Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jun 6, 2009

Den tak terkejut Husam kalah.

Oleh : AdukaTaruna

Seperti yang gua tulis banyak N3 sebelum ni (lu cari la sendiri), kalau gua jadi Husam, gua akan bagi laluan kat Mat Sabu. Mat Sabu pada gua kacau daun dalam hal ni. Tiada pilihan yang ada. Sama ada parti mundur atau sokong Mat Sabu. Kalau gua Husam la.

Kalau bertanding jugak, maka jadilah macam badut ma. Gua dah cakap dah, Nash menang macam Keri punya. Apa sebab Allah takdirkan peristiwa Keri berlaku di depan lu orang semua? Sebab suruh korang kaji la. Kaji sket permainan Allah ni. Gua ada sebut pasal Nash menang macam Keri dalam N3 sebelum ni. Lu cari la sendiri. Wa pemalas ma. Haha.

Tahniah Nasha. Kita belum kiamat.

Releks beb, releks. Nasha menang ke, Hadi menang ke, still PAS ma. Dalam satu sudut, memang kalau Nasha menang pun, kalau dia nak terlalu liberal kepada UMNO pun, dia perlu melepasi AJK Pusat, Majlis Syura, ombak amarah rakyat, etc.

Tapi, dalam paa melepasi itu semua, damage telah berlaku pada PAS. Maka, secara taktikalnya, ulama bebal macam ni perlu disingkirkan. Itu dari satu sudut.

Dari satu sudut lain, maybe Nasha dan Hadi telah belajar damage yang berlaku kepada jemaah seandainya memandai-mandai nak tolong UMNO. UMNO perlu membantu kita, bukan kita yang bantu UMNO.

Kalau UMNO bantu kita bermakna kuasa tawar-menawar ada pada kita. Kita boleh arahkan UMNO guna plan kita. Tapi kalau kita bantu UMNO, maka kita jadi bodoh la. Macam babi bela dalam sangkar.

Tu pasal wa label ulama 2 orang ni jenis stupid dalam penentuan falsafah dan penentuan taktikal dan pembolehubah semasa.

Badut2 anti UMNO.

Bila peristiwa semasa ini terjadi, sepatutnya badut2 bernama Husam dan Mat Sabu perlu tahu. Jemaah 1st ma. Kehadiran lu berdua memang kompom memenangkan Nash punya. So, kalau lu berdua bertanding, lu relakan diri lu jadi clown.

Sebab tu wa melihat keadaan begitu bangang sekali. Dan gua mula mengkritik Husam dalam 2 N3 terbaru.

Husam badut.

Husam dah buat 3 kali badut.
  1. Gagal memujuk si kacau daun, Mat Sabu.
  2. Mengambil keputusan menjadi badut apabila bertanding bersama Mat Sabu.
  3. Kempen keterlaluan sedangkan realitinya lu memang tak boleh menang.
Dia macam ni la. Gua buat peristiwa contoh. Kasi otak2 level ahli PAS, perwakilan PAS faham sket. Guna binatang la, senang. Buat ni level lu orang semua.

Dalam sebuah hutan, ada pertandingan paling berprestij. Setelah peserta ditapis dengan ketat, maka 3 ekor binatang layak menyertai.

Sang Kura
Sang Arnab Gempal
Sang Arnab Kurus

Semua dalam hutan tahu, antara 3 ekor binatang ni, Sang Arnab Kurus paling laju. Tapi, sebab semua penghuni hutan jenis bodoh, yang mengikut tradisi primitif bapak2, maka, sokongan diberikan kepada pemenang terdahulu.

So, Sang Kura memang ramai penyokong walau tahu dia paling lembab. Sebab dah terbiasa begitu. Kalau tidak dah langgar budaya dan kebiasaan.

Pertandingan menetapkan kalau 2 spesis yang sama bertanding sekaligus, mereka perlu diikat kaki sesama mereka. So, sebab ada 2 ekor Arnab, maka 2 ekor itu diikat kaki mereka.

Si arnab kurus pula sepatutnya menarik diri diri. Beri laluan kepada spesis arnab gempal itu. Sebab dia degil. Degil pun degil lah, janji spesis arnab juga. Itu sepatutnya.

Lagi pun pertanding 2 tahun depan, berlaku sebelum pertandingan antarabangsa. Budaya sokong benda sedia ada, yang datang dari bapak2, sedangkan bapak2 mereka tidak diberi petunjuk, harus dialihkan kepada spesis arnab.

Jadi, di pertandingan hadapan, kura2 dah terkubur. Sokongan sedia ada kepada arnab pula. So, Arnab Kurus berpeluang. Janji alihkan budaya Kura kepada Arnab dulu.

Dah tahu memang tak boleh menang, tapi tetap keterlaluan.

Bila diikat kaki sesama arnab, memang 2-2 arnab tak boleh menang punya. So, terdesak, mula menyerang, menarik perhatian kepada penghuni hutan secara berlebihan. Ini semua dilihat sebagai badut yang terdesak.

So? Apo nak dikato?

Belajar jatuh adalah guru yang baik Husam. Lu perlu mengalami derita sebanyak TGNA untuk menjadi sehebat TGNA.

6 comments:

Xenan said...

Bro,

mende dah jd.Tgk masa depan pulak.

Perlu ke kita wat petisyen merayu nasa supaya memohon maaf pd peristiwa berkhalwat ngan UMNO dulu n bersumpah setia takan ada muqabalah 2?

Kalau tak..wa rase sukar sikit PAS ni nak mumulih imej.Lain la kalau PAS tak perlu undi org bukan ahli pas tuk menang pilihanraya.

kapt_shiqaqi said...

yg menyumbang sedikit sebyk kekalahan husam sbb blogger n yr geng le yg memuji husam mcm bijak sgt berstrategi kununnya la kan..hehehe...lain kali husam kena cari blogger yg berakhlak baik utk jd penulis kerana blogger tak berakhlak nih dia main tulis kut syok dia jer, yg buruk tentang 'tuan'nya didiam sediam-diamnya..selePAS kalah baru berani kritik dan baru leh 'agak' kata dah tau dah kalah ...hahahhaha...penulis BODOH hanya cari alasan utk justify dia cerdik...sendiri mau ingatla woii..kahkah!

Anonymous said...

Aku dpd awal setuju dgn N3 kamu dan selalu harap Husam tidak akan bertanding. Bila dia umum bertanding dan tenguk kempen Husam over skit l aku dah tak ambek pot dah tau Nasha akan menang nye lah.
Tahniah lah ostad.

uma said...

suke ria bro.kapt,hehe

blogger bebas bukan kira
diaorg mnyatakan pandangan masing2
dgn bebas...
nape bro.kapt?
husam ada kasi bayo kat para blogger ke?
klu ada bgtahu,
wa pon nak jadi blogger support husam,
klu bbayoo lah..haha

patut AT makin kayooo,
husam bayooo juta2 yea...hahaha
AT lu share skit dgn wa...haha

Anonymous said...

Husam kalah, sebab lu sorang manusia paling pandai dalam dunia, orag lain semua bodo. Oresiden ke, Murshidul ke, Nasha ke, Husam ke Mat Sabu ke, apa - apa ke,

kapt_shiqaqi said...

wa xde sebut pong husam bayoo kat sesape woii, sendiri baca sendiri mau ingat la ke guane? hahaha.
apa yg penting kerjasama atara blogger dgn pemimpin idolanya, watla koling2 sket mana tau kan bila dah kenai lain jdnya bertambah mesra lai ke wat projek sama2 ke, melancung dan umarah serta ziarah sama2 ke takmo yeK?.