Skip to main content

Bacaan perwakilan : Preview Amar | Sabu | Ibrahim | Salahuddin | Mahfuz | Husam

Oleh : AdukaTaruna

Ini adalah tulisan jujur setakat yang gua tahu dan kenal. Dari sudut gua sendiri. Mungkin berbeza dari sudut orang lain. Gua akan tulis dalam 4 asas. Peribadi setakat gua kenal. Intelektual setakat gua kenal. Keagamaan setakat gua kenal. Aktivisme setakat gua kenal.

1. Nik Amar.

Peribadi yang gua nilai dalam tempoh yang pendek. Intelektual, keagamaan dan aktivisme yang gua kenal sama seperti pembaca. Kita boleh menilai sendiri. Ianya wujud jika ianya wujud. Kerana ianya adalah sifat luaran yang terpamer.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Tetapi, gua nilai peribadi Nik Amar dalam tempoh hampir 2 jam sahaja. Dialog tertutup di pejabatnya. Orang yang tenang, senyum dan boleh menerima budaya bahas | dialog. Apatah lagi cara anak muda. Memang gua tak setuju dengan banyak perkara dalam dialog tu sampai tahap bertekak. Tapi, masalah hujah adalah terkeluar dari tajuk peribadi ni.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 3. Tiada apa pun idea dari Nik Amar ini untuk isu rakyat. Contoh, YIK adalah di bawah Nik Amar sebelum ini. Diberi tanah ladang untuk jana pendapatan kepada YIK. YIK ali baba kepada Ngeh dan Nga (syarikat sendirian berhad). Makan untung yang sedikit untuk dikembalikan kepada YIK. Gaji guru YIK asyik tertangguh.

Idea terbaru ialah menu ikan singgang. RM5000 untuk siapa yang berniaga ikan singgang. Adakah ianya diumumkan atas dasar terlintas ketika ghairah berceramah? Mekanisme kita tak tahu. 100 pemohon ikan singgang akan menyebabkan dana setengah juta. Jika dikecilkan kepada 10, maka ianya tidak menjadi dasar kerajaan. Hanya org terpilih yang bernasib baik. Peniaga sedia ada atau peniaga baru? Kelantan atau luar Kelantan? Bagaimana sekiranya ikan singgang hanya dijadikan alat manusia untuk mendapatkan RM5000? Macam-macam lagi. Jika dihuraikan, preview akan menjadi ikan singgang.

Idea menyelesaian yang gua iktiraf agak baik ialah lebuhraya. Walaupun curiga terhadap kebergantungan terhadap kerajaan pusat, dan juga idea itu bukan dari Nik Amar seorang, tetapi, ianya boleh dimasukkan dalam tajuk idea. Kita lihatlah nanti hasilnya. Hasil adalah tajuk lain.

Keagamaan : Elemen agama tak bleh lari dari pertimbangan perwakilan PAS. Dari atas kertas, memang Nik Amar miliki asas yang rasmi terhadap tajuk agama. Walau ianya datang dari si ayah, tetapi Nik Amar memiliki pondok agama sendiri. Ianya melahirkan ribuan aliran agama. Apabila dinisbahkan dengan intelektual tadi, gua kategorikan Nik Amar ahli agama yang berjiwa, berakhlak baik, tetapi penghafal (bukan pemikir). Di mana, baik akhlak adalah untuk dirinya sendiri. Tetapi intelektual itu penting untuk umat.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 1. Demo, aktiviti jalanan, gembeling NGO, penyatuan pelbagai aliran, ditangkap polis, berlapar dalam tahanan, tangisan bersama rakyat. Nik Amar hampir tidak wujud. Rekod pemimpin seperti ini, sangat berbahaya untuk melawan kuasa asing dalam bentuk radikal atau perang atau sebagainya. Nabi patah gigi. Sahabat mati dan cedera. Tapi pewaris nabi kena gigit nyamuk pun tak pernah. Ekskusif lebih dari nabi.


2. Mat Sabu.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Dan peribadi Mat Sabu gua nilai pendek masa juga lebih kurang sama Nik Amar. Gua pernah 'dipanggil' oleh Mat Sabu selepas gua langgar Hadi. Dibawa oleh Wan Ji. Lokasi mamak di Shah Alam. Mat Sabu tanya gua.

"Apa cerita sebenarnya ni, Aduka?" Gua just jawab,

"Gitu la abang Mat...". Dan Mat Sabu tidak bertanya lagi.

Gua malas nak menyebabkan pengikut ulama PAS babitkan orang yang takda kena-mengena. Mat Sabu kemudiannya berbual dengan aktivis. Memang aktivis menyenangi Mat Sabu sebab mereka sealiran. Susah senang patah berdarah bersama-sama.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 4. Gua lebihkan semata dari Nik Amar, sebab Mat Sabu takda lagi terbitkan idea yang 'lucu'. Dan persamaan Mat Sabu dengan Nik Amar ialah 'tiada' idea penyelesaian masalah rakyat. PTPTN ka, GST ka, pengangguran ka. Demo jalanan, gemblengkan aliran rakyat, memang A.

Keagamaan : Semasa perjumpaan gua (bersama aktivis lain)  dengan Mat Sabu, berlaku sedikit perdebatan Mat Sabu dengan Wan Ji dalam isu berkaitan sirah dan Syiah. Kami, aktivis belajar cetusan ilmu yang terbit dari keduanya.

Mat Sabu tiada elemen 'benih fizikal' dalam dunia keagamaan. Contoh, TGNA, ayah kepada Nik Amar dan TGHA rumahnya sampai jadi sekolah dan masjid. Haron Din lahirkan ribuan perawat Islam. Mat Sabu menyumbang kepada dunia Islam secara bukan fizikal seperti contoh di atas.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 9. Tak perlu hurai dah.


3. Tuan Ibrahim.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 9. Tetapi gua nilai secara luaran tanpa pernah bertemu dan berdialog dengannya. Orang yang boleh diterima aliran ulama dan aliran profesional dan aktivis. Silap2, pengutuk profesional seperti Abu Nawas pun segan nak kutuk. Jika orang luar pun segan nak kutuk, apatah lagi orang dalam.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 5. Cadangan dan idea Tuan Ibrahim lebih banyak dalam bentuk cerita tauladan. Tak jelas. Dan mengundang tafsiran pelbagai. Tidak boleh dijadikan hitam-putih.

Keagamaan : Dari atas kertas, memang Tuan Ibrahim miliki asas yang rasmi terhadap tajuk agama. Sumbangan 'bentuk fizikal' gua tak sure. Takda maklumat.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 6. Tuan Ibrahim banyak kali dilihat dalam dunia aktivisme. Ianya lebih baik dari Haron Din dan selevel dengan Hadi Awang.


4. Salahuddin Ayubi.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 6. Tetapi gua nilai secara luaran tanpa pernah bertemu dan berdialog dengannya. Kalau tidak gua letak 5 jer. Tapi sebab dia pernah belanja gua makan, gua bagi 6.

Masa tu di kedai nasi arab Taman Melewar Gombak. Salahuddin semeja dengan Wan Jo dan Pak Bakar. Gua semeja dengan aktivis lain. Bila dia nak blah, dia salam dengan semua. Tahu2, nasi dah kena bayar.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Walau agak kurang dari segi cadangan penyelesaian isu, tetapi cara Salahuddin menjawab isu, kawal kerosakan isu sangat penting kepada organisasi PAS. Dan paling penting, intelek Salahudin walau tidak setaraf Dr Zul, ianya hadir dan wujud dalam setiap isu yang berlaku.

Keagamaan : Gua letak selevel dengan Mat Sabu. Peranan Salahuddin hanya dalam bentuk politik dan secara tidak langsung. Bukan aliran agama dan tiada benih fizikal terhadap dunia Islam di Malaysia.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Tinggi semata dari Tuan Ibrahim. Antara tokoh yang membawa Johor ke arah kecerahan melalui aktivisme.


5. Mahfuz.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 5. Sebab gua tak pernah jumpa, berdialog atau kenal.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Pada gua, Salahuddin dan Mahfuz adalah setaraf. Satu pencapaian yang baik PAS pernah lahirkan. Kemudian merudum sehingga sekarang. Mahfuz juga agak kurang dari segi cadangan penyelesaian isu, tetapi teknik menjawab isu, kawal kerosakan isu itu sangat menyumbang. Kini, Mahfuz berpeluang memberi dan mempraktikkan idea dan intelektual di Kedah.

Keagamaan : Gua letak selevel dengan Mat Sabu dan Salahuddin. Peranan Mahfuz terhadap Islam hanya dalam bentuk politik dan secara tidak langsung. Bukan aliran agama. Dan tiada benih fizikal terhadap dunia Islam di Malaysia.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 7. Tinggi semata dari Tuan Ibrahim. Antara tokoh aktivis sejak sebelum zaman kriket Israel ke Malaysia.


6. Husam.

Peribadi : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 6. Rendah semata dari Nik Amar. Sebab Husam memang hanya bercakap perkara yang penting pada tafsiran dirinya sendiri. Dan PR yang agak kurang. Orang yang tak biasa akan anggap Husam sombong.

Intelektual : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 8. Husam rajin belajar dan membaca. Orang yang berfikir luar kotak. Pantas menguasai isu2 teknikal. Banyak idea darinya. Bab hasil dari idea adalah tajuk lain.

Keagamaan : Pada gua, walau Husam bukan berpendidikan rasmi agama, Husam lebih memahami Islam dari kelulusan rasmi agama. Kerana dia adalah orang yang belajar dan belajar. Dari segi benih fizikal, memang Husam tidak selevel TGHA / TGNA, tetapi Husam mewujudkan perputakaan, dan memiliki surau sebagai pembenihan ilmu Islami.

Aktivisme : Jika 10 adalah terbaik, gua letak skala 6. Walau Husam naik dalam PAS melalui kerja2 aktivis bawahan, tetapi di zaman preview ini ditulis, level Husam hanya menyamai Tuan Ibrahim. Kurang semata dari Salahuddin dan Mahfuz.


Comments

  1. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete
  2. شركة موفرز لخدمات شحن ونقل وتخزين العفش بالمنطقة الشرقية والى جميع مدن المملكة

    شركة نقل عفش بالدمام شركة موفرز لنقل العفش بالدمام مع الفك والتغليف والتركيب بايدي عمكمالة فنية مدربة على فك وتركيب جميغ أنواع الاثاث على مختلف انواعة وكذلك في شركة نقل عفش بالجبيل لما تتمتع بة الشركة من وجود فريق عمل متكامل بجميع مدن المنطقة الشرقية كوجود شركة نقل عفش بالقطيفو شركة نقل عفش بالاحساء والى جميع انحاء المملكة مع الضمان على المنقولات وتركيب الاجهزة الكهربائية والستائر والمطابخ وغرف النوم والمكيفات الاسبلت والشباك

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.