Skip to main content

Syauqey yang gua kenali.

Oleh : AdukaTaruna
Sumber 1 : Banduan penjara di Kelantan dakwa dibogelkan
Sumber 2 : Langgar Utusan Malaysia (Kelantan)

Ketika gua masih baru dalam dunia politik Kelantan, seorang rakan mengatakan budak ni (Syauqey) sama berani macam lu, bro. Cuma dia gila sket. Gua usha dia dari jauh jer lah. Itulah pertama kali gua tengok Syauqey dalam satu program.

Kemudian, ketika rakan2 kelam-kabut dengan kes Hjosama Gi yang ditahan jual T Shirt BERSIH gua, Syauqey turut ditahan. Kes memprotes cara polis menahannya ketika menaiki motosikal. Gua mendengar polis memijak kepala Syauqey. Kemudian protes berlanjutan dengan dia berguling2 depan balai polis sehingga polis memanggil ambulans untuk dirujuk sakit jiwa.

Seterusnya gua semakin kenal akan sahabat gua ini. Gua banyak kali bersama2nya dalam mesyuarat aktivis politik dan NGO. Ada banyak gua tak setuju dengan beliau atas tajuk method tindakan disebalik mengakui keberanian dia.

Biasalah, manusia. Mana ada sempurna. Gua juga begitu. Ramai pimpinan tidak suka Syauqey begitu juga gua. Cuma, bezanya mungkin, gua diterima aktivis bawahan, dan Syauqey sedikit sukar diterima dari pelbagai perkara.

Tetapi perjuangan Syauqey adalah satu matlamat yang sangat baik. Selari dengan perjuangan PR. Gua boleh hormati dalam dirinya memilih method atau kaedah. Bukan sekali-dua gua bertekak dengan budak nih dalam meeting. Dan ofkos dia sangat professional. Bertekak hanya dalam meetting atau peluang bersuara dalam wacana / forum.

Kelemahan Syauqey ialah dia tidak berada dalam dunia luas. Internet. Dia hanya berada dalam kelompok realiti yang dicapai oleh pancainderanya secara konvensional. Itu yang membentuk Syauqey sebegitu. Pernah gua cadangkan nama Mat Saman Kati, dan Syauqey tidak pernah dengar nama MSK! Tidak pernah dengar nama beberapa blogger. Menunjukkan dia jauh dari dunia luas yang mungkin boleh membantunya dalam memilih method dan seni dalam setiap perkara yang mahu dia ambil. Gua tidak mahu memberikan contoh kerana N3 ini bukan bertujuan melumpuhkan. Tetapi memberi faham.

Hari ini, dia dijatuhkan hukuman penjara setahun akan kesalahan menghalang penjawat awam (polis). Tiada banyak yang mampu gua bantu kerana gua sendiri bermasalah. Hanya sedikit artikel yang harapnya boleh mengalihkan sedikit tumpuan kita kepada Syauqey. Sebarang pertanyaan mengenai bantuan yang ingin disampaikan bolehlah dirujuk kepada akaun FB yang bernama Aina Sayuti.

Solidariri untuk Syauqey atas nama matlamat perjuangan Syauqey yang sama dengan kita semua. Hidup Syauqey!

Comments

Popular posts from this blog

Betul ke Islam yang kau anut?

Betul ke versi Islam yang kau anut sekarang ni? KALAU KAU NAK VERSI PENUH BERVIDEO, KLIK SINI: https://youtu.be/KmJOEreKp6o Sekarang abam nak bagi anti thesis kepada thesis yang dah establish sekarang ini. Bila ada yang kemukakan hujah balas, akan ada spark ilmu yang dapat dikutip dan dinilai. Islam sekarang ni banyak versi. Nak2 pula versi politik parti. Kecilkan lagi skop, Dulu UMNO kafir, kekalkan perlembagaan kafir adalah kafir, tak boleh bayar zakat pada ulul amri yang tak laksanakan hudud. Macam2. Naratif dan kebentukan agama itu bergerak ikut survival parti politik. Kita ambil skop besar. Begitu juga kumpulan Islam selepas Muawiyah-Aishah memerangi ulul amri Ali as. Kumpulan2 berkembang dan terus berperang merebut kaabah. Dapat kaabah, dapatlah pengaruh agama. Dalam proses peperangan, pergaduhan merebut pengaruh itu, kau bayangkan berapa banyak hadis, naratif, kata2 mutiara, kitab2, fatwa2, pandangan2 telah dicipta. Untuk dapatkan pengaruh. Sama macam abam cakap dalam skop n

Ulasan gua PRK Kajang

Try ulas buat kali terakhir untuk PRK Kajang. Ini pendapat gua atas premis perbahasan yang boleh ditolak. No prob. Small matter. 1. Gua menolak logik MB, Putrajaya, Mahathir vs Najib, tangisan Rafizi, bla bla sebagai alasan PRK Kajang. Sebenarnya, pendapat gua, kehadiran Anwar secara rasmi dalam DUN Selangor adalah satu mandat tanpa rasmi mengambil Pengerusi PKR negeri Selangor dari Azmin. Di Selangor, wujud ketidak selarasan kuasa. MB vs pengerusi negeri. Seumpama MB Kelantan adalah Nik Amar. Tapi PJ Kelantan adalah Husam. Anwar tak berani mengambil pengerusi negeri dari Azmin secara rasmi. Sebabnya banyak spekulasi. Azmin ada 12 orang yang akan lompat / bebas, Azmin ada video, Azmin ada fail, anak Azmin ada DNA Anwar (hujah seks UMNO) bla bla bla. Sidang media Azmin pun menyaksikan kenyataan berunsur sinis. Seperti Anwar bukan sahaja diperlukan di Kajang, tetapi dunia seperti Timur Tengah (Malaysiakini). Dengan Anwar di dalam DUN Selangor, maka pengimbangan berlaku antar

Simpang Renggam adalah University Jenayah Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna Ada 2 tajuk berbeza pada gua dalam isu Simpang Renggam. Mekanisme pencegahan rekrud baru Pusat Tahanan itu sendiri Mekanisme pencegahan rekrud baru. Yang ini gua rasa KDN perlu ambil serius. Memang terjadi dan berleluasa rekrud-rekrud baru muncul dari dalam suasana penjara. Golongan penjenayah persendirian akan berbaiah dengan kumpulan gangster dari dalam penjara. Dan membentuk kumpulan yang besar apabila keluar. Kita tolak sebentar dahulu kes untuk bangsa India, kita rujuk satu sejarah Pak Long Burung Pengasas 36. Kumpulan Gangster Melayu. PEKIDA dan gangster Cina adalah satu entiti yang berbeza sebenarnya. Gangster Cina mempunyai fahaman komunisme, mempunyai sistem pengenalan diri komunis, buah-buah komunis, etc. Manakala PEKIDA menyerapkan budaya Arab dan berfahaman Islam (sekarang sudah sesat). Pak Long Burung (arwah) adalah pangkat 'Abang Besar' dalam PEKIDA. Akan tetapi, apabila berada dalam penjara, dia direkrud dengan unsur-unsur gangste