Skip to main content

Kisah ulama bangang. (2)

ADUKA SAID
"Ulama ke, tak ulama ke, tukang bancuh simen ke, letak dia kat tempat dia. Serah bidang itu mengikut keahliannya"

Kalau ko kata camtu,ko suruhlah mahadey jadi doktor gigi.cabut gigi kat klinik tu.xpayah sibuk2 terbabit dalam pemerintahanlah.sedangkan mahadey ada jasa gak pada negara.aku bukan nak menyebelahi mahadey tp urusan pentadbiran ni hendaklah diberi kepada orang yang berkemampuan dan boleh menjalankan apa yang islam nak dan apa yang nabi nak.walaupun mahadey banyak menyumbang pada kerosakan islam.habis,sape lagi kalau bukan pemimpin islam yang boleh menjalankan amanah dan boleh mempraktikkan ajaran yang di gezetkan dalam quran?.bukankah mereka yang tau selok belok quran dan hadis?orang itu adalah ulama.tapi bila disebut ulama sudah tentu aduka akan menyinga.tapi itulah hakikatnya dizaman yang penuh fitnah ini.

-zinngo
Bukan begitu tafsiran maksud 'bidang' gua tu ma. Takan benda asas macam ni gua perlu buat nota kaki kot. Letih la. Kalau macam tu, bidang politik hanya boleh dianggotai oleh jurusan sains politik jer la. Adeh.. otak Melayu.

Jurutera, peguam, semua haram berpolitik. Hatta jadi ketua kampung pun tak boleh. Takan benda ni gua kena letak nota kaki kot dalam setiap penulisan gua. Cet..

Kalau Doktor macam Mahathir tu power dan bijak, letak la dia as PM. Cantek dah tu. Tapi kena ada Majlis Syura la supaya bijak dia tu dikawal Islam. PM Malaysia bawah Majlis Syura. Cantek tak? Apa2 yang Mahathir nak buat, anytime Majlis Syura boleh batalkan.

Ini letak ulama baghal Hadi as PM, Presiden, atas konsep apa? Konsep jubah pewaris nabi. Bidang tu bukan ikut jurusan atas kertas universiti, wahai otak Melayu.

Bidang itu ialah bakat dan kemampuan dan keupayaan dia dalam satu-satu tajuk itu.

Mati la gua kena buat kurungan, kena buat nota kaki. Bila berhujah, manjang kena turun level. Isi A tak selesai, kena pulak selesaikan bab asas dulu.

Comments

  1. x payah la lu nak bukak thread pasal nie.. post je la kat comment tu.. huahua

    ReplyDelete
  2. kahkahkah.. wa tak penah letak komen wa kat blog ni.. tapi kali ni wa terasa sangat nak letak.. wa gelak beguling pasai ni je... siol la lu aduka...

    Mati la gua kena buat kurungan, kena buat nota kaki. Bila berhujah, manjang kena turun level. Isi A tak selesai, kena pulak selesaikan bab asas dulu.

    ReplyDelete
  3. AT
    wa rasa lu kene turun level
    utk selesai bede asas ni...
    pjuangan lu x selesai lagi tu..haha

    ni kat blog lu je,
    kan forum belum lg tu...haha

    ReplyDelete
  4. Apa yg ko nak sampaikan tu memang xsampai kat semua org.. Ko kena tau tahap pemahaman pembaca xsama. Ko kena belajar 'user friendly'kan penulisan & idea2 yg nak ko sampaikan spy org xslh faham.

    ReplyDelete
  5. maaf la cakap ye....level AT sudah jauh di depan...ramai fanatik dan taksub PAS berkeliaran di blog dgn hujah2 tadika...asyik2 nak suh ulamak di depan...no hal kalau dia berkemampuan mcm TGNA..tp xramai dah macm TGNA..di kelantan sdri pun yah nak cari pengganti sebijak TGNA dlm siyasah

    ReplyDelete
  6. memang susah nak menyedarkan golongan jumud ni..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.