Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Mar 2, 2009

PPSMI : Menjawab hujah Menteri Kewangan (bukan Nizar)




Nama gua ialah :: Hasbullah Pit
Email gua plak ialah :: hasbullah.pit@*****.com
Wa nak tanya lu ni :: Jemput baca
Wa taip jap kat sini :: http://hasbullah.pit.my/2009/03/bahasa-bukan-faktor-untuk-maju-di.html

Jawapan wa untuk hujah ni tak panjang. Hehe. Hasbullahpit tersilap dan tertinggal word 'berangkai' oleh wa.

Bahasa bukan faktor utama, tetapi faktor berangkai.

Jadi, word berangkai membatalkan keseluruhan hujah yang dibentang oleh Hasbullahpit.

Tamat.

Kita pergi ke hujah seterusnya.


"Apa jaminan Bahasa Inggeris Kekal sebagai Bahasa Ilmu kalau Tamadun Barat Jatuh?"

Sesuatu dasar atau pendekatan yang dipilih hendaklah mengikut pada satu-satu zaman itu. Bukannya terlalu berkhayal memikirkan itu dan ini. Contoh :

1. Apa jaminan saya menyapu daun kering hari ini sedangkan hari esok daun itu jatuh lagi?

Bukankah satu hujah yang mengarut namanya tuh. Hehehe. Tidak mengapa, kita lihat lagi.

2. Apa jaminan saya mandi menggunakan sabun ciptaan orang putih sedangkan lusa saya pasti kotor semula? Hahaha.

Otak Melayu terbatas. Saiz berjumlah 1400cm padu. Mari wa terangkan.

Sebelum tamadun Ilmu Arab jatuh, istilah diambil dari bahasa Arab. Contohnya, algebra dari Al-Jabar. Simbol 1 2 3 4 5 ini sendiri dari simbol bahasa Arab. Dan sistem nombor perpuluhan (0-9 sebelum dilampirkan 2 simbol) juga dari Arab.

Sehingga hari ini, walaupun tamadun ilmu Arab jatuh, istilah dan sistem itu masih kekal. Namun, penemuan ilmu2 baru pula dicatitkan atau menggunakan bahasa penjumpa.

Bagaimana Melayu?

Begitu juga Melayu. Time line Melayu ialah Bahasa Inggeris. Tamadun bangsa utama lain ialah Arab. Istilah2 dan sistem2 Matematik, Sains (alam dan manusia dalam Bahasa Melayu. Hahahaha) hendaklah menggunakan istilah Inggeris. Tetapi diajar dalam Bahasa Melayu.

Ulang balik. Istilah, simbol, sistem hendaklah menggunakan Bahasa Inggeris dan diajar pemahamannya dalam Bahasa Melayu.

Sehinggalah Tamadun Inggeris jatuh, sistem dan istilah kekal sebagaimana tamadun lain terhadap tamadun Arab. (Korang dapat ke tak apa yang wa nak tulis ni. Hahaha.)

Sehinggalah nanti (kalau. sebab Melayu kena upgarade gen dulu), tamadun Melayu muncul di mana mereka menjumpai pelbagai lagi cabang ilmu dan penemuan baru, dan dicatitkan dalam bahasa mereka sendiri.

Ketika itulah bangsa lemah lain pulak kucar-kacir, huru-hara, sama ada mahu ikut bahasa Melayu atau kekal bahasa mereka. Ketika itulah. dalam bangsa lemah tersebut, muncul Hasbullahpit dan AdukaTaruna mereka sendiri. Kuang3..

Hahahaha. Tamat.

2 comments:

Anonymous said...

lu tak paham ke duka. ppsmi ni bukan masalah istilah inggeris tapi diajar pemahamannya dlm bahasa inggeris. lu paham ke tak konsep ppsmi ni sebenarnya?

Anonymous said...

apa jaminan bi kekal sbg bhs ilmu kalau tamadun barat jatuh?
ppsmi dlm bi. jika guna terus ppsmi bermakna jd pengikut bahasa inggeris. istilah bm sains matematik tidak digunakan. bila sampai masa bi jatuh, ppsmi pun turut jatuh sbb ppsmi bergantung penuh pada bi. masa tu nak kembali balik ke bm macam mana? sebab menurut lu bila gen melayu dah upgrade ada penemuan dan dicatit dlm bm. bagaimana tamadun melayu itu wujud sedangkan ia telah terputus semasa zaman ppsmi? semua dlm bi. di mana kesinambungannya, tetiba je lu kata muncul tamadun melayu. sedangkan sekarang semenjak ppsmi, sudah tiada penerbitan tentang sains matematik dl bm. kalau ada pun sgt terhad. jadi di mana logiknya hujah lu tentang tamadun melayu yg akan muncul itu jika ppsmi diteruskan?