Skip to main content

Tumbangkah regim dengan demo air liur?




1. Persoalan Ust Ja cetus perbahasan sihat.

2. Biasalah manusia. Gua sendiri ada setuju. Ada tak setuju dengan lontaran Ust Ja.

3. Revolusi adalah jalan untuk ubah. Ini sunnah nabi2. Tak mampu revolusi tak mengapa. Tapi jangan sesatkan manusia dengan kata revolusi tu jahat, tak sesuai, etc.

4. Zaman moden, revolusi tak dimulakan oleh parti politik demokrasi. Tapi oleh aktivis.

Di Tunisia sampai Mesir, yang mati untuk cetus revolusi ialah aktivis. Yang larang dan haramkan revolusi ialah ulama politik demokrasi tmasuk ikhwan. Mujur Qardhawi menyokong.

Bila berjaya, yg tuai hasil dan tulis sejarah kejayaan itu ialah ulama politik. Tmasuk kumpulan yg mula2 larang dan bantah.

5. Memang benar Himpunan Ceramah Air Liur org politik seperti Blackout 505 tidak akan tumbangkan regim. Tapi jangan lupa, demo air liur para ulama di masjid Malaysia juga lebih mustahil tumbangkan regim Syria jauh di sana.

6. Dalam Islam, bantuan perlu dihulurkan kepada masyarakat terdekat dulu. TGHA sendiri kata royalti hasil bumi HARAM dibelanjakan ke negeri luar sekiranya masalah dalam negeri belum selesai.

Jadi, jika masalah rakyat dalam negara berkenaan penindasan pun tak hadir, tujuan apa tenaga, wang dibelanjakan untuk prioriti luar?

7. Jika motifnya hanya utk tunjuk rasa hero kelompok muslim Malaysia, kerja sia2 kalau utk jatuhkan regim Syria, samalah Blackout505. Hanya kerja sia2 utk jatuhkan regim BN. Sekadar kekalkan momentum sokongan rakyat terhadap politik PR, larikan perhatian janji Anwar bersara dan sebagainya.

Cuma Blackout lebih baik kerana priority masyarakat sendiri. Orang yang lebih baik ialah hadir priority masyarakat sendiri dan hadir priority masyarakat luar.

8. Demo ulama air liur untuk Syria yg langsung tak ditakuti oleh regim Syria apatah lagi BN, diberikan 'kebenaran' oleh regim BN.

Di sini kita boleh ukur ketepatan perjuangan kita. Jika kita ditentang musuh, maka itulah landasan nabi2. Jika dibenarkan musuh, maka ada sesuatu yg perlu dinilai. Ust Fadzil Nor kata, nak tgk kebenaran kita, tengok posisi kita pada mata musuh.

9. Tidak mustahil beberapa ulama yang demo air liur untuk Syria tanpa tentangan musuh itu, jika diuji Allah berasal dan berada di Syria, mereka akan pro Basyar. Sebab takut pada peluru dan kematian.

Al Quran kata, mana boleh ulama kata mereka adalah ulama sedangkan mereka tidak diuji kecuali demo air liur yang dibenarkan regim BN?

10. Orang yang patut diludah ialah orang yang naik dengan undi rakyat Malaysia, tetapi tidak hadir priority rakyat Malaysia. Hanya hadir priority masyarakat luar.

11. Jika para ulama mahu mengubah regim, ulama yang perlu cetuskan revolusi. Buktikan hafalan Quran dan hadis bukan dalam air liur dan kuliah sampul. Tetapi dalam peluh dan darah. Kami sedia dibimbing oleh ulama seperti ini.

Wallahualam






Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

E wallet rupanya voucher potongan harga.

Abam setuju imbuhan wang bagi galakkan rakyat buat sesuatu. Macam download app untuk mudahkan kerajaan. Untuk kesejahteraan rakyat sendiri. Ianya sama macam paksa bayar wang (saman) bagi galakkan rakyat JANGAN buat sesuatu. Tapi pundek apakah imbuhan dalam bentuk potongan harga ini?   Ada si bangang kata e wallet PH dulu bangang sebab ada tarikh luput. Tarikh luput la sebab nak galakkan download dan guna e wallet. Pengguna dan peniaga. Bukan suh simpan RM30 tu dalam almari macam Armada. Tapi, ini lebih bangang. Imbuhan dalam bentuk potongan harga. Bagi jer la terus. Dia beli barang apa pun bernilai RM50.