Skip to main content

Dramatiknya Barca vs Chelsea

Oleh : AdukaTaruna

Mula-mula sekali, dalam kita bergurau-senda, cakap2 bola, belasah sini-sana, wa pulun lu, lu pulun wa, kita jangan lupa sokongan yang perlu kita berikan kepada rakyat Perak yang kesulitan. Hari ni hari mereka, esok lusa entah bila hari kita pula.

Kesian beb. Ibu2, anak2 yang tak tahu kerajaan mana yang perlu sign borang ni, luluskan bantuan itu, mengadu problem, etc. Kita nak bantu cane? Kita hanya ada undi 5 tahun sekali jer. So, wa harap, sama ada yang berbulu dengan wa, yang menyokong wa, sumbangkan berapa yang mampu kepada tabung blogger Perak.

Kita hanya ada kuasa media. Blogger Perak orang macam kita beb. Takda pangkat, takda gaji. Berjuang demi rakyat mereka sendiri. Berjuang demi harga diri. So, itu jer la setakat ni yang kita mampu.

Barcelona vs Man U.

Ok. Skang kita cakap bab lagha pulak. Ngeeee.

Wa ramal dah. 50-50. Memang sukar. Analisis, xda. Haha. Meriah rumah gua beb, walau gua dgn adik gua jer tgk bola. Nasib baik gua tak tinggal sebelah rumah xenan. Kalau tak mau salam Kemunting gua. Haha.

Adik gua ramal Chelsea menang. Gua ofkos la harap Barca. Tapi, defend takdo ma. Terpaksa pulak Yaya main defend tengah. Dah takda stopper. Tu la antara gua rasa tak kompiden tu. Nak pulak manager Barca budak umo 31.

Bila takda stopper / defensive midfield yang berkualiti, sebarang muntahan bola dari kawasan penalty, boleh menjadi punca gol. Chelsea ada Michael Essien. Barca? Letak Keita. Tak cukup kualiti untuk team Barca beb. Bla, bla, bla..

Diringkaskan, kalau Chelsea berjaya ambil kesempatan kekurangan Barca, maka, mereka akan berjaya sehingga mampu beroleh perbezaan 2 gol.

Tapi kalau Barca tetap berupaya kawal kelemahan mereka, walau kelam-kabut, ia akan menang tipis hanya satu gol. Ramal gua lah. Keputusannya memang tipis sungguh. Haha.

Paling gua kelakar Cole yang digembar-gemburkan hebat utk sekat Messi. Wakakaka. Ingat player cap EPL ke Messi tu. :p

Pengadil.

Mutu pengadilan, standard Malaysia. Sampai visual paparkan nama pengadil tu. Haha. Wa rasa pengadil dari EPL ni. Rasa gua la. Sebab tahap2 pengadil macam ni jer C.Ronaldo boleh cari makan.

1. Abidal tak patut kena red card. Kuning jer. Sebab touching dia minima sgt. Dia just nak ambil side belah kanan lawan. Kan ke abidal tu kidal. So, dia boleh sliding tackle.

2. Sepatutnya Chelsea dapat penalty. Pique kena tangan depan2 mata. Tu bukan ball hand, tapi hand ball. Cuma pengadil tertekan sebab dah terbagi red card kat Abidal.

Bertemu Man U.

Susah beb. Sir Alex ni paling berpengalaman berdepan team sekuat Barca. Barca pulak ntah berapa yang boleh main. Man U pulak selesa sebab lawan team bebudak. Tak banyak injured, kena card, etc.

Manager Barca pulak mentah lagi. Kompom dia main mcm biasa Barca main. Ganas, laju, ghairah dan menyerang. Memang kena la dgn orang tua Alex tu. Huhu.

Man U tidak akan memperjudikan nasib dengan main secara open. Kompom akan ada 2 lapis pertahanan. Bertahan. Line defend akan rendah dan hampir dengan keeper. So, memang takda peluang thru pass (cani ke ejanya). Rembat dari jauh pun tak munasabah kecuali bola muntah.

Ronaldo akan keseorangan kat atas. Hancur harapan gua nak tgk Ronaldo the poyo boy vs Abidal.

So, ramalan Tok Bomoh final Barca vs Man U lama dulu adalah tepat. Boleh la Tok up pengeras lepas ni. Ngeeee....

Comments

  1. Memang classlah hang punya analisa... aku ingat nak pakai untuk buat anak aku cakap kat aku... tererlah papa...

    ReplyDelete
  2. Lu hingat manager Barca tu sape? Pep Guardiola beb! Tak kenal jgn sokong barca...umur 31??bior betul bro...sehingat aku masa dia kena singkir dr barca dulu (2000)umur dia dh nak cecah 30. masa tu Xavi,puyol belasan tahun lg dlm skuad remaja barca. Etoo plak 16thn, masa tu dia ngan club simpanan Mallorca. Pep G'diola pernah jadi kapten Spain...

    ReplyDelete
  3. Wa plak puas dapat jerit x mau2 nye masa gol barca tuh..haha
    tapi messi main xbest ah..eto'o pun x perform..bola asek kat kaki iniesta je..nasib mamat tu cool je control bola...
    anyway, disebabkan ramalan wa x tepat, wa malas nak ramal final..haha
    wa akan percaya lu bulat2 je..

    yang benar,
    -orang jauh-

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.