Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Nov 10, 2013

Bacaan perwakilan : Preview Amar | Sabu | Ibrahim | Salahuddin | Mahfuz | Husam

Oleh : AdukaTaruna

Ini adalah tulisan jujur setakat yang gua tahu dan kenal. Dari sudut gua sendiri. Mungkin berbeza dari sudut orang lain. Gua akan tulis dalam 4 asas. Peribadi setakat gua kenal. Intelektual setakat gua kenal. Keagamaan setakat gua kenal. Aktivisme setakat gua kenal.

1. Nik Amar.

Peribadi yang gua nilai dalam tempoh yang pendek. Intelektual, keagamaan dan aktivisme yang gua kenal sama seperti pembaca. Kita boleh menilai sendiri. Ianya wujud jika ianya wujud. Kerana ianya adalah sifat luaran yang terpamer.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Tetapi, gua nilai peribadi Nik Amar dalam tempoh hampir 2 jam sahaja. Dialog tertutup di pejabatnya. Orang yang tenang, senyum dan boleh menerima budaya bahas | dialog. Apatah lagi cara anak muda. Memang gua tak setuju dengan banyak perkara dalam dialog tu sampai tahap bertekak. Tapi, masalah hujah adalah terkeluar dari tajuk peribadi ni.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 3. Tiada apa pun idea dari Nik Amar ini untuk isu rakyat. Contoh, YIK adalah di bawah Nik Amar sebelum ini. Diberi tanah ladang untuk jana pendapatan kepada YIK. YIK ali baba kepada Ngeh dan Nga (syarikat sendirian berhad). Makan untung yang sedikit untuk dikembalikan kepada YIK. Gaji guru YIK asyik tertangguh.

Idea terbaru ialah menu ikan singgang. RM5000 untuk siapa yang berniaga ikan singgang. Adakah ianya diumumkan atas dasar terlintas ketika ghairah berceramah? Mekanisme kita tak tahu. 100 pemohon ikan singgang akan menyebabkan dana setengah juta. Jika dikecilkan kepada 10, maka ianya tidak menjadi dasar kerajaan. Hanya org terpilih yang bernasib baik. Peniaga sedia ada atau peniaga baru? Kelantan atau luar Kelantan? Bagaimana sekiranya ikan singgang hanya dijadikan alat manusia untuk mendapatkan RM5000? Macam-macam lagi. Jika dihuraikan, preview akan menjadi ikan singgang.

Idea menyelesaian yang gua iktiraf agak baik ialah lebuhraya. Walaupun curiga terhadap kebergantungan terhadap kerajaan pusat, dan juga idea itu bukan dari Nik Amar seorang, tetapi, ianya boleh dimasukkan dalam tajuk idea. Kita lihatlah nanti hasilnya. Hasil adalah tajuk lain.

Keagamaan : Elemen agama tak bleh lari dari pertimbangan perwakilan PAS. Dari atas kertas, memang Nik Amar miliki asas yang rasmi terhadap tajuk agama. Walau ianya datang dari si ayah, tetapi Nik Amar memiliki pondok agama sendiri. Ianya melahirkan ribuan aliran agama. Apabila dinisbahkan dengan intelektual tadi, gua kategorikan Nik Amar ahli agama yang berjiwa, berakhlak baik, tetapi penghafal (bukan pemikir). Di mana, baik akhlak adalah untuk dirinya sendiri. Tetapi intelektual itu penting untuk umat.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 1. Demo, aktiviti jalanan, gembeling NGO, penyatuan pelbagai aliran, ditangkap polis, berlapar dalam tahanan, tangisan bersama rakyat. Nik Amar hampir tidak wujud. Rekod pemimpin seperti ini, sangat berbahaya untuk melawan kuasa asing dalam bentuk radikal atau perang atau sebagainya. Nabi patah gigi. Sahabat mati dan cedera. Tapi pewaris nabi kena gigit nyamuk pun tak pernah. Ekskusif lebih dari nabi.


2. Mat Sabu.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Dan peribadi Mat Sabu gua nilai pendek masa juga lebih kurang sama Nik Amar. Gua pernah 'dipanggil' oleh Mat Sabu selepas gua langgar Hadi. Dibawa oleh Wan Ji. Lokasi mamak di Shah Alam. Mat Sabu tanya gua.

"Apa cerita sebenarnya ni, Aduka?" Gua just jawab,

"Gitu la abang Mat...". Dan Mat Sabu tidak bertanya lagi.

Gua malas nak menyebabkan pengikut ulama PAS babitkan orang yang takda kena-mengena. Mat Sabu kemudiannya berbual dengan aktivis. Memang aktivis menyenangi Mat Sabu sebab mereka sealiran. Susah senang patah berdarah bersama-sama.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 4. Gua lebihkan semata dari Nik Amar, sebab Mat Sabu takda lagi terbitkan idea yang 'lucu'. Dan persamaan Mat Sabu dengan Nik Amar ialah 'tiada' idea penyelesaian masalah rakyat. PTPTN ka, GST ka, pengangguran ka. Demo jalanan, gemblengkan aliran rakyat, memang A.

Keagamaan : Semasa perjumpaan gua (bersama aktivis lain)  dengan Mat Sabu, berlaku sedikit perdebatan Mat Sabu dengan Wan Ji dalam isu berkaitan sirah dan Syiah. Kami, aktivis belajar cetusan ilmu yang terbit dari keduanya.

Mat Sabu tiada elemen 'benih fizikal' dalam dunia keagamaan. Contoh, TGNA, ayah kepada Nik Amar dan TGHA rumahnya sampai jadi sekolah dan masjid. Haron Din lahirkan ribuan perawat Islam. Mat Sabu menyumbang kepada dunia Islam secara bukan fizikal seperti contoh di atas.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 9. Tak perlu hurai dah.


3. Tuan Ibrahim.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 9. Tetapi gua nilai secara luaran tanpa pernah bertemu dan berdialog dengannya. Orang yang boleh diterima aliran ulama dan aliran profesional dan aktivis. Silap2, pengutuk profesional seperti Abu Nawas pun segan nak kutuk. Jika orang luar pun segan nak kutuk, apatah lagi orang dalam.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 5. Cadangan dan idea Tuan Ibrahim lebih banyak dalam bentuk cerita tauladan. Tak jelas. Dan mengundang tafsiran pelbagai. Tidak boleh dijadikan hitam-putih.

Keagamaan : Dari atas kertas, memang Tuan Ibrahim miliki asas yang rasmi terhadap tajuk agama. Sumbangan 'bentuk fizikal' gua tak sure. Takda maklumat.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 6. Tuan Ibrahim banyak kali dilihat dalam dunia aktivisme. Ianya lebih baik dari Haron Din dan selevel dengan Hadi Awang.


4. Salahuddin Ayubi.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 6. Tetapi gua nilai secara luaran tanpa pernah bertemu dan berdialog dengannya. Kalau tidak gua letak 5 jer. Tapi sebab dia pernah belanja gua makan, gua bagi 6.

Masa tu di kedai nasi arab Taman Melewar Gombak. Salahuddin semeja dengan Wan Jo dan Pak Bakar. Gua semeja dengan aktivis lain. Bila dia nak blah, dia salam dengan semua. Tahu2, nasi dah kena bayar.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Walau agak kurang dari segi cadangan penyelesaian isu, tetapi cara Salahuddin menjawab isu, kawal kerosakan isu sangat penting kepada organisasi PAS. Dan paling penting, intelek Salahudin walau tidak setaraf Dr Zul, ianya hadir dan wujud dalam setiap isu yang berlaku.

Keagamaan : Gua letak selevel dengan Mat Sabu. Peranan Salahuddin hanya dalam bentuk politik dan secara tidak langsung. Bukan aliran agama dan tiada benih fizikal terhadap dunia Islam di Malaysia.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Tinggi semata dari Tuan Ibrahim. Antara tokoh yang membawa Johor ke arah kecerahan melalui aktivisme.


5. Mahfuz.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 5. Sebab gua tak pernah jumpa, berdialog atau kenal.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Pada gua, Salahuddin dan Mahfuz adalah setaraf. Satu pencapaian yang baik PAS pernah lahirkan. Kemudian merudum sehingga sekarang. Mahfuz juga agak kurang dari segi cadangan penyelesaian isu, tetapi teknik menjawab isu, kawal kerosakan isu itu sangat menyumbang. Kini, Mahfuz berpeluang memberi dan mempraktikkan idea dan intelektual di Kedah.

Keagamaan : Gua letak selevel dengan Mat Sabu dan Salahuddin. Peranan Mahfuz terhadap Islam hanya dalam bentuk politik dan secara tidak langsung. Bukan aliran agama. Dan tiada benih fizikal terhadap dunia Islam di Malaysia.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Tinggi semata dari Tuan Ibrahim. Antara tokoh aktivis sejak sebelum zaman kriket Israel ke Malaysia.


6. Husam.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 6. Rendah semata dari Nik Amar. Sebab Husam memang hanya bercakap perkara yang penting pada tafsiran dirinya sendiri. Dan PR yang agak kurang. Orang yang tak biasa akan anggap Husam sombong.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 8. Husam rajin belajar dan membaca. Orang yang berfikir luar kotak. Pantas menguasai isu2 teknikal. Banyak idea darinya. Bab hasil dari idea adalah tajuk lain.

Keagamaan : Pada gua, walau Husam bukan berpendidikan rasmi agama, Husam lebih memahami Islam dari kelulusan rasmi agama. Kerana dia adalah orang yang belajar dan belajar. Dari segi benih fizikal, memang Husam tidak selevel TGHA / TGNA, tetapi Husam mewujudkan perputakaan, dan memiliki surau sebagai pembenihan ilmu Islami.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 6. Walau Husam naik dalam PAS melalui kerja2 aktivis bawahan, tetapi di zaman preview ini ditulis, level Husam hanya menyamai Tuan Ibrahim. Kurang semata dari Salahuddin dan Mahfuz.


8 comments:

Cik Salju said...

Assalamualaikum,

maaf, i nak tumpang beritahu tentang sebuah posting yang hot & info yang sangat penting bagi kita semua umat islam di negara ini.

Tolong klik & baca di sini->http://anjungrakyat.blogspot.com/2013/11/melayu-adik-beradik-yahudi.html

IBU HAYATI said...

Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085-260-482-111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI















Saya ibu hayati ingin berbagi cerita kepada anda semua bahwa saya yg dulunya cuma seorang TKW di HONGKONG jadi pembantu rumah tangga yg gajinya tidak mencukupi keluarga dikampun,jadi TKW itu sangat menderita dan disuatu hari saya duduk2 buka internet dan tidak disengaja saya melihat komentar orang tentan >MBAH KABOIRENG< dan katanya bisa membantu orang untuk memberikan nomor yg betul betul tembus dan kebetulan juga saya sering pasan nomor di HONGKONG,akhirnya saya coba untuk menhubungi >MBAH KABOIRENG< dan ALHAMDULILLAH beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor,dan nomor yg diberikan >MBAH KABOIRENG< meman betul2 terbukti tembus dan saya sangat bersyukur berkat bantuan >MBAH KABOIRENG< kini saya bisa pulang ke INDONESIA untuk buka usaha sendiri,,munkin saya tidak bisa membalas budi baik >MBAH KABOIRENG< sekali lagi makasih yaa MBAH dan bagi teman2 yg menjadi TKW atau TKI seperti saya,bila butuh bantuan hubungi saja >MBAH KABOIRENG< DI 085_260_482_111 insya ALLAH beliau akan membantu anda.Ini benar benar kisah nyata dari saya seorang TKW.. KLIK GHOB 2D 3D 4D 6D DISINI

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU RISKA said...

Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWA GUMPALA












Saya sangat bersyukur atas rahmat yg diberikan kepada saya dibulan ini karna alhamdulillah melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa sukses atas nomor yg diberikan kepada saya dan saya yg dulunya cuma seorang TKW dari singapur yg gajinya tidak pernah mencukupi kebutuhan keluarga saya dikampun dan alhamdulillah berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA kini saya sudah bisa pulang kampun,saya bersama keluarga dikampun sudah punya usaha sendiri dan saya tidak pernah menyanka kalau saya bisah seperti ini,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di nomor 085-316-106-111...karna alhamdulillah saya menan nomor togel dari MBAH dan kalau uang indonesia 750 juta,,ini bukan rekayasa dari saya dari IBU RISKA.untuk lebih lenkapnya silahkan buka SITUS MBAH RAWA GUMPALA

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

PAK JUNAIDI said...

SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

PAK MUS said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK