Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 15, 2009

Hujah pro GMP

Mula2 lu kena baca N3 ni dulu.

Dalam dunia intelek terbuka, untuk satu2 tajuk yang dibincangkan, hujah perlu ditumbangkan hujah. Hujah A dengan hujah A. Hujah B dengan Hujah B.

Kalau kita tegakkan hujah A, tapi dibalas dengan kata2 yang tak mampu nak berhujah, macam ni :

"Lu tak tau apa2."
"Lu ni lagho."
"Aku malas cakap dengan mu."

Bermakna tiadalah proses penumbangan Hujah A dengan Hujah A. Atau kata lain, tak terkata apa lah. Haha. So, mari kita lihat hujah pro GMP terhadap N3 tersebut.

1.
aduka serius wa cakap bahasa bukan bidang lu. malah lu tak tau apa2 pun tentang perkembangan bahasa.


2.
lu pun byk perjuangan lu yg tak selari ngan agama. cth buang masa ngan bola. lu prihatin ngan bola takpa, org prihatin ngan bahasa lu hujah macam2 dosa besarlah, nerakalah. kalau wa jadi lu wa padam ulasan yg dibuat pada tajuk ni. memang tak bermutu langsung.


3.
lu minat bola gila2 tak pernah rasa pun lagha, buang masa. ada org marah lu punya minat wpun minat lu tak mberi sumbangan pada masyarakat? apa sumbangan lu dlm bidang sukan? ada tulis buku tentang bola?
habis, kenapa lu anti org bahasa?. lu boleh tak jgn kacau gmp dan pejuang bahasa? kalau lu melayu spesis malas tak minat kembangkan bahasa dan budaya baik lu diam. tuhan izinkan pejuang2 bahasa hidup di muka bumi ni. mereka jauh lebih berjurus drp lu. mereka menulis dan mencatat. lu catat apa? lu tu taksub bi madey berjaya dakwah lu. sampai bila2 pun lu tak nampak isu bahasa ni. abis2 pun lu hujah dosa ngan neraka. tapi hal2 dunia lain takda pulak hujah sedemikian. kalau bab sukan sanggup tukar genetik walhal bukan berdosa pun tak terer sukan.

Cet. Ni apa da citer pasal lagha, pasal bola. Rujuk perjalanan hujah tu la. Ngee..

5 comments:

lelaki_ini said...

Haha Melayu bro.

Hujah A kalah, sibuk cite B. Hujah B kalah, sibuk cite C. Lari sana sini yg penting menang, x nak ngaku salah tu walaupun jelas salah, haha.

uma said...

haha..
tu sal forum x leh selesai...haha
jenuh pusing...haha

apa2pon,
bg wa
forum just asak bakat utk
bhujah..

wa setuju dgn lu dlm tajuk ni..hehe

Anonymous said...

cakap lah macam mana pon, orang spesis ni xkan faham punya..
orang2 mcm ni yg buat wa malas nak berhujah..
selalu wa bagi diorg menang je..haha
serious beb, penat layan diorg...
utk org2 yg berkenaan, tlg lah ubah 1 benda je dalam hidup..
cuba terima pendapat orang lain..
wa xsuruh lu orang setuju, tapi dengar dan terima dulu..
sebab ape si AT ni still nak layan org2 mcm nie?? sebab AT ni jenis terima dulu pendapat org..setuju tuh nanti dulu..bila lu terima, baru lah orang ada perasaan nak layan lu orang..
haha mesti AT tersengih2 wa puji dia..haha
wa x sepanatik mcm si fanatik tau..

-orang jauh-

Anonymous said...

'setiap minit satu istilah (sains)muncul dan dicipta. semua bukan dlm bm ...' hujah ni memang susah nak lawan. sebab hujah tipu. jadi hujah tipu menang.
susah nak menang hujah ngan org yg tak faham analogi (kang marah aku pulak guna perkataan ni) org nak pertahankan kepentingan dia pilih ikut arus. dia yg kona nak tukar istilah arab ke bm pulak. isunya bi bukan ba. tapi paling ntah apa2 ikut islam versi dia, bahasa 'bangang' ditenggelamkan guna yg terbaik, terpantas, termaju. org yg tuntut ilmu btahun2dlm bidang bahasa belum pernah wujud istilah 'bahasa bangang' dia yg takda sijil linguistik pun, yg baru pandai cakap separuh2 dah jadi jaguh, pakar. modalnya cuma air liur yg banyak, otak putar alam dan semangat utk menang hujah. tipu pun takpa. janji bombastik. hahaha

awangmamat said...

Kalau benak dah dirasuk bahasa Inggeris begitulah jadinya. Dah tak tahu hak diri sendiri. Benak tertawan inilah yang jadi masalahnya...