Skip to main content

Bacaan suami sahaja (18sx)

Oleh : AdukaTaruna

Wa tahu, wak Albanjari, pakar perbidanan lelaki dunia bloggers adalah org no 1 baca N3 wa ni. He. Bukan apa beb. Ni ha, wa nak luahkan hati wa la. Walau medium wa ciput jer, tapi wa tetap cakap la.

Tak sampai seminggu beb. Mati lagi seorang seorang ibu kita. Hamil plak tu. Adeh... Masalah peragut. Pembolehubah banyak ma. Sistem pendidikan, ekonomi, hudud, etc. So, memang nak selesaikan masalah ni jauh, panjang, rumit dan berliku.

Kepada suami2, yang mempunyai isteri yang selalu menggunakan motor, wa cadangkan, laburkanlah sedikit peruntukan untuk keselamatan isteri. Wa tahu, kebanyakan kita ni kategori sederhana. Kalau kaya, isteri tak naik motor beb. Naik Honda Jazz.

Tapi belanjalah sedikit duit. Beli la benda alah ni. Dalam GMP wa tak tau apa namanya. Kotak Simpanan Barang Untuk Motor Yang Berada di Belakang. Ni kot dalam GMP. Dalam PPSMI lagi la wa tak tau.

Suruh isteri kita sentiasa letak beg dalam benda alah ni. Kalau kena ragut pun, kena ragut time dia parking jer. Jangan la letak beg dalam bakul kat depan tu. Beg hilang, walau sulit, takpa ma. Ni dah sampai nyawa ni beb.

Isteri plak, jgn pemalas. Jangan sambil lewa. Kita bukan duduk kat Iran. Kita duduk kat Malaysia ma. PDRM habiskan 20 juta peruntukan nak jaga UMNO dalam satu2 pilihanraya, tapi nak jaga lu orang, g mati la.

Disiplin dan istiqomah dalam menjaga keselamatan. Rutinkan tabiat. Sentaiasa letak beg duit, walau hanya ada seposen dalam tu, di dalam benda alah ni. So, taklah kena ragut on the way. Sampai2kan la benda ni kepada semua suami...

Comments

  1. kak jie pun kena ragur 31/3 baru ni..tergolek dog , luka sana sini..nasib baik dah kawen..kalau tidak sure duit hantaran dapat diskaun .

    :)

    time tu tak bawa beg duit pun, dalam kocek ada 2-3 ringgit...

    taktik dia...langgar dulu....baru tgok apa habuan yg dia ada.


    g balai buat report.... polis tu ckp len kali jgn jalan sorang2....jadi..len kali kak jie nak p hantar anak sekolah nak buat rombongan cik kiah.

    nak ikut?

    ReplyDelete
  2. caner la tak kena ragut mokcik2 jaman skarang nih. poie pasar ikan je mcm nak gi shopping kat Harrods atau Barney's. pakai kasut pon kasut Prada atau Nine West atau paling koman pun Gucci yg tumit 2 inci.. nak lari pon susah.. nak sepak angkat kaki sebelah je kompom tegolek dog sbb kasut runcing sgt.. ce tgk makcik2 ke bakal makcik ke nak pi pasar.. beg tangan umak ai... bekilat2 beb.. kalu takat gi pasar ke nak shopping ke, bwk je la dompet kecik, senang nyelit dlm poket suar ke poket baju kurung ke..

    nih bukan sume la tp mmg ada sesetgh makcik n bakal makcik mnarik perhatian peragut.. pakai bj melebih2.. menarik perhatian org jahat la tu.. org jahat susah kite nak nasihat.. nak wat camno.. tepaksa la kita ajar sket makcik n bakal makcik ni supaya mengelak dr menjadi mangsa...

    ReplyDelete
  3. rupanya penyayang dak AT ni..wakaka

    -orang jauh-

    ReplyDelete
  4. dia tgh carik calon tu.kena lah tunjuk ikon bakal suami penyayang.hahaha

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.