Skip to main content

Kisah ulama menjual sikat.

Oleh : AdukaTaruna

"UG telah dibincang. DAP dan PKR setuju."

PKR dan DAP nafi. Lim Guan Eng ingatkan ulama tidak boleh menipu.

"UG idea belum masak. Kami sepakat menolak UG."



Di satu pasar popular di Terengganu, ada seorang ulama besar dan ternama sedang menjual sikat. Sebab ulama ni glamer dan popular di Terengganu, maka sikatnya laris.

"Maghi2 pakat beli sikat sokmo." (camni kot loghat Terengganu. Ngee..)

"Sikat ni dibuat dari bahang terbaik. Ana ulama pewaris nabi. Dok buleh nipu."

Ulama termasyur tu berkata dengan penuh semangat sambil melentur2kan sikat. Plastik terbaik.

Pap! tiba-tiba sikat patah.

"Mu tengok! Mu tengok! Ana sudoh cakak. Bahang kualiti tinggi. Kaler luar dengan dalam samo. Bukang celup."

Seluruh pembeli Terengganu bersorak. Kagum!

Comments

  1. waaaaaaaaaa......(turut kagum sama)

    ReplyDelete
  2. Salam sdr. aduka

    Kesian orang Terengganu. Di celurnya hidup-hidup! Cicah budu ke pelara?

    ReplyDelete
  3. Kah,kah,kah,..Mmang btul sikat tu ori punya..Lawak tok moh..Hehehe..

    ReplyDelete
  4. Bro AT... UG tu adalah 1 lontaran idea,isinya ialah kesejahteraan utk semua,menolak rasuah,perbetul kehakiman,PKR xsetuju? DAP xsetuju ???
    Mungkin apa yg lu kata pasal TGHH "tipu" itu betul,lu tibai dia cukup2,maki dia cukup2,utk apa bro??? utk kebaikan PAS dan PR??? cuba renung elok2,betul ke cara lu ni bawa kebaikan,kejahatan xleh bawa kebaikan bro,hanya benda baik je yg menghasilkan benda baik,xcaya,tanya quran n hadis,klu lu muslim la.
    Erm,wa sangaka baik dgn lu,ulama' silap skit,lu tegur banyak,sbb lu sayangkan TGHH n Ulama' lain,camne dgn diri lu,lu tegur x?, dlm bahasa lain koreksi x? lu kena ingat,hari ni lu maki org,hari ni jgk org maki lu,esok lusa,anak lu plak maki lu,cucu cicit lu maki lu.
    Wa respect sbb lu prihatin,menegur utk merubah,tp lu kena ingat,sbgai muslim,lu terikat dgn cara muslim,lidah lu,tangan lu bkn Allah bagi percuma bro,sementara masih ada,guna sebaiknya,jgn bila hilang baru nak terngadah,xguna bro...

    ReplyDelete
  5. nk baiki skit...

    Nipu: lebong
    mu: mung
    dalam: dalang


    Wakakaka.. Adios

    ReplyDelete
  6. Ulamak mmg pewaris Nabi. Lu pewaris apa? Setan? Haha..

    Jangan jadi pewaris setan udah la. Duk pelaga orang kerana nafsu dan dendam!!

    ReplyDelete
  7. walak aja la kat penjual sikat

    walak

    walak

    ReplyDelete
  8. kat trg ada kat pewaris nabi, jgn kat negeri lain ada pewaris yahudi dan setan dah le, kang jual arak mcm jual air limau je.hehehehhe bersorak le setan seluruh dunia kerana ada pewaris setan dlm maya ni

    ReplyDelete
  9. Nauzubillah.

    Hati-hati yang hitam ini, moga Allah ampunkan.

    Saya pohon dijauhkan kita dari kejahatan penulis blog.

    ReplyDelete
  10. Apa motif cerita ni? Permainkan agama?

    Dah macam Mahathir aku tgk perangai mamat neh..

    ReplyDelete
  11. Motif cerita ni adalah
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .... pembolehubah.

    Wakakaka..

    ReplyDelete
  12. Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.