Skip to main content

Bacaan semua anak Kelantan : Isu PMBK Sawit Kelantan

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Ini bukan tulisan ulama ustaz2. Ini adalah tulisan gua. Guna identiti gua. Tak guna identiti palsu. Gua bertanggungjawab terhadap tulisan gua. Gua bukan penakut macam ulama ustaz2 yang tulis guna identiti palsu. Insyaallah.
Gua adalah antara orang yang bertuah dapat berdialog dengan kedua pihak. Kerana di Kelantan, politik mereka percaya dengan hujah. Manakala aktivis pula mempunyai kekuatan menyebarkan hujah dan melawan apa sahaja sebab tiada terikat dengan kepentingan politik. Maka, kumpulan aktivis ini menjadi rebutan bagi pihak yang mahu hujah mereka ditegakkan.

YB Che Lah@DCL dan Haji Fauzi (Pengurus Besar PMBK Sawit). Ramai yang minta gua tulis perbandingan di antaranya. Tapi gua sibuk menyelesaikan kerja-kerja kemasyarakatan di bawah Aktivis kelantan (AK03) dan R. Itu prioriti gua skang.Dan kini, ada sedikit masa untuk menulis dan mencatatkannya.


[2]
Sedikit latar belakang PMBK Sawit. PMBK Sawit adalah salah satu GLC yang bertaraf 'lubuk duit'. Antara kejayaan PMBK Sawit oleh team terdahulu ialah mengembalikan tanah FELCRA kepada kerajaan negeri Kelantan sekaligus menyumbangkan pendapatan kepada kerajaan negeri berbanding kerajaan pusat sebelum itu.

Isu perletakan jawatan 4 orang kanan PMBK Sawit termasuk Haji Fauzi.

Versi DCL : DCL (pengerusi baru PMBK Sawit) mengakui, Haji Fauzi ada menghantar surat perletakan jawatan bernotis 3 bulan. Lembaga yang dipengerusikan DCL menerima notis itu dengan tawaran 'win-win situation'. Yakni, diberikan cuti 3 bulan penuh.

Memang benar, DCL boleh menghentikan mereka selepas 3 bulan, tetapi, Haji Fauzi sudah beberapa kali berhasrat mahu berhenti sebelum ini. Dan untuk kali ini, jika dibiarkan perjalanan syarikat milik negeri diserahkan kepada orang yang 'tiada hati' atau 'memang mahu berhenti', selama 3 bulan, ianya mendatangkan kemudaratan kepada syarikat itu sendiri.

Memang benar, DCL boleh menggunakan kuasanya, bagi memujuk Haji Fauzi. Tetapi, dalam keadaan polemik sekarang, DCL percaya, kaedah itu tidak akan berjaya. Salah satu hujahnya ialah ketika DCL mahu berjumpa, Haji Fauzi tidak sihat. Dan bila sihat, terus hantar surat.

Versi Haji Fauzi : Memang benar, Haji Fauzi ada beberapa kali menyuarakan hasrat berhenti sebelum ini. Salah satunya ketika perjumpaan sekumpulan ahli politik PAS di sebuah hotel bagi menggantikan khidmatnya. Falsafah Haji Fauzi ialah dipanggil berkhidmat ketika diperlukan. Seandainya tidak diperlukan lagi, atau tugasnya dilihat sudah selesai, maka dia perlu berhenti.

Memang benar ketika DCL mahu berjumpa dia tidak sihat. Dia ada bukti sijil cuti sakit. Bagaimanapun, dia setuju dengan DCL. Dia memang mahu berhenti. Cuma sedikit terkejut apabila notis 3 bulan diterima secara diberi cuti serta-merta. Paling tidak, walau tidak selepas 3 bulan, berikan sedikit masa untuk menguruskan perkara pejabat. Dia memberi perumpamaan, ketika dijemput menaiki pesawat, dihulurkan tangga. Apabila selesai, suruh terjun serta-merta.

Isu PMBK Sawit rugi.

Versi DCL : Audit membuktikan PMBK Sawit rugi. DCL turut mengajar aktivis cara melihat kerugian dalam satu-satu penyata kewangan. Ketika ditanya mengenai sumbangan PMBK Sawit terhadap kerajaan negeri, DCL mengakuinya. Memang ada rekod sumbangan.

Versi Haji Fauzi : Falsafah GLC ditubuhkan untuk rakyat, melalui kerajaan negeri. Jika falsafah GLC ditubuhkan untuk mencatitkan keuntungan dalam penyata kewangan, kita pun boleh buat begitu. Tetapi mana yang aula? Kertas atau rakyat?

PMBK Sawit menyumbangkan keuntungan sendiri sebanyak 50% kepada kewangan negeri. 25% kepada badan induk PMBK sendiri. 25% lagi barulah untuk syarikat dan suntikan kepada GLC-GLC baru.

Kita boleh mengisytiharkan keuntungan atas kertas jika mahu. Tetapi, apakah perasan anak Kelantan apabila cukai RM1.2 juta terpaksa diserahkan kepada kerajaan pusat yang selama ini menikam mereka? GLC Ladang Terah hanya kembalikan keuntungan sekitar 18% kepada rakyat sendiri. Ladang milik Yayasan Islam Kelantan (YIK). Hanya JV dengan syarikat swasta. Dan syarikat swasta pasti mempunyai akaun rasmi dan akaun dalaman bagi mengurangkan pemberian kepada YIK.

Versi AdukaTaruna : Bukan ulama-ustaz tadbir ekonomi secara sosialis (anti swasta dan berunsur koperasi. Keuntungan diputarkan kepada rakyat). Golongan ustaz-ulama tadbir ekonomi secara kapitalis. Ambil Kohilal lingkup. Dapat tanah untuk YIK, ali-babakan. Ulama kafirkan sosialis. Tapi Islamkan kapitalis. Bila ditegur, guna nabi dan Allah sebagai perisai.

Isu pemimpin PAS membuat kenyataan akan bersihkan orang Husam secara 'cuci sampai dalam perut'.

Versi DCL : DCL menafikan. Siapa yang menyebarkan perkara itu berniat jahat. Kita atas dasar kebenaran. Bukan atas dasar peribadi. Ketika perjumpaan berlaku, hanya YB Zulkifli Mamat sahaja yang berucap. Saya dan Dr Ezani tidak berucap pun.

Versi Haji Fauzi : Memang benar DCL. Sebab DCL tidak tahu perkara itu. Orang yang berkata yang demikan ialah YB Pengkalan Chepa. Dr Ezani. Dia berkata kepada staff PMBK Sawit ketika berjalan pergi. Sama ada ke tandas atau minum air. Ramai staff menjadi saksi. Menyebabkan pertemuan ditakrifkan diadakan kerana nak cuci orang Husam sampai dalam perut.

Bersambung...

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.