Skip to main content

Sampai kiamat la Melayu mundur.

Sebagai langkah pertama:

- Rais mesti mengharamkan terus bahasa Inggeris dari semua rancangan dalam bahasa Melayu di radio dan TV Malaysia.

Tu dia. Haramkan terus bahasa Inggeris. Hahaha. Sedar diri sket la bro. Berpijak di bumi nyata. Kalau genetik Melayu ni hebat, lain beb.

Ini, cadangan dia nak haramkan pun guna word Inggeris. Radio dan TV. Tak malu. Abjad2 yang dia tulis pun dia tak sedar bukan Melayu punya tu. Kah kah kah. Melayu always tak sedar diri. Nak haramkan, haramkan semua la.

Meh kita dengar hujah pencinta Bahasa Melayu pulak. Ngeee..


- Jika ada menteri, ketua-ketua jabatan, tokoh-tokoh korporat bercakap dalam bahasa Inggeris, tiap perkataan dan ungkapan mesti dialih bahasa ke bahasa Melayu.

Siap alih bahasa ni beb. Kah kah kah. Time word Inggeris jer, terpaksa upah pelakon suara latar plak. Haha. Dah suara pun berbeza.

Ish.. bodohnya Melayu sekor ni. Mesti orang _____ ni ni. Wakakaka. Mati gua kena belasah dengan orang jauh kang.


- Amaran kepada penulis-penulis skrip drama dan penerbit-penerbit mereka supaya menggunakan bahasa Melayu yang betul dalam karya mereka.

Ha. Elok lah. Biar ayat skema semua. Dah macam teater bangsawan lama. Siapa nak tgk? Iklan pun akan kurang. Jadilah RTM mendefisitkan duit rakyat. Sepatutnya boleh kaut untung.

"Saudara, bolehkah saya mengajak saudara pergi ke kedai di seberang sana untuk seketika?"

Kah kah kah. Lu bayangkan drama RTM dialog macam ni. Sepatutnya drama filem akan dilakukan atau digambarkan sedaya upaya real untuk satu-satu situasi. Kalau filem / drama masa kini, ayat, pakaian, budaya haruslah untuk masa kini. Kalau filem / drama untuk alien, semua keadaan haruslah teliti untuk dunia alien tu.

Kalau nak ikut falsafah Melayu otak bersaiz kecik ni, memang sampai kiamat pun tak dapat nak kenal pasti pembolehubah. Hehe..


- Keadaan sudah teruk sehinggakan penceramah agama dan chef-

chef rancangan memasak pun rasa tidak sah kalau tidak bercakap rojak Melayu-Inggeris.

Dalam Al-Quran cakap dosa besar dan neraka selama-lamanya kalau cakap Inggeris atau Bahasa Melayu pupus ke bertukar Bahasa Inggeris.

Deyy.. Melayu bodoh. Ikut Islam la. Universal ma. Kalau bahasa Azazil cipta tu lebih relevan dan menenggelamkan bahasa Melayu yang bangang ni, lebih afdal kita guna yang terbaik, terpantas, termaju.


- Mesti melakukan pembersihan bahasa Inggeris atau English cleansing dengan segera dan sungguh-sungguh tetapi bahasa Inggeris terus dibenarkan dalam rancangan-rancangan bermutu yang dibeli dari Discovery Channel atau National Geographic itu pun kalau tidak dapat dibuat alih bahasa ke bahasa Melayu.

Aik. Tadi kata haramkan terus. Napa tak alihsuara. Dewan Bahasa dan Pustaka nak kejar setiap istilah dari saintis dunia untuk diterjemah ke bahasa Melayu? Setiap minit satu istilah muncul dan dicipta. Semua bukan dalam bahasa Melayu, sebab Melayu 'mana ada' saintis. Spesis bangang beb.

Lu suruh GMP tu kejar dulu setiap istilah tu la kalau mampu. Kalau ikut Islam kan senang. Setiap bidang kena serahkan pada ahlinya. Ada ke Metematik dan Sains diserahkan pada A. Samad Said. Itu sasterawan la. Haha. Bodoh gile genetik Melayu ni.


- Mendaulatkan semula TV1 sebagai saluran hanya dalam bahasa Melayu, TV2 dalam bahasa Mandarin dan Tamil. Biarlah Astro dan stesen-stesen satelit luar negara mendaulatkan kedua-dua bahasa ini.

Yang ini gua setuju la. Boleh juga itu macam. Tapi kalau senang, cakap jer TV1 untuk Melayu2 bodoh. Yang dok kampung2, yang takda sumber kedua, etc. Haha.


- Mengarahkan segera Warta Perdana dibawa balik ke jam 8 malam.

Apa yang lu sibuk2 jam 8 tu? Kalau tak leh bersaing dengan jam 8 media yang lebih maju, elok la target penonton yang boleh ada jam 9.

Motif gua nak cakap, jam bukan sentimen atau maruah. 8 ke 9 ke bukan isu maruah. Bodoh Melayu ni. Jam perlu dipandang dalam sudut taktikal rebut penonton ke, taktikal rebut untung ke, pengurusan syarikat berkenaan ke.

Ini apa la soal sentimen maruah jam 8. Ntah apa2 la perjuangan orang Melayu ni. Melampau bangang.


- Setelah selesai di RTM, Rais mesti meluaskan kempen bahasa Melayu ini ke TV3, TV7, TV8 dan TV9.

Cantet. Biar semua TV mundur macam RTM.


- Berunding dengan Dewan Bahasa dan Pustaka untuk melaksanakan sistem denda setiap perkataan dan ungkapan bahasa Inggeris yang ‘terlepas’. Kalau dalam drama, pelakon, penulis skrip dan penerbit drama itu akan didenda RM100 satu perkataan atau RM1,000 satu ungkapan yang digunakan. Kempen ini juga boleh diluaskan ke sektor filem Melayu.

Hahahaha. Sampai ke sini pro GMP ni beb. Wakakakaka. Gua tak rela keturunan gua sesempit dan sebangang ni. Minta jauhkan ya Allah.


Hanya dengan kempen ini kita rakyat Malaysia boleh merasa bangga seperti orang Perancis yang tidak akan melayan pelancong yang hendak tunjuk gagah dengan bahasa Inggeris.

Ramai rakyat Malaysia menceritakan mereka dilayan kalau cakap bahasa Melayu di kedai-kedai di Paris tetapi tidak dipedulikan kalau cakap Inggeris.

Ikut dan pilih rujukan bab sentimen. Melayu dengan sentimen memang tak dapat dipisahkan. Cuba la ikut Perancis bab lain. Bab laju lahirkan saintis2. Nisbah saintis dia dengan rakyat dia macamana.

Bila saintis tinggi, banyak dan berkebolehan, dia boleh cipta datau jumpa ilmu2 baru dan catit dalam bahasa mereka sendiri. Peduli apa dengan Bahasa Inggeris.

Tapi Melayu? Dah la bangang tak dapat jumpa ilmu2 baru. Marah pulak kat bahasa orang cerdik yang jumpa ilmu2 tu. Kah kah kah. Tak terbayang bodohnya pro GMP ni.

Nasib baik tak paksa ulama Melayu tukar istilah Arab dalam ilmu Islam kepada bahasa Melayu. Tak meraban ulama Melayu nak cipta istilah sebagai terjemahan? Dah la ulama Melayu pun sama lembab dan bodoh. Kuang3.

Panas beb. Panas. Kita tgk hujah pro GMP pulak lepas ni. Hahaha.


Comments

  1. Pernah satu ketika sang lipas mengkritik pemikiran sang gajah. Maka dikatakan sang alim, walau sehebat mana pun pemikiran sang lipas ia tetap di tahap minda lipas.

    Yang tentunya tidak sama dan tidak pernah sama dengan minda sang gajah.

    Kiasnya, si jahil bahasa dan kemanusiaan tetap tidak nampak akan keupayaan dan kemampuan yang nak dilakukan di televisyen.

    Yang bertujuan mewujudkan televisyen yang beracuan tempatan dan bukan disampahi gejala asing. Hanya pengotor sukakan sampah ini.

    ReplyDelete
  2. aduka serius wa cakap bahasa bukan bidang lu. malah lu tak tau apa2 pun tentang perkembangan bahasa. lu pun tak kesah nak ke mana bm ni. jadi apa yg lu nak sibuk2? biarlah ada pihak yg nak martabatkan bm. kalau ikut hujah lu ikut islam. islam suruh apa? ada ke islam suruh kita agung2kan bi? islam suruh kita bersaing. kalau ikut cara lu, sampai
    bila2 pun bm lemah. lu tak payah sebut bab dosa bila sentuh bab bahasa. lu pun byk perjuangan lu yg tak selari ngan agama. cth buang masa ngan bola. lu prihatin ngan bola takpa, org prihatin ngan bahasa lu hujah macam2 dosa besarlah, nerakalah. kalau wa jadi lu wa padam ulasan yg dibuat pada tajuk ni. memang tak bermutu langsung. setiap minit 1 istilah sains muncul. ni musti saintis madey yg ajar. wa nasihat lu, baik lu padam je topik ni. wa baca wa rasa malu dgn upaya lu berhujah dlm bidang bahasa.

    ReplyDelete
  3. lu minat bola gila2 tak pernah rasa pun lagha, buang masa. ada org marah lu punya minat wpun minat lu tak mberi sumbangan pada masyarakat? apa sumbangan lu dlm bidang sukan? ada tulis buku tentang bola?
    habis, kenapa lu anti org bahasa?. lu boleh tak jgn kacau gmp dan pejuang bahasa? kalau lu melayu spesis malas tak minat kembangkan bahasa dan budaya baik lu diam. tuhan izinkan pejuang2 bahasa hidup di muka bumi ni. mereka jauh lebih berjurus drp lu. mereka menulis dan mencatat. lu catat apa? lu tu taksub bi madey berjaya dakwah lu. sampai bila2 pun lu tak nampak isu bahasa ni. abis2 pun lu hujah dosa ngan neraka. tapi hal2 dunia lain takda pulak hujah sedemikian. kalau bab sukan sanggup tukar genetik walhal bukan berdosa pun tak terer sukan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste