Skip to main content

Den tak terkejut Husam kalah.

Oleh : AdukaTaruna

Seperti yang gua tulis banyak N3 sebelum ni (lu cari la sendiri), kalau gua jadi Husam, gua akan bagi laluan kat Mat Sabu. Mat Sabu pada gua kacau daun dalam hal ni. Tiada pilihan yang ada. Sama ada parti mundur atau sokong Mat Sabu. Kalau gua Husam la.

Kalau bertanding jugak, maka jadilah macam badut ma. Gua dah cakap dah, Nash menang macam Keri punya. Apa sebab Allah takdirkan peristiwa Keri berlaku di depan lu orang semua? Sebab suruh korang kaji la. Kaji sket permainan Allah ni. Gua ada sebut pasal Nash menang macam Keri dalam N3 sebelum ni. Lu cari la sendiri. Wa pemalas ma. Haha.

Tahniah Nasha. Kita belum kiamat.

Releks beb, releks. Nasha menang ke, Hadi menang ke, still PAS ma. Dalam satu sudut, memang kalau Nasha menang pun, kalau dia nak terlalu liberal kepada UMNO pun, dia perlu melepasi AJK Pusat, Majlis Syura, ombak amarah rakyat, etc.

Tapi, dalam paa melepasi itu semua, damage telah berlaku pada PAS. Maka, secara taktikalnya, ulama bebal macam ni perlu disingkirkan. Itu dari satu sudut.

Dari satu sudut lain, maybe Nasha dan Hadi telah belajar damage yang berlaku kepada jemaah seandainya memandai-mandai nak tolong UMNO. UMNO perlu membantu kita, bukan kita yang bantu UMNO.

Kalau UMNO bantu kita bermakna kuasa tawar-menawar ada pada kita. Kita boleh arahkan UMNO guna plan kita. Tapi kalau kita bantu UMNO, maka kita jadi bodoh la. Macam babi bela dalam sangkar.

Tu pasal wa label ulama 2 orang ni jenis stupid dalam penentuan falsafah dan penentuan taktikal dan pembolehubah semasa.

Badut2 anti UMNO.

Bila peristiwa semasa ini terjadi, sepatutnya badut2 bernama Husam dan Mat Sabu perlu tahu. Jemaah 1st ma. Kehadiran lu berdua memang kompom memenangkan Nash punya. So, kalau lu berdua bertanding, lu relakan diri lu jadi clown.

Sebab tu wa melihat keadaan begitu bangang sekali. Dan gua mula mengkritik Husam dalam 2 N3 terbaru.

Husam badut.

Husam dah buat 3 kali badut.
  1. Gagal memujuk si kacau daun, Mat Sabu.
  2. Mengambil keputusan menjadi badut apabila bertanding bersama Mat Sabu.
  3. Kempen keterlaluan sedangkan realitinya lu memang tak boleh menang.
Dia macam ni la. Gua buat peristiwa contoh. Kasi otak2 level ahli PAS, perwakilan PAS faham sket. Guna binatang la, senang. Buat ni level lu orang semua.

Dalam sebuah hutan, ada pertandingan paling berprestij. Setelah peserta ditapis dengan ketat, maka 3 ekor binatang layak menyertai.

Sang Kura
Sang Arnab Gempal
Sang Arnab Kurus

Semua dalam hutan tahu, antara 3 ekor binatang ni, Sang Arnab Kurus paling laju. Tapi, sebab semua penghuni hutan jenis bodoh, yang mengikut tradisi primitif bapak2, maka, sokongan diberikan kepada pemenang terdahulu.

So, Sang Kura memang ramai penyokong walau tahu dia paling lembab. Sebab dah terbiasa begitu. Kalau tidak dah langgar budaya dan kebiasaan.

Pertandingan menetapkan kalau 2 spesis yang sama bertanding sekaligus, mereka perlu diikat kaki sesama mereka. So, sebab ada 2 ekor Arnab, maka 2 ekor itu diikat kaki mereka.

Si arnab kurus pula sepatutnya menarik diri diri. Beri laluan kepada spesis arnab gempal itu. Sebab dia degil. Degil pun degil lah, janji spesis arnab juga. Itu sepatutnya.

Lagi pun pertanding 2 tahun depan, berlaku sebelum pertandingan antarabangsa. Budaya sokong benda sedia ada, yang datang dari bapak2, sedangkan bapak2 mereka tidak diberi petunjuk, harus dialihkan kepada spesis arnab.

Jadi, di pertandingan hadapan, kura2 dah terkubur. Sokongan sedia ada kepada arnab pula. So, Arnab Kurus berpeluang. Janji alihkan budaya Kura kepada Arnab dulu.

Dah tahu memang tak boleh menang, tapi tetap keterlaluan.

Bila diikat kaki sesama arnab, memang 2-2 arnab tak boleh menang punya. So, terdesak, mula menyerang, menarik perhatian kepada penghuni hutan secara berlebihan. Ini semua dilihat sebagai badut yang terdesak.

So? Apo nak dikato?

Belajar jatuh adalah guru yang baik Husam. Lu perlu mengalami derita sebanyak TGNA untuk menjadi sehebat TGNA.

Comments

  1. Bro,

    mende dah jd.Tgk masa depan pulak.

    Perlu ke kita wat petisyen merayu nasa supaya memohon maaf pd peristiwa berkhalwat ngan UMNO dulu n bersumpah setia takan ada muqabalah 2?

    Kalau tak..wa rase sukar sikit PAS ni nak mumulih imej.Lain la kalau PAS tak perlu undi org bukan ahli pas tuk menang pilihanraya.

    ReplyDelete
  2. yg menyumbang sedikit sebyk kekalahan husam sbb blogger n yr geng le yg memuji husam mcm bijak sgt berstrategi kununnya la kan..hehehe...lain kali husam kena cari blogger yg berakhlak baik utk jd penulis kerana blogger tak berakhlak nih dia main tulis kut syok dia jer, yg buruk tentang 'tuan'nya didiam sediam-diamnya..selePAS kalah baru berani kritik dan baru leh 'agak' kata dah tau dah kalah ...hahahhaha...penulis BODOH hanya cari alasan utk justify dia cerdik...sendiri mau ingatla woii..kahkah!

    ReplyDelete
  3. Aku dpd awal setuju dgn N3 kamu dan selalu harap Husam tidak akan bertanding. Bila dia umum bertanding dan tenguk kempen Husam over skit l aku dah tak ambek pot dah tau Nasha akan menang nye lah.
    Tahniah lah ostad.

    ReplyDelete
  4. suke ria bro.kapt,hehe

    blogger bebas bukan kira
    diaorg mnyatakan pandangan masing2
    dgn bebas...
    nape bro.kapt?
    husam ada kasi bayo kat para blogger ke?
    klu ada bgtahu,
    wa pon nak jadi blogger support husam,
    klu bbayoo lah..haha

    patut AT makin kayooo,
    husam bayooo juta2 yea...hahaha
    AT lu share skit dgn wa...haha

    ReplyDelete
  5. Husam kalah, sebab lu sorang manusia paling pandai dalam dunia, orag lain semua bodo. Oresiden ke, Murshidul ke, Nasha ke, Husam ke Mat Sabu ke, apa - apa ke,

    ReplyDelete
  6. wa xde sebut pong husam bayoo kat sesape woii, sendiri baca sendiri mau ingat la ke guane? hahaha.
    apa yg penting kerjasama atara blogger dgn pemimpin idolanya, watla koling2 sket mana tau kan bila dah kenai lain jdnya bertambah mesra lai ke wat projek sama2 ke, melancung dan umarah serta ziarah sama2 ke takmo yeK?.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.