Skip to main content

Cerita KB : Pasar Tani / Malam Taman Bendahara

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Lama dah gua nak suarakan benda ni. Tapi sebab cadangnya nak tulis dalam kategori berat, bergambar dan sebagainya, menyebabkan gua mencari masa luang.
Last2, tak jadi tulis secara itu. Balik dari Taman Bendahara tadi, gua terus tulis lah.

[2]
Gua tak tahu peranan siapa, sama ada Ahli Majlis atau Perancang Bandar, tapi di Kelantan, pemikir terhadap tajuk ini seolah2 mandul. Mungkin kerana Ahli Majlisnya adalah lantikan politik yang tidak boleh dicabar (selesa).

Taman Bendahara yang menempatkan Pasaraya Pantai Timur, UMK, restoran segera ternama itu, terdapat tapak pasar malam / tani. Bermakna 2 jenis pasar dlm seminggu.

[3]
Keseluruhan kawasan Taman Bendahara itu tidak 'hidup' secara seimbang. Di bahagian depan di mana Pasaraya, UMK hidup. Tetapi di belakangnya mati.
Yang menjadi peliknya, berpuluh2 tahun keadaan itu menjadi begitu, tidakkah Majlis Bandaraya memikirkan jalan penyelesaian? Itu salah satu sebab.

[4]
Gua berpendapat Pasar Malam, Pasar Tani dan pusat naik bas Mutiara dialihkan di kawasan mati belakang sana.

Mari kita senaraikan kebaikan jika ianya dilakukan :

I. Kegiatan / kehidupan ekonomi lebih seimbang di Taman Bendahara.

II. Kesesakan jalan kawasan depan dihindarkan. Memberi keselesaan dan keselamatan dengan jalan utama hindar sesak. Kawasan mati sunyi dihidupkan.

III. Di negeri UMNO gua (N9) pasar malam diharamkan dibuat atas jalan utama. Hanya di atas jalan sampingan. Di Kelantan dalam pengetahuan gua, 2 pasar malam atas jalan utama. Padang Tembak dan Taman Bendahara.

IV. Kedaan semakin kritikal apabila McD dibuka di kawasan depan. Bertembung pula dengan pasar tani dan pasar malam.

V. Apabila musim hujan di mana kawasan depan 100% pasti dinaiki air. Di situlah pasar malam atau tani. Di situlah org awam mahu mencari parking. Di situlah laluan keselamatan pelajar UMK.

[5]
Untuk menyelesaikan perkara ini secara punca sebenar, memang pilihanraya Majlis Tempatan perlu diadakan. Supaya orang yang memegang amanah adalah orang yang tidak rasa selamat dengan jawatan. Cumanya, kena dapatkan Malaysia Baru dulu lah. Supaya fokus.

Cumanya, untuk cerita KB kali ini, diharapkan Pasar Malam / Tani dan Bas Mutiara dapat dipindahkan ke kawasan belakang yang hanya 100 meter dari kawasan depan.

Wallahualam.

Comments

  1. Setuju benar dengan cadangan tuan aduka,,,,,pindah ke, ubah ke, alih ke,,, buat le untuk keselesaan dan kemudahan kita semua terutamanya penduduk setempat

    ReplyDelete
  2. Setuju
    - kalu dpt pi PutraJaya pinda perlembagaan. Buat semula pr pbt.
    Sementara tu gunakan kuasa yg ada.Perbaiki mana yg patut. Boleh buat dialog khas pun baik

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n