Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Jan 29, 2013

Kisah keretapi di Ganu

Satu lewat malam, gua ambil baju R di Wakaf Che Yeh. Naik motor jer.

Lepas tu gua chow ke Padang Tembak. Sampai KAMDAR, gua nampak seorang pemuda berkopiah jalan laju.

Nak berhenti ke tak nak. Tolong kang kena rompak plak gua. Memandangkan gua selalu rasa susah jalan kaki ni, gua berhenti dan.buat2 garang.

"Mmano bey?"

"Dusung Raje." (dialek Ganu. Gua tak pandai sangat taip semula dialek ni.)

"Buat apa situ?"

"Kite ngaji situ. Madrasah."

"Pondok ke?"

"Bukan. Madrasah." (Apa beza pun gua tak tahu.)

"Mari aku tumpangkan. Tapi mu bawak. Aku duduk belakang. Sori la. Aku tak caye sangat. Skang macam2." (Apa2 hal senang gua cekik leher dia dari belakang)

Sepanjang perjalanan kitorang berbual2. Dia jalan kaki dari stesen bas KB sebab teksi mahal waktu malam. Antara lainnya...

"Kelantang skang ada traing (train)."

"Lama dah. Kat Wakaf Bharu."

"Eh... Satu Klatang ni bang. Ganu pung same."

"Ganu mana ada train." (Mamat ni telan pil kuda ke apa?)

"Ada. Serupe je. Dulu traing basikal pixie. Lelaki rambut kaler2."

"Trend! Cakap la musim. Ak alaa.. Aku mana faham english Ganu."

Last2.. Kitorang kena tahan polis. Naik motor mencurigakan. Yang belakang pakai helmet. Yang depan tak pakai. Bawak pulang karung warna hitam.

Kad pengenalan sorang N9. Sorang Terengganu. Spotcek karung ada baju royalti. Puas yakinkan polis. Macamana boleh naik motor bersama. Seb baik kena sound jer. Tak kena saman.


2 comments:

mountdweller said...

Haa... tudia.. dah kena dah kat orang ganu!

DuniaSangSuri said...

bua t baik berpada-pada... buat jahat jgn sekali...kna buat byk kali... #eh??? sib bek polis x saman yek... :)