Skip to main content

Kisah ulama dengan rantai jala.

Oleh : AdukaTaruna

Kita bertemu lagi dengan kisah ulama. Haha. Ada sekor ulama besar. Hobi dia memang turun ke laut. Ternama woo ulama ni. Tapi di kalangan IQ ahli PAS jer la. Dengan gua, sori ma. Wa nilai dulu sebelum nak respek.

Satu hari, cam biasa, ulama ternama ni turun ke laut. Nak menjala. Kitab hafal semua. Kira ilmu laut pun terer gak la. Kan ke Islam tu luas termasuk ilmu laut.

Pendek cerita ulama ternama ni pun menjala la. Jala punya jala, tiba-tiba tersangkut dengan satu rantai jala lain. Dia tarik naik atas perahu. Emas woo rantai tu. Perghhh.... ulama ni pun mula cari hadis dan dalil. Boleh ambil nih.

Dia ambil, ambil, ambil. Tarik, tarik dan tarik rantai emas tu ke dalam perahu. Tak temu hujung. Makin suka ulama ni. Wah glamer la aku. Bleh beli Rexton ni beb. Unta2 tak main la. Rexton tu umpama unta merah la tuh.

Dia tarik lagi. Rantai masih panjang. Ulama gembira. Perahu makin sarat. Berat rantai campor dengan dia punya gemok membuatkan perahu semakin sarat. Tarik lagi... dan... macam biasa, ulama tak ulama, perahu pun tenggelam.
  • Akulah Ketua Pembangkang
  • Akulah Menteri Besar
  • Akulah Ahli Parlimen
  • Akulah Ahli Dewan Undangan Negeri
  • Akulah Pesuruhjaya Negeri
  • Akulah Ketua Rusila berjadual padat
  • Akulah Ketua Poligami
  • Nasib baik Pengerusi DAP Karpal, kalau tak aku jugak la
Bila perahu tenggelam, salahkan hantu laut. Ahli PAS angguk, gua sori. Kompom kena rakam punya.

Comments

  1. lu putar isu same je la aduka..
    dah abpe kali lu cakap psl benda nih..
    bosan dah gua..
    nak kritik/kutuk puna agak2 ah..
    ni dah kira mcm character assasination..
    kalo niat lu ikhlas nak tegur ulama, wa tak rasa lu perlu ulang2 cara mcm ni..

    ReplyDelete
  2. ko bosan jgn baca la cibai. pi masuk blog lucah la, baru x boring. cibai punye budak.

    ReplyDelete
  3. cibai x cibai.sabri,ko ni peminat cibai ke?cuba letak gambar ko kat sini,meh aku tengok muka ko ada macam cibai ke tak.

    -jebon

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.