Skip to main content

Kenyataan pertama Menteri Kewangan yang baru.

Terima Kasih Aduka Taruna kerana melantik saya sebagai menteri Kewangan Kabinetmu.

Di bawah Perdana Menteri "Mat Sabu", TPM Khalid Samad atau Husam Musa.


Jadi di sini saya ingin menceritakan halatuju Kementerian Kewangan yang akan saya terajui ini.

Sasaran utama ialah untuk mengatasi masalah pengangguran. Sebenarnya bukan "pengangguran" itu menjadi masalah, akan tetapi ketiadaan sumber pendapatan itu adalah masalah sebenar,

Krisis Ekonomi kali ini akan ditangani dengan 2 keadah.
1. Kaedah jangka pendek, menggunakan sistem duit fiat
2. Kaedah Jangka Panjang iaitu Dinar dan Dirham, supaya krisis tidak akan berulang setiap 10 tahun.

Disebabkan seigniorage berlaku dimana cukai inflasi dikenakan kepada rakyat oleh kerajaan, maka adalah lebih baik kalau seigniorage itu dikenakan kepada rakyat oleh rakyat.

Maka M3 dinaikkan pada 2009 ini, dengan "pinjaman tak berbayar" diberikan kepada setiap rakyat, termasuk yang belum balikh. Jumlahnya akan diberitahu kemudian.

Inflasi?
Ya, kita semua akan dikenakan inflasi daripada tindakan itu, akan tetapi, inflasi hampir tiada erti kalau semua orang cukup duit, makan, pakai.

Pada masa yang sama Dinar dan Dirham akan digunakan sebagai matawang. Manakala matawang sen pada ringgit akan dikaji supaya kekal digunakan tetapi sebagai denominasi kecil bagi dirham. Kemungkinan 100 sen bersamaan 1/5 dirham 1/4 dirham, akan ditetapkan kemudian. wang kertas tidak akan diteruskan untuk mengelakkan penyimpanan nilai pada medium yang tidak bernilai dan mengelakkan pemalsuan.

Fungsi Bank Negara akan dihapuskan secara berperingkat, dimana "pinjaman tak berbayar" yang diberikan kepada rakyat akan menjadi pinjaman terakhir. Segala pinjaman baru berdasarkan OPR tidak akan dibenarkan.

Pinjaman dirham tanpa riba akan disediakan akan tetapi menggunakan insitusi lain..

Kementerian Kewangan juga meminta bahagian "Perumahan" pada Kementerian Perumahan dan Kerajaan tempatan dipindahkan di Bawah Kementerian Kewangan. Ini adalah untuk memudahkan penyelesaian perumahan yang sering kali mempunyai masalah dengan "Bank".

Kementerian Kewangan juga memohon Perdana menteri supaya di adakan satu jawatan menteri khas, Menteri Perumahan, yang duduk dibawah kementerian kewangan.

Kementerian Kewangan akan ada 3 menteri.
1. Menteri Kewangan (selaku ketua Kementerian) 1 Timbalan
2. Menteri Perumahan. 1 Timbalan
3. Menteri Kerajaan tempatan .1 Timbalan

"Kerajaan tempatan" juga duduk sebumbung untuk mengelakkan PBT berlumba-lumba mencukai rakyat untuk dinaiktaraf sebagai Majlis Pembandaran, atau Majlid Bandaraya. Dan PBT juga berkait dengan lesen perniagaan, yang sepatutnya berkait kewangan.

Di sini saya ingn mengumumkan sekiranya PBT di bawah kementeri kewangan, semua pekerja yang diberhentikan pada 2 tahun kebelakangan ini, akan dikecualikan lesen untuk berniaga.

Sila tepuk.

Dan Saya ingin mengumumkan bahawa sekurang-kurang satu Souq dan pusat lelongan akan diwujudkan pada setiap kawasan PBT. Para pekerja kilang yang diberhentikan boleh lah berniaga tanpa fikir, nak cari kawasan, modal sewa kedai, lesen dan sebagainya.

Para pekerja kilang yang diberhentikan juga boleh melelong barangan lebih yang ada di rumah Pusat lelongan itu. dan Hasilnya boleh digunakan sebagai modal untuk berniaga di souq.

Walaupun saya mempunyai barisan Kabinet yang tidak diguna sepenuhnya. Saya ingin melantik jed Yoong sebagai Menteri Perumahan dan Cencurut sebagai menteri Kerajaan Tempatan.


Jed Yoong dan Cencurut diminta berucap dan lantik timbalan anda.
*tepuk*

Comments

  1. haha..menteri kewangan mabuk lagi kot baru dapat jawatan...

    ReplyDelete
  2. sori mentri kewangan@ mr bull...jed yoong kita cop dulu nak serap bawah mentri pompuan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.