Skip to main content

Hinanya kuil dan tokong, mulianya gereja dan masjid.

Oleh : AdukaTaruna

N3 ni bukan untuk isu hak beragama. Tapi untuk sebut tentang satu sudut lain bab agama Hindu dan Buddha.

Kedua agama ini mempunyai persamaan. Yakni terlalu banyak perantaraan yang dipanggil patung. Macam-macam jenis. Gua pernah terbaca dalam satu artikel di internet, yang menunjukkan kemorosotan penyembah berhala di dunia. Selain Islam yang berada di tangga tertinggi jumlah pertambahan penganutnya, satu agama lain lagi ialah Kristian. Memang ada juga berhala dalam agama Kristian, tapi tidaklah kellihatan motif utama.

Skang mari kita masuk satu sudut yang mungkin ramai dari lu orang tak jumpa lagi. Yakni betapa 'hina'nya tempat-tempat sembahan mereka. Gua tak menghina tetapi berhujah tentang agama. Lu yang agama Hindu dan Buddha boleh sanggah gua juga dengan hujah.

Kuil dan tokong berada di mana2. Bawah pokok, dalam semak, tepi longkang, tepi dinding, macam2 tempat. Perkara ini terhidang dan terbentuk dalam masyarakat kita ratusan tahun. Dan bagi mereka yang diluar agama tersebut, ianya membentuk satu persepsi aneh, pelik, low klass, menakutkan dan sebagainya.

Ok. Mari kita lihat lagi. Di Malaysia, gereja juga sukar dibina sesuka hati. Tetapi mereka menyewa premis bangunan. Atau kata lainnya, gereja atau surau atau masjid tiada masalah untuk diwujudkan dalam premis perniagaan. Dan mengapa kuil tidak boleh menjadi begitu? Ini soalan yang gua tanya pada pakar2 agama Hindu dan Buddha.

1. Adakah kerana kuil itu perlu memperlihatkan patung2nya kepada awam, di mana presmis perniagaan adalah satu tempat yang terlindung?

2. Adakah kerana kuil perlu mengekalkan statusnya dibawah2 pokok, ditepi2 jalan?

3. Adakah ritual sembahan Hindi dan Buddha menuntut tempat open kerana asapnya, kerana lari2annya, kerana tari2annya?

Sebenarnya.

Selain dari fahaman bodoh kebangsaan sempit, faktor agama itu sendiri menyebabkan masyarakat luar takut, taboo terhadap satu-satu agama.

Patung besar, bermata hidup besar, menunggang kuda adalah menakutkan kepada masyarakat awam, sebagaimana takutnya masyarakat awam terhadap tajuk jihad di dalam Islam. Cuma bezanya tajuk jihad adalah tajuk ilmiah, manakala tajuk patung adalah tajuk ilusi momokan.

Jadi, apa yang gua nak kata, selain dari fahaman sempit, pembinaan patung2 besar, yang aneh, tangan banyak, kepala dua, garang, serius, etc adalah satu binaan yang menakutkan pada masyarakat awam, kanak-kanak. Itu adalah antara sebab bantahan yang wujud dalam sentimen perkauman.

Ini yang lu perlu tahu.

Bagaimanapun.

Apa pun, sudah hak anda beragama diiktiraf dalam perlembagaan. Dalam isu kuil Shah Alam, tapak di kawasan industri adalah berpatutan . Majority Islam atau tidak bukan soalnya. Soalnya ialah menghormati keperluan agama adalah tuntutan Islam.

Masjid perlu dibina di kawasan majority Kristian di Britain untuk keperluan kaum minorty. Namun tidaklah boleh sesuka hati dan berpatutan dengan jumlah kehendak. Dan lumrahnya memerlukan sedikit perjuangan.

Kuil perlu dibina di kawasan majority Islam di Malaysia untuk keperluan kaum minorty. Namun tidaklah boleh sesuka hati dan berpatutan dengan jumlah kehendak. Dan lumrahnya memerlukan sedikit perjuangan.

Sama juga di Kelantan untuk Buddha baring. Dah ada satu, cukup dan besarkanlah yang satu itu. Sejajar dengan jumlah kehendak. Selagi ada kehendak, maka kekalkanlah ia begitu. Hormati kepada kehendak. Itu suruhan Allah.

Tapi andai kata di Kelantan, semua sudah memeluk Islam, maka, wajarlah ia dirobohkan. Kerana sudah tiada kehendak. Warisan budaya bukan sebab untuk dipertahankan.

Tu pasal Taliban robohkan patung dulu. Sebab sudah tiada kehendak. Nenek moyang mereka yang menggunakan patung itu sudah pupus.

Comments

  1. kat kelantan bukan satu jer patungg buddha besar bro.... ada lagi.... satu patung bersila.... besar gak la....

    -abanghensem

    ReplyDelete
  2. Bukan soal kecil besar patung atau kuil. Bukan soal dekat atau jauh kuil tu dengan kediaman.

    Soalnya, lakum deenukum wa liyadeen.

    Apa kita nak kisah dan nak risau sangat sampai anak arak kepala lembu tu?

    Hanya orang yang buta ilmu jer yang akan emosi tak bertempat nih.

    Tak kiralah UMNO ker PAS ker PKR ker. Bangang tu bukan milik mutlak mana mana parti atau ahli parti walaupun yang mencapai tahap bangang tepu tu UMNO.

    ReplyDelete
  3. ek eleh

    kalau lu ikut taliban semua nak roboh je

    selama lebih 1400 tahun Islam di turun kepada umat, tak pernah diorang roboh berhala kat situ kecuali kat kaabah, taliban memandai mandai je nak roboh bahan sejarah. taliban ni takde keje lain agaknya

    nabi dan khalifah pun tak roboh patung kat mesir tu

    jibam

    ReplyDelete
  4. wa suka hujah lu..kdg2 wa pelik asal lu boleh pikir benda yg wa xdapat pikir..
    tapi kdg2 wa takut lu ni bawa ajaran songsang..wahaha..so kalau boleh lu letak ah quotation or rujukan dr mana2 ke..rujuk abnghensem pun jd la..wahaha
    wa KIV dulu utk percaya entry2 lu..

    -orang jauh-

    ReplyDelete
  5. Betul bro, patung2 itu memang menakutkan. Bau asap memang melemaskan. Bunyi bising loceng memang membingitkan.

    ~sari nilam

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.