Skip to main content

Bukan sebab agama. Tapi kuasa ekonomi.

(1)
Nak dapatkan kuasa ekonomi, perlu dapatkan kuasa pasaran. Jika terbatas pasaran di negara sendiri, wajib dapatkan pasaran negara orang.

Nak dapatkan kuasa pasaran, maka kuasa ketenteraan perlu kuat. Boleh menekan negara orang dengan kekuatan. Nak dapatkan kuasa ketenteraan, maka perlu menjadi kuasa ekonomi. Ini asas apa yang berlaku dalam dunia.

(2)
Dunia kini menjadi 2 paksi kuasa. Pertama blok Russia. Kedua blok US. Tidak ada blok Kristian atau blok Islam. Sunni atau syiah sebenarnya. Itu hanya kulit yang membenarkan tindakan.

Kebanyakan peperangan di negara2 dunia melibatkan 2 paksi ini. Saling berebutan untuk pasaran negara tersebut.

Perang Vietnam sebenarnya perang US-Russia. Korea, Afghanistan, Iran-Iraq, dan lain-lain. Perlawanan senjata juga melibatkan senjata US lawan senjata Russia.

(3)
Blok Russia adalah Iran, China, Korea Utara, Iran dan negara2 sosialis latin.

Blok US adalah negara komonwel, sebahagian besar Asia, Arab dan Eropah. Termasuk Malaysia yang claim diri negara berkecuali.

(4)
Ramai muslim yang tuduh US atau Russia akan meruntuhkan kuasa Islam. Contohnya, jika Malaysia laksanakan hudud, maka US akan halang.

Sebenarnya, polisi US dalam kontek negara mereka, mereka tak peduli pun. Melainkan sedikit kenyataan dasar negara. Yang akan peduli dan lawan hanyalah NGO dan media mereka.

Arab Saudi hudud pun US tak kacau. Malah sahabat. Asalkan kuasa pasaran Arab Saudi tunduk kepada US. Kuasa ketenteraan tunduk kepada US.

Negara2 blok US mungkin boleh aman dari Russia. Tetapi negara2 blok Russia sukar aman dari US.

(5)
Begitu juga kes dengan negara Syria. Syria adalah blok Russia. Ini bukan Syiah vs Sunni sebenarnya. Tetapi peluang US menjadikan Syria blok mereka.

Cumanya, kejahatan Basyar mengenai kuasa dalam negara menyebabkan dia enggan meredakan tentangan dengan skim peralihan kuasa yang Turki cadangkan. Letak jawatan, dan serahkan kepada pemimpin parti Baath yang lain.

(6)
Anda lihat Mesir pula. Satu negara blok US. Selepas Mubarak jatuh secara rakyat, Ikhwan ambil alih secara pilihanraya. Kemudian jatuh secara tentera.

Kemudian berlaku pembunuhan rakyat pro Morsi. Bangkit demi bangkit. Berbanding Libya dan Syria, kenapa tidak berlaku penentangan secara senjata oleh rakyat?

Inilah sebenarnya. Jika negara itu adalah blok Russia, maka US akan masuk dalam kebangkitan rakyat untuk supply senjata jenis yang sama dengan polisi kiblat senjata si pemerintah (senjata jenis Russia juga).

Dan oleh kerana Mesir sememangnya blok US, maka tidak berlakulah penentangan rakyat bersenjata. Walau rakyat dibunuh dan ulama mereka hari2 melaungkan jihad.

(7)
Penutupnya, Aktivis Kelantan menyeru kepada semua supaya tidak terperangkap dalam label dan sentimen. Fahami perjalanan duit dalam setiap perkara, maka anda akan dapat jawapannya dalam setiap perkara.

Salam Syawal. Maaf zahir batin.

Aktivis Kelantan (AK03)

Comments

Popular posts from this blog

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.