Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

May 20, 2013

Kawan si Adam Adli.

(1)
Alhamdulillah. Gua dikurniakan kesempatan untuk Himpun Solidariti Bebas Adam Adli selama 2 malam di Lokap Bersepadu Jinjang.

Kalau gua di Kelantan, memang sukar gua ke KL. Tapi gua berada di Shah Alam sehari awal sebelum Adam ditangkap kerana adik gua konvo.

(2)
Gua just nak share. Pengalaman peserta solidariti Adam ni.

Memang ramai di kalangan peserta adalah rakan Adam sendiri. Tapi rata2nya hadir atas prinsip isu.

Cina2 dan India2 semua tu hadir bukan sebab Adam pun. Tapi atas falsafah isu.

(3)
Ramai juga kategori aktivis tua yang tidak mampu tidur di lokasi himpun, datang dengan membawa makanan dan minuman. Kira memang mewah lah.

DBKL pun gua tengok bertolak ansur. Polis pun just berkumpul dari jauh jer. Cuma ada kedengaran beberapa pihak mahasiswa tidak hadir kerana personal. Bukan kerana falsafah isu.

(4)
Sebelum orang salah faham bahawa aktivis adalah golongan tak bekerja, gua catit di sini, hampir kesemua kat situ bekerja.

Menariknya seolah2 ada syif giliran. Ada kumpulan pulang. Dan ada kumpulan yang baru hadir. Jumlah kesemua mereka pada satu2 masa seramai 30 -+.

Kekuatan mereka adalah bujang. So, mereka tidur dan bangun terus ke tempat kerja.

(5)
Gua berpendapat, cerdik pandai dlm perundangan, perlu memikirkan mekanisme bagi meminimumkan ruang buli dan khianat dalam sistem siasatan negara.

Contohnya, jika kerajaan (parti memerintah), ingin mengenakan si Abu, maka si Abu ditangkap atas satu alasan perundangan tertentu.

Kemudian, dapatkan tahanan reman 2-3 hari. Kemudian bebas tiada kes. Jika diperingkat ini, si Abu telah pun dibuli dan dikhianati dengan dilokap selama 3-4 hari. Diri yang telah diburukkan oleh media.

Atau terpaksa melalui pendakwaan kes lemah. Bertahun2 baru disahkan bebas. Ini adalah unsur buli dan.khianat kepada rakyat.

(6)
Gua tak perlu ucap kepada Adam Adli. Tapi, kepada bakal2 Adam Adli, anda adalah harapan kami sebab korang semua masih bujang. Hahaha...

No comments: