Skip to main content

Semangat yang membazir.

Semangat ada. Tapi disalurkan dengan cara yang membazir. Itu pendapat gua.

Di Kelantan malah mungkin di mana2 (kecuali tempat gua kawasan bandar); ramai sungguh orang buka pos. Pos ni macam khemah atau port la. Dihiasi dengan bendera2.

1. Apa fungsi post ni selain tempat lepak? Nak kata tempat mesyuarat bukan. Nak kata keselamatan, tak logik. Nak kata pos cantik mampu menambah undi, lagi la tak munasabah.

Untuk buat dan hias pos ni, perlukan 5 pekerja. 3 hari. Siap. Ada beribu pos di Kelantan. 5 pekerja darap 3 hari darap 5000, kalau disalurkan tenaga dan semangat ini kepada benda yang sepatutnya, seawal tahun 1990 an lagi, Selatan Thai akan menjadi milik Kelantan. Haha.

2. Replika. Ini lagi gile. Kapal selam ada. Beg tangan Rosmah pun ada. Cantik2 plak tu. Ni kerja 7 orang. 7 hari siap. Malah ada yang sampai bermasam muka pasal nak siapkan benda ni. Cuba tanya berapa orang yang dah lari undi dari BN dengan berhala2 tak berguna tu. Ngaaaa...

Tapi sebenarnya seronok gak tengok memember kreatif nih. Kalau gua buat, memang tak sudah siap dah jahanam. Pasal tak sabar.

3. Di negeri2 PAS, kempen dilakukan secara ortodok. Tepek muka TGNA dan TGHA. Pastu cetak mesej. "Undilah PAS". Hahaha. Seb baik banyak kat Kelantan yang ilmu agamanya dah rata. Kalau kat bandar, memang tak berguna langsung. Kita nak undi dasar. Patut cetak logo cabang2 dalam manifesto. Pastu mesejnya Undilah PAS.

Ada sejenis billboard di Kelantan. Muka TGNA besar bas. Ayat 7 DOSA besar kereta. Pastu petikan kata2 TGNA besar side mirror. Bersepah billboard ni kat Kelantan.

Dia ingat orang naik kereta sempat kot baca petikan kata2 tu. Akhirnya dah jadi 7 DOSA bergambar TGNA.

4. Ada rakan2 yang bila diajak berkerja seperti edar risalah, pidato hit n run, macam2 alasan. Tapi bab eskot orang2 ternama no 1. Semangat lebih. Tapi membazir.

Yassin artis tu pun dia eskot. Kah3.. apa bahaya Yassin untuk UMNO pun gua tak tahu.

Sedang cuci 7 dosa besar.

Apa pun, memang bodoh la orang Kelantan kalau tukar PAS ke UMNO kali nih.

Comments

  1. Bhai AT...

    Itu namanyer salah strategi... salah tumpuan.. buat benda yang tak mendatangkan undi masuk dalam parti.... hahaha... itu semua kira macam giler glamer jer... hahaha

    C++
    CipanTapirTenuk.Blogspot

    ReplyDelete
  2. Aik ...naik pentas...kepala kosong...tanpa semutar...kopiah...topi..baju merahh pulok....
    Penceramah 'tukar' ..
    Bila nak nsik pentas d kree...calling caling wa!
    P/s
    Jgn cari ambo di 'pos' ...kompom dok jumpo

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste