Skip to main content

Kebodohan ulama Melayu yang terlampau.

Oleh : AdukaTaruna

Pembolehubahnya ialah Melayu. Asal Melayu pasti stupid menggila. Islam tu sampai elok jer. Sempurna. Tapi bila Melayu dapat, dah jadi bangang.

Ulama pewaris nabi. Semua ulama Melayu hafal. Tapi sebab gen bangang, maka banganglah tafsirannya. Otak saiz sempit.

Gua iktiraf tafsiran dari TGNA jer. Berbuih mulut dia cakap. Tapi ulama Melayu kekal membabi bodohnya.

TGNA kata ulama berpunca dari ilmu. Jadi, ulama adalah manusia ahli dalam satu2 ilmu. Khalid Samad punya hujah pun TGNA cakap hujah ulama. Bermakna hujah orang ahli. Ini bermaksud kelayakan status orang itu ulama atau tidak terletak pada keahlian dalam satu2 bidang.

Tapi bila sampai kat ulama Melayu kebanyakan, niamakahai, ulama hanya mangkuk2 pondok dan Al-Azhar. Daud Iraqi kata ulama itu adalah manusia yang formal dalam bidang agama. Pasal tu gua cakap, jgn memandai2 cipta istilah Kepimpinan Ulama. Kita dah sempitkan Islam tanpa disedari. Dah dikasta2kan. Bodoh piang punya ulama Melayu.

Bila sebut keahlian politik Islam, sila kemukakan keahlian politik. Ini apa bangang PAS tawarkan kat gua Presiden Hadi? Lu nak suruh gua telan ulama itu only for bidang agama. Lantak p la, bidang tentera ke, kilang ke, buat kicap ke, harus ada Kepimpinan Ulama?

Heh... gua tak sestupid ahli PAS ma...

Bila sebut keahlian politik Islam, sila kemukakan keahlian politik. Ini apa bangang PAS tawarkan kat gua Naib Presiden Nasha? Lu nak suruh gua telan ulama itu only for bidang agama. Lantak p la, dia bodoh nak mampos ke, prestasi macam gampang ke, terkantoi berpeluk dgn musuh ke, janji ulama?

Heh... gua tak sestupid ahli PAS ma...

Perjuangan perlu diteruskan....

Sebenarnya.

Perkasakan Majlis Syura sehingga boleh memecat Presiden. Hapuskan doktrin sesat dan istilah sesat Kepimpinan Ulama. Gantikan kepada Kepimpinan Islam. Majlis Syura dikhususkan untuk ulama bidang agama. Selain itu open mengikut kelayakan dan prestasi.

"Wahai Taliban. Lu pernah dengar konsep Kepimpinan Ulama?"

"Kepimpinan Ulama? What the fuck is that?"

Comments

  1. Wa bersetuju dengan kenyataan TGNA.Ulama adalah mereka yang mendalami satu2 cabang ilmu. Al-Farabi,Al-khwarizmi,Ibnu Khaldun juga dianggap ulama...pakar dalam bidang sains dan astronomi.

    ReplyDelete
  2. ulama memang le adalah org yg mendalami satu cabang ilmu tapi Aduka Taruna ni satu ilmu pun tak ada ilmu yahudi aje dia dalami, penuh dada zionis biasa le gen bukan islam memang mcm tu, stupid punya AT nak cakap pun stupid gak, memang taliban tak ada kepimpinan ulama tapi mereka ada kepimpinan yg ditinggal oleh nabi dan rasul dan juga ulama seperti yg disebut oleh Nabi Muhamad S.A.w At ni tak pernah baca sirah nabi ke baca sirah Hitler

    ReplyDelete
  3. Ko jangan layan sangat At ni bro.aku rasa kalau nabi adapun dia akan maki nabi..dia ni xdak akhlak tapi mengaku menyokong parti islam.pergi mengaji ngan ayahpin la woi..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.