Skip to main content

PAS perlu bina Hero Remaja


Oleh : AdukaTaruna

Pendahuluan.

Ini adalah perbincangan berat dan panjang. Apa dan bagaimana cara PAS mahu mengukuhkan kedudukannya dalam wadah demokrasi yang dipilih ini. PAS memerlukan undi si bodoh dan undi si cerdik.

Seperti yang telah wa bentangkan sebelum ini, genetik Melayu adalah satu genetik yang lemah berbanding genetik2 utama dunia. Bila bercakap soal ini, tajuk pembolehubah utama ini, ianya mempunyai pecahan gender.

Pecahan wanita atau perempuan paling lemah atau bodoh dalam fokus kepada reality, fokus kepada isi dan sebagainya. Atau kata lainnya, dikasarkan, 70% pengundi UMNO adalah jenis wanita Melayu.

Kita dapat melihat bagaimana enggannya wanita Melayu mengambil tahu perkara2 berat seperti politik masa depan. Mereka lebih cenderung kepada ringan dan hibur. AF, konsert, artis, Korea, gosip, URTV, Melodi dan sebagainya.

Masalah yang dibahaskan.

Tujuannya, mereka perlu dihalakan kepada permasalahan negara. BN perlu dijatuhkan dahulu, bagi mewujudkan satu situasi tawar-menawar, revolusi politik, kecerahan indeks demokrasi, pembinaan dasar-dasar baru, etc.

Masalahnya, otak ringan genetik wanita Melayu lebih menepati standard yang ditawarkan UMNO. Ringan2 dan hibur-libur. Makcik2, nenek2, remaja2 agak liar, pelajar2 yang enggan mengambil tahu hal berat, cenderung memilih wadah perjuangan longgar seperti BN.

Jadi, inilah masalah kepada jalan mendapatkan revolusi politik. Wanita genetik Melayu penyumbang terbesar undi kepada BN.

Masalah BR dan PAS.

Mujurnya, dalam BR, terdapat satu icon yang sedikit sebanyak, berupaya menarik sokongan genetik wanita Melayu ini, terutama wanita-wanita muda. Orangnya ialah Anwar Ibrahim. Kita tinggalkan Anwar kerana wa mahu fokus kepada perjuangan PAS.

PAS tidak boleh mengharapkan Anwar atau mengharapkan situasi berpihak kepadanya tanpa melakukan apa-apa. Sokongan genetik wanita Melayu, terutama yang muda dan peringkat pelapis ini perlu direbut.

Kepimpinan Ulama.

Kepimpinan Ulama yang dicipta tidak relevan sepanjang zaman. Dan ini zaman luputnya sudah tiba. Hanya Kepimpinan Islam yang kekal abadan abada dan bersifat anjal, fleksibel dan universal.

Dengan falsafah Kepimpinan Ulama, seorang ulama tidak boleh diganti walaupun ianya melambatkan kemajuan jemaah Islam itu sendiri. Tetapi, dengan falsafah Kepimpinan Islam yang universal, sesiapa sahaja boleh dikorbankan atau disyahidkan demi kemajuan Islam.

Untuk masalah ini, mari kita bandingkan Kepimpinan Islam dengan Kepimpinan Ulama yang sempit, yang diamalkan PAS. (Kita gunakan golongan bidang agama sepenuhnya sebagai definasi ulama)

1. Ahmad Neejad. Bukan ulama. Kurus, laju dan bijak.
2. Erdogan. Bukan ulama. Kurus, laju dan bijak.
3. Osama Laden. Arkitek berwatak ulama. Kurus, laju dan bijak.
4. Ismail Hanief. Bukan ulama. Gempal, laju dan bijak.

Tetapi PAS?

Hadi Awang. Gemuk, perlahan dan sering dipertikai. Apa relevannya dengan perbincangan ini? Kaitannya ialah PAS muflis tokoh bagi menambat perhatian, sokongan wanita genetik Melayu, terutama wanita2 muda.

Oleh kerana perbincangan ini dibaca oleh genetik Melayu juga, wa perlu ketatkan bahawa, perbincangan khusus ini, bukanlah faktor utama perlunya beralih kepada Kepimpinan Islam atau mengganti Presiden, tetapi hanyalah antara faktor dari pelbagai faktor2 yang telah disuarakan.

Penyelesaian.

Jika PAS hanya membiarkan atau mengharapkan Anwar bagi memikat golongan lemah daya fikir ini, PAS telah mengambil satu keputusan yang super bangang. Penyelesaiannya, PAS perlu menyediakan satu jalan keluar daripada masalah ini.

Selain dari cadangan Wanita Care, wa mencadangkan PAS perlu melakukan satu program mencari Hero Remaja Islam, untuk ikon PAS bagi golongan remaja wanita Melayu.

Ciri-ciri yang perlu sebagai Hero Remaja PAS.

Jadi, PAS perlu open pencarian ini. Mungkin boleh dimulakan dengan Harakah atau web rasmi PAS. Hantarkan gambar, resume, esei sendiri yang menunjukkan bijak atau sebagainya. Kreterianya?

1. Hensem. Berwajah pan asia (universal).
2. Cerdik. Berkeupayaan berpidato.
3. Bukan kategori jambu, kaki bangku.
4. Latar belakang pendidikan, akhlak, keluarga yang baik.
5. Kalau ada yang macam Nizar lagi bagus. BI boleh, Tamil boleh, Kantonise boleh.
6.
7.

Pembinaan Hero PAS.

Seandainya PAS sudah menjumpai personaliti yang sesuai, maka, PAS (PAS takder unit RnD ke) perlu membina keheroan / ketokohan / aura beliau.

1. Mempunyai slot berucap di pentas2 dan ceramah2 PAS, PKR, DAP.
2. Album nyanyian.
3. Berlakon dalam VCD yang diterbitkan PAS.
4. Sentiasa laju dan bersedia mengeluarkan kenyataan dalam setiap isu supaya tidak kelihatan ketinggalan dan tenggelam macam Hadi.
5.
6.

Bila ada produk sendiri, tak perlu harapkan sangat Mawi, Akhil Hayy, Berg, Amy Search dan sebagainya. PAS perlu bersedia untuk bergerak secara sendiri. Bina segala kekuatan dan sediakan alternatif terbaik untuk semua keperluan pengundi.

Gua dah semak dengan PKR ni beb. Menyusahkan rakyat tak habes2..

Comments

  1. wei bro.. wa lempang lu kang... tunggu lepas 7 April x leh ke nak kuar artikel nie??...

    wakaka... lu trun x bukit gantang??.. malu la skit wei ostadz Insanipun trun... hehe... so, wa akan menjadi alim di bukit gantang nanti...

    ReplyDelete
  2. bro..... apa ni hero remaja plak..... cam majalah mangga plak.... kalau setakat hero cam lu cakap ni tak payah sakit kepala...... wa menepati semua cir² yang lu cakap..... wa tak kesah kalau PAS nak lantik wa jadi Timbalan Presiden pun ok gak..... hehehe

    -abanghensem

    ReplyDelete
  3. abanghensem nie ad ciri2 UMNO la duk mintak2 jawatan...

    wakaka

    ReplyDelete
  4. salam...AT...buat apa pening2 kepala cari seorang hero remaja...kita banyak hero2 yang sentiasa bertungkus lumus demi perjuangan Islam...sebagai seorang ibu, saya selalu tersentuh melihat pengorbanan anak muda keseluruhannya...dan satu lagi...Anwar bukan daya penarik dalam perjuangan ini...harap maklum....

    ReplyDelete
  5. kau nak akhil hai ke kau nak mawi
    hancus2
    cuba nak mengislamikkan AF?
    tak rasional la bro

    ReplyDelete
  6. anwar bukan gaya pnarik?hmm..
    mau x mau,
    wa kena akui.
    anwar punye daya pnarik..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.