Skip to main content

Kawan si Adam Adli.

(1)
Alhamdulillah. Gua dikurniakan kesempatan untuk Himpun Solidariti Bebas Adam Adli selama 2 malam di Lokap Bersepadu Jinjang.

Kalau gua di Kelantan, memang sukar gua ke KL. Tapi gua berada di Shah Alam sehari awal sebelum Adam ditangkap kerana adik gua konvo.

(2)
Gua just nak share. Pengalaman peserta solidariti Adam ni.

Memang ramai di kalangan peserta adalah rakan Adam sendiri. Tapi rata2nya hadir atas prinsip isu.

Cina2 dan India2 semua tu hadir bukan sebab Adam pun. Tapi atas falsafah isu.

(3)
Ramai juga kategori aktivis tua yang tidak mampu tidur di lokasi himpun, datang dengan membawa makanan dan minuman. Kira memang mewah lah.

DBKL pun gua tengok bertolak ansur. Polis pun just berkumpul dari jauh jer. Cuma ada kedengaran beberapa pihak mahasiswa tidak hadir kerana personal. Bukan kerana falsafah isu.

(4)
Sebelum orang salah faham bahawa aktivis adalah golongan tak bekerja, gua catit di sini, hampir kesemua kat situ bekerja.

Menariknya seolah2 ada syif giliran. Ada kumpulan pulang. Dan ada kumpulan yang baru hadir. Jumlah kesemua mereka pada satu2 masa seramai 30 -+.

Kekuatan mereka adalah bujang. So, mereka tidur dan bangun terus ke tempat kerja.

(5)
Gua berpendapat, cerdik pandai dlm perundangan, perlu memikirkan mekanisme bagi meminimumkan ruang buli dan khianat dalam sistem siasatan negara.

Contohnya, jika kerajaan (parti memerintah), ingin mengenakan si Abu, maka si Abu ditangkap atas satu alasan perundangan tertentu.

Kemudian, dapatkan tahanan reman 2-3 hari. Kemudian bebas tiada kes. Jika diperingkat ini, si Abu telah pun dibuli dan dikhianati dengan dilokap selama 3-4 hari. Diri yang telah diburukkan oleh media.

Atau terpaksa melalui pendakwaan kes lemah. Bertahun2 baru disahkan bebas. Ini adalah unsur buli dan.khianat kepada rakyat.

(6)
Gua tak perlu ucap kepada Adam Adli. Tapi, kepada bakal2 Adam Adli, anda adalah harapan kami sebab korang semua masih bujang. Hahaha...

Comments

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n