Skip to main content

Hujah pro GMP

Mula2 lu kena baca N3 ni dulu.

Dalam dunia intelek terbuka, untuk satu2 tajuk yang dibincangkan, hujah perlu ditumbangkan hujah. Hujah A dengan hujah A. Hujah B dengan Hujah B.

Kalau kita tegakkan hujah A, tapi dibalas dengan kata2 yang tak mampu nak berhujah, macam ni :

"Lu tak tau apa2."
"Lu ni lagho."
"Aku malas cakap dengan mu."

Bermakna tiadalah proses penumbangan Hujah A dengan Hujah A. Atau kata lain, tak terkata apa lah. Haha. So, mari kita lihat hujah pro GMP terhadap N3 tersebut.

1.
aduka serius wa cakap bahasa bukan bidang lu. malah lu tak tau apa2 pun tentang perkembangan bahasa.


2.
lu pun byk perjuangan lu yg tak selari ngan agama. cth buang masa ngan bola. lu prihatin ngan bola takpa, org prihatin ngan bahasa lu hujah macam2 dosa besarlah, nerakalah. kalau wa jadi lu wa padam ulasan yg dibuat pada tajuk ni. memang tak bermutu langsung.


3.
lu minat bola gila2 tak pernah rasa pun lagha, buang masa. ada org marah lu punya minat wpun minat lu tak mberi sumbangan pada masyarakat? apa sumbangan lu dlm bidang sukan? ada tulis buku tentang bola?
habis, kenapa lu anti org bahasa?. lu boleh tak jgn kacau gmp dan pejuang bahasa? kalau lu melayu spesis malas tak minat kembangkan bahasa dan budaya baik lu diam. tuhan izinkan pejuang2 bahasa hidup di muka bumi ni. mereka jauh lebih berjurus drp lu. mereka menulis dan mencatat. lu catat apa? lu tu taksub bi madey berjaya dakwah lu. sampai bila2 pun lu tak nampak isu bahasa ni. abis2 pun lu hujah dosa ngan neraka. tapi hal2 dunia lain takda pulak hujah sedemikian. kalau bab sukan sanggup tukar genetik walhal bukan berdosa pun tak terer sukan.

Cet. Ni apa da citer pasal lagha, pasal bola. Rujuk perjalanan hujah tu la. Ngee..

Comments

  1. Haha Melayu bro.

    Hujah A kalah, sibuk cite B. Hujah B kalah, sibuk cite C. Lari sana sini yg penting menang, x nak ngaku salah tu walaupun jelas salah, haha.

    ReplyDelete
  2. haha..
    tu sal forum x leh selesai...haha
    jenuh pusing...haha

    apa2pon,
    bg wa
    forum just asak bakat utk
    bhujah..

    wa setuju dgn lu dlm tajuk ni..hehe

    ReplyDelete
  3. cakap lah macam mana pon, orang spesis ni xkan faham punya..
    orang2 mcm ni yg buat wa malas nak berhujah..
    selalu wa bagi diorg menang je..haha
    serious beb, penat layan diorg...
    utk org2 yg berkenaan, tlg lah ubah 1 benda je dalam hidup..
    cuba terima pendapat orang lain..
    wa xsuruh lu orang setuju, tapi dengar dan terima dulu..
    sebab ape si AT ni still nak layan org2 mcm nie?? sebab AT ni jenis terima dulu pendapat org..setuju tuh nanti dulu..bila lu terima, baru lah orang ada perasaan nak layan lu orang..
    haha mesti AT tersengih2 wa puji dia..haha
    wa x sepanatik mcm si fanatik tau..

    -orang jauh-

    ReplyDelete
  4. 'setiap minit satu istilah (sains)muncul dan dicipta. semua bukan dlm bm ...' hujah ni memang susah nak lawan. sebab hujah tipu. jadi hujah tipu menang.
    susah nak menang hujah ngan org yg tak faham analogi (kang marah aku pulak guna perkataan ni) org nak pertahankan kepentingan dia pilih ikut arus. dia yg kona nak tukar istilah arab ke bm pulak. isunya bi bukan ba. tapi paling ntah apa2 ikut islam versi dia, bahasa 'bangang' ditenggelamkan guna yg terbaik, terpantas, termaju. org yg tuntut ilmu btahun2dlm bidang bahasa belum pernah wujud istilah 'bahasa bangang' dia yg takda sijil linguistik pun, yg baru pandai cakap separuh2 dah jadi jaguh, pakar. modalnya cuma air liur yg banyak, otak putar alam dan semangat utk menang hujah. tipu pun takpa. janji bombastik. hahaha

    ReplyDelete
  5. Kalau benak dah dirasuk bahasa Inggeris begitulah jadinya. Dah tak tahu hak diri sendiri. Benak tertawan inilah yang jadi masalahnya...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste