Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 6, 2013

PRU13 : Pendapat gua

[1]
Pertama sekali, gua ucapkan fakap kepada JPN dan SPR kerana pilihanraya di luar tamadun manusia. Dakwat tak kekal untuk pengundian berganda dan pemberian IC kepada warga asing menjadikan mereka pengundi sah. Kedaulatan negara yang diinjak2.

Kedua gua ucap takziah kepada BN kerana walau pelbagai teknik kotor dan salah guna kuasa, majoriti parlimen mereka merosot.

Ketiga gua ucap padan muka pada PAS Kedah sebab kalah. Supaya Allah menjelaskan batil itu jelas kebatilannya. Dan semoga Allah membersihkan jemaahNya dengan takdirNya itu.

Keempat, gua sedih sebab PR gagal di kerusi negeri terutama Melayu Hutan. Dan tajuk keempat inilah yang gua nak share.

[2]
Pada pendapat gua, kegagalan PR untuk tajuk keempat di atas adalah kerana faktor tersebut.

2.1 Hebat menyerang. Terlupa bertahan.

PR dalam aspirasi mereka terlalu hebat menyerang. Terutama isu nasional. Tetapi, mereka tidak bersungguh bertahan dalam isu yang musuh guna. Di antaranya :

DAP - Cina - Negara Kristian - Kalimah Allah

Isu perkauman ini sangat laku, mudah dijual di kalangan capaian intelek Melayu. Sejarah membuktikan swing Melayu berpaksi atas isu ini.

A. Melayu swing ketika Natrah

B. Melayu swing bila isu Kuli pakai tengkolok Kristian

C. Melayu swing ketika di awal pemecatan Anwar kerana Anwar dilihat tokoh Melayu dan Islam ketika itu.

D. Melayu swing bila isu pelayar solo dikatakan murtad di zaman Paklah. Sampai Paklah terpaksa jemput si pelayar tu dalam satu majlis untuk declair status pegangangannya.

Walau status kebenaran isu2 ini boleh dibahaskan, tetapi isinya ialah, dengan capaian intelek Melayu dan capaian maklumat Melayu ketika ini, terutama Melayu Hutan, isu perkauman dan agamama sangat2 memberi kesan terhadap Melayu.

Bersambung... Data Tenet dah habes. Jangan lupo malam ni. Sesi mengumpek. Insyaallah.


5 comments:

siti hajar salleh said...
This comment has been removed by the author.
suri solehah said...

satu lagi,kita terlupa untuk bermunajat kepadanya selepas segala ceramah yg dibuat,,nampak sblm pilihanraya,hanya kelantan yg menghipun rakyat untuk bermunajat kepadaNYa

wawasan jilid said...

Kalau PR menang isu siapa PM akan bergema lagi puak PAS dlm geng perpaduan akan bertegas mahukan hj hadi...ISU HUDUD pun sama juga..

Nafiri said...

Salam...

Tak betul kalau kata hanya Kelantan yang bermunajat..Di Terengganu hampir setiap malam dorang bemunajat, sy terima jemputan munajat hampir setiap hari , terutama semasa tempoh kempen..

atiq said...

melayu kerana islamya tegar.bukan kerana mcm melayu pr yg anggap ugamanya hanya alat capai cita2 ,yg menjurus kepentingan kepartian.bgi umno prjuangkan islam ialah ats nama memurtabatnya sesuai masa dan ruangnya, tapi melayu paspkr tentunya dap swing sebagai rasis.dap jelas menolakislam, pas dn pkr menanggok di air keroh semestinya memperlekehkan sumbgan umo dlm memprjuangkan keadilan islam.maka x prlu dijadikan polimek atau dilayn.pru 13 dgn gelombg 'kali ini lah' mengubah kerajaan..x jaya.pr kembalikan polarisasi kemasa melayu hutan dan cina yg merayu2 mencari kerakyaan .