Skip to main content

Kisah keretapi di Ganu

Satu lewat malam, gua ambil baju R di Wakaf Che Yeh. Naik motor jer.

Lepas tu gua chow ke Padang Tembak. Sampai KAMDAR, gua nampak seorang pemuda berkopiah jalan laju.

Nak berhenti ke tak nak. Tolong kang kena rompak plak gua. Memandangkan gua selalu rasa susah jalan kaki ni, gua berhenti dan.buat2 garang.

"Mmano bey?"

"Dusung Raje." (dialek Ganu. Gua tak pandai sangat taip semula dialek ni.)

"Buat apa situ?"

"Kite ngaji situ. Madrasah."

"Pondok ke?"

"Bukan. Madrasah." (Apa beza pun gua tak tahu.)

"Mari aku tumpangkan. Tapi mu bawak. Aku duduk belakang. Sori la. Aku tak caye sangat. Skang macam2." (Apa2 hal senang gua cekik leher dia dari belakang)

Sepanjang perjalanan kitorang berbual2. Dia jalan kaki dari stesen bas KB sebab teksi mahal waktu malam. Antara lainnya...

"Kelantang skang ada traing (train)."

"Lama dah. Kat Wakaf Bharu."

"Eh... Satu Klatang ni bang. Ganu pung same."

"Ganu mana ada train." (Mamat ni telan pil kuda ke apa?)

"Ada. Serupe je. Dulu traing basikal pixie. Lelaki rambut kaler2."

"Trend! Cakap la musim. Ak alaa.. Aku mana faham english Ganu."

Last2.. Kitorang kena tahan polis. Naik motor mencurigakan. Yang belakang pakai helmet. Yang depan tak pakai. Bawak pulang karung warna hitam.

Kad pengenalan sorang N9. Sorang Terengganu. Spotcek karung ada baju royalti. Puas yakinkan polis. Macamana boleh naik motor bersama. Seb baik kena sound jer. Tak kena saman.


Comments

  1. bua t baik berpada-pada... buat jahat jgn sekali...kna buat byk kali... #eh??? sib bek polis x saman yek... :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n