Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 12, 2009

Karpal yang bodoh…

Oleh : AdukaTaruna

Karpal bukan cerdik. Tapi dia tahu. Karpal bukan pandai dalam undang-undang, tetapi dia hampir tahu kesemua undang-undang dalam bidangnya. Karpal juga bukan genius, tapi mempunyai daya belit yang sangat tinggi, di mana di kelompoknya, hampir tiada pesaing baginya.

Rujukan Utusan, Karpal berkata, hujah tersebut tidak logik.

“Apa akan terjadi sekiranya seorang Islam dan bukan Islam menghadapi tuduhan bersama. Yang Muslim memilih dibicarakan menerusi hudud sementara bukan Islam memilih undang-undang sivil. Bagaimana mahkamah akan mengatasi dilema ini.”

Apa yang mahu dibelit? Katakan Mahkamah Syariah yang kebanyakan peguam2 dan hakim Melayu ini sudah bersedia, memahami, menguasai hudud, kes bersama yang dimaksudkan Karpal akan dipecahkan kepada 2 lah.

Pesalah non muslim dibicarakan di bawah Mahkamah Civil. Pesalah muslim di bawah Mahkamah Syariah. Perbicaraan asing-asing, hukuman asing-asing. Yang sama ialah penguatkuasa (polis, penjara, etc) yang sama. Atau, mana-mana cadangan yang lebih baik hasil pertemuan para intelek Islam. Nak seribu daya ma.

Tapi lambat lagi la Karpal. Ekau dah mati dah wa rasa. Jangan gundah gulana dengan periuk nasi peguam2 civil. Hudud kena dimasukkan sebagai silibus sekolah dulu, UMNO kena menjalani fasa pembersihan akibat kegagalan membentuk kerajaan persekutuan dulu, bla bla bla.

Yang pemimpin PAS tak payah la layan rentak Utusan dengan kenyataan Karpal bebal ni. Siap buat sidang media khusus plak. Projek 16 Sept tidak logic la, Karpal tersilap la. Itu bangang tahap melampau dah tu.

Hal2 cenggini, biar blogger nyamuk jer yang layan.

3 comments:

Anonymous said...

Sebenornye masalah ni tak semudah yang ko kate jang...

Tapi untuk level awam, takpelah...

Sebenornye wa rasa kalau pun hudud tu dijalankan, agak2 wa kurang 5 kes je yang sabit dalam setahun.. yang lainnya lebih kepada qisas dan takzir...

Tapi sebab ada pihak dah menjadikan hudud ni semacam 'jerangkung', abih sumer org takut...

~zaminc~

kapt_shiqaqi said...

sgt menarik daya pemikiran nko AT "hudud kena masuk sbg silibus sekolah dulu" - satu alasan nko dan yg sewaktu dgn nko sebagai jawapan kenapa nko dan rakan2 nko tak reti undang2 islam. civil laws ada ke diajar kat sekolah sbg silibus? dan kenapa org mcm nko dan rakan2 nko leh terima dgn senang ati tanpa berdalih2 ? bila bab HUDUD byk songeh la plak? rakyat tak faham la rakyat tak sedia la...cisss porahhHH

Anonymous said...

Walaupun dia tahu banyak perkara tetapi tidak bererti dia tahu semua. Yang kamu tahu itu amat sedikit. Berlagak untuk dikatakan tahu semua. Persepsi.