Skip to main content

Kelantan umum perkara baru lagi : Saguhati Kesedihan.

[1]
Kerajaan Kelantan hari ini mengumumkan satu lagi perkara baru dalam dasar pentadbirannya. Saguhati Kesedihan sebanyak RM10 000 bakal diberikan kerajaan negeri kepada waris mangsa pembunuhan di mana pembunuh tersebut adalah orang tidak siuman.

Selama ini, waris mangsa tidak dapat berbuat apa-apa terhadap pembunuh yang tidak siuman. Ada isteri kehilangan suami, ada anak kehilangan ayah. Tetapi, melalui dasar ini, kerajaan negeri akan memberi Saguhati Kesedihan sebanyak RM 10 000.

Kerat jari, lepas 2-3 tahun, idea TGNA ni mesti ditiru punya. It's ok. Tiru demi rakyat, tak mengapa, malah digalakkan dan dipuji.

Maklumat lanjut di Buletin 9 UTTV, 9 malam ini. Di www.uttv.biz di ruangan LIVE.

[2]
Di atas tu maklumat secara rasmi. Tapi blog gua ni kan blog tak rasmi. So, ada la berita yang tak rasmi. Ngaaa..

Gua nak bersuara di sini yang gua kecewa dengan nasi bungkus yang disediakan oleh kerajaan negeri Kelantan untuk sidang media tu. Sebab dalam tu ada sebiji telur penyu.

Gua agak2, ada 20 bungkus. Bermakna dah 20 ekor anak penyu yang nak pupus tu terkorban. Gua cari gak telur penyu masa mula2 datang Kelantan. Nak rasa. Sekali jer. Tapi atas kesalahan atas kapasiti individu sikit jer impaknya.

Cuma kesalahan atas kapasiti kerajaan negeri besar woo. Harap2 menu tu diambil berat oleh pihak2 yang berkenaan. Kalau ada penternakan penyu untuk industri makanan takpe, ini takda maa.

Apa pun telur tu dah selamat masuk dalam perut gua. Takan nak buang ma. Dah 2 kali dosa pulak, kan. 

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste