Skip to main content

Cerita Presiden R

[1]
Program rapat umum Countdown HKR di Penang dan Perlis, penganjur memberikan slot kepada R. Gua mewakili R dijadualkan menyampaikan penerangan.

Malangnya 6 Januari adalah tarikh jangka anak kedua gua. Maka tiadalah berani gua nak jauh dari KB.

[2]
Mesyuarat R memutuskan menghantar wakil lain. Bernama X. Seorang CEO GLC yang setaraf dengan Presiden R. Orangnya baik. Jenis cool. Cuma N3 ini bertujuan menjelaskan satu sisi lain. Mungkin bermanfaat kepada anak muda yang akan memimpin di masa hadapan.

[3]
Sepatutnya, aktivis R dari Kelantan mahupun R mahasiswa di negeri penganjur mengiringi penceramah R.

Uniknya R ini ialah rata2nya anak muda yang 'gila2'. Apabila X dijadual, kesemua anak muda R keberatan untuk follow.

Sehinggakan keluar rasa kesal dari rakan X bahawa aktivis R tidak mahu beri kerjasama. Akhirnya X pergi berseorangan dari Kelantan.

[4]
X orang yang baik. Menjaga solat. Mudah menghulurkan bantuan dan sebagainya. Cuma dilihat elitis oleh aktivis.

Berbeza dengan Presiden R. Walau kini CEO dan Presiden kepada beberapa NGO, tetapi dia mengekalkan statusnya sebagai anak petani.

Apa yang aktivis dapat, itulah yang Presiden dapat. Tidur dalam van, bawah jambatan, kena nyamuk, tidur di masjid dengan budak2 U yang jauh usia, basah kuyup semuanya selevel dengan aktivis.

[5]
Kepada adik2 yang akan menyambung perjuangan, ini adalah satu perkara yang berguna. Berlakon untuk selevel dengan rakyat terbawah dengan jiwa yang berasal dari bawah secara original sangat2 berbeza.

Walau ramai orang bawah meninggalkan jiwa bawah apabila sudah berada di atas, tetapi politik intelek dan rohani di masa hadapan memerlukan origin jiwa.

Wallahualam.


Comments

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n