Skip to main content

Isu MPKB vs non muslim

Oleh : AdukaTaruna

Ini adalah rentetan yang berlaku dalam N3 sebelum ini. Penguasa salon terbabit telah menjemput gua untuk menyiasat sendiri.

Siasatan awal mendapati, peraturan MPKB untuk kedai gunting rambut jelas tidak menganiaya bukan Islam.

Syarat no 10 menyatakan, pekerja wanita dilarang menggunting rambut lelaki, atau sebaliknya, SEKIRANYA salah seorang atau kedua-duanya muslim dan bukan muhrim.

Ini bermakna, tidak menjadi kesalahan sekiranya wanita bukan muslim gunting rambut lelaki bukan muslim.

Kekeckhan dunia non muslim Kelantan terjadi apabila penguatkuasa MPKB telah menyaman tokey salon kerana wanita bukan Islam gunting rambut lelaki bulan Islam.

Dalam surat saman itu ditulis kesalahan wanita menggunting rambut lelaki.

Ketika soal jawab dengan penguatkuasa, maka timbullah dakwaan peraturan seperti yang En Lau dakwa.

Sebenarnya penguatkuasa MPKB tersebut yang melanggar undang-undang yang disediakan MPKB sendiri.

Berkenaan dengan isu tiada lesen, memang premis itu tidak ada lesen lantaran permohonan untuk mendapatkan lesen tidak ada status. Senyap.

Premis ada lesen sementara. Tetapi sudah lama mati. Tokey menyatakan dia buntu untuk mohon lesen. Dakwanya MPKB hanya membero alasan sedang diproses. Sepanjang hampir 2 tahun premis beroperasi secara bayar denda setiap bulan.

Kita akan dapatkan penjelasan dari MPKB di dalam masa terdekat. Insyaallah.


Comments

  1. Good move... keep on track, bro!

    Yg betul mesti betul, no problemo.. yg salah kita kasi betul la.

    Siasat tengok kot kot ada 'duri' dalam MPKB yg ambik duit sogokan, atau, paw itu cina atas alasan yg 'kelabu'.

    ReplyDelete
  2. Dkt ngan pru ni mcm2 hal ler PAS ni... Isu pm le, ni lg 1 isu saman lak...pening2

    ReplyDelete
  3. dah takde lesen...tutup kedai dulu

    nak jadi keldai buat ape??

    ramai pulak yg tumpang nak jadi keldai..

    g komplen pasai lesen tak boleh le..lambat proses ka... semak piagam pelanggan MPKB... g report SPRM ka...bla bla bla....lain lemmg nak cari pasal...

    buat perangai babi tunggal terus menerus nak bukak kandang buat apa???

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n