,

    tahniah AT. sangat menarik. bro, Evelyn tu bini lu ke keh3.

    ReplyDelete
  2. mmg epik la drama ko ni..ptt singah tnganu dulu.peluk2 dgn encik hadi.ak mmg ske kisah2 bnar dr ko.1st ak bc psl mmbe ko accidnt 2.ptt tuka keje jd pnulis skrip la lg baik..bak sini ak fire,dgn Allah gua lu,dgn bini "sayang"..wala wei!klo ko wat novel psl cite ni ak myb beli.tp citer hang tuah n hang jebat ak xminat.dua2 same cilake..xde moral of d story.plus ko byk tgk cite org putih ni,gne trick mcm2...myb hikmahnye audien yg bc blog ko lg byk r

    ReplyDelete
  3. Salam..

    Bro..

    Citer2 lu ni mmg best baca..

    Tp jgn la smpai tersalah info dan fakta lagik..

    Menda yg lu buat tu.. bukan Perjuangan.. Bukan Jihad bro..

    Bahaya lu ni putar belit bahasa..

    Pelik gak gua ngan perangai lu..


    Posting Pelik> http://dakmuo.frenzyfm.my

    ReplyDelete
  4. Info Terkini: Semua yang terlibat/kemaskini blog ini akan ditahan dalam masa terdekat. Selepas AT ditahan, blog ini masih dikemaskini. Polis akan siasat semua yang terlibat dengan blog ini.

    ReplyDelete
  5. jeles den ekau ari2 masuk tibi...!!muahaha
    ampes lu dak duka...mau den luku 11 kali gak nyusahkan ati sume orang...
    :'((

    ReplyDelete
  6. cerita yg menarik..apa kata hubungi pengarah nur kasih..boleh buat drama bersiri yg lagi gempak..

    Nak Bisnes Tshirt?
    Dijamin Untung siott..
    => Bisnes Tshirt

    ReplyDelete
  7. Lombut pulak nada dak Muo ari ni. Masa AT kat dalam lokap marin, bukan main lagi kau maki-hamun dia. Mentang2lah blog AT tgh glemer, amik kesempatan promosi blog kau ye.

    AT, den tulih surat kek kau. Tlg baco kek blog den.

    Pocah kaco poca goleh
    Dah baco harap baleh

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam...

    Kepada PENGKOMEN bernickname AHLI..

    Untuk pengetahuan lu, pihak berkuasa xde pun cakap suruh tutup terus blog ni.. Pihak berkuasa pun xde cakap hentikan sebarang UPDATE kat blog ni.. Lu ni bikin panas je la...


    Kepada PENGKOMEN bernickname 1nama..

    Laaakk lu bro.. suka2 ati lu je.. Lu tunjukkan kat cni.. skurang2nya 5 bukti yang gua maki hamun si mamat AT.. boleh x? Setahu gua.. gua mengeluarkan statement2 bukan politik, bukan keagamaan, bukan perkauman dan semata2 kes Aduka Taruna sahaja.. Gua xrasa gua ada maki hamun mamat AT kat dlm BLOG AT ni pun.. Jgn menuduh sebarangan bro.. Lu pun kecoh promote blog senget lu pastu nk bingit ngan gua.. Pigiiii daa mabuk... Orang nk bagi surat.. lu pun nak karang surat.. Senget tol...


    Berita Mabuk..
    Cerita Sewel..
    Artikel xdenama..

    Posting giler> http://dakmuo.frenzyfm.my



    P/s: Admin, Moderator, Geng & mamat AT xde pun larang gua promote blog kat cni.. tp de org kecoh2 jeles plak.. Org len promote bisnes tu.. lu buta plak xnmpk? Senget tol...

    ReplyDelete
  10. tu la AT, pttnya hang pi singgah Rusila dl blm pi Klate aritu. Peluk cium ngan Hadi dl, konfem hang dpt support pnh dari PAS. Siap bg lawyer free plak nti. hahaha. n tkde la DPPWP nk kutuk hang mcm aritu.

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum....

    bro... pe kabor bro... camne dalam lokap.... best tak.... hehehe...
    teruk lu kena hantam dalam TKO.... wa yang tak berkaitan pun teruk kena hantam.... letih wooooo bergaduh ngan geng jumud ni.....

    tapi wa gelak baca posting luni.... hahahaha
    -----

    Setelah settle, kitorang pun peluk2 ala ulama. 1st time ni beb peluk2 sama2 lelaki nih. Sebak gak beb. Dayat hulur gua sket duit belanja. Dah macam nak pergi jihad plak adengan nih. Nasib baik Dayat tak azan time tuh. Kalau tak, dah tahap Mujahiddin dah gua rasa. Kui3…

    ReplyDelete
  12. Bro,

    2 benda gua nak tanya sama lu.

    1.
    Nabi kena lontar batu dekat Ta'if. Berdarah-darah bro. Kena maki lagi.

    Nabi salah ker? Orang Taif betul ker?

    2.
    Perang Uhud, orang Islam kena bantai teruk. Ramai mati beb. Saidina Hamzah r.a, bapak saudara Nabi yang terer tue pon syahid. Kalau mati camtue takper, nie mayat as-Syahid kena tebuk oleh Hindun depan orang ramai psal Hindun tengah giler nak balas dendam.

    Kena bantai teruk-teruk, orang Islam salah ker? Musyrikin Mekah dipihak kebenaran ker?

    3.
    Wahyu dah berhenti beb. Mana ada wahyu lagi turun kat bumi ni. Sekadar mimpi-mimpi ker, yang tue tak boleh ambik kira.

    So sekarang, semua orang equal.

    Kalau Hadi nak claim darjat dia lebih tinggi, dia jawab la depan Allah nanti. Iblis beribadah lebih brutal dari Hadi, sujud sembah Allah main puluh ribu tahun. Hadi sujud pada Allah pernah ker sampai bertahun tak naik-naik dari sujud? Pernah jadi ketua Malaikat, yang tak pernah buat dosa beb. Bukan setakat ketua parti kecik perasan sendiri, kat negara kecik lak tue. Dah la tue ramai lak ahli dia buat dosa. Setakat solat malam 2-3 jam Iblis pun tak pandang sebelah mata. Tapi apa salah Iblis bro? Salah dia cuma satu jer - dia pikir dia lebih tinggi dari Adam. Thats it. Terus kena tendang keluar beb.

    Kesimpulan, lu buat apa lu pikir betul. Jangan takut bai. Keistimewaan umat Muhammad ni adalah banyak bala ditangguhkan. Lu fokus akhirat jer.

    Apa-apa pun aku pun bukan bagus. Tapi aku menyampah betul orang perasan bagus.

    ReplyDelete
  13. hairan bei ngan ko ni..gaya tulisan lu gua dengan Allah..tapi dengan mak bapak ko bini ko adik ko boleh plak guna bahasa lembut angah laa...sapa yang lebih ko hormat ni..padanlah ko kena kejar polis..kalo ko tak salah pun tapi ko dah singgung perasaan org lain dgn cara tanpa sedar..ikut sedap hati lu je.nanti bila bini ko meninggal aku nak ucap selamat mampus kat bini ko..apa perasaan ko? datuk ko bila nak mampus? aku..aku tak kutuk ko ahh aku cuma cakap je pegi mampus

    ReplyDelete
  14. Tahniah bro, lu punya la popular sampai masuk ke khutbah jumaat. nak tahu cerita penuh?? baca kat sini

    ReplyDelete
  15. -welcome back bro!!

    -rmai rindu ngan tulisan lu, lbih2 lg budak2 tko n geng2 ganu..sume kim salam kat lu..lbih2 lg SP..hehehe..

    -mane2 yg komplen bab base tue, pasnie time brdoa pada Allah, tlg jgn gunekan aku,kau dlm doa tue..bole cmtu?..budussss..

    -wa same ngan abghensem, trgelak wa bace posting lu bab peluk2 tue..kan bgus kalu dayat azan time tue,hahaha..

    ReplyDelete
  16. ayah mak lu masih ada ka bro..? bila mau MAMMPOOSSS?..sorry ekk kalo kurang ajar..wa belaja dgn lu...selepas ni kita berdoa guna wa lu dgn Allah okeh..ingaat broo hidup mcm roda skang lu kutuk Almarhum Sultan mangkat esok bapak lu atau mak lu mamposss lu siap sedia..wa nasihat kalo bapak n mak lu mamposs jangan update dalam blogg for sure kena maki sampai akhirat...wokeh broo wassalam semoga family lu mamposss dalam imannn

    ReplyDelete
  17. -wei budak mu, kire lu posting cmtu kire ayat kurang ajar la tue?..ceh, prasan sndri..spatutnye dlm brdoa kata gnti diri tak prlu nk ditekankan, yg penting penggunaan ayat dlm berdoa..cntohnye cube lu tgk penggunaan ayat AT dlm brdoa kpd Allah, ade2 nmpak mcm x senonoh ke ayat die?..yg jd peliknye bile die gune gntidiri sbg gua n lu dlm doa..tp lu pun wa pasti bile lu brdoa or memohon sesuatu dr Allah, gnti diri lu ialah aku kan?..so lu kurang ajar la kpd Allah sbb ngan mak bapak lu ,lu basekan diri lu,sbg saya or org..nie yg wa ckp budusss tue..lu minum air karat biru byk sgt, xpun lu telan pil wala' smpai overdose..

    -isu hina ALmarhum, wa nsihatkan hati2 bro, lu yg cube kaitkan prkataan mampos ngan almarhom, sdngkan AT dlm mahkamah dah membela diri yg artikel tue tak brkaitan lngsung sape2 , cume hikayat jer, lu jgn nk mengapi2 kan kat sini, syoh2, g main jauh2..pg blik kat tuan lu..

    ReplyDelete
  18. weh zargus ihKLAS AKU CAKAP AKU TAK KENAL KO..JANGAN CAMPUR URUSAN AKU KALO NAK SELAMAT..KO MACAM BAGUS..KO SAPA..AKU ADA MINTAK KO DUIT KE??KO JANGAN NAK CARI GADUH AKU TAK SUKA GAYA KO..JANGAN MULA SENTUH API PERGADUHAN NANTI KO NYESAL..

    ReplyDelete
  19. -rilek ar mamat mu, kan mu menang besar ngan arsenal smalam, xkan nk angin2 kot..

    -mmg lu x mtk duit, tp bile lu post lu pnye komen kt sini, lu bakal dpt due jer, samada dpt puji or dpat maki, lu accept je la..hahaha..lu jgn sebut2 bab api nie, kang wa nyanyi lagu 'anak kecil main api' kang..bru lu tau..budussss..hahaha

    ReplyDelete
  20. jadi ko tak puas hati ke ngan aku..aku tak suka gaya kau..kurang ajar cam at gak..aku cool tapi ko bangsat..suka kaco org..aku tak minta ko apa apa pun jangan ganggu hidup aku, aku tak hingin kenal manusia cam ko..tak sedar diuntung

    ReplyDelete
  21. perhatian ye semua.tolong jgn ganggu hidup manutd4eva.haha.


    bro,
    wa tgkap sidihla dgn lu.duit pun takde.lu abeskan sume utk kawen ke?haha.ni lu nak online camne pulak modem kena rampas?lu jgn berhenti menulis pulak lps ni.tapi lu bagila tulisan utk level2 awam sebab ramai tgh usha lu punya blog ni.lagi2 puak umno yg de kat fan club lu kat group fb tu.haha.dr maza pun komen special psl lu ni.

    selamat pengantin baru.

    ReplyDelete
  22. welcome back bro..selamat pengantin baru..wa marah kat lu..jemput wa datang tapi x email alamat..

    -toyong-

    ReplyDelete
  23. Blogger Taliban said...

    perhatian ye semua.tolong jgn ganggu hidup manutd4eva.haha.


    bro,
    wa tgkap sidihla dgn lu.duit pun takde.lu abeskan sume utk kawen ke?haha.ni lu nak online camne pulak modem kena rampas?l

    ITU YG LU INGAT. YG KO X TAU. P LAH CEK AKAUN BANK DIA YG LAIN. WA SUSPEK ADA ORG MSKKAN RM 1 M KAT DIA SBB DAH BUAT GOOD JOB... AWT, U RS MAMAT NI DO FREE TASK? SMUANYA BERBYR, BEB! SO, MODEM KALI NI LBH LAJU THEN B4.

    ReplyDelete
  24. bro ibnu marzuki alfirdaus

    lu suspek AT macam agen upahan ke?lu jgn tukar identiti lu sekarang bai.org dah suspek lu ni penjilat bontot AT.haha.

    http://www.facebook.com/photo.php?pid=3948200&o=all&op=1&view=all&subj=268156631318&aid=-1&id=727342131

    ReplyDelete
  25. AT yang cakap putar belit ni tulis komen hina sultan..ape kene mengena ngan umno plak..jgn maen seret2 name org len bley?

    lu gua lu gua tu almaklum la org tahu yg ayat tu mmg agak tidak sopan..kalau korg sendiri tahu bende tu xsopan..dan rase yg bende tu krg ajar nak guna dgn Tuhan bwat ape..ape dlm Quran tulis lu gua ke...da pupus da perkataan baek2 kat dunia ni..kan dah kata berhadapan dgn Tuhan gune ayat yg baek2..dgn manusia lantak korgla,,korg punya pasal..suke sgt dgn bende2 mcm ni pehal..

    berani kerana benar ape..mana blog wahabi perlis tu..takot?(yg tu terang2 sgt la kan..)

    ReplyDelete
  26. Sudah2 la..sian kat AT ni..
    http://malaysiasensasi.blogspot.com

    ReplyDelete
  27. Taliban said...

    bro ibnu marzuki alfirdaus

    lu suspek AT macam agen upahan ke?lu jgn tukar identiti lu sekarang bai.org dah suspek lu ni penjilat bontot AT.haha.

    http://www.facebook.com/photo.php?pid=3948200&o=all&op=1&view=all&subj=268156631318&aid=-1&id=727342131

    THX BYK2 BRO SBB LU FAMOUS KAN WEB WA. AKU X KISAHLAH SAMA ADA PRO @ CON. TMBHN LUPA PLK NAK BUBUH WORD INGAT. TQ SO MUCH AGAIN.

    -------------------------------
    IKHLAS DR MAL +60128624623

    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    ReplyDelete
  28. manutd4eva.
    bikin malu fans Man Utd je
    lu masuk blog orang, kasik hormatlah skit.
    kirer untung tuan nye blog kasik lepas ko nyer komen...
    dh approve komen pun lagi gaya angkuh...
    apalah

    ReplyDelete
  29. MAKASSAR
    By
    Dr. Mahathir Mohamad
    on January 25, 2010 10:59 AM | Permalink | Comments (57) | TrackBacks (0)

    6. Air Asia flies there four times a week. There are great beaches, sparkling clear waters, abundant seafood and beautiful resorts. And friendly people. Things are cheaper than here. Malaysians should find Makassar a welcome change from the frenetic life in Jakarta.

    NAK KENA P NI. AWT DAH RAMAI X DTG SITE AT + LANGSUNG X DE NEW KOMEN, TAKUT DGN STAMENT SI PONDAN KE? ALAH... X SEMESTINYA WEB NIZAM UTK KT LUAHKAN PRASAAN X PUAS HT PSL SLTN JE, ANY HOT TOPIC WILL DO AGR PEMIKIRAN KRITIS DPT DITUNJUL & INFO BERGUNA MAMPU DIKONGSIKAN, GENG!

    --------------------------------

    IKHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    ReplyDelete
  30. Lu hina isteri Nabi ummul mukminin tu pada aku keterlanjuran besar seorang muslim, panjang lidah dari akal kata alim ulama'. Dosa lu tu baik mintak ampun cepat-cepat sebelum Nabi tak mengaku umat beb...panas beb lu nanti dalam kubur.

    APA LAGAH, LPRLAH KE PDRM UTK KES NI PLK. X KAN SMUA AKU YG KENA BUAT. PAISEHLAH LAGU NI. MOGA2 SITE BLH MENARIK SMULA PELWT YG SMKN BERKRNGAN.

    Menziarahi Makam Almarhum Gus Dur
    By Anwar Ibrahim 29 Comments
    Categories: Aktiviti, Antarabangsa and Anwar

    Saya tiba di Surabaya tengah malam tadi khusus untuk ziarah maqam sahabat, alMarhum Abdurrahman ‘Gus Dur’ Wahid.

    Perjalanan ke Jombang pagi tadi mengambil masa sekitar 2 jam. Dalam kesempatan itu saya sempat menemui wakil keluarga almarhum dan beberapa ulama- kiayai yang turut berada di sana.

    Saya meninggalkan maqam almarhum Gus Dur di Jombang menuju Lapangan Terbang Djuanda Surabaya.
    Ratusan umat tanpa putus menziarahi maqam. Saya terharu sambil kagum menyaksikan kecintaan rakyat sedemikian.
    Kami kemudian ke rumah Gus Shalah, adik Gus Dur. Pastinya isu “Allah” dibangkitkan!

    Kupasan ringkas dibincang tatkala Rasulullah SAW memeterai perjanjian Hudaibiyah dengan kaum Musyrikin di mana kalimah BimikaLlah humma (dengan nama Allah, Tuhan kami) digunapakai sebagai muqaddimah perjanjian.

    ANWAR IBRAHIM

    PULAU JAWA PUN GERE GAK. KSHN MAMAT NI... DAH X DE ISU LAIN MRK NAK MAIN. BSN LAH! X HBS2 BENDA YG SAMA, LIWAT LIWAT LIWAT. CUBA LAH TOPIK LAIN, KAH MCM RGL MAK TIMAH JRN SBLH KAH, NENEK SDNG SIDAI KAIN KAH? INI X. INGAT, X SEMESTINYA ROUND KE 2 AKAN BG RESULT YG SAMA IAITU JAIL. JK X, MEMANG JELAK HBS, SEH.

    -----------------------------------

    IHLAS DARI MAL +60128624623
    http://tagtag.com/conspiracy2012/

    *P.S. AT TNJK NO AKAUN MAYBANK, AKU PLK HP HOTLINK. APA LG, TRACELAH.

    ReplyDelete
  31. Asalamualaikum ni aku nak tanya ko ni orang cina ke dengan Allah pun lu gu lu gua jer dah lah maki hamun raja, raja diseluruh alam ni pun ko nak kurang ajar aku ingat ko ni dah terlebih pandai sampai dengan Allah pun nak kurang ajar

    ReplyDelete
  32. Asalamualaikum ni aku nak tanya ko ni orang cina ke dengan Allah pun lu gu lu gua jer dah lah maki hamun raja, raja diseluruh alam ni pun ko nak kurang ajar aku ingat ko ni dah terlebih pandai sampai dengan Allah pun nak kurang ajar

    ReplyDelete
  33. nak tanya sikit...

    yang beria-ia nak wujudkan Kerajaan Islam di Malaysia ni PAS ker?
    x brapa jelas lah...

    tapi kenapa letak calon kurang dari DAP?

    Lain kali belajar kira betul2.. kalau letak calon pun x cukup, katakanlah menang semua calon tu... boleh kah nak wujudkan Kerajaan Islam PAS.

    lawak lah... lu dan parti lu sekali..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.