Skip to main content

PPSMI : Menjawab hujah Menteri Kewangan (bukan Nizar)




Nama gua ialah :: Hasbullah Pit
Email gua plak ialah :: hasbullah.pit@*****.com
Wa nak tanya lu ni :: Jemput baca
Wa taip jap kat sini :: http://hasbullah.pit.my/2009/03/bahasa-bukan-faktor-untuk-maju-di.html

Jawapan wa untuk hujah ni tak panjang. Hehe. Hasbullahpit tersilap dan tertinggal word 'berangkai' oleh wa.

Bahasa bukan faktor utama, tetapi faktor berangkai.

Jadi, word berangkai membatalkan keseluruhan hujah yang dibentang oleh Hasbullahpit.

Tamat.

Kita pergi ke hujah seterusnya.


"Apa jaminan Bahasa Inggeris Kekal sebagai Bahasa Ilmu kalau Tamadun Barat Jatuh?"

Sesuatu dasar atau pendekatan yang dipilih hendaklah mengikut pada satu-satu zaman itu. Bukannya terlalu berkhayal memikirkan itu dan ini. Contoh :

1. Apa jaminan saya menyapu daun kering hari ini sedangkan hari esok daun itu jatuh lagi?

Bukankah satu hujah yang mengarut namanya tuh. Hehehe. Tidak mengapa, kita lihat lagi.

2. Apa jaminan saya mandi menggunakan sabun ciptaan orang putih sedangkan lusa saya pasti kotor semula? Hahaha.

Otak Melayu terbatas. Saiz berjumlah 1400cm padu. Mari wa terangkan.

Sebelum tamadun Ilmu Arab jatuh, istilah diambil dari bahasa Arab. Contohnya, algebra dari Al-Jabar. Simbol 1 2 3 4 5 ini sendiri dari simbol bahasa Arab. Dan sistem nombor perpuluhan (0-9 sebelum dilampirkan 2 simbol) juga dari Arab.

Sehingga hari ini, walaupun tamadun ilmu Arab jatuh, istilah dan sistem itu masih kekal. Namun, penemuan ilmu2 baru pula dicatitkan atau menggunakan bahasa penjumpa.

Bagaimana Melayu?

Begitu juga Melayu. Time line Melayu ialah Bahasa Inggeris. Tamadun bangsa utama lain ialah Arab. Istilah2 dan sistem2 Matematik, Sains (alam dan manusia dalam Bahasa Melayu. Hahahaha) hendaklah menggunakan istilah Inggeris. Tetapi diajar dalam Bahasa Melayu.

Ulang balik. Istilah, simbol, sistem hendaklah menggunakan Bahasa Inggeris dan diajar pemahamannya dalam Bahasa Melayu.

Sehinggalah Tamadun Inggeris jatuh, sistem dan istilah kekal sebagaimana tamadun lain terhadap tamadun Arab. (Korang dapat ke tak apa yang wa nak tulis ni. Hahaha.)

Sehinggalah nanti (kalau. sebab Melayu kena upgarade gen dulu), tamadun Melayu muncul di mana mereka menjumpai pelbagai lagi cabang ilmu dan penemuan baru, dan dicatitkan dalam bahasa mereka sendiri.

Ketika itulah bangsa lemah lain pulak kucar-kacir, huru-hara, sama ada mahu ikut bahasa Melayu atau kekal bahasa mereka. Ketika itulah. dalam bangsa lemah tersebut, muncul Hasbullahpit dan AdukaTaruna mereka sendiri. Kuang3..

Hahahaha. Tamat.

Comments

  1. lu tak paham ke duka. ppsmi ni bukan masalah istilah inggeris tapi diajar pemahamannya dlm bahasa inggeris. lu paham ke tak konsep ppsmi ni sebenarnya?

    ReplyDelete
  2. apa jaminan bi kekal sbg bhs ilmu kalau tamadun barat jatuh?
    ppsmi dlm bi. jika guna terus ppsmi bermakna jd pengikut bahasa inggeris. istilah bm sains matematik tidak digunakan. bila sampai masa bi jatuh, ppsmi pun turut jatuh sbb ppsmi bergantung penuh pada bi. masa tu nak kembali balik ke bm macam mana? sebab menurut lu bila gen melayu dah upgrade ada penemuan dan dicatit dlm bm. bagaimana tamadun melayu itu wujud sedangkan ia telah terputus semasa zaman ppsmi? semua dlm bi. di mana kesinambungannya, tetiba je lu kata muncul tamadun melayu. sedangkan sekarang semenjak ppsmi, sudah tiada penerbitan tentang sains matematik dl bm. kalau ada pun sgt terhad. jadi di mana logiknya hujah lu tentang tamadun melayu yg akan muncul itu jika ppsmi diteruskan?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.