Sahabat

Iklan




Tabung Guaman





3. Maybank 155014038030 (Khairul Nizam Bin Abd Ghani)

Apr 29, 2012

Catatan gua : BERSIH 3.0

Oleh : AdukaTaruna

[1]
Mula2 plan nak naik keteapi. Tidur dengan memember kat mana2 kaki lima. Tapi tiket keteapi habes. Boleh naik lompat dan bayar denda. Sekali lagi tapi, member gua si kacak dagu lekuk tawar travel dengan dia. Gua setuju.

[2]
Bertolak jam 12.01 malam, 27 hb. Di jangka sampai 8-9 pagi 27 hb. Sampai Gua Musang jam 3 pagi. Oleh kerana siang tu kami bekerja dan belum rehat lagi, kami ambil keputusan tido dalam sejam. Bangun2, ngam2 sejam. Jam menunjukkan pukul 6 pagi. Sungguh hebat kami.

[3]
Lepas settle apa yang patut, bertolak ke Kuala Lumpur. Jam 12 tengah hari sampai Ampang. Sepanjang perjalanan berderu sms dan panggilan masuk. Ye.. ye.. gua sampai dah. Nanti kita buat acara hasutan bersama-sama. Tidur merempat bersama-sama.

[4]
Gua terlewat gile2 ke Masjid Negara. Tapak hasutan bersama rakan2. Jam 10 malam baru bermula. Ada wakil Gerakan Mahasiswa Pantai Timur, Anas Abdul Wahab, Abu Nawas, Pyan Habib, pokcik2 dan mokcik2, Benz Ali, Hardev antara yang gua sebut. Ada la dalam 20 orang lebih.

Sampai Benz Ali membacakan sajak dan disambut perkataan 'Revolusi' oleh kami, seorang dua yang gua percaya ahli PAS masuk campur. Melarang kami melaungkan perkataan2 yang boleh mengundang kehadiran polis.

Gua cakap, kepada mereka yang tak selesa dengan aktiviti demokrasi yang kami lakukan, boleh menjauhi kelompok kami. Mamat ada tanda sujud kat dahi tu sambut dengan ayat "Kepala otak kau." Kah3.. Padan muka gua. Gua malas layan. Kang tak pasal2 gua alihkan tanda sujud beliau ke dagu pula nanti. Mujur rakan dari GEMPUR memeluk beliau dan memintanya bertenang.

[5]
Settle acara menghasut dalam kerangka demokrasi, gua menamatkan majlis. Bergerak ke Dataran Merdeka. Di sebelah kiri Dataran Merdeka jika mengadap Bukit Aman, terdapat 20-30 lelaki berambut pendek kemas, berpakaian preman dan berkasut sport. Mereka seolah2 sedang berlatih membuat provokasi dengan berjalan berkumpulan dan mengalih-alihkan kotak2 halangan.

Gua kol Topeng Perak. TPU mengatakan orang ramai berkumpul di bangunan DBKL. Tapi kena pusing jauh jalan kaki. Gua bergerak ke sana. Ya. Memang ramai. Mereka berkumpul sehingga kenderaan sesak. Dari 10 kereta, 8 kereta membunyikan hon bermelodi secara sukarela. 2 lagi muka masam pasal terperangkap di situ.

Jika sebaris melintang jalan raya itu boleh muat 100 orang secara berdiri, dengan jumlah panjang kira-kira 100 m, dengan 1 meter boleh muat 1 orang; bermakna 100 x 1 x 100 = 10 000 orang gua anggar berkumpul malam itu.

[6]
Eddy Gordo TheYellowBoutique menawarkan hotel untuk gua bermalam.

"Gua sewa 3 bilik, bro."

Gua dah berijtihad untuk bersama dengan memember studen, member bukan Islam gua, untuk sama-sama tidur kaki lima. Gua kena temankan dia mandi nanti di Masjid Negara. Di Malaysia, orang bukan Islam lebih takut penerimaan orang Islam bila mereka menumpang masjid. Mereka lebih dekat dengan gereja walau mereka bukan Kristian.

Akhirnya, mungkir ijtihad juga gua. Bila rakan dagu lekuk gua beriya2 mahu gua bermalam di Apartment Ampang Permai. Gua dah serba salah. Terpaksa ambil keputusan berlepas tanggungjawab dengan meminta member uruskan rakan2 terutama member non muslim gua tu.

Time baring nak tidur tu, rasa sedih gak. Dan rasa jauh kelayakan nak jadi yang dipersetan negara. Khahk ptuih! Tapi pasal letih sangat, rasa bersalah tu ghaib dalam masa 2-3 minit. Gua koma dalam tidur.

[7]
Bangun pagi buka fesbuk. Rakyat dah mula bersarapan berkumpulan dengan memakai baju kuning. Takda provokasi dari PDRM. Aman gile. Ekonomi rancak dengan pertambahan pengunjung di ibu negara.

Gua sms Jean Francoise.

"Takziah. Peserta BERSIH koma."

"Gapo?"

"Ho.. bangun dah. Gua ingat lu koma tadi."

Lepas siap2, kemas barang2. Park kereta di LRT Dato' Keramat. Sarapan. Naik LRT. Turun Masjid Jamek. Tu dia.... baru pukul 11 pagi. Nak jalan punya la siksa.

Gua bergerak ke Dataran sehampir boleh. Antara yang gua jumpa ialah Hazwan PKS, Ostad Najid, Ostad Ahmad Baihaki, YB Che Lah, set2 Kelate. Bendera Terengganu paling banyak berkibar di lautan manusia di Dataran Merdeka. Bendera Kedah, Johor dan ofkos Kelantan pun ada.

Then, gua nanpak Ostad Azhar Idrus. Baru gua nak tegur, rupa2nya hanyalah t shirt yang dipakai pemuda. Gua jalan dan jumpa malaun Eddy and para brothersnya, Pak Maun Jean dan si Setan Johor Fakruddin. Terus port situ.

[8]
Yang jual air paling laku kat situ. Ada satu brother cuba tunjuk dermawan. Sekat si penjual air yang guna troli.

"Siapa nak air? Siapa nak air?" Kata beliau kepada hadirin. Punya la ramai angkat tangan.

"Nah!" Nah! Sambut!" Beliau hanya beli 3 air tin. Ambiga punya mamat.

Melihatkan Jean maybe rasa kempunan, member gua si dagu lekuk tampil sebagai hero dengan memborong air. Jean yang tamak memilih Mountain Dew. Gua yang zuhud memilih air mineral.

[9]
Ramai pelancong asing yang turut serta. Menandakan betapa selamatnya proses 'revolusi' cara Malaysia. Sekumpulan bukan Melayu lalu depan kami. Bawa bunga kuning tu. Apa nama ntah. Crysonthemum ke kekwa. Ramai amoi dan awek omputih dalam team tu.

Gua, dengan bermotifkan menunjukkan bahawa gua terer cakap omputeh depan orang ramai, gua pun cakap :

"Give me your flowers, please."

Awek omputeh tu petik 3 kuntum, dan lemparkan kepada gua. Pergh.. bersorak orang ramai. Member gua si dagu lekuk jeles. Dia pun minta sama.

Jantan tak hensem yang duduk belakang petik bunga sekumtum dan lemparkan kepada member gua. Sorakan orang ramai jauh berganda dari sokangan pertama tadi. Warghhhh kah3.. Sampai yang kusyuk dengar input ulang-berulang pemimpin turut menoleh ke kumpulan kami.

[10]
Gua berfahaman, ceramah dan pidato pemimpin politik adalah benda basi. Kategori benda yang gua rasa, gua yang berada di alam maya lebih memahami dari pemimpin politik itu sendiri.

Benda-benda baru pula, pemimpin politik tidak akan melahirkan melalui ceramah dan pidato. Tetapi melalui sidang akhbar atau kenyataan media. Tu pasal gua tak ambil port dengan ceramah. Ceramah, pidato berapi2, hanyalah benda basi yang dicakap berulang2.

Gua lebih bersetuju dengan kaedah okupai yang dikaizenkan oleh mahasiswa GEMPUR. Mereka melahirkan idea2 baru melalui pembinaan ramai speaker. Jika Okupai Fahmi Reza, lebih 90% Fahmi yang menyampaikan idea. Jika ceramah, penceramah cakap, yang kat bawah angguk. Tetapi okupai GEMPUR, semua diberi peluang menyampaikan idea. Siap bertekak lagi.

Untuk bercakap tajuk ini, gua terpaksa membandingkan dengan SAMM bagi tujuan membantu tajuk [10] ini. SAMM pada gua lebih kepada pembinaan konsep pimpinan tunggal. Atas platform SAMM, mereka hanya membina Cikgu Bard. Gua belum nampak lagi mereka meninggalkan konsep pembinaan pimpinan tunggal ni.

Gua pula anti kepada konsep ini. Gua jemput Edyes SAMM dalam Radio Budu. Gua jemput wakil SAMM (bukan Cikgu Bard) dalam okupai di Pejabat PJ PAS N9. Gua jemput wakil SAMM dalam acara hasutan (Himpunan Warga Internet malam BERSIH). Tapi hanya di Radio Budu dulu sahaja SAMM ada wakil. Yang lain, mereka lebih bergerak kepada konsep pembinaan pimpinan tunggal.

Malam A ada acara Cikgu Bard, maka kesemua SAMM akan berada di situ. Yang pegang healer, yang jadi bodigat, etc. Gua rasa tugas tu tak perlu digerakkan hampir keseluruh kekuatan SAMM. Gua tak suka benda bonzai dan kaku.

[11]
Menjelang jam 2 petang, demo BERSIH kekal dalam landasan aman. Takda unsur2 dramatik dan klimak. Gua ambil keputusan bergerak keluar dari peserta. Gua target jam 6 petang perlu bertolak pulang ke KB. Kena ambil LRT sebelum peserta demo bersurai.

Tapi, malangnya, dari Dataran Merdeka, gua bergerak selangkah2 untuk keluar dari kepadatan, memakan masa lebih dari sejam. Betapa ramainya orang. Gua rasa nak pengsan dah. Mau malu gua kalau gua rebah ni. Sampai Jalan Raja Chulan baru kepadatan itu kurang.

Gua anggar mengikut 100 orang memenuhi garis lintang jalan, dengan jarak 2 km yang padat sampai gua jalan setapak demi setapak, dengan 1 meter boleh isi 2 orang, maka; perkiraan gua :

100 x 2 x 2000 = 400 000 orang. Itu hanya jalan yang gua lalui. Tu pasal, gua tak rasa melampau kalau gua bagi jumlah angka sejuta orang yang hadir demo BERSIH 3.0 di Kuala Lumpur.

[12]
Dalam LRT, sms masuk serangan gas dan air dah bermula di Dataran dan Masjid Jamek. Ada khabar mengatakan seorang kanak-kanak meninggal dunia. Terus teringat kat anak gua. Apa khabar la anak buas gua tu. Ada khabar kereta polis diterbalikkan sebab langgar orang.

Memember mula start tuduh gua lari dari perjuangan. Cilako. Mana gua tahu PDRM tu tunggu gua blah dulu. 5.30 petang gua tiba di LRT Dato' Keramat. Ayie Prop dan Abah Cakna Palestine pun tiba. Mandi di Masjid Dato' Keramat. Bertolak ke Kelantan sekitar jam 6.30 petang.

[13]
Pada gua, kehadiran Cina dan Melayu sama banyak. Tapi kehadiran India kurang. Gua rasa India sama banyak dengan pelancong asing.

Ini juga menunjukkan Cina sudah tidak takut lagi untuk berekpresi diri. Berdemo dengan kumpulan Melayu. Team medic ada. Kumpulan Cina yang round bawa beg hitam besar untuk kutip sampah ada. Unit Amal pun gua tengok dah diiktiraf sebagai pemberi arah oleh kesemua bangsa di Malaysia.

Lepas demo ni, gua nak pakai baju Unit Amal, dan arahkan kesemua amoi2 dan awek2 yang cun serahkan no telefon kepada gua. Untuk proses keselamatan.

Dari segi gelombang kesedaran pula, kita perlu fikirkan, bagaimana caranya gelombang kesedaran betapa pentingnya kedaulatan melalui pemilihan ini sampai kepada Melayu hutan dan India hutan.

Sekian dulu.

1 comment:

zargus2702 said...

-lu balik awal sgt, kemuncak die wa rase dlm kul 3 ptg cmtu, ntah cmner kawat duri yg ttup jln masuk ke dataran,bole jatuh dan polis yg berpuluh2 berbaris di depan trus berlari ke tepi, rupa2nya diorang bg laluan utk FRU utk menyerang, mcm siot!!..

-utk bersih kali ni wa dah rase lain mcm..wa terbangun lewat, dlm kul 10.30 pagi, naik moto dari bangi-plus-sg besi-mahameru-jln kuching-maju juction-pertama kompleks (parking moto kat basement), sepanjang prjalanan polis lngsung xe wat rodblok, dlm hati aku terpikir,eh baik btul polis ni..

-mase 901 aritu pun cmtu gak, polis langsung xwat rodblok, seolah2 bg kerjasama, tapi tibe2 ade bom yg meletup..

-wa rase polis mmg sengaja pancing emosi peserta, lu bayangkan , tengah manusia ramai2 kat jalan raja laut, bole plak ade polis yg gagah bawak motor mcm mat rempit membelah lautan manusia, baik yg kapcai or kuda puteh..utk ape tujuan sebenar polis merempit ditengah ribuan manusia?..

-dan yg wa rase ramai yg x perasan, disepanjang jln raja laut berdepan dgn cimb ade pokok2 besar..dan dibawah pokok trsebut ade beberapa kayu yg ade paku dihujungnya, mmg ngam2 utk wat amuk..wa sangka baik, tu mayb tukang kebun dbkl punye dan tertinggal mase nk wat lanskaping, dan silapnya wa pun x amik gmbr sbb memori dah full..

-cume bab unit amal ni, ade yg wa x brapa setuju..contoh mase diorang suruh duduk..diorang x trpikir ke dah berhimpit2 berpuluh ribu cmtu, gile ape suruh duduk?..mane nk cari ruang utk bersila?..dah tentu ko kena tolak org belakang ko dan proses tu akan berlanjutan dan menyebabkn kesesakan..wlaupun tema bersih "duduk bantah" wa rase term tu digunapakai jika berada di dataran merdekakan?..ape2 pun wa respek ngan unit amal yg sgt berdisiplin dan pndai mngawal keadaan..