Skip to main content

Kisah keretapi di Ganu

Satu lewat malam, gua ambil baju R di Wakaf Che Yeh. Naik motor jer.

Lepas tu gua chow ke Padang Tembak. Sampai KAMDAR, gua nampak seorang pemuda berkopiah jalan laju.

Nak berhenti ke tak nak. Tolong kang kena rompak plak gua. Memandangkan gua selalu rasa susah jalan kaki ni, gua berhenti dan.buat2 garang.

"Mmano bey?"

"Dusung Raje." (dialek Ganu. Gua tak pandai sangat taip semula dialek ni.)

"Buat apa situ?"

"Kite ngaji situ. Madrasah."

"Pondok ke?"

"Bukan. Madrasah." (Apa beza pun gua tak tahu.)

"Mari aku tumpangkan. Tapi mu bawak. Aku duduk belakang. Sori la. Aku tak caye sangat. Skang macam2." (Apa2 hal senang gua cekik leher dia dari belakang)

Sepanjang perjalanan kitorang berbual2. Dia jalan kaki dari stesen bas KB sebab teksi mahal waktu malam. Antara lainnya...

"Kelantang skang ada traing (train)."

"Lama dah. Kat Wakaf Bharu."

"Eh... Satu Klatang ni bang. Ganu pung same."

"Ganu mana ada train." (Mamat ni telan pil kuda ke apa?)

"Ada. Serupe je. Dulu traing basikal pixie. Lelaki rambut kaler2."

"Trend! Cakap la musim. Ak alaa.. Aku mana faham english Ganu."

Last2.. Kitorang kena tahan polis. Naik motor mencurigakan. Yang belakang pakai helmet. Yang depan tak pakai. Bawak pulang karung warna hitam.

Kad pengenalan sorang N9. Sorang Terengganu. Spotcek karung ada baju royalti. Puas yakinkan polis. Macamana boleh naik motor bersama. Seb baik kena sound jer. Tak kena saman.


Comments

  1. bua t baik berpada-pada... buat jahat jgn sekali...kna buat byk kali... #eh??? sib bek polis x saman yek... :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste