Skip to main content

MAZA dan Hari Malaysia (Kelantan bukan negeri luar)

[1]
Bendanya dah lama. Basi dah pun. Tapi gua tulis juga lah. Sebab baru lepas berdialog dengan sahabat. Katanya MAZA hebat berhujah dengan Tun Faizal (UMNO).

Gua cakap, dalam pertembungan twitter MAZA-Faizal, yang menang ialah Faizal. MAZA bijak dalam kategori berilmu. Tapi dia tidak bijak dalam kategori psiko / strategi / EQ (emosi).

Tun Faizal sebenarnya sudah berjaya membuatkan MAZA memilih label untuk dirinya. Mengisytiharkan kepihakan. MAZA kata beliau lebih semangat menentang UMNO. Menentang label UMNO bermakna menentang secara total. Bukan menentang secara bertajuk.

Sebelum ini UMNO sukar dengan tokoh yang bebas. MAZA hadir himpunan UMNO. MAZA sokong apa yg baik dalam UMNO. Cumanya, jahay UMNO lebih banyak, membuatkan banyaklah tentangan MAZA terhadap kejahatan UMNO.

Sekarang sudah mudah. MAZA dah isytihar dan merasmikan dirinya. Inilah label aku.

[2]
Begitu juga MAZA dan Abby. Abby tu pompuan ma.. Ilmu MAZA tahu pompuan ni 9 pintu emosi, 1 pintu akal. Tapi MAZA cerdik dalam berilmu sahaja. MAZA menjawab Abby yang sedikit beremosi dengan emosi juga.

Pada gua sangat memalukan kalau kita lebih beremosi dari wanita yang beremosi. Memang akan kata, tak nampak ayat emosi pun dari MAZA. Tapi pada gua, dan hasil reaksi puas hati penyokong MAZA terhadap Abby, gua simpulkan MAZA membuat statement menyindir terhadap seorang wanita yang sedikit emosi.

Penarik Beca pernah sound gua. Keyboard ni macam steering kereta. Lelaki yang baik, berilmu dan penyabar akan menjadi emosi bila sahaja dia memegang steering kereta.

[3]
Ada orang email gua minta pandangan tentang masalah rumah tangga. Memang boleh nak bagi nasihat. Tapi pertama rasa takut. Kedua rasa malu. Takut sebab perkahwinan gua baru 3 tahun. Gua tak nak Allah uji gua akan kata2 nasihat gua tu. Berapa banyak pakar motivasi yang gagal dalam kehidupan rumah tangga, gagal dalam mendidik anak.

Kita nasihatkan orang pung pang pung pang. Skali buatnya Allah kata, meh kita test tengok... mampos. Tak sure lagi tu boleh ke tak boleh gua. Nauzubillah. Walau Allah janji ujian tu setara dengan tahap, tapi, gua kalau boleh takmo la ambil ujian.

Keduanya rasa malu. Baru2 ni, Haji Sobri, Pengerusi UTTV mengadakan majlis ulang tahun perkahwinan beliau. Kali ke berapa? 38 tahun beb. Gua pun baru 31. Bermakna, 7 tahun gua belum wujud, dia dah kawin. Alhamdulillah kekal 38 tahun dah. Satu angka yang memuhasabahkan diri gua.

[4]
Jangan lupa. 15 September ini. kepada mereka yang berada di Kelantan. Mari bersama mencatatkan sejarah di bumi sendiri.

Program : Hari Malaysia. Kelantan bukan negeri luar!
Tarikh : 15 September 2012
Masa : 9 malam
Tempat : Stadium Sultan Muhammad IV

* Tertakluk kepada pindaan yang akan diumumkan dari masa ke semasa.

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste