Skip to main content

PPSMI bukan faktor utama maju.

Oleh : AdukaTaruna

Pembolehubah masalah gen Melayu beb. Hehehe. Dia pandang PPSMI ni faktor utama maju. Sedangkan ianya adalah faktor berangkai. Yakni, salah satu faktor yang perlu diperbaiki atau diselesaikan. Bukan faktor penentu secara muktamad.

Dia macam ni la. Kes serban. Orang sebut faktor berangkai. Tapi Melayu bodoh beb. Dia cakap pakai serban tak semestinya mati. Hahaha. Siapa pula kata helmet faktor penentu. Dan sapa pula kata serban faktor penentu.

Maju tak maju banyak faktor berangkai. Tidak boleh tiada dalam satu2 faktor itu. Kalau slah satu takda, bermakna tak maju. Dan PPSMI adalah salah satu faktor berangkai. Bukan faktor penentu. Hehehe.

India tak maju pun.

Definasi maju itu sendiri sudah membuka perbahasan lain, beb. India kalau guna BI pun, tapi pengagihan kekayaan yang caca-marba, bermakna kemajuan itu terselindung. Melayu tengok banyak miskin, terus cakap tak maju. Hahaha. Melayu ni terbatas beb. Capaian berfikir dia tahap tepu.

Teknologi India puluh tahun depan Malaysia ma. Peluru berpandu, kereta, IT, nuklear semua depan Malaysia puluh tahun. Hahaha. Cuma agihan kekayaan jer yang membuatkan Melayu kate tak maju.

Filifina.

Filifina ni rumpun melayu la beb. Nusantara punya gen. Bahasa pun pi mai2 tang tu gak. Tak tahu siapa cedok siapa. Lebih kurang jer dengan Melayu. So, kalau guna bahasa Inggeris, tapi diet tetap nasi, pemalas ala Melayu, berfikir terhad macam Melayu, pun tak guna gak. Hehe.

Lu tangkap 10 orang melayu secara rambang, tangkap 10 orang Filifina secara rambang. Pastu bagi formula dan prosedur buat nuklear. Lengkap punya manual. Melayu bagi dalam bahasa Melayu pujaan hati lu orang, yang Filifina bagi dalam Bahasa Inggeris.

Hasil dia? Sama jer. Sekor pun tak tahu apa nak buat. Hahaha. Buat2 tak jadi. 8 dari Melayu buat roket kertas, 2 buat kapal kertas. 6 dari filifina buat surat cinta, 4 lagi koyak2kan sebab tensyen tak dapat buat.

Macam tu gak Brunei ke, Indon ke, Afrika ke. Selagi tak ubah diet sekurang2nya 2 keturunan, maka jangan mimpilah. Diet pun bukan faktor penentu. Bahasa pun bukan faktor penentu.

Gen beb. Gen. Bagaimana nak tingkatkan. Diet kita ubah, bahasa kita majukan, sistem pendidikan kasi power, pemerintahan kasi bagus, ekonomi kasi up. Semua ini faktor berangkai. Perlu sama-sama dibangunkan.

Kesimpulan.

Jadi, orang Melayu ni terhad beb. Dia sendiri tidak tahu apa yang dibincangkan. Meh wa sekali lagi kasi lu orang nampak dakwaan wa.

1. India, Filifina guna BI tak maju pun. (hahahaha).

2. BI two plus two = four. BM dua tambah 2 = empat. Dapat gak 4. (hahahaha. Dia tak tahu apa yang yang dibahaskan pun)

3. Jepun guna bahasa sendiri pun maju. (wakakaka. Siyes beb. Dia tak tahu apa yang dia tak tahu)

4. Guna helmet pun ramai mati gak. (Hehehe..)

5. Jangan bunuh bahasa ibonda. (wakakakakakaka. Ni paling lawak.)

6. Baju kurung putih nipis pelajar bukan sebab masalah sosial. (hahaha. Dia tak tahu apa yang dia tak tahu beb)

Comments

  1. india sepatutnya setanding negara china. bezanya china tidak guna aliran inggeris. aliran inggeris hanya memajukan peratusan yg terlalu kecil rakyat india. bila guna bahasa inggeris, rakyat bawahan tertindas.

    ReplyDelete
  2. jgn nak salahkan makan nasi pulak. jepun pun makan nasi. arab pun. ppsmi tak sesuai utk org melayu yg dikatakan lemah itu. dasar yg salah akan melahirkan org seperti lu. menyalahkan gen, pemakananlah. org macam lu ramai. helah bela diri salahkan gen. macamlah boleh selesaikan masalah. kalau kita rasa kita lemah, guna strategi cara org lemah. pada wa org yg bijak akan menggunakan apa yg dia miliki secara optimum. optimum=kedudukan yg terbaik atau paling menguntungkan. maknanya guna bahasa melayu, beras dan segala yg kita miliki secara optimum. masalahnya, org yg tahu dia lemah, tapi guna strategi org kuat. bila tak berjaya salah menyalah sama sendiri. macam lulah.

    ReplyDelete
  3. dapat pon lu point. Kena sedar dan insaf tahap gen. Ini yang selalu gagal.

    Bila tahu apa kelamahan utama Melayu, baru boleh bergerak berdasarkan apa yang ada.

    Pasal tu kena tanam, first step dalam satu2 permasalahan Melayu ialah gen bodoh.

    Ini first step. Then dari tahu gen bodoh, baru bergerak menyelesaikan masalah.

    Bukan rujuk Jepun, rujuk German, rujuk itu. Hehe.

    Bukan rujuk pada fahaman assobiyyah. Jgn musnahkan bahasa ibonda. Hehehe.

    Rujuk diri sendiri. Sebab gen Melayu bodoh. Ini step asas. Bergerak dari sini.

    AT

    ReplyDelete
  4. 1. gen bodoh sebab mkn nasi.
    2. sama ngan filipina, brunei, indon.
    3. belajar dlm bahasa gen pandai.
    4. bahasa gen bodoh + bahasa gen pandai= bodohpandai.
    5. bodoh C bodohpandai
    6. pandai C bodohpandai

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.