Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 17, 2009

Kisah ulama bangang.



Oleh :
AdukaTaruna

Genetik Melayu IQ rendah ni tak paham. Memula malas layan, tapi kena bagitau gak la. Takda siapa nak tolak ulama. Takda siapa nak mansuhkan Majlis Syura yang berada dalam hiraki tertinggi PAS.

Yang nak ditolak ialah
  • Pemikiran bangang Melayu. Termasuk ulama Melayu.
  • Serahkan sesuatu itu pada ahlinya. Ulama bangang bidang politik, kena terajang tempat lain. Atau tempat yang sesuai.
  • Serahkan sesuatu itu pada ahlinya. Ulama bangang bidang mekanik kereta, kena terajang tempat lain. Jangan nak memandai2 repair kete.
  • Serahkan sesuatu itu pada ahlinya. Ulama bangang bidang juruterbang, kena terajang tempat lain. Jangan nak memandai guna kelulusan jubah pewaris nabi pandu kapalterbang.
  • Serahkan sesuatu itu pada ahlinya. Ulama bangang bidang risikan, kena terajang tempat lain. Jangan nak memandai jadi perisik.
Ulama ke, tak ulama ke, tukang bancuh simen ke, letak dia kat tempat dia. Serah bidang itu mengikut keahliannya. Terbaik di kalangan baik perlu dipilih. Islam dulu, bukan kasta ulama atau professional.

1.
Bidang pengajian Islam itu pula luas; ada bab ibadah, muamalah, siasah, tazkiyah al-nafs dan lain-lain. Apakah jika seseorang yang hanya menguasai satu bidang sahaja sedangkan tidak kemahiran dalam siyasah atau politik, layak digelar ulama yang boleh memerintah? Al-Imam al-Mawardi sendiri meletakkan salah satu dari tujuh syarat khalifah mempunyai pemikiran yang memampukannya menguruskan politik dan kemaslahatan rakyat jelata. Jika dia bergelar ulama, tetapi ‘kontang’ dalam soal ini, dia tidak layak.

2.

Apa yang menjadi masalah adalah jika seseorang jahil atau tidak mahir pentadbiran dan siyasah tetapi ingin memerintah. Sekalipun dia memakai gelaran ‘ulama’ ataupun professional. Justeru itu, Nabi s.a.w bersabda kepada sahabah baginda yang soleh dan warak Abu Zar al-Ghifari :

“Wahai Abu Zar, Sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat nanti adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tuntutannya.” (Riwayat Muslim).



3.
Namun Khalid bin al-Walid r.a. sekalipun Nabi s.a.w. pernah menegur dan membantah beberapa tindakannya yang melanggar disiplin peperangan yang digariskan oleh baginda, tetap baginda pilih mengepalai tentera Islam dan menggelarnya sebagai pedang Allah. Ini kerana kemampuan yang dimiliki Khalid tidak dimiliki oleh sahabat-sahabat lain, sekalipun mereka lebih berilmu dan dekat dengan Nabi s.a.w dibandingkan Khalid.


4.

Al-Imam Ibn Taimiyyah dalam Al-Siyasah al-Syar`iyyah fi Islah al-Ra`iy wa al-Ra`iyyah menyebut: “Apabila dua orang, salah seorangnya lebih amanah dan seorang lagi lebih kuat (mampu) maka hendaklah didahulukan yang lebih bermanfaat untuk jawatan berkenaaan dan paling kurang mudharatnya bagi jawatan tersebut. Maka dalam mengepalai peperangan, yang kuat dan berani -walaupun padanya ada kejahatan- diutamakan dari lelaki yang lemah dan tidak berkemampuan walaupun dia seorang yang amanah.

UMNO sokong ulama = Bush sokong Islam Hadhari.

6 comments:

Anonymous said...

Faktapada akhir zaman Allah akan tarik balik ulama2 yang ada ni satu persatu.hinggalah tiada lagi orang yang memimpin agama dan menasihati amal makruf nahi mungkar.dimasa itulah manusia akan jadi porak peranda.maksiat teramat banyak,moral lingkup,masyarakat xtau nak rujuk kat sape perkara yang mencakupi kehidupan.

Confirm,
aku rasa orang macam Aduka Teruna ni lah yang akan menyelamatkan keadaan masa tu.dia akan dijadikan rujukan manusia ketika tu.sebab otak dia bergeliga dan segenap segi boleh menyelesaikan masaalah manusia dengan cara yang amat sistematik sekali.dimasa tu,agama tidak lagi menjadi way of life pada umat islam.Aduka Teruna boleh menyelesai dan menyelamatkan manusia dengan teori dan kecerdikan otaknya.

jadi dengan revolusi yang menjadi tanda2 penyelamat akhir zaman ini,saya menyeru manusia yang xsuka ulama supaya menubuhkan Kelab Anti Ulama SeMalaysia.Aduka akan menciptakan 1 hari yang dianggap hari kelepasan AM dalam setahun.hari kelepasan am itu,disarankan umat islam yang anti ulama mengadakan perhimpunan dibandar2 seperti diutara ditetapkan di IPOH.di Timur,Kuantan.di barat,KL.di selatan,Johor baru.orang ramai dinasihatkan memakai baju yang ditempah daripada butik Aduka_keramat collection yang memaparkan ayat2 tentang keburukan ulama dan kelemahan ulama dari zaman nabi hinggalah kini.banner2 hendaklah wajib memaparkan perkataan 'Hidup Aduka Teruna'.pencinta2 aduka bolehlah memaparkan perkataan lain mengikut kreativiti tetapi perkataan hidup aduka mestilah terpapar di baju tu.

ConclusionOleh sebab itu,Marilah bersama2 membanteraskan ulama.jumpa ulama,kita ludah muka dia.bila ditanya,kenapa diludah?.masa tu

masing2 kena berteriak, HIDUP ADUKA TERUNA!!! hancur ulama.


Jinnatiwannas

Anonymous said...

percayalah cakap wa duka... takda siapa pun yang dapat tolak hujah lu.. tp lu akan dapat maki sebab maki lu tenggelamkan hujah.

apapun, tiada siapa yang dapat tolak hujah lu..

Anonymous said...

ADUKA SAID
"Ulama ke, tak ulama ke, tukang bancuh simen ke, letak dia kat tempat dia. Serah bidang itu mengikut keahliannya"

Kalau ko kata camtu,ko suruhlah mahadey jadi doktor gigi.cabut gigi kat klinik tu.xpayah sibuk2 terbabit dalam pemerintahanlah.sedangkan mahadey ada jasa gak pada negara.aku bukan nak menyebelahi mahadey tp urusan pentadbiran ni hendaklah diberi kepada orang yang berkemampuan dan boleh menjalankan apa yang islam nak dan apa yang nabi nak.walaupun mahadey banyak menyumbang pada kerosakan islam.habis,sape lagi kalau bukan pemimpin islam yang boleh menjalankan amanah dan boleh mempraktikkan ajaran yang di gezetkan dalam quran?.bukankah mereka yang tau selok belok quran dan hadis?orang itu adalah ulama.tapi bila disebut ulama sudah tentu aduka akan menyinga.tapi itulah hakikatnya dizaman yang penuh fitnah ini.

-zinngo

Anonymous said...

tulah dah bangang taknak belajar..
sorry bahasa kasar nilah golongan bangang

Memang kau kata kau tak tolak ulama'. Tapi antara elemen PAS yang penting ialah kepimpinan ulama'.

Kau nak bawak contoh dan fakta2 tu kau ingat ilmu agama masyarakat sekarang tu macam zaman sahabat2 ke.

Oleh kerana ilmu,iman dan amal masyarakat sekarang dah tak macam zaman Rasullullah, formula terbaik untuk mengembalikan masyarakat kepada Islam ialah kepimpinan ulama'.

Kalau rasa gerakan Islam yang macam kau utarakan tak semestinya ulama' memimpin tu gerakan yang baik kau pilah buat parti2 baru yang berasaskan Islam.

Contoh terbaik macam PKR (dan UMNO kalau kau suka), ada beberapa kerat yang ilmunya bertaraf ulama' contohnya bekas Mufti P.Pinang, Dr Badrul Amin dan sebagainya. Tengok lah apa jadi, bila ulama' tidak diberi tempat yang tertinggi.

Kau nak bagi contoh Abu Zar (r.a) pehal.. pengganti dia pun pilihan Rasullullah S.A.W

Jadi tak salah nak terus memegang prinsip kepimpinan ulama' malah lebih selamat. Kalau tak setuju ahlan wasahlan pi masuk parti lain, atau kau sendiri jadi ulama' pi mesyuarat kat Majlis Syura.

Cara kau membangangkan DNA Melayu, tu maknanya kau sendiri songsang dan bodoh. Kalau macam tulah pemikiran orang2 Korea, Jepun menerima seadanya kekurangan genetik dia orang berdasarkan keadaan semasa (contohnya sewaktu kehebatan ilmu di Baghdad) tak majulah dia orang, kerana asyik menyalahkan genetik dia orang.

Contoh paling mudah untuk orang yang seolah-olah sekular macam kau ialah pertandingan trek dalam Olimpik atau kejohoanan bertaraf dunia. Dulu sorang pun tak percaya orang Asia boleh menang mas untuk acara 100m atau 110m lompat pagar. Tapi kalau ikutkan teori bangang kau.. memang ler semua orang Asia dari China akan menerima takdir dia orang tak boleh lawan orang2 bergenetik Afrika yang tegap dan sasa dan menguasai acara 100m,200m dan sebagainya.

Maaf ler aku terpaksa lawan guna perkataan "bangang" untuk kau, lebih2 lagi kalau dah menghina ulama'

aponakkata

Anonymous said...

adukateruna haram jadah nak mampus..haram jadah!...

Anonymous said...

doakan semoga Aduka dilaknat!!!! amin