Skip to main content

Cerita projek MERDEKA TUNTUT ROYALTI

[1]
Setiap projek R, gua pasti akan catit perjalanan projek itu dari sudut belakang tabir. Tujuannya untuk dijadikan rujukan beberapa pihak sasaran di masa depan.

Semasa gua sedang menguruskan Sidang Meja Bulat 58 NGO, Edyes SAMM kol gua. Untuk projek Janji Bersih. Time tu gua tengah kalut.

Kemudian, setelah metting, R setuju memberikan sokongan. Ada ramai R di Lembah Kelang. Sedia maklum, Lembah Kelang dah macam Kota Bharu kedua.

So, wakil2 R dari Kelantan akan membawa bahan2 propaganda. Objektif wakil R adalah memastikan R tidak tenggelam dalam setiap pertukaran isu dalam negara. Alhamdulillah. Syabas kepada wakil R yang mengupload gambar2 propaganda. Terutama Cikgu Tomoi R, Asri, yang berjaya menampal R di baju Mat Sabu.

[2]
Tiada sambutan merdeka R di Kelantan pada mulanya. Sebab tidak mahu dianggap sabotaj sambutan kerajaan negeri.

Tetapi, menjelang tibanya 30hb, barulah diketahui tiada sambutan malam kemerdekaan oleh mana-mana pihak. Pertanyaan berpusu-pusu masuk menggesa sambutan merdeka oleh R.

Sehingga ada pihak yang sudah mengwar2kan berhimpun di Flyover KB Mall. Sempena mungkir janji yang kali ke berapa ntah. Tertulis di papan tanda projek tu ialah 30 Ogos 2012.

[3]
Gua pun terus bawa dalam mesyuarat whatapps R. Kemudian dipanggil metting di rumah abah. Mesyuarat melantik gua pengarah projek. Beberapa perkara diputuskan. Antaranya plan A ialah menakluki flyover dan plan B menakluki jam besar bulatan muzium.

Perkara tersebut adalah top secret kerana tidak mahu polis dan samseng perlindungan politik mengganggu program. Hanya diisytiharkan sebagai kejutan. Beberapa petugas disediakan bagi merisik keadaan lokasi sasaran pada jam 11 malam. Kita akan mobilisasikan crowd ke sana. Count down di lokasi.

Jarak stadium ke laluan masuk flyover adalah 1.3 km. ke bulatan 800 m. 15 minit dan 10 minit masa ramalan ke kedua-dua lokasi.

[4]
Seminggu sebelum tarikh, hujan kerap turun pada sebelah malam. Itu juga termasuk dalam 'masalah'. Kami berdoa semoga hujan tidak turun, Allah memberikan cuaca yang memudahkan program dan kesihatan kesemua AJK.

Alhamdulillah, Allah berikan cuaca sangat baik malam tu. Cuma batuk gua jer blom sembuh. Risikan juga mendapati line clear. Tapi Allah takdirkan projek over run. Gua batalkan satu lagu dikir. Presiden pun pendekkan ucapan. Tapi tak berjaya gak. Hanya ada baki 15 minit ke jam 12 adalah tidak praktikal berarak dan count down di lokasi.

So, Jeming akan kontrol momendum crowd selama 15 minit. Dibantu oleh 2 pengacara gila-gila, Ilyas dan Mat Belon. Kemuncak di situ, kemudian barulah bergambar di lokasi plan B. Jam besar. Cuma, bila dah klimaks, tak semualah yang akan follow berarak.

[5]
Perarakan untuk merakamkan gambar bersejarah MERDEKAKAN ROYALI di jam besar bulatan disertai oleh 90% anak muda. Gua dapat lihat kegembiraan dan keghairahan mereka apabila budaya dan warna politik baru dilaksanakan di bumi Kelantan ini.

Sampaikan seorang anak muda meminta pembesar suara dengan gua untuk memimpin laungan MERDEKA ROYALTI.

"Be.. wi kito plak be.. wi kito plak be.."

Hambek la.. lu lebih berhak sebenarnya. Tapi gua tak jauh la dari megaphone tu. Macam2 aksi gua tengok diorang. Baring atas jalan raya, dukung member. Teringat Allah takdirkan gua menyaksikan insiden demo belakang billboard dulu. Kini anak muda Kelantan tidak takut lagi menguasai bumi mereka sendiri.

Abang Lan, keselamatan utama berbadan sasa, yang pernah tahan gua masa cubaan Langgar Hadi di Putik dulu pun siap berlari dan duduk bersama-sama anak-anak muda atas rumput carpet untuk tidak terlepas peluang bergambar. Tak pernah lagi gua tgk brader ni join budak2. Hahaha.

[6]
Momentum semangat semakin menggila di bulatan. Kumpulan motorsikal dan basikal pixie turut join. Tiba masa utk kontrol adrenalin mereka. Gua suruh diorang janji, lepas isytihar bersurai, maka, bersurai dengan aman. Dalam perjuangan menuntut hasil bumi sendiri, jangan merosakkan bumi sendiri.

Ustad membaca doa penutup sebagai cool down sebelum bersurai. AJK bersama-sama peserta mengutip sampah. Dan paling menarik, lepas isytihar bersurai baru mereka membakar mercun bola. Masing2 bawa mercun juga rupa2nya. Mereka sangat menghormati perjuangan mereka sendiri.

Tidak seperti yang AJK ramal. Sebab, semasa makan colek terbuka anjuran Pemuda PAS, mercun bola berdentum-dentam. Tahniah dan terima kasih kepada lu orang. Hormat perjuangan lu orang sendiri.

[7]
Berikut adalah sedikit gambar yang dipetik dari FB pejuang2 R.

Kami anggar lebih 10k hadir MERDEKA TUNTUT ROYALTI. Keadaan perkarangan stadium padat sampai jalan raya di depan mengecil.

Terima kasih rakan2 R yang membawa agenda R di Dataran Merdeka.

Sebahagian yang bergambar di bulatan. 90% anak-anak muda yang join acara nih.

Ketika 15 minit sebelum jam 12 tengah malam. Memang giler ah.

Tak dapat lawan stamina diorang. Memang dasyat.

Akak Pujaa yang sangat komitet dalam perjuangan R. Dia pasti hadir bersama keluarga.

Muka masing-masing bila kena doa cool down. Kah3..

Comments

  1. .

    (( Take Note )) UMNO BODOH - Kenapa BN Tak Buat HUDUD Sejak 50 Thn dulu?



    Tak ada apa yg perlu dijelaskan lg. Tak ada apa yg perlu diterangkan lg. Tak ada apa yg perlu diperincikan lg. Pemuda dan Puteri UMNO sememangnya BODOH.

    Bila kaum Cina menolak HUDUD, pandai pulak mereka sibuk2 nak bercakap pasal HUDUD. Yg Barisan Nasional yg dah memerintah lebih 50 tahun tak pernah buat HUDUD , 'Ada ko kisah'? Kepala otak pemuda dan puteri UMNO letak kat mana?

    Bodoh sangat kalau ada orang kata mengundi UMNO yg dah memerintah 50 tahun tanpa HUDUD lebih baik berbanding kaum cina yg tak faham HUDUD menolak HUDUD.

    Jadi, fikirkan sy ada alasan cukup kuat kenapa menolak BN dan menerima PAKATAN RAKYAT. Sememangnya mereka tak pernah buat HUDUD sejak 50 tahun dulu. Dan pemuda dan puteri UMNO memilih utk jadi BODOH.


    (Edit, copy & paste dari 'Page FB Kump. Adik2 Keluar UMNO')

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen berbentuk fitnah, ugutan dan ancaman akan dipadam. Segala tulisan komen adalah tanggungjawab pemberi komen. Blog ini tidak bertanggungjawab keatas komen-komen diruangan ini.

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n