Skip to main content

Isu bahasa dan ahli bahasa bongok.

wa tertarik dengan idea lu tentang sistem bahasa tu. detailkan lagi bleh x


Oleh : AdukaTaruna

Benda ni dah lama. Sejak gua sekolah rendah lagi. Gua terfikir benda alah ni time Ostad Yunus kat kampung gua ajar gua tajwid. Mak gua cikgu BM. Selalu bertekak dengan mak gua pasal benda alah ni la. Sampai mak gua pun setuju dah dengan gua. Skang gua dah ada blog, gua memekak jer la kat sini. Haha.

Pada gua, semua masalah pasal Melayu ni, pembolehubah utamanya ialah gen. Gen stupid ma. Termasuk gua la tuh. Gua Melayu pure punya. Ulama pun camtu gak. Asal Melayu pasti bangang punyalah.

Tak kira berapa tinggil level pendidikan ahli dan pakar Melayu, dia tetap bodoh; sehingga dia mengubah gen. Bab gen lu nak bertekak dalam n3 lain. Masuk balik bab bahasa ni, ahli bahasa, sebab dia adalah bodoh, dia tidak dapat menghuraikan / mengenalpasti apakah sistem yang wujud dalam bahasa mereka.

Sistemnya ialah ialah tulisan tidak boleh tunduk kepada sebutan. Tulisan adalah garispandu sebutan. Katakan tulisan tak wujud dalam memori otak kita (Melayu), 20 tahun akan datang, bahasa yang dituturkan Kelantan dan bahasa yang dituturkan Johor akan berbeza sama sekali.

Kalau setiap Melayu ada memori tulisan NASI dalam otak, kita sebut nasik ke naset ke, otak tetap merujuk pada NASI. So, 20 tahun akan datang, ianya kekal begitu. Contoh lagi. Begitu juga word SUKA. Kita sebut suke tp otak ada guide tulisan SUKA.

Jadi, TULISAN TIDAK BOLEH TUNDUK KEPADA SEBUTAN. Ini falsafahnya.

Skang kita masuk bab bangang ahli bahasa. Phd ke, super phd ke, dia adalah spesis bangang. Sehingga gua menulis hari ni, sampai mampos dia takan terfikir benda alah ni.

Imbuhan PE bertemu word TARIK sepatutnya menjadi PETARIK
Imbuhan ME bertemu word TARIK sepatutnya menjadi METARIK

Tapi sebab bodoh ahli bahasa, dia tundukkan tulisan terhadap sebutan. Jadilah PENARIK dan MENARIK. Word PETARIK dan METARIK tu lu nampak janggal sebab tak biasa. Bayangkan word TARIK menjadi jahanam kepada NARIK.

word asal = TARIK
word lepas ahli bahasa bangang masuk memperbangangkan bahasa = NARIK

TARIK
NARIK

Lu fikir la sendiri beb.

So, demi sebutan, dia kucar-kacirkan sistem.
  • PE + GALI dah jadi PENGGALI
  • ME + GUNA dah jadi MENGGUNAKAN. Ntah mana datang MENG dan PENG ntah. Penyudahnya bahasa Melayu yang sedia ada stupid jadi panjang meleret2. Kalau berperang dan mampos kena bom kalau guna perkataan Melayu untuk hantar isyarat kecemasan.

Dalam bahasa Arab, ahli bahasa mereka dapat baca sistem yang wujud dalam bahasa mereka. Tulisan mereka tidak akan tunduk pada sebutan. Tapi, ada undang2 yang membenarkan sebutan lari dari tulisan. Contoh :
  • Alif Lam Qomariah
  • Alif Lam Shamsyiah
  • Mcm tajwid yang lain la.

Gua pernah berdebat dulu kat TKO dengan salah sekor penulis buku mengapa kami bantah PPSMI kat TKO dulu. Dia dengan wife dia bersama Melayu2 pengikut arus. Punyalah ramai. Satu soklan gua pun dia tak dapat jawab.

Tulisan dan simbol pun guna English, tapi lu claim tu tulisan dan simbol Melayu. Tak malu ke beb? Terkedu ma. Sebab tak terfikir langsung sebelum ni.

Skang ni masa depan dunia Sains anak-cucu kita, negara kita lu nak serahkan kepada ahli bahasa? A. Samad Said tentukan bidang Sains negara? Serahkan kepada ahli la beb.

Falsafah kepimpinan Sastera ni sesat.
Falsafah kepimpinan ulama pun sesat.

Serahkan sesuatu bidang itu kepada ahlinya. Apa A. Samad Said tahu tentang Sains dan Matematik? Dan lebih berat, apa yang A. Samad Said tahu tentang bahasa sendiri? Capai ke tak dia tahap yang gua bentangkan ni. Sampai mampos takan dapat dan mampu ma.

Comments

  1. bro..
    blajo bab pedagogi dlu ek..

    jgn asik dgn teori lu jek..

    bab lain wa mgkin jd pngikut..
    tp bab nih wa mnentang arus..

    -chegu b.melayu-

    ReplyDelete
  2. lu pun species melayu bodoh gak

    bahasa inggeris pun banyak pinjam tulisan dan simbol dari bahasa lain untuk terma sains dan matematik, tak pulak spesis diorang kutuk bahasa sendiri

    bahasa itu hidup bongok, lu matikan bahasa itu dalam matematik dan sains kalau lu ajar dalam BI. terma teknikal dan sains tak dapat berkembang la kalau melayu masih berperangai macam lu. gua salahkan DBP dan dasar kerajaan gak sebab bodoh dan lambat buat kerja

    susah kalau lu ingat lu sorang je yang pandai dan orang lain bongok

    lu pun sama bongok mcm spesis melayu yang lain

    lu tgk spesis cina, diorang pertahankan pengajaran dalam bahasa diorang sebab diorang tak bongok macam spesis lu

    yang dikejar tak kesampaian, yang dikendong keciciran

    jibam

    ReplyDelete
  3. lu pun species melayu bodoh gak

    bahasa inggeris pun banyak pinjam tulisan dan simbol dari bahasa lain untuk terma sains dan matematik, tak pulak spesis diorang kutuk bahasa sendiri

    bahasa itu hidup bongok, lu matikan bahasa itu dalam matematik dan sains kalau lu ajar dalam BI. terma teknikal dan sains tak dapat berkembang la kalau melayu masih berperangai macam lu. gua salahkan DBP dan dasar kerajaan gak sebab bodoh dan lambat buat kerja

    susah kalau lu ingat lu sorang je yang pandai dan orang lain bongok

    lu pun sama bongok mcm spesis melayu yang lain

    lu tgk spesis cina, diorang pertahankan pengajaran dalam bahasa diorang sebab diorang tak bongok macam spesis lu

    yang dikejar tak kesampaian, yang dikendong keciciran

    jibam

    ReplyDelete
  4. patut la suke sgt maki..
    keturunan rupenye..

    ReplyDelete
  5. nak suruh gen melayu cerdik dan boleh berfikir lah maka jadinya tatabahasa sedemikian rupa. kalau ikutkan tatabahasa arab dan inggeris jauh lebih susah daripada melayu. bahasa melayu ni antara bahasa yang paling mudah dipelajari.

    ReplyDelete
  6. air=ayaq=water

    lu=hang=kamu=awk=you=anta

    kenapa=awat=why

    sains=sains=alam manusia??

    matematik=mathematic=ilmu hisab

    bodoh=stupid=bagero

    babi=pork=khinzir=pig

    catfish=ikan keli

    lu sambung la kalu lu nak = you continue if u want...

    adakah PERODUA RUSA jika di pasarkan di england akan menjadi PERODUA DEER??

    -bukancalon-

    ReplyDelete
  7. wa sampai ari ni geli ati pasal kotroversi kenyataan TGNA.... ada ke TGNA sebut Islam plastik di spin jadi Islam palestin..... wah!!! hahahahahaha......

    -abanghensem

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.