Skip to main content

Cerita Konvoi Tuntut Royalti #3

Masa makan colek Pemuda PAS ari tu, gua ada bincang dengan Presiden CABAR, Ostad Marzuk berkenaan projek sambut Najib sempena kedatangan dia ke Bachok.

Antara cadangan tahap mentah untuk itu ialah bla bla bla bla. Esoknya Ostad Marzuk kena panggil oleh OCPD Bachok. Pasal SB hantar laporan terdapat perancangan sambutan Najib oleh Ostad Marzuk. Terer sungguh SB. Duk makan colek skali dengan kitorang rupanya.

"Jangan ada banner pasal royalti ketika PM datang. Jangan ada bla bla bla. Jangan buat bla bla bla." - OCPD

"Saya tak boleh jamin benda tu. Pasal royalti bukan kehendak saya. Tapi kehendak rakyat Kelantan." - Ostad Marzuk

"Tolonglah ustaz. Jangan buat sampai saya ditukar ke Sabah. Saya suka duduk Kelantan."

Sempena kedatangan Najib, kami adakan konvoi melalui Bachok, rumah Awang Adek sebelum berakhir di Pasir Puteh. Kami melalui bazar-bazar ramadan. Tujuannya untuk mencipta peristiwa, gambar dan penceritaan di media sosial.

Alhamdulillah. Walau terpaksa bersaing dengan Ostad Azhar Idrus pada hari yang sama, lebih 200 kenderaan (kereta + motor) yang memilih priority perjuangan maruah hasil bumi berbanding ceramah entertainment + ilmu.

13 buah motosikal bukan kumpulan MERAK, memaklumkan kepada gua, bahawa mereka akan sampai Tok Bali sahaja. Sebab akan hadir ke kuliah Ustaz Azhar. Gua cakap terpulang la. Join sampai Tok Bali pun gua dah rasa tq dah.

"Sempat ke kejar kuliah tu?"

"Kalau tak sempat, kami tengok youtube jer la. Tapi kami tetap try."

R induk dan R Pasir Puteh bergambar sebelum hujan lebat.

Sampai Masjid Bachok, konvoi pecah 2. 1 ke Pasir Puteh. 1 ke Tok Bali. Ini adalah kumpulan konvoi ke Perlabuhan Tok Bali. Kemudian kami semua bergabung di Pasir Puteh. Cuma ada peserta julang frame TGNA. Gua lepaskan kerana frame tu tulis MB Kelantan (bukan Mursyidul Am PAS). Dan bila gua nak ambil frame tu bagi tujuan bergambar tanpa frame TGNA pula, sesi bergambar dah nak tamat. Gua harap R jemaah UMNO faham. Insyaallah.

Menziarahi YB Limbongan yang tidak sihat. Beliau turut menyampaikan hasrat, tuntutan hasil bumi perlu dilakukan secara berpadu antara kesemua pihak dan parti.

Antara kereta rakyat Kelantan yang menyertai konvoi. Ketika ini pecahan ke Pasir Puteh sudah dilepaskan.

Ulama sufi Republic Czech bersama sahabat Ahmad Dhani dan Ropi Mat Sin. Turut berdoa untuk hasil bumi Kelantan.

Comments

Popular posts from this blog

Gambar Mahathir mula diturunkan.

Gambar Mahathir sebagai PM diturunkan bermula hari ini. Admin berharap gambar Muhyiddin sempat dinaikkan. Bukan apa. Penat nak layan drama politik. Ekonomi ke laut. Hutang bertambah. Aset terjual. Penyakit merebak. Perkauman membarah. https://t.co/oYE33fWwpW

Menteri Kesihatan dikritik rakam lagu raya saat negara dilanda wabak Covid 19.

Menteri Kesihatan yang baru, telah dikritik hebat dalam media sosial, angkara sibuk merakamkan lagu raya (untuk kegunaan populariti 2 bulan lagi), ketika negara Malaysia diisytihar wabak Corona Virus Covid 19. Bagaimana pun, ada pihak mendakwa, ianya adalah video 2 tahun lepas. Dan menjadi mangsa serangan politik. https://youtu.be/ttjNU60XdCw

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n