Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 18, 2012

Kelantan umum perkara baru lagi : Saguhati Kesedihan.

[1]
Kerajaan Kelantan hari ini mengumumkan satu lagi perkara baru dalam dasar pentadbirannya. Saguhati Kesedihan sebanyak RM10 000 bakal diberikan kerajaan negeri kepada waris mangsa pembunuhan di mana pembunuh tersebut adalah orang tidak siuman.

Selama ini, waris mangsa tidak dapat berbuat apa-apa terhadap pembunuh yang tidak siuman. Ada isteri kehilangan suami, ada anak kehilangan ayah. Tetapi, melalui dasar ini, kerajaan negeri akan memberi Saguhati Kesedihan sebanyak RM 10 000.

Kerat jari, lepas 2-3 tahun, idea TGNA ni mesti ditiru punya. It's ok. Tiru demi rakyat, tak mengapa, malah digalakkan dan dipuji.

Maklumat lanjut di Buletin 9 UTTV, 9 malam ini. Di www.uttv.biz di ruangan LIVE.

[2]
Di atas tu maklumat secara rasmi. Tapi blog gua ni kan blog tak rasmi. So, ada la berita yang tak rasmi. Ngaaa..

Gua nak bersuara di sini yang gua kecewa dengan nasi bungkus yang disediakan oleh kerajaan negeri Kelantan untuk sidang media tu. Sebab dalam tu ada sebiji telur penyu.

Gua agak2, ada 20 bungkus. Bermakna dah 20 ekor anak penyu yang nak pupus tu terkorban. Gua cari gak telur penyu masa mula2 datang Kelantan. Nak rasa. Sekali jer. Tapi atas kesalahan atas kapasiti individu sikit jer impaknya.

Cuma kesalahan atas kapasiti kerajaan negeri besar woo. Harap2 menu tu diambil berat oleh pihak2 yang berkenaan. Kalau ada penternakan penyu untuk industri makanan takpe, ini takda maa.

Apa pun telur tu dah selamat masuk dalam perut gua. Takan nak buang ma. Dah 2 kali dosa pulak, kan. 

No comments: